Výročí 100 let od založení Československa si Škoda Auto připomíná i dokončením renovace klenotu svých muzejních sbírek, vozu Škoda 860. Exemplář z roku 1932 je jediným dochovaným kabrioletem této modelové řady, luxusní vůz ve své době definoval nová měřítka výbavy a jízdního komfortu. Kultivovaný řadový osmiválec tehdy udivoval svou vysokou pružností. Škoda 860 je od nynějška součástí stálé expozice Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.
Škoda 860 je působivým dokladem vysoké konstrukční i technické úrovně, které vozy české automobilky dosahovaly už v předválečných letech. Osobní automobily s osmi válci uspořádanými v jedné řadě byly v první polovině 20. století ceněné především pro kultivovaný běh motoru. Mladoboleslavští konstruktéři typem Škoda 860 navázali na model Laurin & Klement FF z roku 1907, pravděpodobně první automobil s řadovým osmiválcem ve střední Evropě.
Pro účinnou eliminaci vibrací motoru Š 860 vsadili konstruktéři v Mladé Boleslavi na uložení klikového hřídele v devíti ložiskách a na Lanchesterův tlumič kmitů. Čtyřdobý zážehový motor o objemu 3880 cm3 dodnes udivuje svou pružností: na nejvyšší (třetí) rychlostní stupeň dokáže takřka 5,5 metru dlouhý automobil plynule akcelerovat již z rychlosti chůze – maximální rychlost přitom činí 110 km/h. Příkladná byla v této době i brzdová soustava s podtlakovým posilovačem.
Škoda 860 z muzejních sbírek je jediným dochovaným kabrioletem této modelové řady. V uplynulých dvou letech prošel pečlivou renovací, přičemž byl kladen maximální důraz na autentické provedení. Restaurátoři obnovili lak, potah střechy a čalounění, kromě toho provedli také nutné opravy dřevěné konstrukce a vnějších panelů karoserie. Plně funkční exponát tak dnes září v novém lesku: Návštěvníci si mohou model prohlédnout v sídle automobilky v Mladé Boleslavi, kde je součástí stálé expozice Škoda Muzea.
Vůz Škoda 860 nabízel na 30. léta dvacátého století inovativní prvky výbavy, například sklonoměr na přístrojové desce, který byl jakýmsi předchůdcem moderního „rádce řazení“. Ve stoupání či klesání radí k včasnému přechodu na nižší rychlostní stupeň, na rovině naopak k řazení „nahoru“. Dalším prvkem výbavy bylo spouštěcí sklo, které na přání oddělovalo prostor pro řidiče od komfortní kabiny pro cestující a zajišťovalo tak diskrétnost.
Již v těchto dobách vynikaly modely české automobilky značnou prostorností: Na příjemně čalouněné zadní lavici modelu Škoda 860 mohly sedět až tři dospělé osoby, vzhledem k velkorysé nabídce prostoru pro nohy zbylo místo i pro dvě samostatně výklopná pomocná sedátka. Ta byla určená například dětem či doprovodnému personálu. K vysokému jízdnímu komfortu přispívalo také sálavé topení zabudované v podlaze, opěrky pro lokty i pro nohy, stejně jako zapalovač cigaret nebo doutníků či roletky na okenních sklech.
Škoda 860 debutovala 23. října 1929 na pražském autosalonu. V té době byla vrcholným modelem nové generace osobních automobilů z Mladé Boleslavi, produkovaných v moderní továrně s technologií pásové výroby. Typové označení prozrazuje počet válců a výkon motoru. Základní model Š 422 se čtyřválcovým motorem měl tehdy výkon 22 k (16 kW). Škoda 860, vybavená osmiválcovým motorem, disponovala výkonem 60 k (44 kW) při 3000/min.
Základ vozu tvořil robustní žebřinový rám, obě tuhé nápravy byly odpruženy dlouhými a širokými svazky listových per, doplněnými hydraulickými tlumiči. Podvozek Škoda 860 bez karoserie vážil 1.460 kg, kompletní vůz pak přibližně dvě tuny. Do léta 1931 vzniklo celkem 49 podvozků, z nichž poslední dva byly karosovány na jaře 1933. Škoda 860 zůstala exkluzivním automobilem, na čemž měla svůj podíl i světová hospodářská krize: základní cena limuzíny činila 125 000 Kč, kabriolet začínal na 140 000 korunách. Kromě nich tehdy Škoda nabízela také takzvaný fauxkabriolet, tedy „falešný kabriolet“. Vůz měl pevnou střechu, která ale zvenčí připomínala stahovací provedení. Movití zákazníci si nechávali vůz individuálně karosovat ve specializovaných firmách, například v pražské firmě J. O. Jech či ve vrchlabském podniku Theodora Petery, který se stal součástí automobilky Škoda.
Unikátní otevřený automobil původně sloužil jako převáděcí vůz, kolekci Škoda Muzea doplnil v roce 1998. Do současnosti se dochovalo pouze několik kompletních limuzín Škoda 860, jeden hasičský speciál a jeden faux-kabriolet.
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.