Stříbrný Aston Martin DB5, za jehož volant usedl v bondovce Goldfinger herec Sean Connery, se stal jedním z nejznámějších a nejikoničtějších automobilů filmového průmyslu. Ceněný klenot použitý během natáčení filmu však před desítkami let zmizel a dlouho se považoval za zničený. Vyšetřování specialistů na ztracená umělecká díla však naznačuje, že tahle britská ikona se možná celou dobu ukrývala v některé ze sbírek automobilů na Středním východě.
Během natáčení známé bondovky Goldfinger bylo použito několik Aston Martinů DB5, my se však dnes budeme bavit o voze, který se na scéně objevoval nejčastěji a za jehož volantem měl usedat v jedné ze svých nejslavnějších rolí sám Sean Connery.
Stříbrný Aston koupil po ukončení natáčení sběratel Richard D. Losee, který za něj zaplatil 12 000 dolarů. Následně vůz koupil businessman a sběratel automobilů Anthony Pugliese III, který už ale za vůz zaplatil 250 000 dolarů. Svou novou hračku pak zaparkoval do hangáru na letišti Boca Raton Airport, což bylo poslední místo, kde byl vůz spatřen.
V červnu 1997 byl totiž vůz odcizen a majiteli po něm zůstaly pouze stopy pneumatik na místě, kde byl vůz zaparkovaný. Policejní vyšetřování pak ukázalo, že vůz byl pravděpodobně ukraden přímo na zakázku. Na místě se totiž nenalezly ani střepy z rozbitého skla, což naznačuje, že vůz zmizel z místa naprosto nedotčen.
Jako nejpravděpodobnější scénář se nabízelo zaháknutí vozu řetězem za nápravu a následné odtažení za náklaďákem. Podle záznamů se však po letišti v tu noc pohyboval pouze jediný automobil, kterým byl zelený Range Rover jednoho z místních obyvatel.
Zloději museli být velice dobře připravení a organizovaní, neboť během svého nájezdu nespustili alarm ani na sebe neupozornili ostrahu. Navíc se nedotkly žádného z ostatních zaparkovaných vozidel a důkladně po sobě zamaskovaly všechny stopy. Vůz se tak doslova vypařil.
Jedna z legend vypráví, že vůz měl být následně po odcizení shozen z velké výšky do oceánu někde v oblasti Florida keys. Pokud by to byla pravda, pak už by z Astonu pravděpodobně nic nezbylo. Milovníci bondovek a obdivovatelé tohoto ikonického vozu dlouho spekulovali o motivu a dokonce i pátrali ve vytipovaných lokacích.
Zmizení ikonického Astonu se stalo mezi nadšenci a sběrateli automobilů legendou, která však stále nabírala na hodnotě. Zatímco poslední oficiální majitel zaplatil za vůz 250 000 dolarů, dnešní hodnota by odpovídala částce cca 10 milionů dolarů. Nelze se proto divit, že za informace k nalezení vozu byla vypsána šesticiferná odměna.
Na tu pak podle webu AutoClassics zareagovala i společnost Art Recovery International, jejíž činnost jistě nebude potřeba dlouho rozebírat. Christopher A Marinello, šéf společnosti, pro tisk uvedl následující „Dostal jsem velmi specifický tip, na kterém se v současnosti pracuje. Chceme dát sběratelům aut i úzce zaměřené skupině mechaniků na vědomí, že navrácení vozu bereme skutečně vážně."
Aston Martin DB5 patří k všeobecně ceněným vozům, kterých je mezi sběrateli poměrně velké množství. Vyšetřovatelé se tak zaměřují na unikátní číslo podvozku DP/216/1, které z Bondova Astonu dělá naprostý unikát. „Je docela možné, že potencionální vůz na Středním východě je hledanému Aston Martinu jen podobný, proto se zaměřujeme hlavně na důkladné prohlídky čísla šasi," uvedl Marinello.
Jen pro informaci, druhý vůz používaný během natáčení, který dostal přezdívku "road car" byl prodán v roce 2010 za 4.1 milionu dolarů. Během propagace filmu se pak objevily ještě další dva Aston Martiny DB5 přezdívané "press cars," které se ve filmu vůbec neobjevily. Jeden z nich byl však v roce 2006 prodán sběrateli za 2.09 milionu dolarů. Ten druhý je vystaven v Louwman Museum v Haagu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.