Škoda zrenovovala svůj vrcholný klenot. Model 860 ukrývá pod kapotou osmiválec

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 26. října 2018, 15:02 Google+

Výročí 100 let od založení Československa si Škoda Auto připomíná i dokončením renovace klenotu svých muzejních sbírek, vozu Škoda 860. Exemplář z roku 1932 je jediným dochovaným kabrioletem této modelové řady, luxusní vůz ve své době definoval nová měřítka výbavy a jízdního komfortu. Kultivovaný řadový osmiválec tehdy udivoval svou vysokou pružností. Škoda 860 je od nynějška součástí stálé expozice Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Vrcholný model Škoda 860 s osmiválcovým motorem opět září v plném lesku

Vrcholný model Škoda 860 s osmiválcovým motorem opět září v plném lesku | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Škoda 860 je působivým dokladem vysoké konstrukční i technické úrovně, které vozy české automobilky dosahovaly už v předválečných letech. Osobní automobily s osmi válci uspořádanými v jedné řadě byly v první polovině 20. století ceněné především pro kultivovaný běh motoru. Mladoboleslavští konstruktéři typem Škoda 860 navázali na model Laurin & Klement FF z roku 1907, pravděpodobně první automobil s řadovým osmiválcem ve střední Evropě.

Pro účinnou eliminaci vibrací motoru Š 860 vsadili konstruktéři v Mladé Boleslavi na uložení klikového hřídele v devíti ložiskách a na Lanchesterův tlumič kmitů. Čtyřdobý zážehový motor o objemu 3880 cm3 dodnes udivuje svou pružností: na nejvyšší (třetí) rychlostní stupeň dokáže takřka 5,5 metru dlouhý automobil plynule akcelerovat již z rychlosti chůze – maximální rychlost přitom činí 110 km/h. Příkladná byla v této době i brzdová soustava s podtlakovým posilovačem.

Škoda 860 z muzejních sbírek je jediným dochovaným kabrioletem této modelové řady. V uplynulých dvou letech prošel pečlivou renovací, přičemž byl kladen maximální důraz na autentické provedení. Restaurátoři obnovili lak, potah střechy a čalounění, kromě toho provedli také nutné opravy dřevěné konstrukce a vnějších panelů karoserie. Plně funkční exponát tak dnes září v novém lesku: Návštěvníci si mohou model prohlédnout v sídle automobilky v Mladé Boleslavi, kde je součástí stálé expozice Škoda Muzea.

Vůz Škoda 860 nabízel na 30. léta dvacátého století inovativní prvky výbavy, například sklonoměr na přístrojové desce, který byl jakýmsi předchůdcem moderního „rádce řazení“. Ve stoupání či klesání radí k včasnému přechodu na nižší rychlostní stupeň, na rovině naopak k řazení „nahoru“. Dalším prvkem výbavy bylo spouštěcí sklo, které na přání oddělovalo prostor pro řidiče od komfortní kabiny pro cestující a zajišťovalo tak diskrétnost.

Již v těchto dobách vynikaly modely české automobilky značnou prostorností: Na příjemně čalouněné zadní lavici modelu Škoda 860 mohly sedět až tři dospělé osoby, vzhledem k velkorysé nabídce prostoru pro nohy zbylo místo i pro dvě samostatně výklopná pomocná sedátka. Ta byla určená například dětem či doprovodnému personálu. K vysokému jízdnímu komfortu přispívalo také sálavé topení zabudované v podlaze, opěrky pro lokty i pro nohy, stejně jako zapalovač cigaret nebo doutníků či roletky na okenních sklech.

img-responsive

Vrcholný model Škoda 860 s osmiválcovým motorem opět září v plném lesku | foto: Škoda Auto

Škoda 860 debutovala 23. října 1929 na pražském autosalonu. V té době byla vrcholným modelem nové generace osobních automobilů z Mladé Boleslavi, produkovaných v moderní továrně s technologií pásové výroby. Typové označení prozrazuje počet válců a výkon motoru. Základní model Š 422 se čtyřválcovým motorem měl tehdy výkon 22 k (16 kW). Škoda 860, vybavená osmiválcovým motorem, disponovala výkonem 60 k (44 kW) při 3000/min.

Základ vozu tvořil robustní žebřinový rám, obě tuhé nápravy byly odpruženy dlouhými a širokými svazky listových per, doplněnými hydraulickými tlumiči. Podvozek Škoda 860 bez karoserie vážil 1.460 kg, kompletní vůz pak přibližně dvě tuny. Do léta 1931 vzniklo celkem 49 podvozků, z nichž poslední dva byly karosovány na jaře 1933. Škoda 860 zůstala exkluzivním automobilem, na čemž měla svůj podíl i světová hospodářská krize: základní cena limuzíny činila 125 000 Kč, kabriolet začínal na 140 000 korunách. Kromě nich tehdy Škoda nabízela také takzvaný fauxkabriolet, tedy „falešný kabriolet“. Vůz měl pevnou střechu, která ale zvenčí připomínala stahovací provedení. Movití zákazníci si nechávali vůz individuálně karosovat ve specializovaných firmách, například v pražské firmě J. O. Jech či ve vrchlabském podniku Theodora Petery, který se stal součástí automobilky Škoda.

img-responsive

Vrcholný model Škoda 860 s osmiválcovým motorem opět září v plném lesku | foto: Škoda Auto

Unikátní otevřený automobil původně sloužil jako převáděcí vůz, kolekci Škoda Muzea doplnil v roce 1998. Do současnosti se dochovalo pouze několik kompletních limuzín Škoda 860, jeden hasičský speciál a jeden faux-kabriolet. 

Vytisknout

Diskuze: Škoda zrenovovala svůj vrcholný klenot. Model 860 ukrývá pod kapotou osmiválec

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Moskvič 2141 Jurij Dolgorukij

Není snadné prodloužit vůz. Východní automobilky předváděly divoké kreace

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud