Masivní tank české výroby? Tatra přišla s převratnou novinkou, nikdy ji nikdo neviděl

AutoRoad.cz, 12. září 2018, 12:54 Google+

Československá armáda patřila v předválečné době mezi jednu z nejkvalitnějších na starém kontinentu. Kromě dobře vycvičených a odhodlaných vojáků disponovala i schopnou bojovou technikou. K té se mohl zařadit i Tatrovácký "Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem", jeho vývoj však zastavila válka.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Vizualizace projektu tanku s otáčivou věží a nástavkem

Vizualizace projektu tanku s otáčivou věží a nástavkem | foto: DeviantArt

Sdílejte článek

Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem si vzal za úkol vyřešit nejpalčivější problémy tehdejších tanků. Tím hlavním byl omezený výhled řidiče, který se musel často spoléhat jen na povely velitele tanku. Ten se pak nemohl plně věnovat vyhledávání cílů a účinnost tanku v boji klesala.

Dalším problémem bylo umístění motoru. Ten se totiž nacházel ve stejné korbě jako posádka, v případě zásahu pak docházelo k častým požárům právě v prostoru posádky tanku. Ačkoliv existovala možnost instalovat pancéřované protipožární přepážky, ty tanku přidávaly na hmotnosti a ubíraly na rychlosti i manévrovatelnosti, což si málokterý tank mohl dovolit.

Jedním z častých problémů bylo i nabíjení děla. Munice do něj totiž bývala nejčastěji uložena v korbě tanku. V případě natočení věže ale mohla být hůř dosažitelná. Nabíjení se tak zpomalovalo a kadence střelby klesala.

Tatra proto přišla s velice zajímavým a zcela novátorským přístupem. Základem tanku se staly dva spojené podvozky z experimentálního tanku T-78. Jeden podvozek obsahoval motor, převodovku a palivovou nádrž. Na druhé části podvozku se nacházel dutý sloup, na jehož vršku byla umístěna "budka" řidiče. Kolem tohoto sloupu se zároveň otáčela věž s posádkou: velitel a střelec, protitankovým dělem ráže 47 mm, kulometem Vz. 35 a zásobou munice.

Řidič měl sedět uvnitř pancéřované budky na vrcholku věže, což mu mělo poskytnout ideální výhled do všech stran. Kromě řízení, které mělo být řešeno jako v klasickém tanku, měl mít řidič k dispozici i kulomet vz. 35.

Čelní pancéřování věže a budky mělo mít sílu 50 mm, boční pancéřování 45 mm a strop s podlahou 16 mm. Váha tanku se měla pohybovat okolo 15 tun. O jeho pohon se měl starat hvězdicový jedenáctiválec o objemu 18030 cm3 s výkonem 205,9 kW (280 koní), který byl použit již u tanku T-78. Ovšem během zkoušek prototypů T-78 se projevily četné nedostatky tohoto motoru.

Celý pokrokový projekt vznikl již během roku 1936 pod názvem "Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem". 6. srpna 1936 si společnost podala přihlášku na patentový úřad, který jí v roce 1938 přijal.  Ke stavbě prototypu už ale nedošlo.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Masivní tank české výroby? Tatra přišla s převratnou novinkou, nikdy ji nikdo neviděl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Piëch Mark Zero

Piëch Mark Zero - Pravnuk Ferdinanda Porsche rozjíždí konkurenci koncernu

Unikátní Lada Niva 6x6 (YouTube/Garage 54 ENG)

Podomácku postavená Lada Niva 6x6 vyrazila do ruské zimy, přihlížející nestačili žasnout

Nový Renault Clio "Intens"

Renault vyráží do Ženevy s dvojicí nových „prcků" a limitovanou edicí pro Dacii

Výrazně zesvětlená fotografie konceptu Mitsubishi Engelberg Tourer

Mitsubishi tvrdě zbrojí. Do Ženevy veze čtyři premiéry. Model Engelberg v přísném utajení

Zdravotnická záchranná službě Královéhradeckého kraje převzala dva nové vozy Škoda Kodiaq

Dvě Škody Kodiaq dostaly záchranářské barvy, pomáhat budou v Královéhradeckém kraji

Škoda Yeti dostala pohonnou soustavu z Audi RS3

Rusové zkřížili Škodu Yeti s Audi RS3, výsledkem je monstrum s brutálním zvukem i výkonem

reklama
reklama

Doporučujeme

Mrtvý úhel se dá eliminovat správným nastavením zrcátek

Jak minimalizovat mrtvý úhel? S tímto trikem se ho téměř zbavíte

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čeští vojáci v Litvě zazářili, cestou ze cvičení neváhali pomoci zoufalému motoristovi

  2. Mercedes vypustil Unimog na obtížný terénní polygon, řidiče však nic nezastavilo

  3. Evropský pick-up Peugeotu se ukázal na fotkách, příslušnost ke značce nezapře

  4. Největší SUV světa? Monstrózní Dhabiyan 10x10 vznikl přestavbou amerického armádního tahače

  5. Jak využít staré baterie elektromobilů? Nissan přišel s dalším originálním nápadem

  6. TEST: Opel Insignia Country Tourer 4x4: Pohodlný, prostorný a neuvěřitelně zábavný na sněhu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud