Automobilka Jaguar má v zásobě mnoho modelů, které se dají považovat za unikáty. Žádný z nich ale svou vzácností nesahá tomuto jedinečnému XK120 SE Pininfarina ani po paty. Vůz, který vznikl v jednom jediném exempláři, prošel v nedávné době 6 275 hodin trvající renovací, díky které se mohl minulý rok představit v plné kráse na akci v Pebble Beach.
Historie vozu se začala psát v padesátých letech, kdy byl tento unikát s karoserií ze slavné karosárny Pininfarina dodán významnému importérovi aut z New Yorku jménem Max Hoffman. Ten se se svým vozem rád pochlubil, díky čemuž si mohli unikátní Jaguár prohlédnout i návštěvníci ženevského autosalonu v roce 1955, nebo návštěvníci Autocar Show o rok později.
Další historii vozu bohužel neznáme, ale v roce 2015 se vůz znovu objevil na scéně, když byl zakoupen společností Classic Motor Cars (CMC), která se rozhodla vůz zrestaurovat do jeho původní podoby. To si ale vyžádalo celkem 6,275 hodin práce, během kterých byl celý vůz rozebrán, hledali se náhradní díly, hledala se originální barva a mnoho dílů se také muselo znovu vyrobit.
Kvůli tomu, že se jednalo o naprostý unikát ze zakázkové karosárny, bylo nemožné některé díly sehnat. Velký problém představovaly například chromové nárazníky, které se nakonec musely být znovu vyrobeny - a jako předloha sloužilo jen několik fotografií.
Problém byl ale i s dalšími díly - například kvůli chybějícím svítilnám musely být oba konce automobilu naskenovány a světla byla později vytištěna na 3D tiskárně, stejně jako mnoho dalších chybějících dílů. Největší výzvou se ale nakonec ukázalo být zadní okno, které úplně chybělo. Zadní část vozu tak byla znovu naskenována a sklo bylo zakázkově objednáno podle dat vypočítaných ze skenování.
Renovace tak celkově zahrnovala nové přední i zadní nárazníky, nové zadní blatníky, vyvaření podběhů, podlahy, prahů a nebo dveří. Celá karoserie byla opravena a následně nastříkána do původní barvy. Během renovace se také podařilo zachránit 80% původních chromování, zbytek se ale dočkal chromu nového. Interiér se pak dočkal kompletního přečalounění.
Renovace ale probíhala i pod kapotou, díky čemuž 3.4 litrový řadový šestiválec dokáže znovu produkovat výkon 134 kW (182 k), který je na kola přenášen skrze původní zrestaurovanou převodovku. Za toto úsilí si nakonec lidé z CMC odvezli minulý rok domů z akce Pebble Beach Concours d'Elegance druhé místo v sekci poválečných vozů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.