Volgu zná asi každý fanoušek automobilového průmyslu jako těžkopádný sovětský sedan, určený jen pro ty důležitější občany komunistických zemí. Mezi nekonečnými facelifty zastaralého modelu se však konstruktéři vytasili i s mnohem odvážnějším vozem, nazvaným GAZ 3105 Volga.
GAZ Volga (česky Volha) patří mezi legendy ruského automobilového průmyslu už od roku 1956. Během následujících 54 let existence modelové řady se Volga nabízela ve dvou hlavních generacích, GAZ M21 a GAZ 24. Kromě nekonečných faceliftů a dalších úprav těchto dvou modelů však konstruktéři GAZu vytvořili i několik svébytných vozů, které však nakonec neměly to štěstí stát se další generací. GAZ 3105 Volga byl pravděpodobně tím nejodvážnějším pokusem ze všech.
Ke konci 80. let se v továrnách GAZu produkovaly dvě varianty Volgy. Jedna s číselným označením 3102, první z druhé série vozů založených na modelu 24 a druhá 24-10, už dle jména jen facelift starého modelu. I přes modernizace obou vozů tak šlo pořád o stroje s původem už v 60. letech a bylo tedy na čase začít pracovat na potenciálním nástupci. V roce 1985 se tak rozběhl projekt moderní rodiny vozů, jenž měl zahrnovat levnější a jednodušší GAZ 3103 se čtyřválcem a pohonem předních kol, luxusní a prestižní GAZ 3105 se šesti a osmi válci a pohonem všech kol a prostor mezi nimi překlenující GAZ 3104 se čtyřválcem a pohonem zadních kol. Kromě základních sedanů měly vzniknout i kombíky, pickupy a užitkové verze vozů. Kvůli nedostatku financí pro kompletní vývoj zcela nového vozu navrhovalo vedení automobilky koupit licenci na některý ze západních modelů. Dokonce byly nakoupeny vozy Chrysler Intrepid, Peugeot 605, Ford Scorpio a Audi 100.
Tři roky nato však tehdejší vůdce Gorbačov přikázal zastavit výrobu limuzíny GAZ 14 Čajka, v rámci perestrojky. Při vývoji nové Volgy proto dostala prioritu nejvyšší verze 3105, která byla schopna alespoň částečně nahradit Čajku jako vozidlo pro vyšší vedení. Moderní 3105, zejména ve srovnání se zastaralou Čajkou, pak měla ukázat sílu tehdy rapidně se měnícího Sovětského svazu. Také proto byla nakonec zamítnuta verze nákupu licence některého ze západních vozů.
První prototypy 3105 byly hotové v roce 1987. Vůz zaujal už svým vzhledem, zejména prosklením na bocích vozu. Okna totiž zasahovala hluboko do profilu dveří, s klikami v nižší prosklené části. Také interiér působil na svou dobu moderně a vůz nabídl prvky, které nebyly pro Sovětský svaz úplně běžné. Elektronicky ovládaná klimatizace, elektrické stahování všech oken, elektrické nastavení sedadel, vyhřívání sedadel, centrální zamykání a volant s posilovačem se dal nastavit výškově i podélně. I přes velmi podobné rozměry jako předchozí Volga nabídl nový GAZ 3105 mnohem více místa díky lepšímu obestavění prostoru.
Pod kapotu se dostal nově vyvinutý osmiválec V8 o objemu 3.4 litru a výkonu 240 koní. To mělo 1800 kg těžkému vozu stačit pro maximální rychlost 200 km/h a zrychlení z nuly na sto za 11 sekund. Pohon všech kol byl stálý, s uzávěrkou diferenciálu. Přední i zadní náprava využívala zavěšení MacPherson.
Do roku 1992 vzniklo dohromady 25 prototypů s menšími odlišnostmi, některé ze zatmavenou spodní částí oken na dveřích. V roce 1989 vznikl také minimálně jeden prototyp modelu 3104 s podobnou, ale mnohem konvenčnější karosérií bez prosklení ve spodní části. Tou dobou dostal GAZ i povolení od vlády k sériové produkci vozů, továrna však tehdy soustředila většinu úsilí na výrobu nové řady dodávek GAZelle, které se ukázaly být okamžitým hitem. 3105 a jeho dva levnější sourozenci tak byli upozaděni. Dalším důvodem byl i pád Sovětského svazu a tedy i částečná ztráta potřeby moderního lokálního vozu, jenž už mohl být snadno nahrazen dovozem vozů ze západu.
3105 se tak dostalo do omezené produkce až na příkaz prezidenta Borise Jelcina z 5. ledna 1994, podle kterého muselo ve státní automobilce vzniknout do roku 1996 250 vozů ročně. Sériová 3105 už však vzhledově vycházela z konzervativnějšího prototypu 3104 bez výrazného prosklení. I přes příkaz však GAZ za celou dobu produkce vyrobil jen 55 kusů moderní Volgy. Jednou z příčin neúspěchu byla příliš vysoká cena, srovnatelná se zahraniční konkurencí, která v nově otevřeném Rusku lákala zákazníky více než domácí modely s pochybnou pověstí.
Až dva roky po ukončení výroby GAZu 3105 byly na Moskevském autosalonu představeny prototypy modelů 3103 a 3104, oba postavené na stejném základě jako 3105. 3103 s pohonem předních kol a čtyřválcem ZMZ 406 o objemu 2.3 litru a 3104 s pohonem všech kol a totožným motorem. Oba modely také dostaly velmi podobnou karosérii založenou na 3105, avšak s mnohem oblejšími předními a zadními partiemi. Také interiér se dočkal výraznější modernizace, odpovídající časovému odstupu od prezentace prvního 3105. Vzhledem k vysokým nákladům se však ani jeden z nových modelů nedostal ani do omezené výroby.
Místo toho se GAZ rozhodl provést další modernizaci zastaralého modelu 24, což dalo za vznik verzi 3110. Na Moskevském autosalonu v roce 1998 byl však kromě dvou nových prototypů představen ještě jeden model, 3111, využívající techniku jak modernizované 24 tak 3105, avšak s karosérií velmi podobnou modelům 3103/3104. 3111 se také dočkal velmi omezené produkce asi 424 kusů, opět kvůli vysoké ceně a špatné pověsti domácí značky.
Volga tak dožila konce s posledním faceliftem archaického 24, označeného GAZ 31105. Následující pokus s nákupem licence na americký Chrysler Sebring, vyráběný mezi lety 2008 a 2010 jako Volga Siber, skončil s 9 tisíci prodanými kusy a zaměřením GAZu na produkci pouze užitkových vozidel.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.