Škoda 935 Dynamic: Když Škoda nenápadně opisovala od Tatry

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 25. června 2018, 11:59 Google+

V roce 1935 se na pražském autosalonu představil automobil, který se chlubil elegantní a aerodynamickou karoserií s kapkovitým tvarem, motorem uloženým před zadní nápravou a rámem s centrální rourou, která zároveň plnila funkci palivové nádrže. Myslíte si, že se jednalo o novou Tatrovku? Nikoliv, šlo o totiž o premiéru Škodovky s proudnicovou karoserií, která uchvátila veřejnost svou elegancí a odborníky překvapila celou řado elegantních řešení. Jedinečný prototyp však nakonec upadl v zapomnění.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda 935 Dynamic

Škoda 935 Dynamic | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Nejznámějším českým, tehdy ale ještě československým, producentem automobilů s elegantní a hlavně aerodynamickou proudnicovou karoserií je bezesporu kopřivnická Tatra. V meziválečných letech však s aerodynamikou experimentovala většina automobilek, včetně tehdejší Škodovky, která tou dobou patřila k průkopníkům v automobilovém průmyslu.

Ačkoliv byla Škoda 935 Dynamic představena až v roce 1935, cesta k jejímu úspěchu začala zřejmě již podstatně dříve. Zhruba v roce 1932 totiž začal vývoj Škody 932, která byla jednou z prvních, která se mohla chlubit čtyřválcovým motorem typu boxer, který byl uložen vzadu. Tvary tohoto vozu mají do elegance poměrně daleko, ovšem za zmínku stojí jeho kapota, která nápadně připomíná první "Brouky" od Volkswagenu.

Prototyp 932 se však dostal několika evolučních fází, na jejichž konci byla právě Škoda 935, která se představila v roce 1935 na pražském autosalonu v Holešovicích, kde vyvolala všeobecný obdiv. Její karoserie totiž oplývala elegancí a současně ukazovala, že Tatra není jediná, kdo dokáže stavět takto progresivní automobily.

Zlí jazykové by však mohli tvrdit i něco málo o opisování. Už na první pohled totiž 935 Dynamic ukazuje některé detaily, kterými se bezesporu nechala inspirovat právě u Tatry 77. Narážíme tak například na záď s dvojicí okýnek, které rozděluje ploutev zvyšující stabilitu vozu. Nechybí ani žebrování pro odvod teplého vzduchu od motoru.

Úvahy o opisování však naopak rozbíjí přední část, které škodováčtí designéři nadělili velice elegantní zakulacené tvary, což se týká jak velice působivé mřížka chladiče, tak na krajích umístěných světlometů, které vystupují z kulatých blatníků. Za povšimnutí stojí absence předního nárazníku, který musel ustoupit aerodynamice i eleganci. Směrová světla se tak posunula až nad rám čelního skla.

Nově vzniklý prostor v dolní části masky technici využili k instalaci drobných dvířek, za kterými se ukrývá horizontálně umístěná rezerva. Toto řešení, které si mnozí zřejmě ještě pamatují od Škody 1000 MB, mělo sloužit jako jakýsi prvek ochrany v případě nárazu a de facto tak suplovalo deformační zónu.

Škoda 935 Dynamic | zdroj: youtube.com

Samotná karoserie nabízela kromě moderních tvarů i moderní řešení. Konstrukce totiž kombinovala tou dobou obvyklou vnitřní dřevěnou konstrukci s ocelí a hliníkem, díky čemuž se podařilo udržet pohotovostní hmotnost na hodnotě 1170 kilogramů - na tu dobu velice slušná hodnota.

Pod karoserií se poněkud netradičně ukrývala centrální roura (tradiční to prvek Tatrovek), která měla současně sloužit jako palivová nádrž s kapacitou cca 40 litrů. Toto řešení se však kvůli častému odlévání paliva nakonec ukázalo jako neefektivní a tak technici umístili nádrž o objemu 60 litrů pod přední kapotu..

O pohon prototypu se staral poněkud nezvykle čtyřválcový motory typu boxer o objemu 1995 cm3, který byl umístěn před přední nápravou. Výkon motoru byl i díky dvojice karburátorů Zenith až 55 koní (40 kW), díky čemuž se Dynamic dokázal rozjet až na 140 km/h. O přenos výkonu se starala francouzská čtyřrychlostní polosamočinná převodovka Cotal, u které se řadilo předvolbou a nebylo nutné používat spojku.

img-responsive

Škoda 935 Dynamic | foto: wheelsage.org

Toto poněkud neobvyklé řešení mělo Škodovce pomoci k lepšímu jízdnímu komfortu. Samotným jízdním vlastnostem pak do velké míry napomáhalo i nezávislé zavěšení kol, nebo umístění chladiče a palivové nádrže vpředu, díky čemuž se podařilo dosáhnout lepšího rozložení hmotnosti.

Dynamic byl poměrně velkým vozem, který měřil na délku 4.86 metru, na šířku 1.68 metru a na výšku 1.54 metru. Uvnitř kabiny, která se honosila prémiovým čalouněním i dřevěným obložením, byl dostatek místa pro pětičlennou posádku, která mohla využít zavazadlového prostoru o objemu cca 300 litrů.

Mladoboleslavský experiment s aerodynamickou karoserií byl podle dobových i dnešních ohlasů velice zdařilým, ovšem na jeho výrobu nakonec nedošlo z velice prostého a zřejmě i racionálního důvodu: konstrukce byla příliš extravagantní a její prodejní úspěšnost byla značně nejistá.

img-responsive

Aerodynamické automobily jako Škoda 935 Dynamic předběhly svou dobu | foto: wheelsage.org

Škoda 935 Dynamic tak sloužila až do roku 1939 v automobilce, která nakonec rozhodla o jejím prodeji (co bychom za takový přístup automobilek dali dnes). Kolik majitelů Dynamic vystřídal netušíme, ovšem na světlo světa se znovu dostal až v roce 1968.

Tou dobou totiž mladoboleslavská automobilka zahajovala provoz svého muzea, pro které hledala neobvyklé exponáty vozidel Škoda a Laurin & Klement prostřednictvím tisku. Na inzerát se měl ozvat slovenský zemědělec odněkud z Banské Bystrice, u kterého se tou dobou Dynamic nacházel.

img-responsive

Škoda 935 Dynamic během rekonstrukce | foto: Škoda Auto

Pro většinu lidí neznámý prototyp byl ve značně zbědovaném stavu, řada dílů chyběla a původní lak měla nahradit barva nanesená štětkou. Vůz byl ale provozuschopný a tak se stal jedním z prvních deseti exemplářů, kterými muzeum disponovalo. Vzhledem k absenci dokumentace se však rekonstrukce značně protáhla. Řadu dílů totiž bylo potřeba znovu vyrobit a některá nedokonalá technická řešení musela být "vyladěna."

Svůj nový život tak rekonstruovaná Škoda 935 Dynamic zahájila až v roce 2015, kdy ji automobilka prezentovala na Techno-Classice v Essenu. Pokud jste tuto akci propásli, určitě nelituje. Vůz je totiž k vidění ve Škoda Muzeum, kde dodnes ohromuje návštěvníky. 

Vytisknout

Diskuze: Škoda 935 Dynamic: Když Škoda nenápadně opisovala od Tatry

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Volkswagen ohromil svět, veze rekord z Pikes Peak. Jiný, než byste čekali

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud