Stříbrný Aston Martin DB5, za jehož volant usedl v bondovce Goldfinger herec Sean Connery, se stal jedním z nejznámějších a nejikoničtějších automobilů filmového průmyslu. Ceněný klenot použitý během natáčení filmu však před desítkami let zmizel a dlouho se považoval za zničený. Vyšetřování specialistů na ztracená umělecká díla však naznačuje, že tahle britská ikona se možná celou dobu ukrývala v některé ze sbírek automobilů na Středním východě.
Během natáčení známé bondovky Goldfinger bylo použito několik Aston Martinů DB5, my se však dnes budeme bavit o voze, který se na scéně objevoval nejčastěji a za jehož volantem měl usedat v jedné ze svých nejslavnějších rolí sám Sean Connery.
Stříbrný Aston koupil po ukončení natáčení sběratel Richard D. Losee, který za něj zaplatil 12 000 dolarů. Následně vůz koupil businessman a sběratel automobilů Anthony Pugliese III, který už ale za vůz zaplatil 250 000 dolarů. Svou novou hračku pak zaparkoval do hangáru na letišti Boca Raton Airport, což bylo poslední místo, kde byl vůz spatřen.
V červnu 1997 byl totiž vůz odcizen a majiteli po něm zůstaly pouze stopy pneumatik na místě, kde byl vůz zaparkovaný. Policejní vyšetřování pak ukázalo, že vůz byl pravděpodobně ukraden přímo na zakázku. Na místě se totiž nenalezly ani střepy z rozbitého skla, což naznačuje, že vůz zmizel z místa naprosto nedotčen.
Jako nejpravděpodobnější scénář se nabízelo zaháknutí vozu řetězem za nápravu a následné odtažení za náklaďákem. Podle záznamů se však po letišti v tu noc pohyboval pouze jediný automobil, kterým byl zelený Range Rover jednoho z místních obyvatel.
Zloději museli být velice dobře připravení a organizovaní, neboť během svého nájezdu nespustili alarm ani na sebe neupozornili ostrahu. Navíc se nedotkly žádného z ostatních zaparkovaných vozidel a důkladně po sobě zamaskovaly všechny stopy. Vůz se tak doslova vypařil.
Jedna z legend vypráví, že vůz měl být následně po odcizení shozen z velké výšky do oceánu někde v oblasti Florida keys. Pokud by to byla pravda, pak už by z Astonu pravděpodobně nic nezbylo. Milovníci bondovek a obdivovatelé tohoto ikonického vozu dlouho spekulovali o motivu a dokonce i pátrali ve vytipovaných lokacích.
Zmizení ikonického Astonu se stalo mezi nadšenci a sběrateli automobilů legendou, která však stále nabírala na hodnotě. Zatímco poslední oficiální majitel zaplatil za vůz 250 000 dolarů, dnešní hodnota by odpovídala částce cca 10 milionů dolarů. Nelze se proto divit, že za informace k nalezení vozu byla vypsána šesticiferná odměna.
Na tu pak podle webu AutoClassics zareagovala i společnost Art Recovery International, jejíž činnost jistě nebude potřeba dlouho rozebírat. Christopher A Marinello, šéf společnosti, pro tisk uvedl následující „Dostal jsem velmi specifický tip, na kterém se v současnosti pracuje. Chceme dát sběratelům aut i úzce zaměřené skupině mechaniků na vědomí, že navrácení vozu bereme skutečně vážně."
Aston Martin DB5 patří k všeobecně ceněným vozům, kterých je mezi sběrateli poměrně velké množství. Vyšetřovatelé se tak zaměřují na unikátní číslo podvozku DP/216/1, které z Bondova Astonu dělá naprostý unikát. „Je docela možné, že potencionální vůz na Středním východě je hledanému Aston Martinu jen podobný, proto se zaměřujeme hlavně na důkladné prohlídky čísla šasi," uvedl Marinello.
Jen pro informaci, druhý vůz používaný během natáčení, který dostal přezdívku "road car" byl prodán v roce 2010 za 4.1 milionu dolarů. Během propagace filmu se pak objevily ještě další dva Aston Martiny DB5 přezdívané "press cars," které se ve filmu vůbec neobjevily. Jeden z nich byl však v roce 2006 prodán sběrateli za 2.09 milionu dolarů. Ten druhý je vystaven v Louwman Museum v Haagu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.