Pokud se podíváme na nabídky automobilek, většinou se setkáme s modely známých jmen, které můžeme potkávat na silnicích již v několika generacích. Který z těchto modelů však patří k těm nejstarším? Odkud pochází a kam až sahají jeho kořeny? Přesně na to jsme se dnes rozhodli podívat a jsme si celkem jisté, že odpověď vás překvapí. Ty nejstarší modely totiž nepochází od těch nejstarších automobilek.
Hledat vůbec nejstarší model s neustále pokračující výrobou ovšem není nic snadného. Ty nejstarší kousky totiž pochází z meziválečného období a za svou kariéru si kromě změny techniky prošly i změnami značek. Některé notoricky známé modely pak bylo nutné vyškrtnout kvůli častým změnám názvů nebo dlouhodobě přerušené výrobě.
Na problémy s názvem doplatil například Jeep Willys, který se v podstatě vyrábí dodnes - ovšem už jako Wrangler. Problémy s jménem a dlouhodobým přerušením výroby pak ze seznamu vyškrtly i notoricky známého Brouka, který se de facto poprvé objevil již před válkou.
5. Chevrolet Corvette - 1953
Ryze sportovní model mezi nejdéle vyráběnými automobily světa? Není žádným tajemstvím, že Corvetta měla několikrát namále. Její věrní fanoušci však automobilku vždy přesvědčily k produkci dalšího modelu a i dnes se vůz těší obrovské oblibě a budoucnost má téměř jistou.
4. Toyota Land Cruiser - 1951
Základy modelu Land Cruiser bychom našli v armádním vozidle, které bylo inspirováno legendo jménem Jeep. Z armádního vozidla však Toyota postupem let udělala model, který kromě dobrodruhů dokázal zaujmout i běžné rodiny.
Z Land Cruiseru se tak stal ohromný a poměrně luxusní kočár, který si i přes civilizovanou tvář zachoval skvělou techniku, spolehlivost a ohromnou prostupnost terénem. Není proto divu, že se často ocitá v roli doprovodného vozidla různých expedic a s drobnými úpravami ho používají i různé armády světa.
3. Ford F-Series - 1948
Chtělo by se říci, že pickupy ze série Ford F jsou vlastně esencí USA. Modely s označením F-1, F-2 a F-3 nahrazovaly menší pick-upy, které automobilka stavěla na platformě tradičních automobilů. S druhou generací se pak objevilo značení známé až dodnes (F-150, F-250, atd.).
Pickupy a malé náklaďáky ze série Ford F-Series jsou naprosto univerzálním strojem, na jehož základech může být postaveno cokoliv - od cestovatelských speciálů až po armádní speciály. Není tak divu, že se jedná i o nejprodávanější model z portfolia Fordu s ročním prodejem atakujícím milion kusů.
2. Morgan 4/4 - 1936
Automobily se sice rodily na starém kontinentu, mezi pět nejstarších se však dostal pouze jeden - i když tedy hned na 2. místo. Na Morganu 4/4 však jeho stáří snadno poznáte, neboť se za těch několik desetiletí prakticky vůbec nezměnil.
Jeho šasi už je sice vyráběno z ocele, ovšem jeho rám je stále ručně vyráběn ze dřeva. A teď si zkuste představit jak staré modely už mohla společnost Morgan mít, kdyby mezi lety 1909-1936 nevyráběla jen tříkolky.
1. Chevrolet Suburban - 1933
Pro někoho to bude nejspíš překvapením, ovšem nejstarším vyráběným automobilem světa je Chevrolet Suburban. Ačkoliv v roce 1933 začínal spíše jako užitkové vozidlo, respektive velký kombík postavený na rámu náklaďáku, postupně se vyvinul v civilizovaný model.
Tedy alespoň vzhledem. Svými rozměry se totiž Suburban stále řadí k těm největším SUV na amerických silnicích. Jeho interiér tak mnohdy nabízí místo až pro 8 cestujících a pod kapotou bývá ukryt tradiční osmiválec.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.