Crossovery jsou poslední dobou jedním z největších trendů v automobilovém průmyslu a na trh se je snaží dostat každá existující automobilka. Jednou se však o něco podobného pokusil i francouzský výrobce mopedaut a výsledek stál to za to.
Francouzská automobilka Aixam byla založena v roce 1983 jakožto výrobce malých mopedaut, ve Francii velmi populární kategorie. Hned následující rok se dostal na trh první model Aixam 325D, dostupný ve třech kategoriích podle velikosti motoru: 50 ccm, 125 ccm a 400 ccm. Pro Aixam šlo o úspěch a v následujících letech se objevily další modely, včetně 500i, využívajícího díly z Peugeotu 205.
V roce 1992 se však Aixam pokusil o vstup mezi výrobce opravdových automobilů a založil proto novou značku Mega, která měla mimo jiné ukázat potenciál konstruktérů Aixamu. Hned v roce 1992 se dostal na trh vůz Mega Ranch, koncepčně podobný Citroënu Méhari. Otevřená plastová karosérie na podvozku Citroënu AX však na rozdíl od Méhari nabízela i možnost přikoupit si plnohodnotnou plastovou střechu. Ačkoliv šlo o ukázkové plážové vozidlo do teplejšího podnebí, nejvíce se jich nakonec prodalo v Nizozemsku.
Především se však Mega rozhodlo vyrobit vlastní supersport a tak ještě ve stejném roce představilo unikát nazvaný Mega Track. Vůz s pohonem všech kol a motorem uprostřed je na první pohled jen další z řady klínovitých evropských supersportů 90. let, avšak už na druhý poznáte, že před sebou máte něco unikátního.
Oproti čemukoliv podobnému ze stejné doby je Mega Track především obrovský. Na délku 508 cm dlouhý vůz stojí na 20 palcových kolech, přičemž ty zadní jsou široké 325 mm. Pneumatiky byly vytvořeny Michelinem jen pro tento vůz a ve své době šlo o největší pneumatiky na vyráběném osobním voze. Zápisu do Guinnesovy knihy rekordů se dočkaly i brzdy s rozměrem 14.8 palců, v té době opět největší největší použité na osobním voze. Na výšku má díky nízké stavbě karosérie jen 140 cm, šířkou 225 cm ale překoná i současná auta. Na supersport velmi unikátní je i vzduchový podvozek, který umožňuje změnit světlou výšku ze standardních 20 cm až na 33 cm, což se velmi hodí pro jízdu v terénu. Podvozek byl mimochodem vyroben z vysokopevnostní oceli a jednalo se o jedno z prvních použití tohoto materiálu v automobilu. Ze stejného materiálu je i zabudovaný a skrytý ochranný rám, chránící posádku v případě nehody.
Mega Track opravdu počítá i občasnými výlety mimo silnice, jde tedy o jakýsi předstupeň k dnešním crossoverům a SUV kupé, jen extrémní v téměř každém ohledu. Track zůstává exotem i dnes, na stejný mix off roadu a supersportu se odváží málokdo, například řecký Korres P4 se koncepčně velmi přibližuje, u něj je však sériová výroba stále nejistá. Při vývoji se Aixam snažil využít postupy z okruhových závodních vozů, i z vozů pro rallye, aby byl Mega Track dostatečně schopný na obou typech povrchu.
Karosérie z kompozitního materiálu připomíná tehdejší supersporty. Klínový profil s krátkou přídí, velký spoiler na zádi a masivní nasávací otvor pro motor umístěný uprostřed. Zadní světlomety si vůz mimochodem vypůjčil z Audi S2. Interiér je čtyřmístný, obě zadní sedačky, rozdělené vysokým tunelem převodovky, jsou totožné jako ty přední a nabízejí tak dostatek místa. Palubní deska je však poněkud laciná a přeplácaná, se záplavou tlačítek z běžnějších vozů a hromadou dřeva. Vůz však nabídl na svoji dobu luxusní výbavu, včetně telefonu, elektricky nastavitelných sedadel, klimatizace a barevné zadní parkovací kamery, což bylo potřeba, vzhledem k téměř neexistujícímu výhledu dozadu.
Vzhledem k rozměrům vozu není divu, že celá bestie váží 2.3 tuny. Aby se vůbec dal do pohybu, má za zadními sedačkami motor od Mercedesu, konkrétně V12 M120 o objemu 6 litrů, výkonu 390 koní a 570 Nm - tehdejší vlajkovou loď německé firmy. Stejný motor, i když poladěný od AMG, mimochodem využívalo i Pagani Zonda. Mega Track se dokázal rozjet na 250 km/h, kde jej zastavil omezovač, se zrychlením z nuly na sto za asi 5.5 sekundy. Kromě váhy byl totiž vůz omezen i využitím běžné čtyřstupňové automatické převodovky z Mercedesu W140. Při běžné jízdě v kombinovaném režimu si vůz vezme kolem 20 litrů benzínu na 100 km.
Podle dobových reakcí od lidí, kteří měli to štěstí se ve voze svézt, se prý na silnici jízdními vlastnostmi vyrovnal Lamborghini a v terénu Range Roveru s pohodlím jako v Mercedesu S600. Svůj plný potenciál však lépe ukáže právě v terénu, kde v té době neměl jakoukoliv konkurenci. Konkurenci však neměl ani cenově, Aixam si za vůz řekl o celé 2 miliony franků. Pro srovnání, Ferrari F40 v tu dobu stálo 1.6 milionu franků.
Kolik vozů nakonec vzniklo není úplně jisté. Když nepočítáme prototypy, tak většina zdrojů udává 5 kusů. Z toho jeden měl jít do Saudské Arábie a tři do Ruska, kde terénní schopnosti ocení asi nejvíce. George Blain, ředitel Aixamu, však v rozhovoru zmínil, že vzniklo minimálně 10 kusů a některé byly stavěny ještě v roce 2010. Pozdější modely už dostaly sofistikovanější pětistupňovou automatickou převodovku a jeden prototyp i silnější motor.
Vůz podobný Mega Track se zúčastnil i Dakaru pro tým Aixam, nešlo však o přímého příbuzného se sériovým modelem, místo toho využíval jen podobnou karosérii a pár komponentů, avšak s nápisem Mega Track na zádi.
V současné době asi většina vyrobených kusů stojí v garážích zámožných sběratelů, občas se však na internetu objeví fotky některého kusu, nejčastěji s ruskou nebo rakouskou poznávací značkou a obvykle z Monaka. Samotná značka Mega se pak v posledních letech začala objevovat jen na malých mopedautech a elektrických náklaďácích.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.