V roce 1935 se na pražském autosalonu představil automobil, který se chlubil elegantní a aerodynamickou karoserií s kapkovitým tvarem, motorem uloženým před zadní nápravou a rámem s centrální rourou, která zároveň plnila funkci palivové nádrže. Myslíte si, že se jednalo o novou Tatrovku? Nikoliv, šlo o totiž o premiéru Škodovky s proudnicovou karoserií, která uchvátila veřejnost svou elegancí a odborníky překvapila celou řado elegantních řešení. Jedinečný prototyp však nakonec upadl v zapomnění.
Nejznámějším českým, tehdy ale ještě československým, producentem automobilů s elegantní a hlavně aerodynamickou proudnicovou karoserií je bezesporu kopřivnická Tatra. V meziválečných letech však s aerodynamikou experimentovala většina automobilek, včetně tehdejší Škodovky, která tou dobou patřila k průkopníkům v automobilovém průmyslu.
Ačkoliv byla Škoda 935 Dynamic představena až v roce 1935, cesta k jejímu úspěchu začala zřejmě již podstatně dříve. Zhruba v roce 1932 totiž začal vývoj Škody 932, která byla jednou z prvních, která se mohla chlubit čtyřválcovým motorem typu boxer, který byl uložen vzadu. Tvary tohoto vozu mají do elegance poměrně daleko, ovšem za zmínku stojí jeho kapota, která nápadně připomíná první "Brouky" od Volkswagenu.
Prototyp 932 se však dostal několika evolučních fází, na jejichž konci byla právě Škoda 935, která se představila v roce 1935 na pražském autosalonu v Holešovicích, kde vyvolala všeobecný obdiv. Její karoserie totiž oplývala elegancí a současně ukazovala, že Tatra není jediná, kdo dokáže stavět takto progresivní automobily.
Zlí jazykové by však mohli tvrdit i něco málo o opisování. Už na první pohled totiž 935 Dynamic ukazuje některé detaily, kterými se bezesporu nechala inspirovat právě u Tatry 77. Narážíme tak například na záď s dvojicí okýnek, které rozděluje ploutev zvyšující stabilitu vozu. Nechybí ani žebrování pro odvod teplého vzduchu od motoru.
Úvahy o opisování však naopak rozbíjí přední část, které škodováčtí designéři nadělili velice elegantní zakulacené tvary, což se týká jak velice působivé mřížka chladiče, tak na krajích umístěných světlometů, které vystupují z kulatých blatníků. Za povšimnutí stojí absence předního nárazníku, který musel ustoupit aerodynamice i eleganci. Směrová světla se tak posunula až nad rám čelního skla.
Nově vzniklý prostor v dolní části masky technici využili k instalaci drobných dvířek, za kterými se ukrývá horizontálně umístěná rezerva. Toto řešení, které si mnozí zřejmě ještě pamatují od Škody 1000 MB, mělo sloužit jako jakýsi prvek ochrany v případě nárazu a de facto tak suplovalo deformační zónu.
Samotná karoserie nabízela kromě moderních tvarů i moderní řešení. Konstrukce totiž kombinovala tou dobou obvyklou vnitřní dřevěnou konstrukci s ocelí a hliníkem, díky čemuž se podařilo udržet pohotovostní hmotnost na hodnotě 1170 kilogramů - na tu dobu velice slušná hodnota.
Pod karoserií se poněkud netradičně ukrývala centrální roura (tradiční to prvek Tatrovek), která měla současně sloužit jako palivová nádrž s kapacitou cca 40 litrů. Toto řešení se však kvůli častému odlévání paliva nakonec ukázalo jako neefektivní a tak technici umístili nádrž o objemu 60 litrů pod přední kapotu..
O pohon prototypu se staral poněkud nezvykle čtyřválcový motory typu boxer o objemu 1995 cm3, který byl umístěn před přední nápravou. Výkon motoru byl i díky dvojice karburátorů Zenith až 55 koní (40 kW), díky čemuž se Dynamic dokázal rozjet až na 140 km/h. O přenos výkonu se starala francouzská čtyřrychlostní polosamočinná převodovka Cotal, u které se řadilo předvolbou a nebylo nutné používat spojku.
Toto poněkud neobvyklé řešení mělo Škodovce pomoci k lepšímu jízdnímu komfortu. Samotným jízdním vlastnostem pak do velké míry napomáhalo i nezávislé zavěšení kol, nebo umístění chladiče a palivové nádrže vpředu, díky čemuž se podařilo dosáhnout lepšího rozložení hmotnosti.
Dynamic byl poměrně velkým vozem, který měřil na délku 4.86 metru, na šířku 1.68 metru a na výšku 1.54 metru. Uvnitř kabiny, která se honosila prémiovým čalouněním i dřevěným obložením, byl dostatek místa pro pětičlennou posádku, která mohla využít zavazadlového prostoru o objemu cca 300 litrů.
Mladoboleslavský experiment s aerodynamickou karoserií byl podle dobových i dnešních ohlasů velice zdařilým, ovšem na jeho výrobu nakonec nedošlo z velice prostého a zřejmě i racionálního důvodu: konstrukce byla příliš extravagantní a její prodejní úspěšnost byla značně nejistá.
Škoda 935 Dynamic tak sloužila až do roku 1939 v automobilce, která nakonec rozhodla o jejím prodeji (co bychom za takový přístup automobilek dali dnes). Kolik majitelů Dynamic vystřídal netušíme, ovšem na světlo světa se znovu dostal až v roce 1968.
Tou dobou totiž mladoboleslavská automobilka zahajovala provoz svého muzea, pro které hledala neobvyklé exponáty vozidel Škoda a Laurin & Klement prostřednictvím tisku. Na inzerát se měl ozvat slovenský zemědělec odněkud z Banské Bystrice, u kterého se tou dobou Dynamic nacházel.
Pro většinu lidí neznámý prototyp byl ve značně zbědovaném stavu, řada dílů chyběla a původní lak měla nahradit barva nanesená štětkou. Vůz byl ale provozuschopný a tak se stal jedním z prvních deseti exemplářů, kterými muzeum disponovalo. Vzhledem k absenci dokumentace se však rekonstrukce značně protáhla. Řadu dílů totiž bylo potřeba znovu vyrobit a některá nedokonalá technická řešení musela být "vyladěna."
Svůj nový život tak rekonstruovaná Škoda 935 Dynamic zahájila až v roce 2015, kdy ji automobilka prezentovala na Techno-Classice v Essenu. Pokud jste tuto akci propásli, určitě nelituje. Vůz je totiž k vidění ve Škoda Muzeum, kde dodnes ohromuje návštěvníky.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.