Japonské offroady jsou pojem. Každý zná Toyotu Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol či Suzuki Jimny. Jedinou japonskou značkou, která se do kategorie offroadů příliš nezapojila, je Mazda. Tedy pokud nepočítáme přeznačený Jimny prodávaný v Japonsku jako Mazda AZ-offroad. Přesto i tato malá automobilka z Hirošimy přišla s vlastním schopným offroadem, o kterém jste ale pravděpodobně nikdy neslyšeli.
A není divu, Mazda Pathfinder XV-1 se totiž montovala a prodávala na jediném a velmi neobvyklém trhu - v Barmě, tedy dnešním Myanmaru. O voze na internetu ani nenajdete moc informací, většina zdrojů jej neuvádí v seznamech vozů Mazdy, neví se ani přesně v jakých letech se vyráběla, natož kolik jich vzniklo.
Barma byla od počátku 60. let po vojenském převratu ovládána armádou s generálem Ne Winem v čele. Pro chudou zemi jihovýchodní Asie to znamenalo zestátnění téměř veškerého průmyslu, obchodů či médií, na takzvané Barmské cestě k socialismu. Po zakázání dalších politických stran se Barma stala socialistickou zemí se vším, co k tomu patří. Včetně plánovaného hospodářství, tvrdé cenzury a téměř úplného odříznutí země od okolí.
Ve stejnou dobu však z nějakého důvodu vycítila v Barmě potenciál japonská vláda a začala se výrazně angažovat mimo jiné i v místním průmyslu. Od počátku 60. let se tak v Barmě montovaly z CKD kitů náklaďáky Hino a někdy v roce 1963 se zde začaly stejným způsobem vyrábět i malé Mazdy B360 a B600, které se udržely v produkci zřejmě až do 80. let.
Mazda tou dobou pracovala na svém vlastním terénním voze, aby konkurovala už existujícím vozům podobného stylu od Toyoty či Datsunu. Mazda X2000, jak se výsledný vůz nazýval, se zřejmě dodával jen japonským sebeobranným složkám a to jen v malých počtech. Dodnes je o voze jen naprosté minimum informací a dochovaly se jen jednotky kusů, několik jich můžete vidět v japonských muzeích. Vůz se pravděpodobně vyráběl v letech 1967 až 1970.
Konstrukcí se vůz podobá klasickým americkým Jeepům ze stejného období. Přední náprava je pevná s listovým odpružením a bubnovými brzdami. Karosérie stojí na rámu z válcovaných ocelových profilů. Převodovka je manuální třírychlostní, přenášející sílu na všechna čtyři kola. Karosérie připomíná Land Rover Series II, zejména lightweight verzi s nižšími blatníky. Inspiraci ale nezapře ani v Land Cruiseru J40.
Ačkoliv japonská kariéra vozu byla očividně krátká a nepříliš úspěšná, pomohla japonská vláda Mazdě dostat se do Barmy, kde vozidlo podobného zaměření chybělo. Vzhledem k zákazu privátního vlastnictví vozidel byly klienty státní správa a armáda, příkaz na lokální produkci takového vozu ostatně přišel přímo z nejvyšších pater barmské vlády, zřejmě přímo od diktátora Ne Wina.
Produkce začala někdy v letech 1972 nebo 1973 v místní Automobilové továrně č. 2 ve městě Pandaung, spadající přímo pod ministerstvo průmyslu. Vozy zde byly montovány z CKD kitů dovážených z Japonska pod lokálními názvy MJ-1 (zřejmě Mazda Jeep) a MJ-2. Samotná Mazda však udává název vozidla jako Mazda Pathfinder XV-1. Není úplně jasné, v čem se typy MJ-1 a MJ-2 lišily, ale může jít o rozdílná označení pro krátkou a dlouhou variantu vozu. Stejně tak ale MJ-2 může být faceliftovanou verzí vozu, která se objevila po několika letech produkce první verze.
Barmská Mazda přímo vycházela z japonské verze, jakékoliv změny na voze nejsou známy. Není ostatně zcela jasné ani to, jaký motor se nacházel pod kapotou barmského vozu. Určitě jde o zážehový čtyřválec od Mazdy o výkonu 90 koní, pravděpodobný objem byl dle některých zdrojů 2.0 litru. K dispozici ale byly i dieselové varianty. K dispozici bylo více druhů karosérií a dvě délky rozvoru. Kratší rozvor byl dostupný s dvoudveřovou karosérii a plátěnou střechou, delší rozvor s dvoudveřovou karosérií a plátěnou střechou, nebo čtyřdveřovou karoserií s pevnou střechou. Přední okno u starších verzí bylo rozdělené, s větracími otvory na spodním okraji, po faceliftu pak vyměněné za jednodílné. Interiér byl velmi jednoduchý, s ukazateli umístěnými uprostřed souměrné palubní desky. Nebylo tedy potřeba dělat žádné větší změny při přípravě japonského vozidla pro pravostranný provoz v Barmě.
Během let produkce se postupně zvyšovalo procento lokálně vyráběných součástí na voze. Zatímco v počátku pocházelo z Barmy jen asi 35 % dílů, ke konci už mělo jít o asi 85 %. Jen díky tomu se podařilo udržet výrobu i poté, co po revoluci v roce 1988, která znamenala konec Ne Winovy vlády, přestala Mazda se zásobováním CKD kity. Pathfinder XV-1 se pak zřejmě vyráběl až do devadesátých let a ještě nedávno představoval základní dopravní prostředek pro dopravu v rurálních oblastech Myanmaru.
Vzhledem k otevírání se světu po reformách z roku 2011 však staré Mazdy a další relikvie starého režimu mizí z cest a jsou nahrazovány ojetými japonskými vozy ale i novými čínskými a indickými. Stále se však dá relativně běžně zahlédnout XV-1 v místním provozu. Jednu Mazdu Pathfinder XV-1 však můžete spatřit i v muzeu Mazdy u německého města Augsburg. Zde stojí zelená dvoudveřová verze s delším rozvorem a plátěnou střechou, podle rozděleného okna je navíc patrné, že se jedná o model ze starší produkce. Zřejmě jde o jediný kus na celém kontinentu.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.