Volgu zná asi každý fanoušek automobilového průmyslu jako těžkopádný sovětský sedan, určený jen pro ty důležitější občany komunistických zemí. Mezi nekonečnými facelifty zastaralého modelu se však konstruktéři vytasili i s mnohem odvážnějším vozem, nazvaným GAZ 3105 Volga.
GAZ Volga (česky Volha) patří mezi legendy ruského automobilového průmyslu už od roku 1956. Během následujících 54 let existence modelové řady se Volga nabízela ve dvou hlavních generacích, GAZ M21 a GAZ 24. Kromě nekonečných faceliftů a dalších úprav těchto dvou modelů však konstruktéři GAZu vytvořili i několik svébytných vozů, které však nakonec neměly to štěstí stát se další generací. GAZ 3105 Volga byl pravděpodobně tím nejodvážnějším pokusem ze všech.
Ke konci 80. let se v továrnách GAZu produkovaly dvě varianty Volgy. Jedna s číselným označením 3102, první z druhé série vozů založených na modelu 24 a druhá 24-10, už dle jména jen facelift starého modelu. I přes modernizace obou vozů tak šlo pořád o stroje s původem už v 60. letech a bylo tedy na čase začít pracovat na potenciálním nástupci. V roce 1985 se tak rozběhl projekt moderní rodiny vozů, jenž měl zahrnovat levnější a jednodušší GAZ 3103 se čtyřválcem a pohonem předních kol, luxusní a prestižní GAZ 3105 se šesti a osmi válci a pohonem všech kol a prostor mezi nimi překlenující GAZ 3104 se čtyřválcem a pohonem zadních kol. Kromě základních sedanů měly vzniknout i kombíky, pickupy a užitkové verze vozů. Kvůli nedostatku financí pro kompletní vývoj zcela nového vozu navrhovalo vedení automobilky koupit licenci na některý ze západních modelů. Dokonce byly nakoupeny vozy Chrysler Intrepid, Peugeot 605, Ford Scorpio a Audi 100.
Tři roky nato však tehdejší vůdce Gorbačov přikázal zastavit výrobu limuzíny GAZ 14 Čajka, v rámci perestrojky. Při vývoji nové Volgy proto dostala prioritu nejvyšší verze 3105, která byla schopna alespoň částečně nahradit Čajku jako vozidlo pro vyšší vedení. Moderní 3105, zejména ve srovnání se zastaralou Čajkou, pak měla ukázat sílu tehdy rapidně se měnícího Sovětského svazu. Také proto byla nakonec zamítnuta verze nákupu licence některého ze západních vozů.
První prototypy 3105 byly hotové v roce 1987. Vůz zaujal už svým vzhledem, zejména prosklením na bocích vozu. Okna totiž zasahovala hluboko do profilu dveří, s klikami v nižší prosklené části. Také interiér působil na svou dobu moderně a vůz nabídl prvky, které nebyly pro Sovětský svaz úplně běžné. Elektronicky ovládaná klimatizace, elektrické stahování všech oken, elektrické nastavení sedadel, vyhřívání sedadel, centrální zamykání a volant s posilovačem se dal nastavit výškově i podélně. I přes velmi podobné rozměry jako předchozí Volga nabídl nový GAZ 3105 mnohem více místa díky lepšímu obestavění prostoru.
Pod kapotu se dostal nově vyvinutý osmiválec V8 o objemu 3.4 litru a výkonu 240 koní. To mělo 1800 kg těžkému vozu stačit pro maximální rychlost 200 km/h a zrychlení z nuly na sto za 11 sekund. Pohon všech kol byl stálý, s uzávěrkou diferenciálu. Přední i zadní náprava využívala zavěšení MacPherson.
Do roku 1992 vzniklo dohromady 25 prototypů s menšími odlišnostmi, některé ze zatmavenou spodní částí oken na dveřích. V roce 1989 vznikl také minimálně jeden prototyp modelu 3104 s podobnou, ale mnohem konvenčnější karosérií bez prosklení ve spodní části. Tou dobou dostal GAZ i povolení od vlády k sériové produkci vozů, továrna však tehdy soustředila většinu úsilí na výrobu nové řady dodávek GAZelle, které se ukázaly být okamžitým hitem. 3105 a jeho dva levnější sourozenci tak byli upozaděni. Dalším důvodem byl i pád Sovětského svazu a tedy i částečná ztráta potřeby moderního lokálního vozu, jenž už mohl být snadno nahrazen dovozem vozů ze západu.
3105 se tak dostalo do omezené produkce až na příkaz prezidenta Borise Jelcina z 5. ledna 1994, podle kterého muselo ve státní automobilce vzniknout do roku 1996 250 vozů ročně. Sériová 3105 už však vzhledově vycházela z konzervativnějšího prototypu 3104 bez výrazného prosklení. I přes příkaz však GAZ za celou dobu produkce vyrobil jen 55 kusů moderní Volgy. Jednou z příčin neúspěchu byla příliš vysoká cena, srovnatelná se zahraniční konkurencí, která v nově otevřeném Rusku lákala zákazníky více než domácí modely s pochybnou pověstí.
Až dva roky po ukončení výroby GAZu 3105 byly na Moskevském autosalonu představeny prototypy modelů 3103 a 3104, oba postavené na stejném základě jako 3105. 3103 s pohonem předních kol a čtyřválcem ZMZ 406 o objemu 2.3 litru a 3104 s pohonem všech kol a totožným motorem. Oba modely také dostaly velmi podobnou karosérii založenou na 3105, avšak s mnohem oblejšími předními a zadními partiemi. Také interiér se dočkal výraznější modernizace, odpovídající časovému odstupu od prezentace prvního 3105. Vzhledem k vysokým nákladům se však ani jeden z nových modelů nedostal ani do omezené výroby.
Místo toho se GAZ rozhodl provést další modernizaci zastaralého modelu 24, což dalo za vznik verzi 3110. Na Moskevském autosalonu v roce 1998 byl však kromě dvou nových prototypů představen ještě jeden model, 3111, využívající techniku jak modernizované 24 tak 3105, avšak s karosérií velmi podobnou modelům 3103/3104. 3111 se také dočkal velmi omezené produkce asi 424 kusů, opět kvůli vysoké ceně a špatné pověsti domácí značky.
Volga tak dožila konce s posledním faceliftem archaického 24, označeného GAZ 31105. Následující pokus s nákupem licence na americký Chrysler Sebring, vyráběný mezi lety 2008 a 2010 jako Volga Siber, skončil s 9 tisíci prodanými kusy a zaměřením GAZu na produkci pouze užitkových vozidel.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.