Československý tankový průmysl? Svět byl v šoku z toho, co nadělil nacistům bez boje

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. června 2018, 17:53 Aktualizováno 8.6.2018, 17:58 Google+

V Česku je všeobecně známým faktem, že československý zbrojní průmysl patřil na přelomu třicátých let k tomu nejvyspělejšímu nejen v Evropě, ale i ve světě. Nadaní konstruktéři měli díky obavám o budoucnost mladé republiky volné ruce a jejich nápady překonávaly svou dobu. Smutnou souhrou osudu však jejich výtvory nikdy nesehrály svou roli a nakonec ještě skončily v rukou těch, proti kterým měly stát. Je ale trpce úsměvné, že pravou sílu našeho zbrojního průmyslu odhalují mnozí až o tolik let později.

Počet komentářů:  19 komentářů (Poslední 15.06. 21:35) Napište svůj názor
Tank LT 38

Tank LT 38 | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

Zajímavý článek na téma československého tankového průmyslu přinesl před několika měsíci web WarHistoryOnline, který je zajímavým zdrojem informací ze světa válečné historie. Nás však nezajímá tolik historie, jako spíše technika, o které se píše. O řadě z těchto strojů už jste u nás jistě četli, ovšem o jejich dalším osudu už jsme příliš nepsali.

Jedním z prvních československých tanků, o kterém se web zmiňuje, je tzv. Kolohousenka KH-50. Tank nezvyklé koncepce, který v sobě kombinoval výhody pásového i kolového vozidla, byl vedle standardních pásů vybaven i koly, která se dala spustit na silnici a tank mohl cestovat vyšší rychlostí. Během testů si KH-50 vedl poměrně dobře, ovšem nároky československé armády nesplnil. Stroje si však všimli pozorovatelé z dalších států, díky kterým Škoda ve vývoji svého obrněnce pokračovala.

V čele vývoje navíc stál zkušený Joseph Vollmer, který se mezi tanky pohyboval již za první světové války a účastnil se na vývoji modelů jako A7V, K-Wagen, LK I a LK II. Z původního stroje nakonec vznikly prototypy jako KH-60 či KH-70, které v obou případech zaujaly pozorovatele zastupující sovětskou a italskou armádu. Výsledkem dalšího vývoje byl nakonec Škodovácký prototyp tanku T-21, který měl premiéru v květnu 1937. O ten se nakonec vážně zajímalo hned několik dalších zemí světa a nakonec mělo dojít i k prodeji licencím, ovšem to předbíháme.

Škodovka však nebyla jediná, kdo se v třicátých letech snažil zaujmout československou armádu. Dalším soutěžícím byla společnost ČKD, která byla tou dobou známá hlavně pro výrobu automobilů. Její tanky si však rychle získaly pozornost jak armády, tak zahraničních pozorovatelů. Nakonec ČKD asistovalo i u výroby tanků vyvinutých Škodovkou.

Tou dobou se však situace v Evropě přiostřovala a armáda si uvědomovala, že na další vývoje tanků už není čas ani prostředky. Společnosti přesto pokračovaly na vývoji tanků s vidinou, že kromě československé armády by o ně mohly mít zájem i okolní státy. Zvrat ovšem přišel po roce 1938 - anšlusu Rakouska, Mnichovská dohoda a celková okupace. To pořádně zamíchalo kartami.

Československý zbrojní průmysl byl pro Němce velice zajímavou kořistí, která jim podstatně usnadnila jejich tažení po Evropě. Není tedy divu, že po obsazení všech továren došlo na zákazy vývozu jakéhokoliv vojenského materiálu a vše bylo podřízeno nacistickým zájmům. Například škodovácký prototyp tanku T-21 Němce příliš nezaujal, ovšem jeho vylepšená úprava T-22 už měla být podstatně zajímavější. Během války se ale nakonec nikdy neuplatnila.

img-responsive

Kolohousenka KH-50 | foto: wikimedia.org

Kromě prototypů však Němci nalezli v Československu i několik tanků připravených k boji. Řeč je o malém Tančíku vz. 33, který pocházel z britského tančíku British Carden-Lloyd, a samozřejmě o tanku Lt-35, který vyvinula a vyráběla Škoda a později se k ní přidalo i ČKD. Tank byl poměrně rychle zařazen do výzbroje německých ale i rumunských a bulharských vojsk a to pod názvem Panzer 35(t), kde (t) znamenalo tschechisch - tedy český původ. Tančík vz. 33 putoval zejména na Slovensko.

Výkony tanku Lt.35 byly srovnatelné s výkony německých tanků Panzer I a II, díky čemuž byl československý tank zařazen do výzbroje německé armády a sehrál významnou roli na několika evropských bojištích. Ještě větší pozornosti se však dočkal tank Lt.38, vyvinutý ve spolupráci ČKD a Škody, který německé tanky dokonce překonával. Panzer Lt. 38(t) se tak účastnil všech tažení po Evropě, od Polska, přes Francii, Belgii, Nizozemí až po úroku na Sovětský svaz.

Panzer Lt.38 byl považován za velice spolehlivý stroj s vynikající mobilitou. Snadno se udržoval, snadno se opravoval a mezi posádkami byl oblíbený pro svou vysokou spolehlivost. Na bojišti se tak udržel až do roku 1942, kdy byl definitivně vyřazen jako zastaralý - ovšem zejména kvůli svému 37 mm dělu, které nanejvýš poškrábalo sovětské tanky T-34.

Podvozek Panzeru 38(t) však zůstal ve výrobě i po roce 1942 a nacisté pro něj našli celou řadu využití. Jednou z nejznámějších modifikací byl stíhač tanků Marder III, který byl vybaven 7.62 cm dělem PaK 39(r) nebo 7.5 cm dělem PaK 40. 

Československý vojenský průmysl však začal již během války pomalu zaostávat, neboť většina designu a techniky pocházela ještě z třicátých let. Během bojů se ovšem technika a hlavně technologie měnily dramatickým tempem. 

img-responsive

Tančík vz. 33 | foto: wikimedia.org

V dnešních dnech se otevřeně hovoří o tom, že československá technika a technologie vyvinuté v meziválečném období sehrály zásadní roli během Hitlerova "Blitzkriegu" napříč Evropou, který trval mezi lety 1939 až 1941. Smutným faktem však zůstává, že navzdory snahám vlády, techniků i armády, nemohl být žádný z obrněnců použit při obraně Československa, které tak až na drobné výjimky padlo bez boje.

Vytisknout

Diskuze: Československý tankový průmysl? Svět byl v šoku z toho, co nadělil nacistům bez boje

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 19, poslední 15.06.2018 21:35 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 19 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici

Jak chce Volkswagen zařídit, aby těžké a vysoké ID.4 skvěle jezdilo? Kdekoliv...

Peugeot 2008 GT Line

Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

Sbarro Super Eight

Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

Peugeot 4008 a 5008

S čím se Peugeot pochlubí na autosalonu v Číně? My už to vime

Ford u nás nabídne špičkový Mustang Mach 1 s osmiválcem 5,0 l a manuální převodovkou za 1 649 900 Kč

Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

Výroba modelu ŠKODA OCTAVIA v Mladé Boleslavi

VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Může nám být na silnici mnohem příjemněji?

Toyota 2000 GT

Toyota 2000GT se prodala za pořádný balík. Proč by verze pro Bonda Coneryho změnila historii?

Přepracované Subaru BRZ dostalo opět atmosférický boxer s větším objemem a nižší těžiště

Světová premiéra dlouho očekávaného Subaru BRZ

Hyundai Tucson ADVENTURE

Test Hyundai Tucson ADVENTURE 1,6 CRDI DTC7, pro výlety jako stvořený

Honda e

Německým autem roku nečekaně cizinec. Čím přesvědčil porotu proti domácím premiantům?

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým plně funkčním žákovským vozem automobilky

Škoda Slavia nečekaně v Británii. Za volant usedli novináři. A výsledek?

Největší hybridní SUV Toyota Highlander přichází na český trh

V sedmimístném SUV Toyota Highlander králem. Navíc se terénu nebojí a spotřebou nešokuje

Škoda Enyaq iV se osvědčila jako ředitelský vůz při cyklistickém závodě La Vuelta kolem Španělska

Škoda Enyaq iV se osvědčila jako ředitelský vůz

Honda použila u nového Jazzu jako první ve třídě přední středový airbag

Honda Jazz e:HEV zářila při zpřísněných testech Euro NCAP

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Amarok se třemi nápravami a pohonem 6x4

Volkswagen Amarok 6x6? Tahle šílenost vzniká s posvěcením automobilky

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

  2. VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

  3. Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

  4. Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

  5. Toyota 2000GT se prodala za pořádný balík. Proč by verze pro Bonda Coneryho změnila historii?

  6. Světová premiéra dlouho očekávaného Subaru BRZ

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud