Prostějovský kombajn SM500 předběhl dobu o desítky let, jeho úspěch pohřbili komunisté

SM500
SM500, foto: youtube.com
-jka , AutoRoad.cz 15. prosince 2018 11:13
Sdílej:

Ve světě se o nás mluví jako o národu šikovných lidí, kteří si umí poradit téměř v každé situaci. Jeden z mnoha takových příběhů se odehrává po druhé světové válce, kdy se rolníci rozhodli rozorat meze a začít pěstovat obilí ve velkém. Potřebovali k tomu však dostatečně výkonné sklízecí stroje - a tak si je vyrobili, čímž opět předběhli ostatní.

Řeč je o kombajnu s označením "SM500", který sestrojili v prostějovském Agrostroji. Tento stroj, sklízecí mlátička, neměl ve světě obdoby a předběhl ostatní minimálně o 15 let. Prostějovští konstruktéři se v roce 1968 sami pustili do výroby, tehdejší RVHP se však takovýto aktivismus příliš nelíbil.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem. 

Začátek úspěšné prostějovské historie se píše již na konci 19. století, kdy vznikají (tehdy ještě samostatně) dvě firmy pro výrobu a opravu základní zemědělské techniky Wichterle a Kovařík. Tyto dvě firmy se v roce 1918 spojily, a díky tomu se mohly začít věnovat dalšímu odvětví - výrobě automobilů. Firma WIKOV začala vyrábět automobily pro bohatou vrstvu zákazníků, v jednom období úspěšně působila jako "československý Rolls-Royce". A právě tímto způsobem vznikla největší firma na výrobu hospodářských strojů, a to nejen v Československu, ale v celé střední Evropě. 

Problém úspěšné firmě však přináší konec druhé světové války - firma byla znárodněna a stala se součástí národního podniku Agrostroj. Šikovné ruce však v Agrostroji zůstaly, firma se dále soustředila na vývoj a výrobu zemědělské techniky, která neměla konkurenci. Koncem 60 let již tehdejší kombajny ze Sovětského svahu nedostačovaly na pokrytí ohromných zemědělských ploch, které neustále vznikaly. A to byla výzva pro prostějovské konstruktéry.

Nově vzniklý kombajn SM500 tehdy prostějovští bedlivě střežili, neboť se báli špionáže. Jejich nově vznikající kombajn byl ve všech měřítkách o řadu lepší, než tehdy používané stroje. Hydrostatický pojezd, hydrostatické řízení, odsávání prachu, hydraulicky sklopný zásobník, to jsou jen některé, z nově vzniklých a v té době jedinečných funkcionalit. Vývoj, testování a následné zlepšování zabralo prostějovským konstruktérům spoustu času. V roce 1969 svůj úspěch však začal přinášet první negativní reakce ze strany Sovětského svazu.

Konstruktéři byli velice nadšení z toho, že se o jejich vývoj zajímali i v NDR, a své pocity srovnávali s úspěšnými světovými sportovci. Když však v roce 1972 v podstatě "finišovali" se zpracováním výrobní dokumentace, objevily se první výrazné zprávy o tom, že projekt SM500 bude prostějovskému Agrostroji odebrán. Paradoxně v té stejné době se začalo s dovážením moderního německého kombajnu 512, který v žádném z ohledů nemohl soupeřit s SM500. Tlaky RVHP však dospěly v to, že se celý projekt SM500 předá NDR. Jedinou šancí na záchranu byla návštěva tehdejšího prezidenta Ludvíka Svobody, od které si prostějovští slibovali, že by ho mohli přesvědčit, aby projekt zůstal v Agrostroji.

Sebevětší přimlouvání však nepomohlo a v RVHP měli jasno. V roce 1972 se tedy československá vláda rozhodla, že prostějovský Agrostroj vývoj nového kombajnu ukončí. Lítost, beznaděj a zmařená příležitost, to byly pocity, které tehdy konstruktéři zažívali. Nedalo se s tím však již vůbec nic dělat. 

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.