Automobilový průmysl v Československu? Letitý pilíř národního hospodářství

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 28. října 2018, 13:00 Google+

28. října byla založena demokratická Československá republika. Automobily firmy Laurin & Klement u nás byly již tehdy velmi oblíbené, od roku 1936 je podnik se značkou Škoda lídrem domácího trhu. I ve složitých dobách socialismu si Škoda dokázala zachovat pověst inovativního a solidně vedeného podniku. Se začleněním do skupiny Volkswagen v roce 1991 nastoupila Škoda cestu dynamického rozvoje globální značky.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 30.10. 00:43) Napište svůj názor
Škoda Hispano-Suiza. Na snímku první vyrobený vůz, převzatý prezidentem T. G. Masarykem.

Škoda Hispano-Suiza. Na snímku první vyrobený vůz, převzatý prezidentem T. G. Masarykem. | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Bezprostředně po založení demokratického Československa v říjnu 1918 se automobilka Laurin & Klement (L&K) musela vypořádat s rozpadem trhu bývalého Rakousko-Uherska. Kromě toho jí z důvodu trvalé stagnace odpadly i některá zahraniční odbytiště v poválečné Evropě. Řešení spočívalo ve fúzi s plzeňskou společností Škoda, k níž došlo v roce 1925. Velkorysý investiční program umožnil vývoj nové generace automobilů. Škoda se kromě toho stala také jedním z průkopníků pásové výroby v Československu.

Díky pokročilé paletě produktů s modely Škoda Popular, Rapid, Favorit a Superb, které byly v tuzemsku i v zahraniční velice žádané, vyšla automobilka z období světové hospodářské krize posílena, slavila výrazné úspěchy i na poli motoristického sportu. Po krátké odmlce se Škoda v roce 1936 vrátila zpět na vrchol českého automobilového trhu. V posledním předválečném roce 1938 získala tržní podíl 39,2 procenta. I za hranicemi země – v Evropě, ale i v Asii a v zámoří – dosáhla firma velmi dobrých prodejních výsledků. V období tzv. první republiky, vymezeném 28. říjnem 1918 a 30. zářím 1938, tak i díky rozvoji automobilového průmyslu platilo Československo za jednu z nejvyspělejších zemí světa.

Pozitivní rozvoj zbrzdil začátek druhé světové války. Během války se výroba vozidel omezila téměř jen na nákladní a speciální vozy a na osobní modely upravené pro vojenské účely. Po skončení válečného konfliktu byla automobilka zestátněna, k hlavnímu výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi přibyly bývalé karosárny v Kvasinách a ve Vrchlabí. Strukturu nabídky i objem produkce nově určovala socialistická plánovaná ekonomika. Přes bezpočet restrikcí a omezení kontaktů s vyspělými západními trhy se díky entuziasmu a kompetenci osazenstva dařilo i nadále vyrábět kvalitní automobily. Mezi automobilkami tehdejšího východního bloku byla značka Škoda jasným lídrem.

Představením vozu Škoda 1000 MB v roce 1964 začala automobilka psát novou kapitolu své úspěšné historie. Jako první vůz značky Škoda měl tento model samonosnou karoserii a motor u poháněných zadních kol. V zádi se nacházel velice moderní motor, jehož blok byl vyrobený unikátní technologií tlakového lití hliníku. Škoda 1000 MB svého času patřila k nejlepším vozům litrové třídy - v Evropě i na světě. Roční objem produkce záhy překročil hranici 100 000 automobilů a tím Škoda značnou měrou přispěla k masové motorizaci Československa.

Po modelu 1000 MB následovala modelová řada Škoda 100, resp. Škoda 110. Ta zahrnovala ikonické sportovní kupé Škoda 110 R (1970-1980), základ sportovních derivátů značky, v čele legendární Š 130 RS, která v roce 1977 vzbudila rozruch vítězstvím ve své třídě na Rallye Monte Carlo. Četné další úspěch na poli motoristického sportu zaznamenala značka Škoda v 70. a 80. letech 20. století. Koncepce vozů s motorem vzadu, korunovaná úspěchy v automobilových soutěžíc, dominovala také sériové produkci: v roce 1976 vystřídala modelovou řadu Š 100/110 generace Škoda 105/120, později přibyla verze 130. Sedanům sekundovala atraktivní kupé Garde a Rapid.

img-responsive

Škoda 1000 MB | foto: Škoda Auto

V roce 1987 představila značka model Škoda Favorit, moderní kompaktní vůz s pohonem předních kol a designem italského studia Bertone. Pro zemi v tehdejším východním bloku to byla automobilová revoluce. Nadčasově koncipovaný Favorit se stal výchozím bodem dalšího dynamického rozvoje značky Škoda po pádu železné opony.

Po takzvané ,sametové revoluci' v roce 1989 potřebovala Škoda silného strategického partnera. Spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991 představovalo rozhodující krok k jednomu z největších úspěšných příběhů v moderní automobilové historii. Jako v pořadí čtvrtá značka koncernu Volkswagen Škoda vzkvétá: byla modernizována modelová paleta i výrobní závody, automobily přesvědčí vysokou kvalitou a moderní technikou. Symbolem nové éry se stal model Škoda Octavia, který automobilka veřejnosti představila v roce 1996. Po tomto bestselleru postupně následovaly další modelové řady v různých segmentech. Celosvětové růstové impulzy dodávají zejména modely kategorie SUV. V roce 2016 zahájila Škoda výrobu modelu Kodiaq, který v závislosti na konkrétním provedení nabízí místo pro pět až sedm osob. V roce 2017
představila Škoda kompaktní SUV Karoq.

img-responsive

Škoda Favorit | foto: Škoda Auto

Hlavní zásady pro pokračování a rozvíjení úspěšného kurzu jsou zakotveny ve Strategii 2025. Mezi její hlavní témata patří mimo jiné elektromobilita, digitalizace podniku, produktů a výroby i nové služby, související s mobilitou a konektivita. Vedle rozšíření úspěšné SUV-ofenzívy se počítá i s další internacionalizací. Od založení Československa před 100 lety se mladoboleslavská značka rozvinula v jednu z největších automobilek na světě. Na této cestě Škoda zvládla řadu výzev a průběžně rozšiřovala objem produkce i modelovou paletu.

Aktuálně nabízí značka osm modelových řad: Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Karoq, Kodiaq a Kamiq (v Číně) a Superb. Vedle trojice domácích českých výrobních závodů Škoda vyrábí i v sedmi dalších zemích světa. Nejdůležitějším trhem je Čína. Srovnání ročního objemu produkce let 1918 a 2018 dokazuje úspěšný vývoj značky Škoda černé na bílém: dnešních více než 1,2 milionu osobních vozů překonává výsledky roku 1918 více než 4000násobně.

img-responsive

Škoda Karoq Scout | foto: Škoda Auto

Vybrané milníky v produkci společnosti ŠKODA AUTO:

  • 1895: založení společnosti Laurin & Klement
  • 1905: zahájení výroby automobilů
  • 1991: 5 milionů vozů značky Škoda od roku 1905
  • 13. července 2006: 10 milionů vozů značky Škoda od roku 1905
  • 5. února 2013: 15 milionů vozů značky Škoda od roku 1905
  • 10. prosince 2014: poprvé vyroben miliontý vůz v rámci jednoho kalendářního roku
  • 26. září 2017: 20 milionů vozů značky Škoda od roku 1905¨
Google+ Vytisknout

Diskuze: Automobilový průmysl v Československu? Letitý pilíř národního hospodářství

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 30.10.2018 00:43 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Laura

Ruský supersport? Zapomeňte na Marušu, přijíždí Laura

Chevrolet Niva

Nová Niva se začne prodávat již brzy. Bude ale jiná, než očekáváte

Hyundai Kona Hybrid

Hyundai opět bodoval v americké studii kvality nových vozů J.D. Power

Lexus UX

Lexus UX dosáhl nejlepších výsledků v crash testech

Charge Automotive Ford Mustang

Elektrický Mustang se představí už přístí měsíc. Výkonem určitě zaujme

110S Cosmo Sport

110S Cosmo Sport je jedno z nejkrásnějších sportovních aut, které kdy Mazda vyrobila

Mahindra Thar 700

Další offroad končí. Na základech legendárního Willysu se dosud vyráběla Mahindra Thar

Ferrari 312T

Ferrari 312T z vítězného tažení Nikiho Laudy brzy na prodej. Cena? Ani výhra v loterii nemusí stačit

Nissan Patrol

Restomod v ruském stylu? Legendární sovětský off-road vznikl z Nissanu Patrol

VW LUPO TWIN-2.0L TFSI 1200HP 8.9 vs AUDI 90 QUATTRO S2 ENGINE TURBO 800HP 9.2

Malé Lupo působí úsměvně, ale nenechte se zmást!

reklama

Doporučujeme

Model 110 z roku 1925, vyvinutý ještě v éře L&K a nově osazený i logem Škoda, dával na výběr z široké nabídky provedení karoserie.

Lidové skvosty první republiky? Tyto vozy motorizovaly Československo

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. VÍME KDY A JAK. Cena vodíkových aut klesne na úroveň hybridů

  2. Nový Peugeot 2008: Nejprodávanější malé SUV v ČR se ukazuje v nové generaci

  3. Restomod v ruském stylu? Legendární sovětský off-road vznikl z Nissanu Patrol

  4. Nové sedmimístné SUV? Kvůli motoru by ho tady ale nikdo nechtěl

  5. BITVA automobilek odhaluje: Čí baterie vydrží nejdéle?

  6. Číňané překvapují, levná značka Baojun boduje povedeným designem

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud