Bezprostředně po založení demokratického Československa v říjnu 1918 se automobilka Laurin & Klement (L&K) musela vypořádat s rozpadem trhu bývalého Rakousko-Uherska. Kromě toho jí z důvodu trvalé stagnace odpadly i některá zahraniční odbytiště v poválečné Evropě. Řešení spočívalo ve fúzi s plzeňskou společností Škoda, k níž došlo v roce 1925. Velkorysý investiční program umožnil vývoj nové generace automobilů. Škoda se kromě toho stala také jedním z průkopníků pásové výroby v Československu.
Díky pokročilé paletě produktů s modely Škoda Popular, Rapid, Favorit a Superb, které byly v tuzemsku i v zahraniční velice žádané, vyšla automobilka z období světové hospodářské krize posílena, slavila výrazné úspěchy i na poli motoristického sportu. Po krátké odmlce se Škoda v roce 1936 vrátila zpět na vrchol českého automobilového trhu. V posledním předválečném roce 1938 získala tržní podíl 39,2 procenta. I za hranicemi země – v Evropě, ale i v Asii a v zámoří – dosáhla firma velmi dobrých prodejních výsledků. V období tzv. první republiky, vymezeném 28. říjnem 1918 a 30. zářím 1938, tak i díky rozvoji automobilového průmyslu platilo Československo za jednu z nejvyspělejších zemí světa.
Pozitivní rozvoj zbrzdil začátek druhé světové války. Během války se výroba vozidel omezila téměř jen na nákladní a speciální vozy a na osobní modely upravené pro vojenské účely. Po skončení válečného konfliktu byla automobilka zestátněna, k hlavnímu výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi přibyly bývalé karosárny v Kvasinách a ve Vrchlabí. Strukturu nabídky i objem produkce nově určovala socialistická plánovaná ekonomika. Přes bezpočet restrikcí a omezení kontaktů s vyspělými západními trhy se díky entuziasmu a kompetenci osazenstva dařilo i nadále vyrábět kvalitní automobily. Mezi automobilkami tehdejšího východního bloku byla značka Škoda jasným lídrem.
Představením vozu Škoda 1000 MB v roce 1964 začala automobilka psát novou kapitolu své úspěšné historie. Jako první vůz značky Škoda měl tento model samonosnou karoserii a motor u poháněných zadních kol. V zádi se nacházel velice moderní motor, jehož blok byl vyrobený unikátní technologií tlakového lití hliníku. Škoda 1000 MB svého času patřila k nejlepším vozům litrové třídy - v Evropě i na světě. Roční objem produkce záhy překročil hranici 100 000 automobilů a tím Škoda značnou měrou přispěla k masové motorizaci Československa.
Po modelu 1000 MB následovala modelová řada Škoda 100, resp. Škoda 110. Ta zahrnovala ikonické sportovní kupé Škoda 110 R (1970-1980), základ sportovních derivátů značky, v čele legendární Š 130 RS, která v roce 1977 vzbudila rozruch vítězstvím ve své třídě na Rallye Monte Carlo. Četné další úspěch na poli motoristického sportu zaznamenala značka Škoda v 70. a 80. letech 20. století. Koncepce vozů s motorem vzadu, korunovaná úspěchy v automobilových soutěžíc, dominovala také sériové produkci: v roce 1976 vystřídala modelovou řadu Š 100/110 generace Škoda 105/120, později přibyla verze 130. Sedanům sekundovala atraktivní kupé Garde a Rapid.
V roce 1987 představila značka model Škoda Favorit, moderní kompaktní vůz s pohonem předních kol a designem italského studia Bertone. Pro zemi v tehdejším východním bloku to byla automobilová revoluce. Nadčasově koncipovaný Favorit se stal výchozím bodem dalšího dynamického rozvoje značky Škoda po pádu železné opony.
Po takzvané ,sametové revoluci' v roce 1989 potřebovala Škoda silného strategického partnera. Spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991 představovalo rozhodující krok k jednomu z největších úspěšných příběhů v moderní automobilové historii. Jako v pořadí čtvrtá značka koncernu Volkswagen Škoda vzkvétá: byla modernizována modelová paleta i výrobní závody, automobily přesvědčí vysokou kvalitou a moderní technikou. Symbolem nové éry se stal model Škoda Octavia, který automobilka veřejnosti představila v roce 1996. Po tomto bestselleru postupně následovaly další modelové řady v různých segmentech. Celosvětové růstové impulzy dodávají zejména modely kategorie SUV. V roce 2016 zahájila Škoda výrobu modelu Kodiaq, který v závislosti na konkrétním provedení nabízí místo pro pět až sedm osob. V roce 2017
představila Škoda kompaktní SUV Karoq.
Hlavní zásady pro pokračování a rozvíjení úspěšného kurzu jsou zakotveny ve Strategii 2025. Mezi její hlavní témata patří mimo jiné elektromobilita, digitalizace podniku, produktů a výroby i nové služby, související s mobilitou a konektivita. Vedle rozšíření úspěšné SUV-ofenzívy se počítá i s další internacionalizací. Od založení Československa před 100 lety se mladoboleslavská značka rozvinula v jednu z největších automobilek na světě. Na této cestě Škoda zvládla řadu výzev a průběžně rozšiřovala objem produkce i modelovou paletu.
Aktuálně nabízí značka osm modelových řad: Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Karoq, Kodiaq a Kamiq (v Číně) a Superb. Vedle trojice domácích českých výrobních závodů Škoda vyrábí i v sedmi dalších zemích světa. Nejdůležitějším trhem je Čína. Srovnání ročního objemu produkce let 1918 a 2018 dokazuje úspěšný vývoj značky Škoda černé na bílém: dnešních více než 1,2 milionu osobních vozů překonává výsledky roku 1918 více než 4000násobně.
Vybrané milníky v produkci společnosti ŠKODA AUTO:
- 1895: založení společnosti Laurin & Klement
- 1905: zahájení výroby automobilů
- 1991: 5 milionů vozů značky Škoda od roku 1905
- 13. července 2006: 10 milionů vozů značky Škoda od roku 1905
- 5. února 2013: 15 milionů vozů značky Škoda od roku 1905
- 10. prosince 2014: poprvé vyroben miliontý vůz v rámci jednoho kalendářního roku
- 26. září 2017: 20 milionů vozů značky Škoda od roku 1905¨