Automobilka Rolls-Royce je jednou z posledních, která se odmítá vzdát svého loga na kapotě. Ikonická soška totiž provází automobilku již více než století a stala se její neopomenutelnou součástí. Příběh za vznikem této sošky však není příliš známý, ačkoliv je rozhodně zajímavý.
Soška Spirit of Ecstasy, které se hrdě tyčí na kapotě každého automobilu značky Rolls-Royce, je pravděpodobně jedním z nejznámějších symbolů automobilového průmyslu. Na rozdíl od většiny symbolů automobilek je však její příběh vcelku neznámý, stejně jako jméno ženy, kterou se sochař nechal inspirovat.
Motoristický YouTube kanál Carfection se však rozhodl věnovat tomuto tématu trochu času a seznámit nás tak s nejpravděpodobnějším příběhem, který se drží hesla „Cherchez la femme", tedy „Za vším hledej ženu."
Příběh o třech hlavních postavách odstartoval začátkem dvacátého století anglický šlechtic John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu, druhý hrabě Montagu z Beaulieu (hrabství Hampshire), který si u sochaře Charlese Robinsona Sykese objednal sošku na kapotu svého automobilu Rolls-Royce.
Modelem pro sošku se měla stát anglická herečka a současně také sekretářka a milenka barona Montagu z Beaulieu, jistá Eleanor Velasco Thornton. Kvůli jejich tajnému románku se Sykes rozhodl vytvarovat sošku s prstem před ústy a nazval ji "The Whisperer." (whisper = šepot)
Tou dobou nabývaly unikátní ornamenty na kapotách automobilů na popularitě a téměř každý se tak snažil mít něco unikátního, čím by mohl oslňovat okolí. Vlastně jakási obdoba dnešního tuningu. Jak si ovšem dokážete představit, automobilka Rolls-Royce nebyla z takového počínání příliš šťastná.
Pár let po vyhotovení sošky "The Whisperer" tak automobilka oslovila sochaře Sykese, který přeměnil šeptající dámu v dnes známý symbol "Spirit of Ecstasy." Během představení pak o sošce mluvil jako o laskavé malé bohyni, která si vybrala jízdu po silnicích ve vozech Rolls-Royce jako své největší potěšení, během kterého si může užívat čerstvý vzduch a zvuky jejího přehozu vlajícího ve větru.
Tato slova na automobilku zjevně zapůsobila, neboť soškou Spirit of Ecstasy osazuje kapoty svých automobilů déle než celé století. Za tu dobu si soška prošla několika úpravami a drobnějšími evolucemi, stále se však jedná o tu samou bohyni, jejíž inspirací se stala Eleanor Velasco Thornton.
K té však osud příliš přívětivý nebyl. Jako tajná milenka barona údajně otěhotněla, svou dceru však nakonec dala k adopci. Její život pak zpečetila německá ponorka U-Boat U-38, která 30. prosince 1915 torpédovala ve Středozemním moři loď SS Persia, na které se Eleanor Velasco Thornton a John Edward Scott-Montagu plavili do Indie. Baron Montagu útok přežil, jeho milenka se však stejně jako stovky dalších cestujících utopila.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.