Automobilka Jaguar má v zásobě mnoho modelů, které se dají považovat za unikáty. Žádný z nich ale svou vzácností nesahá tomuto jedinečnému XK120 SE Pininfarina ani po paty. Vůz, který vznikl v jednom jediném exempláři, prošel v nedávné době 6 275 hodin trvající renovací, díky které se mohl minulý rok představit v plné kráse na akci v Pebble Beach.
Historie vozu se začala psát v padesátých letech, kdy byl tento unikát s karoserií ze slavné karosárny Pininfarina dodán významnému importérovi aut z New Yorku jménem Max Hoffman. Ten se se svým vozem rád pochlubil, díky čemuž si mohli unikátní Jaguár prohlédnout i návštěvníci ženevského autosalonu v roce 1955, nebo návštěvníci Autocar Show o rok později.
Další historii vozu bohužel neznáme, ale v roce 2015 se vůz znovu objevil na scéně, když byl zakoupen společností Classic Motor Cars (CMC), která se rozhodla vůz zrestaurovat do jeho původní podoby. To si ale vyžádalo celkem 6,275 hodin práce, během kterých byl celý vůz rozebrán, hledali se náhradní díly, hledala se originální barva a mnoho dílů se také muselo znovu vyrobit.
Kvůli tomu, že se jednalo o naprostý unikát ze zakázkové karosárny, bylo nemožné některé díly sehnat. Velký problém představovaly například chromové nárazníky, které se nakonec musely být znovu vyrobeny - a jako předloha sloužilo jen několik fotografií.
Problém byl ale i s dalšími díly - například kvůli chybějícím svítilnám musely být oba konce automobilu naskenovány a světla byla později vytištěna na 3D tiskárně, stejně jako mnoho dalších chybějících dílů. Největší výzvou se ale nakonec ukázalo být zadní okno, které úplně chybělo. Zadní část vozu tak byla znovu naskenována a sklo bylo zakázkově objednáno podle dat vypočítaných ze skenování.
Renovace tak celkově zahrnovala nové přední i zadní nárazníky, nové zadní blatníky, vyvaření podběhů, podlahy, prahů a nebo dveří. Celá karoserie byla opravena a následně nastříkána do původní barvy. Během renovace se také podařilo zachránit 80% původních chromování, zbytek se ale dočkal chromu nového. Interiér se pak dočkal kompletního přečalounění.
Renovace ale probíhala i pod kapotou, díky čemuž 3.4 litrový řadový šestiválec dokáže znovu produkovat výkon 134 kW (182 k), který je na kola přenášen skrze původní zrestaurovanou převodovku. Za toto úsilí si nakonec lidé z CMC odvezli minulý rok domů z akce Pebble Beach Concours d'Elegance druhé místo v sekci poválečných vozů.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.