Renovace nebo replikace? První vyrobené Porsche 356 Roadster urazilo pořádnou cestu

Replika prvního vyrobeného Porsche 356 Roadster
Replika prvního vyrobeného Porsche 356 Roadster, foto: Porsche
Antonín Marek , AutoRoad.cz 25. května 2018 14:05
Sdílej:

Automobilku Porsche brzy čekají oslavy 70 let od výroby prvního sportovního modelu, kterým byl právě model 365. Pro takovou oslavu by bylo samozřejmě vhodné připravit vůbec první vyrobený automobil této řady, ovšem ten se nacházel v takovém stavu, že jeho renovace nebyla uskutečnitelná. Porsche se proto pustilo do renovace, která vlastně nemá s renovací nic společného.

Porsche 356 Roadster s pořadovým číslem jedna, které sjelo z výrobní linky v rakouském městě Gmünd roku 1948, nemělo moc poklidný život. Během sedmi si totiž prošlo řadou oprav a modifikací, které se na něm nesmazatelně podepsali. Dokonce i odborníci z Porsche Muzeum museli uznat, že renovace tohoto vozu do původního stavu je prostě nemožná.

Porsche se proto rozhodlo, že místo renovace nechá vyrobit do detailu přesnou repliku. Během jejího tvoření se však technici snažili dbát na každičký detail stejně, jako Friedrich Weber během prací na karoserii ve čtyřicátých letech minulého století.

Pro dosažení co nejpřesnějších detailů nechali experti ze Stuttgartu celý automobil naskenovat. Ve speciálním programu pak odhalili různé modifikace, které se na voze během desetiletí odehrály. Ve výsledku tak měly naprosto dokonalý obraz vozu v původním stavu.

Tvary karoserie pak byly přeneseny speciálním strojem do bloku speciální pevné pěny. Odborníci přes karoserie pak za pomoci dobových nástrojů a dobových postupů dokázali vyrobit stejné tvary, jaké zdobily první Roadster v roce 1948.

Navzdory řadě modifikací se automobilce podařilo nanést na repliku stejný odstín laku, který jej zdobil už před 70 lety. K tomu pomohl kousek původního laku, který lidé z automobilky nalezli za palubní deskou a následně ho nechali analyzovat. Řízení bylo použito z Volkswagenu Beetle, stejně jako řada ukazatelů na palubní desce. Lidem z automobilky se však nepovedlo odhalit způsob uložení motoru, takže tahle replika je nepojízdná.

Navzdory této drobné nevýhodě se však očekává, že toho letos nacestuje více, než většina lidí. Porsche chce totiž vzít repliku prvního Roadsteru 356 na velkou cestu po oslavách. Repliku prvního 356 tak bude možné najít v Goodwoodu, ve Volkswagen Group Forum v Berlíně nebo v Porsche Muzeu ve Stuttgartu. Postupně by se však vůz měl vypravit i mimo evropský kontinent. Tedy do USA, Číne nebo Jižní Afriky.

A ačkoliv se nejedná o zcela původní kousek, stále je mu tenhle nejbližší. Sice nebude mít tu správnou patinu ani historii, přesto to bude téměř stejné Porsche 356 Roadster, které stálo u zrodu legendy mezi sportovními vozy.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.