Crossovery jsou poslední dobou jedním z největších trendů v automobilovém průmyslu a na trh se je snaží dostat každá existující automobilka. Jednou se však o něco podobného pokusil i francouzský výrobce mopedaut a výsledek stál to za to.
Francouzská automobilka Aixam byla založena v roce 1983 jakožto výrobce malých mopedaut, ve Francii velmi populární kategorie. Hned následující rok se dostal na trh první model Aixam 325D, dostupný ve třech kategoriích podle velikosti motoru: 50 ccm, 125 ccm a 400 ccm. Pro Aixam šlo o úspěch a v následujících letech se objevily další modely, včetně 500i, využívajícího díly z Peugeotu 205.
V roce 1992 se však Aixam pokusil o vstup mezi výrobce opravdových automobilů a založil proto novou značku Mega, která měla mimo jiné ukázat potenciál konstruktérů Aixamu. Hned v roce 1992 se dostal na trh vůz Mega Ranch, koncepčně podobný Citroënu Méhari. Otevřená plastová karosérie na podvozku Citroënu AX však na rozdíl od Méhari nabízela i možnost přikoupit si plnohodnotnou plastovou střechu. Ačkoliv šlo o ukázkové plážové vozidlo do teplejšího podnebí, nejvíce se jich nakonec prodalo v Nizozemsku.
Především se však Mega rozhodlo vyrobit vlastní supersport a tak ještě ve stejném roce představilo unikát nazvaný Mega Track. Vůz s pohonem všech kol a motorem uprostřed je na první pohled jen další z řady klínovitých evropských supersportů 90. let, avšak už na druhý poznáte, že před sebou máte něco unikátního.
Oproti čemukoliv podobnému ze stejné doby je Mega Track především obrovský. Na délku 508 cm dlouhý vůz stojí na 20 palcových kolech, přičemž ty zadní jsou široké 325 mm. Pneumatiky byly vytvořeny Michelinem jen pro tento vůz a ve své době šlo o největší pneumatiky na vyráběném osobním voze. Zápisu do Guinnesovy knihy rekordů se dočkaly i brzdy s rozměrem 14.8 palců, v té době opět největší největší použité na osobním voze. Na výšku má díky nízké stavbě karosérie jen 140 cm, šířkou 225 cm ale překoná i současná auta. Na supersport velmi unikátní je i vzduchový podvozek, který umožňuje změnit světlou výšku ze standardních 20 cm až na 33 cm, což se velmi hodí pro jízdu v terénu. Podvozek byl mimochodem vyroben z vysokopevnostní oceli a jednalo se o jedno z prvních použití tohoto materiálu v automobilu. Ze stejného materiálu je i zabudovaný a skrytý ochranný rám, chránící posádku v případě nehody.
Mega Track opravdu počítá i občasnými výlety mimo silnice, jde tedy o jakýsi předstupeň k dnešním crossoverům a SUV kupé, jen extrémní v téměř každém ohledu. Track zůstává exotem i dnes, na stejný mix off roadu a supersportu se odváží málokdo, například řecký Korres P4 se koncepčně velmi přibližuje, u něj je však sériová výroba stále nejistá. Při vývoji se Aixam snažil využít postupy z okruhových závodních vozů, i z vozů pro rallye, aby byl Mega Track dostatečně schopný na obou typech povrchu.
Karosérie z kompozitního materiálu připomíná tehdejší supersporty. Klínový profil s krátkou přídí, velký spoiler na zádi a masivní nasávací otvor pro motor umístěný uprostřed. Zadní světlomety si vůz mimochodem vypůjčil z Audi S2. Interiér je čtyřmístný, obě zadní sedačky, rozdělené vysokým tunelem převodovky, jsou totožné jako ty přední a nabízejí tak dostatek místa. Palubní deska je však poněkud laciná a přeplácaná, se záplavou tlačítek z běžnějších vozů a hromadou dřeva. Vůz však nabídl na svoji dobu luxusní výbavu, včetně telefonu, elektricky nastavitelných sedadel, klimatizace a barevné zadní parkovací kamery, což bylo potřeba, vzhledem k téměř neexistujícímu výhledu dozadu.
Vzhledem k rozměrům vozu není divu, že celá bestie váží 2.3 tuny. Aby se vůbec dal do pohybu, má za zadními sedačkami motor od Mercedesu, konkrétně V12 M120 o objemu 6 litrů, výkonu 390 koní a 570 Nm - tehdejší vlajkovou loď německé firmy. Stejný motor, i když poladěný od AMG, mimochodem využívalo i Pagani Zonda. Mega Track se dokázal rozjet na 250 km/h, kde jej zastavil omezovač, se zrychlením z nuly na sto za asi 5.5 sekundy. Kromě váhy byl totiž vůz omezen i využitím běžné čtyřstupňové automatické převodovky z Mercedesu W140. Při běžné jízdě v kombinovaném režimu si vůz vezme kolem 20 litrů benzínu na 100 km.
Podle dobových reakcí od lidí, kteří měli to štěstí se ve voze svézt, se prý na silnici jízdními vlastnostmi vyrovnal Lamborghini a v terénu Range Roveru s pohodlím jako v Mercedesu S600. Svůj plný potenciál však lépe ukáže právě v terénu, kde v té době neměl jakoukoliv konkurenci. Konkurenci však neměl ani cenově, Aixam si za vůz řekl o celé 2 miliony franků. Pro srovnání, Ferrari F40 v tu dobu stálo 1.6 milionu franků.
Kolik vozů nakonec vzniklo není úplně jisté. Když nepočítáme prototypy, tak většina zdrojů udává 5 kusů. Z toho jeden měl jít do Saudské Arábie a tři do Ruska, kde terénní schopnosti ocení asi nejvíce. George Blain, ředitel Aixamu, však v rozhovoru zmínil, že vzniklo minimálně 10 kusů a některé byly stavěny ještě v roce 2010. Pozdější modely už dostaly sofistikovanější pětistupňovou automatickou převodovku a jeden prototyp i silnější motor.
Vůz podobný Mega Track se zúčastnil i Dakaru pro tým Aixam, nešlo však o přímého příbuzného se sériovým modelem, místo toho využíval jen podobnou karosérii a pár komponentů, avšak s nápisem Mega Track na zádi.
V současné době asi většina vyrobených kusů stojí v garážích zámožných sběratelů, občas se však na internetu objeví fotky některého kusu, nejčastěji s ruskou nebo rakouskou poznávací značkou a obvykle z Monaka. Samotná značka Mega se pak v posledních letech začala objevovat jen na malých mopedautech a elektrických náklaďácích.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.