Již krátce po vzniku Československa v roce 1918 bylo zřejmé, jak důležitou roli bude v mladém státě hrát armáda a zajištění bezpečnosti mladé republiky. Ke klíčovým armádním dodavatelům patřily i Škodovy závody v Plzni, do jejichž koncernu patřila od roku 1925 také mladoboleslavská automobilka. Moderní vojenská vozidla zde vznikala i na bázi úspěšných osobních automobilů Škoda Popular a později i Superb.
Mladoboleslavská automobilka se významně zasloužila o motorizaci první československé republiky, včetně její armády. Z vývojové řady užitkových modelů připomeňme soupravu tahače Laurin & Klement 550 s návěsem Martin - technicky vyzrálý produkt v Mladé Boleslavi vznikal podle licence americké společnosti Martin Rocking Fifth Wheel Company. Armádě bylo dodáno několik provedení: valník s užitečnou hmotností 7000 kg i jeho modifikace pro dělostřelectvo, telefonní vůz, pojízdná dílna pro opravy vojenských letadel či benzinová cisterna.
Ve 30. letech se pozornost soustředila na střední a těžké nákladní automobily Škoda se vznětovými motory vlastní konstrukce, všechny domácí konkurenční značky přitom tehdy spoléhaly na nákup zahraničních licencí. Mateřský koncern, Škodovy závody v Plzni, navíc zvítězil v tendru na dodávku legendárních lehkých tanků LT vz. 35. Osvědčily se ale také adaptace osobních automobilů, od nejmenších modelů po nejluxusnější položky v nabídce značky Škoda. Například šestiválec L&K - Škoda 360 se uplatnil jako vůz sanitní či desinfekční, menší modely 110 a 120 s užitkovými karoseriemi byly dodávány také vojenským autoškolám, tedy se zdvojenými ovládacími prvky.
Vynikající průchodnost civilních lehkých vozů Škoda Popular prokázaly extrémní dálkové jízdy i zkušenosti stovek spokojených zákazníků. Kromě nezávislého zavěšení všech kol, vhodného zpřevodování a polohy těžiště sehrála zpočátku roli také absence diferenciálu, díky čemuž měla poháněná zadní kola velmi dobrou trakci v blátě, písku i na sněhu. Po potřeby mladé československé armády nebylo třeba standardní Popular příliš upravovat, vojenská verze se kromě pneumatik 5,25-16 s hrubým dezénem lišila především otevřenou karoserií v barvě khaki a specifickou výbavou. Úvodní série 35 roadsterů byla československé vojenské správě dodána v období od září do prosince 1935.
Již v březnu 1936 následovaly tři prototypy Škoda Popular, které byly ještě výrazněji přizpůsobeny potřebám armády. Vývoj urychlovala rychle se zhoršující mezinárodně-politická situace, ohrožující demokratické zřízení první československé republiky. Po pečlivých zkouškách se v prosinci 1936 rozeběhla sériová výroba. Do poloviny srpna 1937 „narukovalo“ celkem 330 automobilů Popular. Osvědčený podvozek a čtyřválcový motor 995 cm3 /22 k (16 kW) zůstaly zachovány, z Otrokovic pocházely 16palcové terénní pneumatiky Baťa Ballon.
Karoserie s minimálními převisy měla vpředu nájezdový úhel 35 stupňů, vzadu 30°. Základní cena vojenského vozu se příliš nelišila od civilních automobilů Popular, původní částka 21 030 Kč vzrostla o 1996 Kč za prvky specifické výbavy: pod levé přední sedadlo výrobce zabudoval schránku na dokumenty, kterou bylo možné zaplombovat, nechyběla lékárnička či hasicí přístroj. Akumulátor se zpod přední kapoty přestěhoval pod zadní lavici, jeho místo v motorovém prostoru zaujal desetilitrový kanystr, doplňující 30-litrovou palivovou nádrž.
Do služby v armádě se hlásila také speciální provedení na bázi civilních modelů vyšší třídy. Pokroková konstrukce osobního automobilu Škoda Superb se ve výrazně modifikované podobě uplatnila v terénních vozidlech s konfigurací pohonu 6×4, později i 4×4. Jako první vznikly v dubnu 1936 dva exempláře modelu Škoda 903 právě na bázi řady Superb. Šestiválcový motor SV s parametry 2703 cm3/44 kW konstruktéři přizpůsobili provozu v členitém terénu. Aby olejové čerpadlo při extrémních náklonech vozidla nenasálo vzduch, uplatnila se suchá kliková skříň motoru se zásobou maziva v samostatné nádržce.
Nástavný páteřový rám podvozku vozu Superb tvořil centrální trubkový nosník, vpředu rozvidlený pro pružné uložení motoru a převodovky. Tento základ byl adaptován na šestikolové uspořádání s konfigurací pohonu 6x4 a rozvorem 2470 + 920 mm. Vozidlo se světlou výškou 225 mm, krátkými převisy karoserie a značnou zkřižitelností náprav se v terénu pohybovalo na speciálních pneumatikách 5,50-18, každá ze zadních náprav disponovala samostatnou redukcí a závěrem diferenciálu.
Původní jednoduchou karoserii prototypů 903 se dvěma sedadly a ložnou plochou později nahradila pohotovostní varianta typu Break. Kromě řidiče se spolujezdcem pojala šest členů mužstva, sedících na dvou podélných lavicích. Lehká plátěná střecha se skládala do prostoru za předními sedadly. Typ 903 Break z roku 1938 již poháněl silnější šestiválec SV 2914 cm3/63 k (46 kW). Osvědčený technický základ se uplatnil také u solitéru Škoda 903 s uzavřenou karoserií, o nějž projevila zájem také armáda spojenecké Jugoslávie.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.