Škoda zrenovovala svůj vrcholný klenot. Model 860 ukrývá pod kapotou osmiválec

Vrcholný model Škoda 860 s osmiválcovým motorem opět září v plném lesku
Vrcholný model Škoda 860 s osmiválcovým motorem opět září v plném lesku, foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. října 2018 15:02
Sdílej:

Výročí 100 let od založení Československa si Škoda Auto připomíná i dokončením renovace klenotu svých muzejních sbírek, vozu Škoda 860. Exemplář z roku 1932 je jediným dochovaným kabrioletem této modelové řady, luxusní vůz ve své době definoval nová měřítka výbavy a jízdního komfortu. Kultivovaný řadový osmiválec tehdy udivoval svou vysokou pružností. Škoda 860 je od nynějška součástí stálé expozice Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Škoda 860 je působivým dokladem vysoké konstrukční i technické úrovně, které vozy české automobilky dosahovaly už v předválečných letech. Osobní automobily s osmi válci uspořádanými v jedné řadě byly v první polovině 20. století ceněné především pro kultivovaný běh motoru. Mladoboleslavští konstruktéři typem Škoda 860 navázali na model Laurin & Klement FF z roku 1907, pravděpodobně první automobil s řadovým osmiválcem ve střední Evropě.

Pro účinnou eliminaci vibrací motoru Š 860 vsadili konstruktéři v Mladé Boleslavi na uložení klikového hřídele v devíti ložiskách a na Lanchesterův tlumič kmitů. Čtyřdobý zážehový motor o objemu 3880 cm3 dodnes udivuje svou pružností: na nejvyšší (třetí) rychlostní stupeň dokáže takřka 5,5 metru dlouhý automobil plynule akcelerovat již z rychlosti chůze – maximální rychlost přitom činí 110 km/h. Příkladná byla v této době i brzdová soustava s podtlakovým posilovačem.

Škoda 860 z muzejních sbírek je jediným dochovaným kabrioletem této modelové řady. V uplynulých dvou letech prošel pečlivou renovací, přičemž byl kladen maximální důraz na autentické provedení. Restaurátoři obnovili lak, potah střechy a čalounění, kromě toho provedli také nutné opravy dřevěné konstrukce a vnějších panelů karoserie. Plně funkční exponát tak dnes září v novém lesku: Návštěvníci si mohou model prohlédnout v sídle automobilky v Mladé Boleslavi, kde je součástí stálé expozice Škoda Muzea.

Vůz Škoda 860 nabízel na 30. léta dvacátého století inovativní prvky výbavy, například sklonoměr na přístrojové desce, který byl jakýmsi předchůdcem moderního „rádce řazení“. Ve stoupání či klesání radí k včasnému přechodu na nižší rychlostní stupeň, na rovině naopak k řazení „nahoru“. Dalším prvkem výbavy bylo spouštěcí sklo, které na přání oddělovalo prostor pro řidiče od komfortní kabiny pro cestující a zajišťovalo tak diskrétnost.

Již v těchto dobách vynikaly modely české automobilky značnou prostorností: Na příjemně čalouněné zadní lavici modelu Škoda 860 mohly sedět až tři dospělé osoby, vzhledem k velkorysé nabídce prostoru pro nohy zbylo místo i pro dvě samostatně výklopná pomocná sedátka. Ta byla určená například dětem či doprovodnému personálu. K vysokému jízdnímu komfortu přispívalo také sálavé topení zabudované v podlaze, opěrky pro lokty i pro nohy, stejně jako zapalovač cigaret nebo doutníků či roletky na okenních sklech.

Škoda 860 debutovala 23. října 1929 na pražském autosalonu. V té době byla vrcholným modelem nové generace osobních automobilů z Mladé Boleslavi, produkovaných v moderní továrně s technologií pásové výroby. Typové označení prozrazuje počet válců a výkon motoru. Základní model Š 422 se čtyřválcovým motorem měl tehdy výkon 22 k (16 kW). Škoda 860, vybavená osmiválcovým motorem, disponovala výkonem 60 k (44 kW) při 3000/min.

Základ vozu tvořil robustní žebřinový rám, obě tuhé nápravy byly odpruženy dlouhými a širokými svazky listových per, doplněnými hydraulickými tlumiči. Podvozek Škoda 860 bez karoserie vážil 1.460 kg, kompletní vůz pak přibližně dvě tuny. Do léta 1931 vzniklo celkem 49 podvozků, z nichž poslední dva byly karosovány na jaře 1933. Škoda 860 zůstala exkluzivním automobilem, na čemž měla svůj podíl i světová hospodářská krize: základní cena limuzíny činila 125 000 Kč, kabriolet začínal na 140 000 korunách. Kromě nich tehdy Škoda nabízela také takzvaný fauxkabriolet, tedy „falešný kabriolet“. Vůz měl pevnou střechu, která ale zvenčí připomínala stahovací provedení. Movití zákazníci si nechávali vůz individuálně karosovat ve specializovaných firmách, například v pražské firmě J. O. Jech či ve vrchlabském podniku Theodora Petery, který se stal součástí automobilky Škoda.

Unikátní otevřený automobil původně sloužil jako převáděcí vůz, kolekci Škoda Muzea doplnil v roce 1998. Do současnosti se dochovalo pouze několik kompletních limuzín Škoda 860, jeden hasičský speciál a jeden faux-kabriolet. 

Stalo se
Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – jak jezdí ve městě, na dálnici či okresce?

Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?