V roce 1935 se na pražském autosalonu představil automobil, který se chlubil elegantní a aerodynamickou karoserií s kapkovitým tvarem, motorem uloženým před zadní nápravou a rámem s centrální rourou, která zároveň plnila funkci palivové nádrže. Myslíte si, že se jednalo o novou Tatrovku? Nikoliv, šlo o totiž o premiéru Škodovky s proudnicovou karoserií, která uchvátila veřejnost svou elegancí a odborníky překvapila celou řado elegantních řešení. Jedinečný prototyp však nakonec upadl v zapomnění.
Nejznámějším českým, tehdy ale ještě československým, producentem automobilů s elegantní a hlavně aerodynamickou proudnicovou karoserií je bezesporu kopřivnická Tatra. V meziválečných letech však s aerodynamikou experimentovala většina automobilek, včetně tehdejší Škodovky, která tou dobou patřila k průkopníkům v automobilovém průmyslu.
Ačkoliv byla Škoda 935 Dynamic představena až v roce 1935, cesta k jejímu úspěchu začala zřejmě již podstatně dříve. Zhruba v roce 1932 totiž začal vývoj Škody 932, která byla jednou z prvních, která se mohla chlubit čtyřválcovým motorem typu boxer, který byl uložen vzadu. Tvary tohoto vozu mají do elegance poměrně daleko, ovšem za zmínku stojí jeho kapota, která nápadně připomíná první "Brouky" od Volkswagenu.
Prototyp 932 se však dostal několika evolučních fází, na jejichž konci byla právě Škoda 935, která se představila v roce 1935 na pražském autosalonu v Holešovicích, kde vyvolala všeobecný obdiv. Její karoserie totiž oplývala elegancí a současně ukazovala, že Tatra není jediná, kdo dokáže stavět takto progresivní automobily.
Zlí jazykové by však mohli tvrdit i něco málo o opisování. Už na první pohled totiž 935 Dynamic ukazuje některé detaily, kterými se bezesporu nechala inspirovat právě u Tatry 77. Narážíme tak například na záď s dvojicí okýnek, které rozděluje ploutev zvyšující stabilitu vozu. Nechybí ani žebrování pro odvod teplého vzduchu od motoru.
Úvahy o opisování však naopak rozbíjí přední část, které škodováčtí designéři nadělili velice elegantní zakulacené tvary, což se týká jak velice působivé mřížka chladiče, tak na krajích umístěných světlometů, které vystupují z kulatých blatníků. Za povšimnutí stojí absence předního nárazníku, který musel ustoupit aerodynamice i eleganci. Směrová světla se tak posunula až nad rám čelního skla.
Nově vzniklý prostor v dolní části masky technici využili k instalaci drobných dvířek, za kterými se ukrývá horizontálně umístěná rezerva. Toto řešení, které si mnozí zřejmě ještě pamatují od Škody 1000 MB, mělo sloužit jako jakýsi prvek ochrany v případě nárazu a de facto tak suplovalo deformační zónu.
Samotná karoserie nabízela kromě moderních tvarů i moderní řešení. Konstrukce totiž kombinovala tou dobou obvyklou vnitřní dřevěnou konstrukci s ocelí a hliníkem, díky čemuž se podařilo udržet pohotovostní hmotnost na hodnotě 1170 kilogramů - na tu dobu velice slušná hodnota.
Pod karoserií se poněkud netradičně ukrývala centrální roura (tradiční to prvek Tatrovek), která měla současně sloužit jako palivová nádrž s kapacitou cca 40 litrů. Toto řešení se však kvůli častému odlévání paliva nakonec ukázalo jako neefektivní a tak technici umístili nádrž o objemu 60 litrů pod přední kapotu..
O pohon prototypu se staral poněkud nezvykle čtyřválcový motory typu boxer o objemu 1995 cm3, který byl umístěn před přední nápravou. Výkon motoru byl i díky dvojice karburátorů Zenith až 55 koní (40 kW), díky čemuž se Dynamic dokázal rozjet až na 140 km/h. O přenos výkonu se starala francouzská čtyřrychlostní polosamočinná převodovka Cotal, u které se řadilo předvolbou a nebylo nutné používat spojku.
Toto poněkud neobvyklé řešení mělo Škodovce pomoci k lepšímu jízdnímu komfortu. Samotným jízdním vlastnostem pak do velké míry napomáhalo i nezávislé zavěšení kol, nebo umístění chladiče a palivové nádrže vpředu, díky čemuž se podařilo dosáhnout lepšího rozložení hmotnosti.
Dynamic byl poměrně velkým vozem, který měřil na délku 4.86 metru, na šířku 1.68 metru a na výšku 1.54 metru. Uvnitř kabiny, která se honosila prémiovým čalouněním i dřevěným obložením, byl dostatek místa pro pětičlennou posádku, která mohla využít zavazadlového prostoru o objemu cca 300 litrů.
Mladoboleslavský experiment s aerodynamickou karoserií byl podle dobových i dnešních ohlasů velice zdařilým, ovšem na jeho výrobu nakonec nedošlo z velice prostého a zřejmě i racionálního důvodu: konstrukce byla příliš extravagantní a její prodejní úspěšnost byla značně nejistá.
Škoda 935 Dynamic tak sloužila až do roku 1939 v automobilce, která nakonec rozhodla o jejím prodeji (co bychom za takový přístup automobilek dali dnes). Kolik majitelů Dynamic vystřídal netušíme, ovšem na světlo světa se znovu dostal až v roce 1968.
Tou dobou totiž mladoboleslavská automobilka zahajovala provoz svého muzea, pro které hledala neobvyklé exponáty vozidel Škoda a Laurin & Klement prostřednictvím tisku. Na inzerát se měl ozvat slovenský zemědělec odněkud z Banské Bystrice, u kterého se tou dobou Dynamic nacházel.
Pro většinu lidí neznámý prototyp byl ve značně zbědovaném stavu, řada dílů chyběla a původní lak měla nahradit barva nanesená štětkou. Vůz byl ale provozuschopný a tak se stal jedním z prvních deseti exemplářů, kterými muzeum disponovalo. Vzhledem k absenci dokumentace se však rekonstrukce značně protáhla. Řadu dílů totiž bylo potřeba znovu vyrobit a některá nedokonalá technická řešení musela být "vyladěna."
Svůj nový život tak rekonstruovaná Škoda 935 Dynamic zahájila až v roce 2015, kdy ji automobilka prezentovala na Techno-Classice v Essenu. Pokud jste tuto akci propásli, určitě nelituje. Vůz je totiž k vidění ve Škoda Muzeum, kde dodnes ohromuje návštěvníky.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.