Škoda zrenovovala svůj vrcholný klenot. Model 860 ukrývá pod kapotou osmiválec

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 26. října 2018, 15:02 Google+

Výročí 100 let od založení Československa si Škoda Auto připomíná i dokončením renovace klenotu svých muzejních sbírek, vozu Škoda 860. Exemplář z roku 1932 je jediným dochovaným kabrioletem této modelové řady, luxusní vůz ve své době definoval nová měřítka výbavy a jízdního komfortu. Kultivovaný řadový osmiválec tehdy udivoval svou vysokou pružností. Škoda 860 je od nynějška součástí stálé expozice Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 31.10. 09:11) Napište svůj názor
Vrcholný model Škoda 860 s osmiválcovým motorem opět září v plném lesku

Vrcholný model Škoda 860 s osmiválcovým motorem opět září v plném lesku | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Škoda 860 je působivým dokladem vysoké konstrukční i technické úrovně, které vozy české automobilky dosahovaly už v předválečných letech. Osobní automobily s osmi válci uspořádanými v jedné řadě byly v první polovině 20. století ceněné především pro kultivovaný běh motoru. Mladoboleslavští konstruktéři typem Škoda 860 navázali na model Laurin & Klement FF z roku 1907, pravděpodobně první automobil s řadovým osmiválcem ve střední Evropě.

Pro účinnou eliminaci vibrací motoru Š 860 vsadili konstruktéři v Mladé Boleslavi na uložení klikového hřídele v devíti ložiskách a na Lanchesterův tlumič kmitů. Čtyřdobý zážehový motor o objemu 3880 cm3 dodnes udivuje svou pružností: na nejvyšší (třetí) rychlostní stupeň dokáže takřka 5,5 metru dlouhý automobil plynule akcelerovat již z rychlosti chůze – maximální rychlost přitom činí 110 km/h. Příkladná byla v této době i brzdová soustava s podtlakovým posilovačem.

Škoda 860 z muzejních sbírek je jediným dochovaným kabrioletem této modelové řady. V uplynulých dvou letech prošel pečlivou renovací, přičemž byl kladen maximální důraz na autentické provedení. Restaurátoři obnovili lak, potah střechy a čalounění, kromě toho provedli také nutné opravy dřevěné konstrukce a vnějších panelů karoserie. Plně funkční exponát tak dnes září v novém lesku: Návštěvníci si mohou model prohlédnout v sídle automobilky v Mladé Boleslavi, kde je součástí stálé expozice Škoda Muzea.

Vůz Škoda 860 nabízel na 30. léta dvacátého století inovativní prvky výbavy, například sklonoměr na přístrojové desce, který byl jakýmsi předchůdcem moderního „rádce řazení“. Ve stoupání či klesání radí k včasnému přechodu na nižší rychlostní stupeň, na rovině naopak k řazení „nahoru“. Dalším prvkem výbavy bylo spouštěcí sklo, které na přání oddělovalo prostor pro řidiče od komfortní kabiny pro cestující a zajišťovalo tak diskrétnost.

Již v těchto dobách vynikaly modely české automobilky značnou prostorností: Na příjemně čalouněné zadní lavici modelu Škoda 860 mohly sedět až tři dospělé osoby, vzhledem k velkorysé nabídce prostoru pro nohy zbylo místo i pro dvě samostatně výklopná pomocná sedátka. Ta byla určená například dětem či doprovodnému personálu. K vysokému jízdnímu komfortu přispívalo také sálavé topení zabudované v podlaze, opěrky pro lokty i pro nohy, stejně jako zapalovač cigaret nebo doutníků či roletky na okenních sklech.

img-responsive

Vrcholný model Škoda 860 s osmiválcovým motorem opět září v plném lesku | foto: Škoda Auto

Škoda 860 debutovala 23. října 1929 na pražském autosalonu. V té době byla vrcholným modelem nové generace osobních automobilů z Mladé Boleslavi, produkovaných v moderní továrně s technologií pásové výroby. Typové označení prozrazuje počet válců a výkon motoru. Základní model Š 422 se čtyřválcovým motorem měl tehdy výkon 22 k (16 kW). Škoda 860, vybavená osmiválcovým motorem, disponovala výkonem 60 k (44 kW) při 3000/min.

Základ vozu tvořil robustní žebřinový rám, obě tuhé nápravy byly odpruženy dlouhými a širokými svazky listových per, doplněnými hydraulickými tlumiči. Podvozek Škoda 860 bez karoserie vážil 1.460 kg, kompletní vůz pak přibližně dvě tuny. Do léta 1931 vzniklo celkem 49 podvozků, z nichž poslední dva byly karosovány na jaře 1933. Škoda 860 zůstala exkluzivním automobilem, na čemž měla svůj podíl i světová hospodářská krize: základní cena limuzíny činila 125 000 Kč, kabriolet začínal na 140 000 korunách. Kromě nich tehdy Škoda nabízela také takzvaný fauxkabriolet, tedy „falešný kabriolet“. Vůz měl pevnou střechu, která ale zvenčí připomínala stahovací provedení. Movití zákazníci si nechávali vůz individuálně karosovat ve specializovaných firmách, například v pražské firmě J. O. Jech či ve vrchlabském podniku Theodora Petery, který se stal součástí automobilky Škoda.

img-responsive

Vrcholný model Škoda 860 s osmiválcovým motorem opět září v plném lesku | foto: Škoda Auto

Unikátní otevřený automobil původně sloužil jako převáděcí vůz, kolekci Škoda Muzea doplnil v roce 1998. Do současnosti se dochovalo pouze několik kompletních limuzín Škoda 860, jeden hasičský speciál a jeden faux-kabriolet. 

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Škoda zrenovovala svůj vrcholný klenot. Model 860 ukrývá pod kapotou osmiválec

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 31.10.2018 09:11 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Automatická převodovka

Manuální převodovce zvoní umíráček, budoucnost patří automatu

Tesla Model 3

Servisní peklo Tesly - kritika modelu 3 roste

Škoda Kamiq

NADUPANÁ Škoda Scala a Škoda Kamiq? Tohle zvládnete sami

Auta na náplavce 2019: Hyundai Nexo

Auta na náplavce 2019: Premiéra Hyundai...

Péče o vůz nemusí být drahá záležitost

5 tipů jak úspěšně a téměř ZDARMA pečovat o váš vůz

Kia XCeed

NOVÁ Kia XCeed? Speciálně naladěný podvozek a...

Škodu Kamiq jde u Čechů na dračku! Prodej začne 4. září

Škoda Kamiq jde u Čechů na dračku! Prodej začne 4. září

Tesla Roadster ve vesmíru

Tesla Roadster se Starmanem poprvé obletěl Slunce!

Volkswagen up!

Malé vozy brzy zmizí z trhu. Mohou je nové technologie zachránit?

Porsche Taycan se proháněl v Nardò!

Porsche Taycan ODHALEN... A proháněl se v Nardò!

reklama

Doporučujeme

Moskvič 2141 Jurij Dolgorukij

Není snadné prodloužit vůz. Východní automobilky předváděly divoké kreace

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. NADUPANÁ Škoda Scala a Škoda Kamiq? Tohle zvládnete sami

  2. NOVÁ Kia XCeed? Speciálně naladěný podvozek a...

  3. Škoda Kamiq jde u Čechů na dračku! Prodej začne 4. září

  4. Nové elektromobily ŠKODA! Výroba bude jako ze SCI-FI

  5. 5 tipů jak úspěšně a téměř ZDARMA pečovat o váš vůz

  6. Statistika ukázala, jaká auta kupují Češi nejraději

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud