V roce 1935 se na pražském autosalonu představil automobil, který se chlubil elegantní a aerodynamickou karoserií s kapkovitým tvarem, motorem uloženým před zadní nápravou a rámem s centrální rourou, která zároveň plnila funkci palivové nádrže. Myslíte si, že se jednalo o novou Tatrovku? Nikoliv, šlo o totiž o premiéru Škodovky s proudnicovou karoserií, která uchvátila veřejnost svou elegancí a odborníky překvapila celou řado elegantních řešení. Jedinečný prototyp však nakonec upadl v zapomnění.
Nejznámějším českým, tehdy ale ještě československým, producentem automobilů s elegantní a hlavně aerodynamickou proudnicovou karoserií je bezesporu kopřivnická Tatra. V meziválečných letech však s aerodynamikou experimentovala většina automobilek, včetně tehdejší Škodovky, která tou dobou patřila k průkopníkům v automobilovém průmyslu.
Ačkoliv byla Škoda 935 Dynamic představena až v roce 1935, cesta k jejímu úspěchu začala zřejmě již podstatně dříve. Zhruba v roce 1932 totiž začal vývoj Škody 932, která byla jednou z prvních, která se mohla chlubit čtyřválcovým motorem typu boxer, který byl uložen vzadu. Tvary tohoto vozu mají do elegance poměrně daleko, ovšem za zmínku stojí jeho kapota, která nápadně připomíná první "Brouky" od Volkswagenu.
Prototyp 932 se však dostal několika evolučních fází, na jejichž konci byla právě Škoda 935, která se představila v roce 1935 na pražském autosalonu v Holešovicích, kde vyvolala všeobecný obdiv. Její karoserie totiž oplývala elegancí a současně ukazovala, že Tatra není jediná, kdo dokáže stavět takto progresivní automobily.
Zlí jazykové by však mohli tvrdit i něco málo o opisování. Už na první pohled totiž 935 Dynamic ukazuje některé detaily, kterými se bezesporu nechala inspirovat právě u Tatry 77. Narážíme tak například na záď s dvojicí okýnek, které rozděluje ploutev zvyšující stabilitu vozu. Nechybí ani žebrování pro odvod teplého vzduchu od motoru.
Úvahy o opisování však naopak rozbíjí přední část, které škodováčtí designéři nadělili velice elegantní zakulacené tvary, což se týká jak velice působivé mřížka chladiče, tak na krajích umístěných světlometů, které vystupují z kulatých blatníků. Za povšimnutí stojí absence předního nárazníku, který musel ustoupit aerodynamice i eleganci. Směrová světla se tak posunula až nad rám čelního skla.
Nově vzniklý prostor v dolní části masky technici využili k instalaci drobných dvířek, za kterými se ukrývá horizontálně umístěná rezerva. Toto řešení, které si mnozí zřejmě ještě pamatují od Škody 1000 MB, mělo sloužit jako jakýsi prvek ochrany v případě nárazu a de facto tak suplovalo deformační zónu.
Samotná karoserie nabízela kromě moderních tvarů i moderní řešení. Konstrukce totiž kombinovala tou dobou obvyklou vnitřní dřevěnou konstrukci s ocelí a hliníkem, díky čemuž se podařilo udržet pohotovostní hmotnost na hodnotě 1170 kilogramů - na tu dobu velice slušná hodnota.
Pod karoserií se poněkud netradičně ukrývala centrální roura (tradiční to prvek Tatrovek), která měla současně sloužit jako palivová nádrž s kapacitou cca 40 litrů. Toto řešení se však kvůli častému odlévání paliva nakonec ukázalo jako neefektivní a tak technici umístili nádrž o objemu 60 litrů pod přední kapotu..
O pohon prototypu se staral poněkud nezvykle čtyřválcový motory typu boxer o objemu 1995 cm3, který byl umístěn před přední nápravou. Výkon motoru byl i díky dvojice karburátorů Zenith až 55 koní (40 kW), díky čemuž se Dynamic dokázal rozjet až na 140 km/h. O přenos výkonu se starala francouzská čtyřrychlostní polosamočinná převodovka Cotal, u které se řadilo předvolbou a nebylo nutné používat spojku.
Toto poněkud neobvyklé řešení mělo Škodovce pomoci k lepšímu jízdnímu komfortu. Samotným jízdním vlastnostem pak do velké míry napomáhalo i nezávislé zavěšení kol, nebo umístění chladiče a palivové nádrže vpředu, díky čemuž se podařilo dosáhnout lepšího rozložení hmotnosti.
Dynamic byl poměrně velkým vozem, který měřil na délku 4.86 metru, na šířku 1.68 metru a na výšku 1.54 metru. Uvnitř kabiny, která se honosila prémiovým čalouněním i dřevěným obložením, byl dostatek místa pro pětičlennou posádku, která mohla využít zavazadlového prostoru o objemu cca 300 litrů.
Mladoboleslavský experiment s aerodynamickou karoserií byl podle dobových i dnešních ohlasů velice zdařilým, ovšem na jeho výrobu nakonec nedošlo z velice prostého a zřejmě i racionálního důvodu: konstrukce byla příliš extravagantní a její prodejní úspěšnost byla značně nejistá.
Škoda 935 Dynamic tak sloužila až do roku 1939 v automobilce, která nakonec rozhodla o jejím prodeji (co bychom za takový přístup automobilek dali dnes). Kolik majitelů Dynamic vystřídal netušíme, ovšem na světlo světa se znovu dostal až v roce 1968.
Tou dobou totiž mladoboleslavská automobilka zahajovala provoz svého muzea, pro které hledala neobvyklé exponáty vozidel Škoda a Laurin & Klement prostřednictvím tisku. Na inzerát se měl ozvat slovenský zemědělec odněkud z Banské Bystrice, u kterého se tou dobou Dynamic nacházel.
Pro většinu lidí neznámý prototyp byl ve značně zbědovaném stavu, řada dílů chyběla a původní lak měla nahradit barva nanesená štětkou. Vůz byl ale provozuschopný a tak se stal jedním z prvních deseti exemplářů, kterými muzeum disponovalo. Vzhledem k absenci dokumentace se však rekonstrukce značně protáhla. Řadu dílů totiž bylo potřeba znovu vyrobit a některá nedokonalá technická řešení musela být "vyladěna."
Svůj nový život tak rekonstruovaná Škoda 935 Dynamic zahájila až v roce 2015, kdy ji automobilka prezentovala na Techno-Classice v Essenu. Pokud jste tuto akci propásli, určitě nelituje. Vůz je totiž k vidění ve Škoda Muzeum, kde dodnes ohromuje návštěvníky.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.