Renovace nebo replikace? První vyrobené Porsche 356 Roadster urazilo pořádnou cestu

Replika prvního vyrobeného Porsche 356 Roadster
Replika prvního vyrobeného Porsche 356 Roadster, foto: Porsche
Antonín Marek , AutoRoad.cz 25. května 2018 14:05
Sdílej:

Automobilku Porsche brzy čekají oslavy 70 let od výroby prvního sportovního modelu, kterým byl právě model 365. Pro takovou oslavu by bylo samozřejmě vhodné připravit vůbec první vyrobený automobil této řady, ovšem ten se nacházel v takovém stavu, že jeho renovace nebyla uskutečnitelná. Porsche se proto pustilo do renovace, která vlastně nemá s renovací nic společného.

Porsche 356 Roadster s pořadovým číslem jedna, které sjelo z výrobní linky v rakouském městě Gmünd roku 1948, nemělo moc poklidný život. Během sedmi si totiž prošlo řadou oprav a modifikací, které se na něm nesmazatelně podepsali. Dokonce i odborníci z Porsche Muzeum museli uznat, že renovace tohoto vozu do původního stavu je prostě nemožná.

Porsche se proto rozhodlo, že místo renovace nechá vyrobit do detailu přesnou repliku. Během jejího tvoření se však technici snažili dbát na každičký detail stejně, jako Friedrich Weber během prací na karoserii ve čtyřicátých letech minulého století.

Pro dosažení co nejpřesnějších detailů nechali experti ze Stuttgartu celý automobil naskenovat. Ve speciálním programu pak odhalili různé modifikace, které se na voze během desetiletí odehrály. Ve výsledku tak měly naprosto dokonalý obraz vozu v původním stavu.

Tvary karoserie pak byly přeneseny speciálním strojem do bloku speciální pevné pěny. Odborníci přes karoserie pak za pomoci dobových nástrojů a dobových postupů dokázali vyrobit stejné tvary, jaké zdobily první Roadster v roce 1948.

Navzdory řadě modifikací se automobilce podařilo nanést na repliku stejný odstín laku, který jej zdobil už před 70 lety. K tomu pomohl kousek původního laku, který lidé z automobilky nalezli za palubní deskou a následně ho nechali analyzovat. Řízení bylo použito z Volkswagenu Beetle, stejně jako řada ukazatelů na palubní desce. Lidem z automobilky se však nepovedlo odhalit způsob uložení motoru, takže tahle replika je nepojízdná.

Navzdory této drobné nevýhodě se však očekává, že toho letos nacestuje více, než většina lidí. Porsche chce totiž vzít repliku prvního Roadsteru 356 na velkou cestu po oslavách. Repliku prvního 356 tak bude možné najít v Goodwoodu, ve Volkswagen Group Forum v Berlíně nebo v Porsche Muzeu ve Stuttgartu. Postupně by se však vůz měl vypravit i mimo evropský kontinent. Tedy do USA, Číne nebo Jižní Afriky.

A ačkoliv se nejedná o zcela původní kousek, stále je mu tenhle nejbližší. Sice nebude mít tu správnou patinu ani historii, přesto to bude téměř stejné Porsche 356 Roadster, které stálo u zrodu legendy mezi sportovními vozy.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?