Škodovky, které bránily první republiku? Superb s pohonem 6x4 byl majestátním kolosem

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 30. května 2018, 10:47 Aktualizováno 6.6.2018, 16:34 Google+

Již krátce po vzniku Československa v roce 1918 bylo zřejmé, jak důležitou roli bude v mladém státě hrát armáda a zajištění bezpečnosti mladé republiky. Ke klíčovým armádním dodavatelům patřily i Škodovy závody v Plzni, do jejichž koncernu patřila od roku 1925 také mladoboleslavská automobilka. Moderní vojenská vozidla zde vznikala i na bázi úspěšných osobních automobilů Škoda Popular a později i Superb.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda 903, prototyp vojenského vozidla s pohonem 6×4 vznikl na bázi osobního automobilu Superb.

Škoda 903, prototyp vojenského vozidla s pohonem 6×4 vznikl na bázi osobního automobilu Superb. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Mladoboleslavská automobilka se významně zasloužila o motorizaci první československé republiky, včetně její armády. Z vývojové řady užitkových modelů připomeňme soupravu tahače Laurin & Klement 550 s návěsem Martin - technicky vyzrálý produkt v Mladé Boleslavi vznikal podle licence americké společnosti Martin Rocking Fifth Wheel Company. Armádě bylo dodáno několik provedení: valník s užitečnou hmotností 7000 kg i jeho modifikace pro dělostřelectvo, telefonní vůz, pojízdná dílna pro opravy vojenských letadel či benzinová cisterna.

Ve 30. letech se pozornost soustředila na střední a těžké nákladní automobily Škoda se vznětovými motory vlastní konstrukce, všechny domácí konkurenční značky přitom tehdy spoléhaly na nákup zahraničních licencí. Mateřský koncern, Škodovy závody v Plzni, navíc zvítězil v tendru na dodávku legendárních lehkých tanků LT vz. 35. Osvědčily se ale také adaptace osobních automobilů, od nejmenších modelů po nejluxusnější položky v nabídce značky Škoda. Například šestiválec L&K - Škoda 360 se uplatnil jako vůz sanitní či desinfekční, menší modely 110 a 120 s užitkovými karoseriemi byly dodávány také vojenským autoškolám, tedy se zdvojenými ovládacími prvky.

Vynikající průchodnost civilních lehkých vozů Škoda Popular prokázaly extrémní dálkové jízdy i zkušenosti stovek spokojených zákazníků. Kromě nezávislého zavěšení všech kol, vhodného zpřevodování a polohy těžiště sehrála zpočátku roli také absence diferenciálu, díky čemuž měla poháněná zadní kola velmi dobrou trakci v blátě, písku i na sněhu. Po potřeby mladé československé armády nebylo třeba standardní Popular příliš upravovat, vojenská verze se kromě pneumatik 5,25-16 s hrubým dezénem lišila především otevřenou karoserií v barvě khaki a specifickou výbavou. Úvodní série 35 roadsterů byla československé vojenské správě dodána v období od září do prosince 1935.

Již v březnu 1936 následovaly tři prototypy Škoda Popular, které byly ještě výrazněji přizpůsobeny potřebám armády. Vývoj urychlovala rychle se zhoršující mezinárodně-politická situace, ohrožující demokratické zřízení první československé republiky. Po pečlivých zkouškách se v prosinci 1936 rozeběhla sériová výroba. Do poloviny srpna 1937 „narukovalo“ celkem 330 automobilů Popular. Osvědčený podvozek a čtyřválcový motor 995 cm3 /22 k (16 kW) zůstaly zachovány, z Otrokovic pocházely 16palcové terénní pneumatiky Baťa Ballon.

Karoserie s minimálními převisy měla vpředu nájezdový úhel 35 stupňů, vzadu 30°. Základní cena vojenského vozu se příliš nelišila od civilních automobilů Popular, původní částka 21 030 Kč vzrostla o 1996 Kč za prvky specifické výbavy: pod levé přední sedadlo výrobce zabudoval schránku na dokumenty, kterou bylo možné zaplombovat, nechyběla lékárnička či hasicí přístroj. Akumulátor se zpod přední kapoty přestěhoval pod zadní lavici, jeho místo v motorovém prostoru zaujal desetilitrový kanystr, doplňující 30-litrovou palivovou nádrž.

Do služby v armádě se hlásila také speciální provedení na bázi civilních modelů vyšší třídy. Pokroková konstrukce osobního automobilu Škoda Superb se ve výrazně modifikované podobě uplatnila v terénních vozidlech s konfigurací pohonu 6×4, později i 4×4. Jako první vznikly v dubnu 1936 dva exempláře modelu Škoda 903 právě na bázi řady Superb. Šestiválcový motor SV s parametry 2703 cm3/44 kW konstruktéři přizpůsobili provozu v členitém terénu. Aby olejové čerpadlo při extrémních náklonech vozidla nenasálo vzduch, uplatnila se suchá kliková skříň motoru se zásobou maziva v samostatné nádržce.

Nástavný páteřový rám podvozku vozu Superb tvořil centrální trubkový nosník, vpředu rozvidlený pro pružné uložení motoru a převodovky. Tento základ byl adaptován na šestikolové uspořádání s konfigurací pohonu 6x4 a rozvorem 2470 + 920 mm. Vozidlo se světlou výškou 225 mm, krátkými převisy karoserie a značnou zkřižitelností náprav se v terénu pohybovalo na speciálních pneumatikách 5,50-18, každá ze zadních náprav disponovala samostatnou redukcí a závěrem diferenciálu.

Původní jednoduchou karoserii prototypů 903 se dvěma sedadly a ložnou plochou později nahradila pohotovostní varianta typu Break. Kromě řidiče se spolujezdcem pojala šest členů mužstva, sedících na dvou podélných lavicích. Lehká plátěná střecha se skládala do prostoru za předními sedadly. Typ 903 Break z roku 1938 již poháněl silnější šestiválec SV 2914 cm3/63 k (46 kW). Osvědčený technický základ se uplatnil také u solitéru Škoda 903 s uzavřenou karoserií, o nějž projevila zájem také armáda spojenecké Jugoslávie.

Vytisknout

Diskuze: Škodovky, které bránily první republiku? Superb s pohonem 6x4 byl majestátním kolosem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

on-line prodej

Ojetá auta v zemích V4? Lidé kroutí hlavami

renault kangoo

Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

Lexus UX představuje stylový a všestranný městský crossover

Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

e-skútr HECHT

Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

Ilustrační foto

Jak vybrat havarijní pojistku?

Honda ZR-V

První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

Legendy

Už máte vstupenky na Legendy 2022? Můžete si je zakoupit nyní z pohodlí domova

Ferrari 360 Challenge Stradale (Foto:Axion23)

Jaká Ferrari stojí v ostře střežených českých garážích?

Mercedes-Benz T

Mercedes-Benz zahájil prodej nové Třídy T

Ilustrační foto

Plány na úspory k ledu. Stát koupí 700 aut, každé za víc než milion bez DPH

HoppyGo Fiat Ducato

Obliba obytných vozů roste, dovolenou v karavanu zvažuje 30 procent lidí

Ilustrační foto

Autodopravce drtí náklady. Část zvažuje konec

BMW 2 Gran Coupé poprvé přináší koncept čtyřdveřového kupé do segmentu kompaktních vozů

BMW prudce zvýšilo zisk. Prozradilo, co za tím stojí

Rolls Royce Ghost je aktuálně velmi žádaným modelem předevší na trzích v Asii a USA

Do Česka přibyly ojeté skvosty, ale i auta, na která se dívalo přes prsty

Alpine A110S

Alpine otevírá showroom v Praze

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Poslední hřebíček do rakve? Ani nové diesely nejsou moc ekologické

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jaká Ferrari stojí v ostře střežených českých garážích?

  2. Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

  3. Plány na úspory k ledu. Stát koupí 700 aut, každé za víc než milion bez DPH

  4. Už máte vstupenky na Legendy 2022? Můžete si je zakoupit nyní z pohodlí domova

  5. Obliba obytných vozů roste, dovolenou v karavanu zvažuje 30 procent lidí

  6. První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud