Sovětský automobilový průmysl nebyl zrovna rozmanitý. Ačkoliv se technici snažili nabízet nové vozy, jejich technika byla mnohdy archaická a její původ se dal vystopovat v několik desetiletí starých modelech. To si uvědomovala i vláda, která automobilkám připravit projekt automobilu pro rok 2000. A jedním z těchto projektů, který se dokonce mohl dostat do výroby, byl AZLK ISTRA
Pokud vás mate označení AZLK, pak nám dovolte hned na začátek připomenout, že se jednalo o „Avtomobilny Zavod imeni Leninskogo Komsomola," ve kterém se vyráběly vozy značky Moskvič. Jméno vozů se dostalo do jména závodů až v roce 1991 a nezůstalo zde příliš dlouho. V roce 2002 totiž přišel nevyhnutelný bankrot a od 2010 již společnost neexistuje.
Pojďme se ale podívat zpátky v čase do dob, kdy se AZLK mohl stát výrobcem jednoho z nejmodernějších a nejfuturističtějších automobilů v celém tehdejším východním bloku, který se mohl směle rovnat západním vozům. A v některých aspektech by Istra možná předčila i soudobé vozy.
Jelikož byla Istra vyvíjena v rámci programu "Auto roku 2000," rozhodli se její tvůrci pod vedením hlavního konstruktéra A. V. Kulikova zcela odpoutat od konvencí a vše vsadili na futuristické, uhlazené a přísně aerodynamické tvary. Výslednému odporu vzduchu s hodnotou 0.149 pak zřejmě napomohla i absence zrcátek a aerodynamické kryty kol.
Na pohled Istra je působivá ze všech úhlů, například v přední části zaujmou její zatmavené světlomety, které vzadu naopak od pohledu chybí - pravděpodobně se však měly ukrývat v tmavém pruhu táhnoucím se od C-sloupku. Nejvíce však zaujme při pohledu z boku, kde postrádá tradiční B sloupek. Ptáte se proč? Astra totiž byla pouze dvoudveřová.
Pokud jste chtěli nastoupit, otevřeli jste naráz prakticky celý bok vozu, díky čemuž jste měli pohodlný přístup na přední i zadní sedadla. Takové řešení samozřejmě přinášelo svá omezení a docela by nás zajímalo uchycení pásů i váha jednoho křídla, na druhou stranu však právě i díky těmto dveřím působila Istra neuvěřitelně futuristicky.
Od exteriéru se ale konečně pojďme přesunout dovnitř, kde Istra opět šokuje svou pokrokovostí - tedy na sovětské poměry. Pro řidiče a údajně i spolujezdce byly připraveny airbagy, pásy byly vybaveny předpínači a bezpečnosti vozidla měl asistovat i systém ABS. Z komfortní výbavy pak měla být standardem dokonce i klimatizace a chybět neměl ani pneumatický podvozek, který by disponoval automatickou úpravou světlé výšky vozu v závislosti na terénu.
Čím však Istra mohla konkurovat i západu měly být její "scanery" v přední části a palubní počítač. Úkolem těchto skenerů mělo být kontrolovat prohledávat za špatné viditelnosti prostor před vozem a tento obraz následně promítat na klasický i holografický displej (předchůdce dnešních Head-Up / průhledových displejů), který měl být umístěn v zorném poli řidiče.
Palubní počítač na palubě vozu se pak dá spíše označit za diagnostiku kombinovanou s manuálem. Kromě samotné detekce konkrétního problému totiž měl být počítač schopen navrhnout možnosti jeho odstranění.
Poslední překvapení čekalo pod kapotou, kde měla Istra ukrývat velice úsporný 1.5 litrový tříválcový turbo-diesel Elsbett (též známý pod označením ELKO - Elsbett-Konstruktion) o výkonu okolo 90 koní, který se vyznačoval až neuvěřitelnou spotřebou okolo 2.5 až 3.5 litru paliva - a to kteréhokoliv. Předností motorů Elsbett totiž byla schopnost spalovat kromě motorové nafty i petrolej, topný či řepkový olej a různé směsi.
Výkon motoru byl přenášen na přední kola skrze bezestupňovou CVT převodovku a díky nízké hmotnosti okolo 700 kg, které bylo dosaženou použitím hliníkové karoserie, mohl vůz dosáhnout rychlosti až 185 km/h. Akcelerace už ale tak slavná nebyla - z 0 na 100 km/h to Istře trvalo 12 sekund.
Celkově se však jednalo o velice působivý vůz, o jehož výrobě se dokonce mělo uvažovat. Vůz však doplatil na svou revolučnost - jeho výroba by si vyžádala ještě mnoho úprav samotného konceptu a obrovské investice do výrobních zařízení. Z projektu Istra tak zbyl minimálně jeden (zdroje se rozcházejí) prototyp, který by měl být vystaven v některém z ruských automobilových muzeí.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.