GAZ 3105 měl ukázat sílu měnícího se Sovětského svazu. Proč však nejodvážnější Volga neuspěla?

-mdo / AutoRoad.cz, 6. prosince 2018, 12:54 Google+

Volgu zná asi každý fanoušek automobilového průmyslu jako těžkopádný sovětský sedan, určený jen pro ty důležitější občany komunistických zemí. Mezi nekonečnými facelifty zastaralého modelu se však konstruktéři vytasili i s mnohem odvážnějším vozem, nazvaným GAZ 3105 Volga.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GAZ 3105

GAZ 3105 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

GAZ Volga (česky Volha) patří mezi legendy ruského automobilového průmyslu už od roku 1956. Během následujících 54 let existence modelové řady se Volga nabízela ve dvou hlavních generacích, GAZ M21 a GAZ 24. Kromě nekonečných faceliftů a dalších úprav těchto dvou modelů však konstruktéři GAZu vytvořili i několik svébytných vozů, které však nakonec neměly to štěstí stát se další generací. GAZ 3105 Volga byl pravděpodobně tím nejodvážnějším pokusem ze všech.

img-responsive

GAZ 3105 | foto: wheelsage.org

Ke konci 80. let se v továrnách GAZu produkovaly dvě varianty Volgy. Jedna s číselným označením 3102, první z druhé série vozů založených na modelu 24 a druhá 24-10, už dle jména jen facelift starého modelu. I přes modernizace obou vozů tak šlo pořád o stroje s původem už v 60. letech a bylo tedy na čase začít pracovat na potenciálním nástupci. V roce 1985 se tak rozběhl projekt moderní rodiny vozů, jenž měl zahrnovat levnější a jednodušší GAZ 3103 se čtyřválcem a pohonem předních kol, luxusní a prestižní GAZ 3105 se šesti a osmi válci a pohonem všech kol a prostor mezi nimi překlenující GAZ 3104 se čtyřválcem a pohonem zadních kol. Kromě základních sedanů měly vzniknout i kombíky, pickupy a užitkové verze vozů. Kvůli nedostatku financí pro kompletní vývoj zcela nového vozu navrhovalo vedení automobilky koupit licenci na některý ze západních modelů. Dokonce byly nakoupeny vozy Chrysler Intrepid, Peugeot 605, Ford Scorpio a Audi 100.

Tři roky nato však tehdejší vůdce Gorbačov přikázal zastavit výrobu limuzíny GAZ 14 Čajka, v rámci perestrojky. Při vývoji nové Volgy proto dostala prioritu nejvyšší verze 3105, která byla schopna alespoň částečně nahradit Čajku jako vozidlo pro vyšší vedení. Moderní 3105, zejména ve srovnání se zastaralou Čajkou, pak měla ukázat sílu tehdy rapidně se měnícího Sovětského svazu. Také proto byla nakonec zamítnuta verze nákupu licence některého ze západních vozů.

img-responsive

GAZ 3105 | foto: wheelsage.org

První prototypy 3105 byly hotové v roce 1987. Vůz zaujal už svým vzhledem, zejména prosklením na bocích vozu. Okna totiž zasahovala hluboko do profilu dveří, s klikami v nižší prosklené části. Také interiér působil na svou dobu moderně a vůz nabídl prvky, které nebyly pro Sovětský svaz úplně běžné. Elektronicky ovládaná klimatizace, elektrické stahování všech oken, elektrické nastavení sedadel, vyhřívání sedadel, centrální zamykání a volant s posilovačem se dal nastavit výškově i podélně. I přes velmi podobné rozměry jako předchozí Volga nabídl nový GAZ 3105 mnohem více místa díky lepšímu obestavění prostoru.

Pod kapotu se dostal nově vyvinutý osmiválec V8 o objemu 3.4 litru a výkonu 240 koní. To mělo 1800 kg těžkému vozu stačit pro maximální rychlost 200 km/h a zrychlení z nuly na sto za 11 sekund. Pohon všech kol byl stálý, s uzávěrkou diferenciálu. Přední i zadní náprava využívala zavěšení MacPherson.

img-responsive

GAZ 3105 | foto: wheelsage.org

Do roku 1992 vzniklo dohromady 25 prototypů s menšími odlišnostmi, některé ze zatmavenou spodní částí oken na dveřích. V roce 1989 vznikl také minimálně jeden prototyp modelu 3104 s podobnou, ale mnohem konvenčnější karosérií bez prosklení ve spodní části. Tou dobou dostal GAZ i povolení od vlády k sériové produkci vozů, továrna však tehdy soustředila většinu úsilí na výrobu nové řady dodávek GAZelle, které se ukázaly být okamžitým hitem. 3105 a jeho dva levnější sourozenci tak byli upozaděni. Dalším důvodem byl i pád Sovětského svazu a tedy i částečná ztráta potřeby moderního lokálního vozu, jenž už mohl být snadno nahrazen dovozem vozů ze západu.

3105 se tak dostalo do omezené produkce až na příkaz prezidenta Borise Jelcina z 5. ledna 1994, podle kterého muselo ve státní automobilce vzniknout do roku 1996 250 vozů ročně. Sériová 3105 už však vzhledově vycházela z konzervativnějšího prototypu 3104 bez výrazného prosklení. I přes příkaz však GAZ za celou dobu produkce vyrobil jen 55 kusů moderní Volgy. Jednou z příčin neúspěchu byla příliš vysoká cena, srovnatelná se zahraniční konkurencí, která v nově otevřeném Rusku lákala zákazníky více než domácí modely s pochybnou pověstí.

img-responsive

GAZ 3103 | foto: wheelsage.org

Až dva roky po ukončení výroby GAZu 3105 byly na Moskevském autosalonu představeny prototypy modelů 3103 a 3104, oba postavené na stejném základě jako 3105. 3103 s pohonem předních kol a čtyřválcem ZMZ 406 o objemu 2.3 litru a 3104 s pohonem všech kol a totožným motorem. Oba modely také dostaly velmi podobnou karosérii založenou na 3105, avšak s mnohem oblejšími předními a zadními partiemi. Také interiér se dočkal výraznější modernizace, odpovídající časovému odstupu od prezentace prvního 3105. Vzhledem k vysokým nákladům se však ani jeden z nových modelů nedostal ani do omezené výroby.

img-responsive

GAZ 3111 | foto: wheelsage.org

Místo toho se GAZ rozhodl provést další modernizaci zastaralého modelu 24, což dalo za vznik verzi 3110. Na Moskevském autosalonu v roce 1998 byl však kromě dvou nových prototypů představen ještě jeden model, 3111, využívající techniku jak modernizované 24 tak 3105, avšak s karosérií velmi podobnou modelům 3103/3104. 3111 se také dočkal velmi omezené produkce asi 424 kusů, opět kvůli vysoké ceně a špatné pověsti domácí značky.

Volga tak dožila konce s posledním faceliftem archaického 24, označeného GAZ 31105. Následující pokus s nákupem licence na americký Chrysler Sebring, vyráběný mezi lety 2008 a 2010 jako Volga Siber, skončil s 9 tisíci prodanými kusy a zaměřením GAZu na produkci pouze užitkových vozidel.

Vytisknout

Diskuze: GAZ 3105 měl ukázat sílu měnícího se Sovětského svazu. Proč však nejodvážnější Volga neuspěla?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Nový Nissan Leaf

Nissan Leaf dostane konečně pořádnou baterii, přivede vyšší dojezd nové…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud