Sovětský automobilový průmysl nebyl zrovna rozmanitý. Ačkoliv se technici snažili nabízet nové vozy, jejich technika byla mnohdy archaická a její původ se dal vystopovat v několik desetiletí starých modelech. To si uvědomovala i vláda, která automobilkám připravit projekt automobilu pro rok 2000. A jedním z těchto projektů, který se dokonce mohl dostat do výroby, byl AZLK ISTRA
Pokud vás mate označení AZLK, pak nám dovolte hned na začátek připomenout, že se jednalo o „Avtomobilny Zavod imeni Leninskogo Komsomola," ve kterém se vyráběly vozy značky Moskvič. Jméno vozů se dostalo do jména závodů až v roce 1991 a nezůstalo zde příliš dlouho. V roce 2002 totiž přišel nevyhnutelný bankrot a od 2010 již společnost neexistuje.
Pojďme se ale podívat zpátky v čase do dob, kdy se AZLK mohl stát výrobcem jednoho z nejmodernějších a nejfuturističtějších automobilů v celém tehdejším východním bloku, který se mohl směle rovnat západním vozům. A v některých aspektech by Istra možná předčila i soudobé vozy.
Jelikož byla Istra vyvíjena v rámci programu "Auto roku 2000," rozhodli se její tvůrci pod vedením hlavního konstruktéra A. V. Kulikova zcela odpoutat od konvencí a vše vsadili na futuristické, uhlazené a přísně aerodynamické tvary. Výslednému odporu vzduchu s hodnotou 0.149 pak zřejmě napomohla i absence zrcátek a aerodynamické kryty kol.
Na pohled Istra je působivá ze všech úhlů, například v přední části zaujmou její zatmavené světlomety, které vzadu naopak od pohledu chybí - pravděpodobně se však měly ukrývat v tmavém pruhu táhnoucím se od C-sloupku. Nejvíce však zaujme při pohledu z boku, kde postrádá tradiční B sloupek. Ptáte se proč? Astra totiž byla pouze dvoudveřová.
Pokud jste chtěli nastoupit, otevřeli jste naráz prakticky celý bok vozu, díky čemuž jste měli pohodlný přístup na přední i zadní sedadla. Takové řešení samozřejmě přinášelo svá omezení a docela by nás zajímalo uchycení pásů i váha jednoho křídla, na druhou stranu však právě i díky těmto dveřím působila Istra neuvěřitelně futuristicky.
Od exteriéru se ale konečně pojďme přesunout dovnitř, kde Istra opět šokuje svou pokrokovostí - tedy na sovětské poměry. Pro řidiče a údajně i spolujezdce byly připraveny airbagy, pásy byly vybaveny předpínači a bezpečnosti vozidla měl asistovat i systém ABS. Z komfortní výbavy pak měla být standardem dokonce i klimatizace a chybět neměl ani pneumatický podvozek, který by disponoval automatickou úpravou světlé výšky vozu v závislosti na terénu.
Čím však Istra mohla konkurovat i západu měly být její "scanery" v přední části a palubní počítač. Úkolem těchto skenerů mělo být kontrolovat prohledávat za špatné viditelnosti prostor před vozem a tento obraz následně promítat na klasický i holografický displej (předchůdce dnešních Head-Up / průhledových displejů), který měl být umístěn v zorném poli řidiče.
Palubní počítač na palubě vozu se pak dá spíše označit za diagnostiku kombinovanou s manuálem. Kromě samotné detekce konkrétního problému totiž měl být počítač schopen navrhnout možnosti jeho odstranění.
Poslední překvapení čekalo pod kapotou, kde měla Istra ukrývat velice úsporný 1.5 litrový tříválcový turbo-diesel Elsbett (též známý pod označením ELKO - Elsbett-Konstruktion) o výkonu okolo 90 koní, který se vyznačoval až neuvěřitelnou spotřebou okolo 2.5 až 3.5 litru paliva - a to kteréhokoliv. Předností motorů Elsbett totiž byla schopnost spalovat kromě motorové nafty i petrolej, topný či řepkový olej a různé směsi.
Výkon motoru byl přenášen na přední kola skrze bezestupňovou CVT převodovku a díky nízké hmotnosti okolo 700 kg, které bylo dosaženou použitím hliníkové karoserie, mohl vůz dosáhnout rychlosti až 185 km/h. Akcelerace už ale tak slavná nebyla - z 0 na 100 km/h to Istře trvalo 12 sekund.
Celkově se však jednalo o velice působivý vůz, o jehož výrobě se dokonce mělo uvažovat. Vůz však doplatil na svou revolučnost - jeho výroba by si vyžádala ještě mnoho úprav samotného konceptu a obrovské investice do výrobních zařízení. Z projektu Istra tak zbyl minimálně jeden (zdroje se rozcházejí) prototyp, který by měl být vystaven v některém z ruských automobilových muzeí.
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.