Bondův ztracený Aston Martin nalezen? Měl být na dně oceánu, stopy však vedou na Střední východ

Aston Martin DB5 se stal díky bondovkám jedním z nejikoničtějších automobilů světa
Aston Martin DB5 se stal díky bondovkám jedním z nejikoničtějších automobilů světa, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 17. července 2018 12:15 | akt. 17. července 2018 14:57
Sdílej:

Stříbrný Aston Martin DB5, za jehož volant usedl v bondovce Goldfinger herec Sean Connery, se stal jedním z nejznámějších a nejikoničtějších automobilů filmového průmyslu. Ceněný klenot použitý během natáčení filmu však před desítkami let zmizel a dlouho se považoval za zničený. Vyšetřování specialistů na ztracená umělecká díla však naznačuje, že tahle britská ikona se možná celou dobu ukrývala v některé ze sbírek automobilů na Středním východě.

Během natáčení známé bondovky Goldfinger bylo použito několik Aston Martinů DB5, my se však dnes budeme bavit o voze, který se na scéně objevoval nejčastěji a za jehož volantem měl usedat v jedné ze svých nejslavnějších rolí sám Sean Connery.

Stříbrný Aston koupil po ukončení natáčení sběratel Richard D. Losee, který za něj zaplatil 12 000 dolarů. Následně vůz koupil businessman a sběratel automobilů Anthony Pugliese III, který už ale za vůz zaplatil 250 000 dolarů. Svou novou hračku pak zaparkoval do hangáru na letišti Boca Raton Airport, což bylo poslední místo, kde byl vůz spatřen.

V červnu 1997 byl totiž vůz odcizen a majiteli po něm zůstaly pouze stopy pneumatik na místě, kde byl vůz zaparkovaný. Policejní vyšetřování pak ukázalo, že vůz byl pravděpodobně ukraden přímo na zakázku. Na místě se totiž nenalezly ani střepy z rozbitého skla, což naznačuje, že vůz zmizel z místa naprosto nedotčen.

Jako nejpravděpodobnější scénář se nabízelo zaháknutí vozu řetězem za nápravu a následné odtažení za náklaďákem. Podle záznamů se však po letišti v tu noc pohyboval pouze jediný automobil, kterým byl zelený Range Rover jednoho z místních obyvatel.

Zloději museli být velice dobře připravení a organizovaní, neboť během svého nájezdu nespustili alarm ani na sebe neupozornili ostrahu. Navíc se nedotkly žádného z ostatních zaparkovaných vozidel a důkladně po sobě zamaskovaly všechny stopy. Vůz se tak doslova vypařil.

Jedna z legend vypráví, že vůz měl být následně po odcizení shozen z velké výšky do oceánu někde v oblasti Florida keys. Pokud by to byla pravda, pak už by z Astonu pravděpodobně nic nezbylo. Milovníci bondovek a obdivovatelé tohoto ikonického vozu dlouho spekulovali o motivu a dokonce i pátrali ve vytipovaných lokacích.

Zmizení ikonického Astonu se stalo mezi nadšenci a sběrateli automobilů legendou, která však stále nabírala na hodnotě. Zatímco poslední oficiální majitel zaplatil za vůz 250 000 dolarů, dnešní hodnota by odpovídala částce cca 10 milionů dolarů. Nelze se proto divit, že za informace k nalezení vozu byla vypsána šesticiferná odměna.

Na tu pak podle webu AutoClassics zareagovala i společnost Art Recovery International, jejíž činnost jistě nebude potřeba dlouho rozebírat. Christopher A Marinello, šéf společnosti, pro tisk uvedl následující „Dostal jsem velmi specifický tip, na kterém se v současnosti pracuje. Chceme dát sběratelům aut i úzce zaměřené skupině mechaniků na vědomí, že navrácení vozu bereme skutečně vážně."

Aston Martin DB5 patří k všeobecně ceněným vozům, kterých je mezi sběrateli poměrně velké množství. Vyšetřovatelé se tak zaměřují na unikátní číslo podvozku DP/216/1, které z Bondova Astonu dělá naprostý unikát. „Je docela možné, že potencionální vůz na Středním východě je hledanému Aston Martinu jen podobný, proto se zaměřujeme hlavně na důkladné prohlídky čísla šasi," uvedl Marinello.

Jen pro informaci, druhý vůz používaný během natáčení, který dostal přezdívku "road car" byl prodán v roce 2010 za 4.1 milionu dolarů. Během propagace filmu se pak objevily ještě další dva Aston Martiny DB5 přezdívané "press cars," které se ve filmu vůbec neobjevily. Jeden z nich byl však v roce 2006 prodán sběrateli za 2.09 milionu dolarů. Ten druhý je vystaven v Louwman Museum v Haagu.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?