Prostějovský kombajn SM500 předběhl dobu o desítky let, jeho úspěch pohřbili komunisté

-jka / AutoRoad.cz, 15. prosince 2018, 11:13 Google+

Ve světě se o nás mluví jako o národu šikovných lidí, kteří si umí poradit téměř v každé situaci. Jeden z mnoha takových příběhů se odehrává po druhé světové válce, kdy se rolníci rozhodli rozorat meze a začít pěstovat obilí ve velkém. Potřebovali k tomu však dostatečně výkonné sklízecí stroje - a tak si je vyrobili, čímž opět předběhli ostatní.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 18.12. 19:16) Napište svůj názor
SM500

SM500 | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Řeč je o kombajnu s označením "SM500", který sestrojili v prostějovském Agrostroji. Tento stroj, sklízecí mlátička, neměl ve světě obdoby a předběhl ostatní minimálně o 15 let. Prostějovští konstruktéři se v roce 1968 sami pustili do výroby, tehdejší RVHP se však takovýto aktivismus příliš nelíbil.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem. 

Začátek úspěšné prostějovské historie se píše již na konci 19. století, kdy vznikají (tehdy ještě samostatně) dvě firmy pro výrobu a opravu základní zemědělské techniky Wichterle a Kovařík. Tyto dvě firmy se v roce 1918 spojily, a díky tomu se mohly začít věnovat dalšímu odvětví - výrobě automobilů. Firma WIKOV začala vyrábět automobily pro bohatou vrstvu zákazníků, v jednom období úspěšně působila jako "československý Rolls-Royce". A právě tímto způsobem vznikla největší firma na výrobu hospodářských strojů, a to nejen v Československu, ale v celé střední Evropě. 

Problém úspěšné firmě však přináší konec druhé světové války - firma byla znárodněna a stala se součástí národního podniku Agrostroj. Šikovné ruce však v Agrostroji zůstaly, firma se dále soustředila na vývoj a výrobu zemědělské techniky, která neměla konkurenci. Koncem 60 let již tehdejší kombajny ze Sovětského svahu nedostačovaly na pokrytí ohromných zemědělských ploch, které neustále vznikaly. A to byla výzva pro prostějovské konstruktéry.

Nově vzniklý kombajn SM500 tehdy prostějovští bedlivě střežili, neboť se báli špionáže. Jejich nově vznikající kombajn byl ve všech měřítkách o řadu lepší, než tehdy používané stroje. Hydrostatický pojezd, hydrostatické řízení, odsávání prachu, hydraulicky sklopný zásobník, to jsou jen některé, z nově vzniklých a v té době jedinečných funkcionalit. Vývoj, testování a následné zlepšování zabralo prostějovským konstruktérům spoustu času. V roce 1969 svůj úspěch však začal přinášet první negativní reakce ze strany Sovětského svazu.

img-responsive

SM500 | foto: youtube.com

Konstruktéři byli velice nadšení z toho, že se o jejich vývoj zajímali i v NDR, a své pocity srovnávali s úspěšnými světovými sportovci. Když však v roce 1972 v podstatě "finišovali" se zpracováním výrobní dokumentace, objevily se první výrazné zprávy o tom, že projekt SM500 bude prostějovskému Agrostroji odebrán. Paradoxně v té stejné době se začalo s dovážením moderního německého kombajnu 512, který v žádném z ohledů nemohl soupeřit s SM500. Tlaky RVHP však dospěly v to, že se celý projekt SM500 předá NDR. Jedinou šancí na záchranu byla návštěva tehdejšího prezidenta Ludvíka Svobody, od které si prostějovští slibovali, že by ho mohli přesvědčit, aby projekt zůstal v Agrostroji.

Sebevětší přimlouvání však nepomohlo a v RVHP měli jasno. V roce 1972 se tedy československá vláda rozhodla, že prostějovský Agrostroj vývoj nového kombajnu ukončí. Lítost, beznaděj a zmařená příležitost, to byly pocity, které tehdy konstruktéři zažívali. Nedalo se s tím však již vůbec nic dělat. 

Vytisknout

Diskuze: Prostějovský kombajn SM500 předběhl dobu o desítky let, jeho úspěch pohřbili komunisté

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 18.12.2018 19:16 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Škoda Fabia a aerodynamika. Jak dopadla poslední generace?

Volkswagen představil atraktivní SUV kupé Taigo

Volkswagen představil atraktivní maličké SUV kupé Taigo

TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň.

Ojeté vozy táhnou. Zajímavosti z prvního pololetí

Ilustrační fotografie

Ministr Havlíček prozradil druhého zájemce o stavbu továrny na baterie pro elektromobily

Škoda 1101 Tudor

75 let všestranné legendy ŠKODA 1101 „Tudor“

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW Sportline

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW aneb splašený jezevčík na steroidech

DS 9

Česká premiéra luxusního sedanu DS 9, má na to konkurovat německým prémiovkám?

pohonné hmoty

Kdo natankuje nejvíc benzínu z průměrné mzdy?

Chevrolet Bolt

Tiskový mluvčí GM stručně. Elektromobil Chevrolet Bolt má zásadní problém. Stále

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Zájem o elektromobily v Česku a v Evropě? Tragický, ale naši sousedi...

Heku Car Camp

Znáte divnější "obytňák", než Heku Car Camp?

Elon Musk během rozhovoru pro Axios

Musk dal tweet o síti nabíječek Tesly. Ještě letos zásadní změna

Peugeot 308 SW

Peugeot elektrifikoval již 70 % modelů, v roce 2025 má být tento podíl 100%

Novomanželé David a jeho krásná Anička

Svatební etiketa aneb kdo s kým jede a jak je to s tím troubením?

Ilustrační foto

Babiš se vyjádřil k návrhu zákazu benzínových a naftových motorů

reklama

Doporučujeme

Suzuki X-90

Rarita jménem Suzuki X-90. Znáte zábavné SUV-cabrio pro mladé?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Volkswagen představil atraktivní maličké SUV kupé Taigo

  2. Ojeté vozy táhnou. Zajímavosti z prvního pololetí

  3. Ministr Havlíček prozradil druhého zájemce o stavbu továrny na baterie pro elektromobily

  4. 75 let všestranné legendy ŠKODA 1101 „Tudor“

  5. Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW aneb splašený jezevčík na steroidech

  6. Česká premiéra luxusního sedanu DS 9, má na to konkurovat německým prémiovkám?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud