Automobilka Rolls-Royce je jednou z posledních, která se odmítá vzdát svého loga na kapotě. Ikonická soška totiž provází automobilku již více než století a stala se její neopomenutelnou součástí. Příběh za vznikem této sošky však není příliš známý, ačkoliv je rozhodně zajímavý.
Soška Spirit of Ecstasy, které se hrdě tyčí na kapotě každého automobilu značky Rolls-Royce, je pravděpodobně jedním z nejznámějších symbolů automobilového průmyslu. Na rozdíl od většiny symbolů automobilek je však její příběh vcelku neznámý, stejně jako jméno ženy, kterou se sochař nechal inspirovat.
Motoristický YouTube kanál Carfection se však rozhodl věnovat tomuto tématu trochu času a seznámit nás tak s nejpravděpodobnějším příběhem, který se drží hesla „Cherchez la femme", tedy „Za vším hledej ženu."
Příběh o třech hlavních postavách odstartoval začátkem dvacátého století anglický šlechtic John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu, druhý hrabě Montagu z Beaulieu (hrabství Hampshire), který si u sochaře Charlese Robinsona Sykese objednal sošku na kapotu svého automobilu Rolls-Royce.
Modelem pro sošku se měla stát anglická herečka a současně také sekretářka a milenka barona Montagu z Beaulieu, jistá Eleanor Velasco Thornton. Kvůli jejich tajnému románku se Sykes rozhodl vytvarovat sošku s prstem před ústy a nazval ji "The Whisperer." (whisper = šepot)
Tou dobou nabývaly unikátní ornamenty na kapotách automobilů na popularitě a téměř každý se tak snažil mít něco unikátního, čím by mohl oslňovat okolí. Vlastně jakási obdoba dnešního tuningu. Jak si ovšem dokážete představit, automobilka Rolls-Royce nebyla z takového počínání příliš šťastná.
Pár let po vyhotovení sošky "The Whisperer" tak automobilka oslovila sochaře Sykese, který přeměnil šeptající dámu v dnes známý symbol "Spirit of Ecstasy." Během představení pak o sošce mluvil jako o laskavé malé bohyni, která si vybrala jízdu po silnicích ve vozech Rolls-Royce jako své největší potěšení, během kterého si může užívat čerstvý vzduch a zvuky jejího přehozu vlajícího ve větru.
Tato slova na automobilku zjevně zapůsobila, neboť soškou Spirit of Ecstasy osazuje kapoty svých automobilů déle než celé století. Za tu dobu si soška prošla několika úpravami a drobnějšími evolucemi, stále se však jedná o tu samou bohyni, jejíž inspirací se stala Eleanor Velasco Thornton.
K té však osud příliš přívětivý nebyl. Jako tajná milenka barona údajně otěhotněla, svou dceru však nakonec dala k adopci. Její život pak zpečetila německá ponorka U-Boat U-38, která 30. prosince 1915 torpédovala ve Středozemním moři loď SS Persia, na které se Eleanor Velasco Thornton a John Edward Scott-Montagu plavili do Indie. Baron Montagu útok přežil, jeho milenka se však stejně jako stovky dalších cestujících utopila.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?