Automobilku Porsche brzy čekají oslavy 70 let od výroby prvního sportovního modelu, kterým byl právě model 365. Pro takovou oslavu by bylo samozřejmě vhodné připravit vůbec první vyrobený automobil této řady, ovšem ten se nacházel v takovém stavu, že jeho renovace nebyla uskutečnitelná. Porsche se proto pustilo do renovace, která vlastně nemá s renovací nic společného.
Porsche 356 Roadster s pořadovým číslem jedna, které sjelo z výrobní linky v rakouském městě Gmünd roku 1948, nemělo moc poklidný život. Během sedmi si totiž prošlo řadou oprav a modifikací, které se na něm nesmazatelně podepsali. Dokonce i odborníci z Porsche Muzeum museli uznat, že renovace tohoto vozu do původního stavu je prostě nemožná.
Porsche se proto rozhodlo, že místo renovace nechá vyrobit do detailu přesnou repliku. Během jejího tvoření se však technici snažili dbát na každičký detail stejně, jako Friedrich Weber během prací na karoserii ve čtyřicátých letech minulého století.
Pro dosažení co nejpřesnějších detailů nechali experti ze Stuttgartu celý automobil naskenovat. Ve speciálním programu pak odhalili různé modifikace, které se na voze během desetiletí odehrály. Ve výsledku tak měly naprosto dokonalý obraz vozu v původním stavu.
Tvary karoserie pak byly přeneseny speciálním strojem do bloku speciální pevné pěny. Odborníci přes karoserie pak za pomoci dobových nástrojů a dobových postupů dokázali vyrobit stejné tvary, jaké zdobily první Roadster v roce 1948.
Navzdory řadě modifikací se automobilce podařilo nanést na repliku stejný odstín laku, který jej zdobil už před 70 lety. K tomu pomohl kousek původního laku, který lidé z automobilky nalezli za palubní deskou a následně ho nechali analyzovat. Řízení bylo použito z Volkswagenu Beetle, stejně jako řada ukazatelů na palubní desce. Lidem z automobilky se však nepovedlo odhalit způsob uložení motoru, takže tahle replika je nepojízdná.
Navzdory této drobné nevýhodě se však očekává, že toho letos nacestuje více, než většina lidí. Porsche chce totiž vzít repliku prvního Roadsteru 356 na velkou cestu po oslavách. Repliku prvního 356 tak bude možné najít v Goodwoodu, ve Volkswagen Group Forum v Berlíně nebo v Porsche Muzeu ve Stuttgartu. Postupně by se však vůz měl vypravit i mimo evropský kontinent. Tedy do USA, Číne nebo Jižní Afriky.
A ačkoliv se nejedná o zcela původní kousek, stále je mu tenhle nejbližší. Sice nebude mít tu správnou patinu ani historii, přesto to bude téměř stejné Porsche 356 Roadster, které stálo u zrodu legendy mezi sportovními vozy.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?