Pokud se podíváme na nabídky automobilek, většinou se setkáme s modely známých jmen, které můžeme potkávat na silnicích již v několika generacích. Který z těchto modelů však patří k těm nejstarším? Odkud pochází a kam až sahají jeho kořeny? Přesně na to jsme se dnes rozhodli podívat a jsme si celkem jisté, že odpověď vás překvapí. Ty nejstarší modely totiž nepochází od těch nejstarších automobilek.
Hledat vůbec nejstarší model s neustále pokračující výrobou ovšem není nic snadného. Ty nejstarší kousky totiž pochází z meziválečného období a za svou kariéru si kromě změny techniky prošly i změnami značek. Některé notoricky známé modely pak bylo nutné vyškrtnout kvůli častým změnám názvů nebo dlouhodobě přerušené výrobě.
Na problémy s názvem doplatil například Jeep Willys, který se v podstatě vyrábí dodnes - ovšem už jako Wrangler. Problémy s jménem a dlouhodobým přerušením výroby pak ze seznamu vyškrtly i notoricky známého Brouka, který se de facto poprvé objevil již před válkou.
5. Chevrolet Corvette - 1953
Ryze sportovní model mezi nejdéle vyráběnými automobily světa? Není žádným tajemstvím, že Corvetta měla několikrát namále. Její věrní fanoušci však automobilku vždy přesvědčily k produkci dalšího modelu a i dnes se vůz těší obrovské oblibě a budoucnost má téměř jistou.
4. Toyota Land Cruiser - 1951
Základy modelu Land Cruiser bychom našli v armádním vozidle, které bylo inspirováno legendo jménem Jeep. Z armádního vozidla však Toyota postupem let udělala model, který kromě dobrodruhů dokázal zaujmout i běžné rodiny.
Z Land Cruiseru se tak stal ohromný a poměrně luxusní kočár, který si i přes civilizovanou tvář zachoval skvělou techniku, spolehlivost a ohromnou prostupnost terénem. Není proto divu, že se často ocitá v roli doprovodného vozidla různých expedic a s drobnými úpravami ho používají i různé armády světa.
3. Ford F-Series - 1948
Chtělo by se říci, že pickupy ze série Ford F jsou vlastně esencí USA. Modely s označením F-1, F-2 a F-3 nahrazovaly menší pick-upy, které automobilka stavěla na platformě tradičních automobilů. S druhou generací se pak objevilo značení známé až dodnes (F-150, F-250, atd.).
Pickupy a malé náklaďáky ze série Ford F-Series jsou naprosto univerzálním strojem, na jehož základech může být postaveno cokoliv - od cestovatelských speciálů až po armádní speciály. Není tak divu, že se jedná i o nejprodávanější model z portfolia Fordu s ročním prodejem atakujícím milion kusů.
2. Morgan 4/4 - 1936
Automobily se sice rodily na starém kontinentu, mezi pět nejstarších se však dostal pouze jeden - i když tedy hned na 2. místo. Na Morganu 4/4 však jeho stáří snadno poznáte, neboť se za těch několik desetiletí prakticky vůbec nezměnil.
Jeho šasi už je sice vyráběno z ocele, ovšem jeho rám je stále ručně vyráběn ze dřeva. A teď si zkuste představit jak staré modely už mohla společnost Morgan mít, kdyby mezi lety 1909-1936 nevyráběla jen tříkolky.
1. Chevrolet Suburban - 1933
Pro někoho to bude nejspíš překvapením, ovšem nejstarším vyráběným automobilem světa je Chevrolet Suburban. Ačkoliv v roce 1933 začínal spíše jako užitkové vozidlo, respektive velký kombík postavený na rámu náklaďáku, postupně se vyvinul v civilizovaný model.
Tedy alespoň vzhledem. Svými rozměry se totiž Suburban stále řadí k těm největším SUV na amerických silnicích. Jeho interiér tak mnohdy nabízí místo až pro 8 cestujících a pod kapotou bývá ukryt tradiční osmiválec.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?