V roce 1935 se na pražském autosalonu představil automobil, který se chlubil elegantní a aerodynamickou karoserií s kapkovitým tvarem, motorem uloženým před zadní nápravou a rámem s centrální rourou, která zároveň plnila funkci palivové nádrže. Myslíte si, že se jednalo o novou Tatrovku? Nikoliv, šlo o totiž o premiéru Škodovky s proudnicovou karoserií, která uchvátila veřejnost svou elegancí a odborníky překvapila celou řado elegantních řešení. Jedinečný prototyp však nakonec upadl v zapomnění.
Nejznámějším českým, tehdy ale ještě československým, producentem automobilů s elegantní a hlavně aerodynamickou proudnicovou karoserií je bezesporu kopřivnická Tatra. V meziválečných letech však s aerodynamikou experimentovala většina automobilek, včetně tehdejší Škodovky, která tou dobou patřila k průkopníkům v automobilovém průmyslu.
Ačkoliv byla Škoda 935 Dynamic představena až v roce 1935, cesta k jejímu úspěchu začala zřejmě již podstatně dříve. Zhruba v roce 1932 totiž začal vývoj Škody 932, která byla jednou z prvních, která se mohla chlubit čtyřválcovým motorem typu boxer, který byl uložen vzadu. Tvary tohoto vozu mají do elegance poměrně daleko, ovšem za zmínku stojí jeho kapota, která nápadně připomíná první "Brouky" od Volkswagenu.
Prototyp 932 se však dostal několika evolučních fází, na jejichž konci byla právě Škoda 935, která se představila v roce 1935 na pražském autosalonu v Holešovicích, kde vyvolala všeobecný obdiv. Její karoserie totiž oplývala elegancí a současně ukazovala, že Tatra není jediná, kdo dokáže stavět takto progresivní automobily.
Zlí jazykové by však mohli tvrdit i něco málo o opisování. Už na první pohled totiž 935 Dynamic ukazuje některé detaily, kterými se bezesporu nechala inspirovat právě u Tatry 77. Narážíme tak například na záď s dvojicí okýnek, které rozděluje ploutev zvyšující stabilitu vozu. Nechybí ani žebrování pro odvod teplého vzduchu od motoru.
Úvahy o opisování však naopak rozbíjí přední část, které škodováčtí designéři nadělili velice elegantní zakulacené tvary, což se týká jak velice působivé mřížka chladiče, tak na krajích umístěných světlometů, které vystupují z kulatých blatníků. Za povšimnutí stojí absence předního nárazníku, který musel ustoupit aerodynamice i eleganci. Směrová světla se tak posunula až nad rám čelního skla.
Nově vzniklý prostor v dolní části masky technici využili k instalaci drobných dvířek, za kterými se ukrývá horizontálně umístěná rezerva. Toto řešení, které si mnozí zřejmě ještě pamatují od Škody 1000 MB, mělo sloužit jako jakýsi prvek ochrany v případě nárazu a de facto tak suplovalo deformační zónu.
Samotná karoserie nabízela kromě moderních tvarů i moderní řešení. Konstrukce totiž kombinovala tou dobou obvyklou vnitřní dřevěnou konstrukci s ocelí a hliníkem, díky čemuž se podařilo udržet pohotovostní hmotnost na hodnotě 1170 kilogramů - na tu dobu velice slušná hodnota.
Pod karoserií se poněkud netradičně ukrývala centrální roura (tradiční to prvek Tatrovek), která měla současně sloužit jako palivová nádrž s kapacitou cca 40 litrů. Toto řešení se však kvůli častému odlévání paliva nakonec ukázalo jako neefektivní a tak technici umístili nádrž o objemu 60 litrů pod přední kapotu..
O pohon prototypu se staral poněkud nezvykle čtyřválcový motory typu boxer o objemu 1995 cm3, který byl umístěn před přední nápravou. Výkon motoru byl i díky dvojice karburátorů Zenith až 55 koní (40 kW), díky čemuž se Dynamic dokázal rozjet až na 140 km/h. O přenos výkonu se starala francouzská čtyřrychlostní polosamočinná převodovka Cotal, u které se řadilo předvolbou a nebylo nutné používat spojku.
Toto poněkud neobvyklé řešení mělo Škodovce pomoci k lepšímu jízdnímu komfortu. Samotným jízdním vlastnostem pak do velké míry napomáhalo i nezávislé zavěšení kol, nebo umístění chladiče a palivové nádrže vpředu, díky čemuž se podařilo dosáhnout lepšího rozložení hmotnosti.
Dynamic byl poměrně velkým vozem, který měřil na délku 4.86 metru, na šířku 1.68 metru a na výšku 1.54 metru. Uvnitř kabiny, která se honosila prémiovým čalouněním i dřevěným obložením, byl dostatek místa pro pětičlennou posádku, která mohla využít zavazadlového prostoru o objemu cca 300 litrů.
Mladoboleslavský experiment s aerodynamickou karoserií byl podle dobových i dnešních ohlasů velice zdařilým, ovšem na jeho výrobu nakonec nedošlo z velice prostého a zřejmě i racionálního důvodu: konstrukce byla příliš extravagantní a její prodejní úspěšnost byla značně nejistá.
Škoda 935 Dynamic tak sloužila až do roku 1939 v automobilce, která nakonec rozhodla o jejím prodeji (co bychom za takový přístup automobilek dali dnes). Kolik majitelů Dynamic vystřídal netušíme, ovšem na světlo světa se znovu dostal až v roce 1968.
Tou dobou totiž mladoboleslavská automobilka zahajovala provoz svého muzea, pro které hledala neobvyklé exponáty vozidel Škoda a Laurin & Klement prostřednictvím tisku. Na inzerát se měl ozvat slovenský zemědělec odněkud z Banské Bystrice, u kterého se tou dobou Dynamic nacházel.
Pro většinu lidí neznámý prototyp byl ve značně zbědovaném stavu, řada dílů chyběla a původní lak měla nahradit barva nanesená štětkou. Vůz byl ale provozuschopný a tak se stal jedním z prvních deseti exemplářů, kterými muzeum disponovalo. Vzhledem k absenci dokumentace se však rekonstrukce značně protáhla. Řadu dílů totiž bylo potřeba znovu vyrobit a některá nedokonalá technická řešení musela být "vyladěna."
Svůj nový život tak rekonstruovaná Škoda 935 Dynamic zahájila až v roce 2015, kdy ji automobilka prezentovala na Techno-Classice v Essenu. Pokud jste tuto akci propásli, určitě nelituje. Vůz je totiž k vidění ve Škoda Muzeum, kde dodnes ohromuje návštěvníky.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.