Sovětský automobilový průmysl nebyl zrovna rozmanitý. Ačkoliv se technici snažili nabízet nové vozy, jejich technika byla mnohdy archaická a její původ se dal vystopovat v několik desetiletí starých modelech. To si uvědomovala i vláda, která automobilkám připravit projekt automobilu pro rok 2000. A jedním z těchto projektů, který se dokonce mohl dostat do výroby, byl AZLK ISTRA
Pokud vás mate označení AZLK, pak nám dovolte hned na začátek připomenout, že se jednalo o „Avtomobilny Zavod imeni Leninskogo Komsomola," ve kterém se vyráběly vozy značky Moskvič. Jméno vozů se dostalo do jména závodů až v roce 1991 a nezůstalo zde příliš dlouho. V roce 2002 totiž přišel nevyhnutelný bankrot a od 2010 již společnost neexistuje.
Pojďme se ale podívat zpátky v čase do dob, kdy se AZLK mohl stát výrobcem jednoho z nejmodernějších a nejfuturističtějších automobilů v celém tehdejším východním bloku, který se mohl směle rovnat západním vozům. A v některých aspektech by Istra možná předčila i soudobé vozy.
Jelikož byla Istra vyvíjena v rámci programu "Auto roku 2000," rozhodli se její tvůrci pod vedením hlavního konstruktéra A. V. Kulikova zcela odpoutat od konvencí a vše vsadili na futuristické, uhlazené a přísně aerodynamické tvary. Výslednému odporu vzduchu s hodnotou 0.149 pak zřejmě napomohla i absence zrcátek a aerodynamické kryty kol.
Na pohled Istra je působivá ze všech úhlů, například v přední části zaujmou její zatmavené světlomety, které vzadu naopak od pohledu chybí - pravděpodobně se však měly ukrývat v tmavém pruhu táhnoucím se od C-sloupku. Nejvíce však zaujme při pohledu z boku, kde postrádá tradiční B sloupek. Ptáte se proč? Astra totiž byla pouze dvoudveřová.
Pokud jste chtěli nastoupit, otevřeli jste naráz prakticky celý bok vozu, díky čemuž jste měli pohodlný přístup na přední i zadní sedadla. Takové řešení samozřejmě přinášelo svá omezení a docela by nás zajímalo uchycení pásů i váha jednoho křídla, na druhou stranu však právě i díky těmto dveřím působila Istra neuvěřitelně futuristicky.
Od exteriéru se ale konečně pojďme přesunout dovnitř, kde Istra opět šokuje svou pokrokovostí - tedy na sovětské poměry. Pro řidiče a údajně i spolujezdce byly připraveny airbagy, pásy byly vybaveny předpínači a bezpečnosti vozidla měl asistovat i systém ABS. Z komfortní výbavy pak měla být standardem dokonce i klimatizace a chybět neměl ani pneumatický podvozek, který by disponoval automatickou úpravou světlé výšky vozu v závislosti na terénu.
Čím však Istra mohla konkurovat i západu měly být její "scanery" v přední části a palubní počítač. Úkolem těchto skenerů mělo být kontrolovat prohledávat za špatné viditelnosti prostor před vozem a tento obraz následně promítat na klasický i holografický displej (předchůdce dnešních Head-Up / průhledových displejů), který měl být umístěn v zorném poli řidiče.
Palubní počítač na palubě vozu se pak dá spíše označit za diagnostiku kombinovanou s manuálem. Kromě samotné detekce konkrétního problému totiž měl být počítač schopen navrhnout možnosti jeho odstranění.
Poslední překvapení čekalo pod kapotou, kde měla Istra ukrývat velice úsporný 1.5 litrový tříválcový turbo-diesel Elsbett (též známý pod označením ELKO - Elsbett-Konstruktion) o výkonu okolo 90 koní, který se vyznačoval až neuvěřitelnou spotřebou okolo 2.5 až 3.5 litru paliva - a to kteréhokoliv. Předností motorů Elsbett totiž byla schopnost spalovat kromě motorové nafty i petrolej, topný či řepkový olej a různé směsi.
Výkon motoru byl přenášen na přední kola skrze bezestupňovou CVT převodovku a díky nízké hmotnosti okolo 700 kg, které bylo dosaženou použitím hliníkové karoserie, mohl vůz dosáhnout rychlosti až 185 km/h. Akcelerace už ale tak slavná nebyla - z 0 na 100 km/h to Istře trvalo 12 sekund.
Celkově se však jednalo o velice působivý vůz, o jehož výrobě se dokonce mělo uvažovat. Vůz však doplatil na svou revolučnost - jeho výroba by si vyžádala ještě mnoho úprav samotného konceptu a obrovské investice do výrobních zařízení. Z projektu Istra tak zbyl minimálně jeden (zdroje se rozcházejí) prototyp, který by měl být vystaven v některém z ruských automobilových muzeí.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.