Automobilka Rolls-Royce je jednou z posledních, která se odmítá vzdát svého loga na kapotě. Ikonická soška totiž provází automobilku již více než století a stala se její neopomenutelnou součástí. Příběh za vznikem této sošky však není příliš známý, ačkoliv je rozhodně zajímavý.
Soška Spirit of Ecstasy, které se hrdě tyčí na kapotě každého automobilu značky Rolls-Royce, je pravděpodobně jedním z nejznámějších symbolů automobilového průmyslu. Na rozdíl od většiny symbolů automobilek je však její příběh vcelku neznámý, stejně jako jméno ženy, kterou se sochař nechal inspirovat.
Motoristický YouTube kanál Carfection se však rozhodl věnovat tomuto tématu trochu času a seznámit nás tak s nejpravděpodobnějším příběhem, který se drží hesla „Cherchez la femme", tedy „Za vším hledej ženu."
Příběh o třech hlavních postavách odstartoval začátkem dvacátého století anglický šlechtic John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu, druhý hrabě Montagu z Beaulieu (hrabství Hampshire), který si u sochaře Charlese Robinsona Sykese objednal sošku na kapotu svého automobilu Rolls-Royce.
Modelem pro sošku se měla stát anglická herečka a současně také sekretářka a milenka barona Montagu z Beaulieu, jistá Eleanor Velasco Thornton. Kvůli jejich tajnému románku se Sykes rozhodl vytvarovat sošku s prstem před ústy a nazval ji "The Whisperer." (whisper = šepot)
Tou dobou nabývaly unikátní ornamenty na kapotách automobilů na popularitě a téměř každý se tak snažil mít něco unikátního, čím by mohl oslňovat okolí. Vlastně jakási obdoba dnešního tuningu. Jak si ovšem dokážete představit, automobilka Rolls-Royce nebyla z takového počínání příliš šťastná.
Pár let po vyhotovení sošky "The Whisperer" tak automobilka oslovila sochaře Sykese, který přeměnil šeptající dámu v dnes známý symbol "Spirit of Ecstasy." Během představení pak o sošce mluvil jako o laskavé malé bohyni, která si vybrala jízdu po silnicích ve vozech Rolls-Royce jako své největší potěšení, během kterého si může užívat čerstvý vzduch a zvuky jejího přehozu vlajícího ve větru.
Tato slova na automobilku zjevně zapůsobila, neboť soškou Spirit of Ecstasy osazuje kapoty svých automobilů déle než celé století. Za tu dobu si soška prošla několika úpravami a drobnějšími evolucemi, stále se však jedná o tu samou bohyni, jejíž inspirací se stala Eleanor Velasco Thornton.
K té však osud příliš přívětivý nebyl. Jako tajná milenka barona údajně otěhotněla, svou dceru však nakonec dala k adopci. Její život pak zpečetila německá ponorka U-Boat U-38, která 30. prosince 1915 torpédovala ve Středozemním moři loď SS Persia, na které se Eleanor Velasco Thornton a John Edward Scott-Montagu plavili do Indie. Baron Montagu útok přežil, jeho milenka se však stejně jako stovky dalších cestujících utopila.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.