V Česku je všeobecně známým faktem, že československý zbrojní průmysl patřil na přelomu třicátých let k tomu nejvyspělejšímu nejen v Evropě, ale i ve světě. Nadaní konstruktéři měli díky obavám o budoucnost mladé republiky volné ruce a jejich nápady překonávaly svou dobu. Smutnou souhrou osudu však jejich výtvory nikdy nesehrály svou roli a nakonec ještě skončily v rukou těch, proti kterým měly stát. Je ale trpce úsměvné, že pravou sílu našeho zbrojního průmyslu odhalují mnozí až o tolik let později.
Zajímavý článek na téma československého tankového průmyslu přinesl před několika měsíci web WarHistoryOnline, který je zajímavým zdrojem informací ze světa válečné historie. Nás však nezajímá tolik historie, jako spíše technika, o které se píše. O řadě z těchto strojů už jste u nás jistě četli, ovšem o jejich dalším osudu už jsme příliš nepsali.
Jedním z prvních československých tanků, o kterém se web zmiňuje, je tzv. Kolohousenka KH-50. Tank nezvyklé koncepce, který v sobě kombinoval výhody pásového i kolového vozidla, byl vedle standardních pásů vybaven i koly, která se dala spustit na silnici a tank mohl cestovat vyšší rychlostí. Během testů si KH-50 vedl poměrně dobře, ovšem nároky československé armády nesplnil. Stroje si však všimli pozorovatelé z dalších států, díky kterým Škoda ve vývoji svého obrněnce pokračovala.
V čele vývoje navíc stál zkušený Joseph Vollmer, který se mezi tanky pohyboval již za první světové války a účastnil se na vývoji modelů jako A7V, K-Wagen, LK I a LK II. Z původního stroje nakonec vznikly prototypy jako KH-60 či KH-70, které v obou případech zaujaly pozorovatele zastupující sovětskou a italskou armádu. Výsledkem dalšího vývoje byl nakonec Škodovácký prototyp tanku T-21, který měl premiéru v květnu 1937. O ten se nakonec vážně zajímalo hned několik dalších zemí světa a nakonec mělo dojít i k prodeji licencím, ovšem to předbíháme.
Škodovka však nebyla jediná, kdo se v třicátých letech snažil zaujmout československou armádu. Dalším soutěžícím byla společnost ČKD, která byla tou dobou známá hlavně pro výrobu automobilů. Její tanky si však rychle získaly pozornost jak armády, tak zahraničních pozorovatelů. Nakonec ČKD asistovalo i u výroby tanků vyvinutých Škodovkou.
Tou dobou se však situace v Evropě přiostřovala a armáda si uvědomovala, že na další vývoje tanků už není čas ani prostředky. Společnosti přesto pokračovaly na vývoji tanků s vidinou, že kromě československé armády by o ně mohly mít zájem i okolní státy. Zvrat ovšem přišel po roce 1938 - anšlusu Rakouska, Mnichovská dohoda a celková okupace. To pořádně zamíchalo kartami.
Československý zbrojní průmysl byl pro Němce velice zajímavou kořistí, která jim podstatně usnadnila jejich tažení po Evropě. Není tedy divu, že po obsazení všech továren došlo na zákazy vývozu jakéhokoliv vojenského materiálu a vše bylo podřízeno nacistickým zájmům. Například škodovácký prototyp tanku T-21 Němce příliš nezaujal, ovšem jeho vylepšená úprava T-22 už měla být podstatně zajímavější. Během války se ale nakonec nikdy neuplatnila.
Kromě prototypů však Němci nalezli v Československu i několik tanků připravených k boji. Řeč je o malém Tančíku vz. 33, který pocházel z britského tančíku British Carden-Lloyd, a samozřejmě o tanku Lt-35, který vyvinula a vyráběla Škoda a později se k ní přidalo i ČKD. Tank byl poměrně rychle zařazen do výzbroje německých ale i rumunských a bulharských vojsk a to pod názvem Panzer 35(t), kde (t) znamenalo tschechisch - tedy český původ. Tančík vz. 33 putoval zejména na Slovensko.
Výkony tanku Lt.35 byly srovnatelné s výkony německých tanků Panzer I a II, díky čemuž byl československý tank zařazen do výzbroje německé armády a sehrál významnou roli na několika evropských bojištích. Ještě větší pozornosti se však dočkal tank Lt.38, vyvinutý ve spolupráci ČKD a Škody, který německé tanky dokonce překonával. Panzer Lt. 38(t) se tak účastnil všech tažení po Evropě, od Polska, přes Francii, Belgii, Nizozemí až po úroku na Sovětský svaz.
Panzer Lt.38 byl považován za velice spolehlivý stroj s vynikající mobilitou. Snadno se udržoval, snadno se opravoval a mezi posádkami byl oblíbený pro svou vysokou spolehlivost. Na bojišti se tak udržel až do roku 1942, kdy byl definitivně vyřazen jako zastaralý - ovšem zejména kvůli svému 37 mm dělu, které nanejvýš poškrábalo sovětské tanky T-34.
Podvozek Panzeru 38(t) však zůstal ve výrobě i po roce 1942 a nacisté pro něj našli celou řadu využití. Jednou z nejznámějších modifikací byl stíhač tanků Marder III, který byl vybaven 7.62 cm dělem PaK 39(r) nebo 7.5 cm dělem PaK 40.
Československý vojenský průmysl však začal již během války pomalu zaostávat, neboť většina designu a techniky pocházela ještě z třicátých let. Během bojů se ovšem technika a hlavně technologie měnily dramatickým tempem.
V dnešních dnech se otevřeně hovoří o tom, že československá technika a technologie vyvinuté v meziválečném období sehrály zásadní roli během Hitlerova "Blitzkriegu" napříč Evropou, který trval mezi lety 1939 až 1941. Smutným faktem však zůstává, že navzdory snahám vlády, techniků i armády, nemohl být žádný z obrněnců použit při obraně Československa, které tak až na drobné výjimky padlo bez boje.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?