28. října byla založena demokratická Československá republika. Automobily firmy Laurin & Klement u nás byly již tehdy velmi oblíbené, od roku 1936 je podnik se značkou Škoda lídrem domácího trhu. I ve složitých dobách socialismu si Škoda dokázala zachovat pověst inovativního a solidně vedeného podniku. Se začleněním do skupiny Volkswagen v roce 1991 nastoupila Škoda cestu dynamického rozvoje globální značky.
Bezprostředně po založení demokratického Československa v říjnu 1918 se automobilka Laurin & Klement (L&K) musela vypořádat s rozpadem trhu bývalého Rakousko-Uherska. Kromě toho jí z důvodu trvalé stagnace odpadly i některá zahraniční odbytiště v poválečné Evropě. Řešení spočívalo ve fúzi s plzeňskou společností Škoda, k níž došlo v roce 1925. Velkorysý investiční program umožnil vývoj nové generace automobilů. Škoda se kromě toho stala také jedním z průkopníků pásové výroby v Československu.
Díky pokročilé paletě produktů s modely Škoda Popular, Rapid, Favorit a Superb, které byly v tuzemsku i v zahraniční velice žádané, vyšla automobilka z období světové hospodářské krize posílena, slavila výrazné úspěchy i na poli motoristického sportu. Po krátké odmlce se Škoda v roce 1936 vrátila zpět na vrchol českého automobilového trhu. V posledním předválečném roce 1938 získala tržní podíl 39,2 procenta. I za hranicemi země – v Evropě, ale i v Asii a v zámoří – dosáhla firma velmi dobrých prodejních výsledků. V období tzv. první republiky, vymezeném 28. říjnem 1918 a 30. zářím 1938, tak i díky rozvoji automobilového průmyslu platilo Československo za jednu z nejvyspělejších zemí světa.
Pozitivní rozvoj zbrzdil začátek druhé světové války. Během války se výroba vozidel omezila téměř jen na nákladní a speciální vozy a na osobní modely upravené pro vojenské účely. Po skončení válečného konfliktu byla automobilka zestátněna, k hlavnímu výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi přibyly bývalé karosárny v Kvasinách a ve Vrchlabí. Strukturu nabídky i objem produkce nově určovala socialistická plánovaná ekonomika. Přes bezpočet restrikcí a omezení kontaktů s vyspělými západními trhy se díky entuziasmu a kompetenci osazenstva dařilo i nadále vyrábět kvalitní automobily. Mezi automobilkami tehdejšího východního bloku byla značka Škoda jasným lídrem.
Představením vozu Škoda 1000 MB v roce 1964 začala automobilka psát novou kapitolu své úspěšné historie. Jako první vůz značky Škoda měl tento model samonosnou karoserii a motor u poháněných zadních kol. V zádi se nacházel velice moderní motor, jehož blok byl vyrobený unikátní technologií tlakového lití hliníku. Škoda 1000 MB svého času patřila k nejlepším vozům litrové třídy - v Evropě i na světě. Roční objem produkce záhy překročil hranici 100 000 automobilů a tím Škoda značnou měrou přispěla k masové motorizaci Československa.
Po modelu 1000 MB následovala modelová řada Škoda 100, resp. Škoda 110. Ta zahrnovala ikonické sportovní kupé Škoda 110 R (1970-1980), základ sportovních derivátů značky, v čele legendární Š 130 RS, která v roce 1977 vzbudila rozruch vítězstvím ve své třídě na Rallye Monte Carlo. Četné další úspěch na poli motoristického sportu zaznamenala značka Škoda v 70. a 80. letech 20. století. Koncepce vozů s motorem vzadu, korunovaná úspěchy v automobilových soutěžíc, dominovala také sériové produkci: v roce 1976 vystřídala modelovou řadu Š 100/110 generace Škoda 105/120, později přibyla verze 130. Sedanům sekundovala atraktivní kupé Garde a Rapid.
V roce 1987 představila značka model Škoda Favorit, moderní kompaktní vůz s pohonem předních kol a designem italského studia Bertone. Pro zemi v tehdejším východním bloku to byla automobilová revoluce. Nadčasově koncipovaný Favorit se stal výchozím bodem dalšího dynamického rozvoje značky Škoda po pádu železné opony.
Po takzvané ,sametové revoluci' v roce 1989 potřebovala Škoda silného strategického partnera. Spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991 představovalo rozhodující krok k jednomu z největších úspěšných příběhů v moderní automobilové historii. Jako v pořadí čtvrtá značka koncernu Volkswagen Škoda vzkvétá: byla modernizována modelová paleta i výrobní závody, automobily přesvědčí vysokou kvalitou a moderní technikou. Symbolem nové éry se stal model Škoda Octavia, který automobilka veřejnosti představila v roce 1996. Po tomto bestselleru postupně následovaly další modelové řady v různých segmentech. Celosvětové růstové impulzy dodávají zejména modely kategorie SUV. V roce 2016 zahájila Škoda výrobu modelu Kodiaq, který v závislosti na konkrétním provedení nabízí místo pro pět až sedm osob. V roce 2017představila Škoda kompaktní SUV Karoq.
Hlavní zásady pro pokračování a rozvíjení úspěšného kurzu jsou zakotveny ve Strategii 2025. Mezi její hlavní témata patří mimo jiné elektromobilita, digitalizace podniku, produktů a výroby i nové služby, související s mobilitou a konektivita. Vedle rozšíření úspěšné SUV-ofenzívy se počítá i s další internacionalizací. Od založení Československa před 100 lety se mladoboleslavská značka rozvinula v jednu z největších automobilek na světě. Na této cestě Škoda zvládla řadu výzev a průběžně rozšiřovala objem produkce i modelovou paletu.
Aktuálně nabízí značka osm modelových řad: Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Karoq, Kodiaq a Kamiq (v Číně) a Superb. Vedle trojice domácích českých výrobních závodů Škoda vyrábí i v sedmi dalších zemích světa. Nejdůležitějším trhem je Čína. Srovnání ročního objemu produkce let 1918 a 2018 dokazuje úspěšný vývoj značky Škoda černé na bílém: dnešních více než 1,2 milionu osobních vozů překonává výsledky roku 1918 více než 4000násobně.
Vybrané milníky v produkci společnosti ŠKODA AUTO:
1895: založení společnosti Laurin & Klement 1905: zahájení výroby automobilů 1991: 5 milionů vozů značky Škoda od roku 1905 13. července 2006: 10 milionů vozů značky Škoda od roku 1905 5. února 2013: 15 milionů vozů značky Škoda od roku 1905 10. prosince 2014: poprvé vyroben miliontý vůz v rámci jednoho kalendářního roku 26. září 2017: 20 milionů vozů značky Škoda od roku 1905¨V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.