Lehký terénní nákladní automobil Tatra 805, pro své charakteristické naklánění se v terénu také často označovaný jako Kačena, se na českých silnicích začíná stávat raritou, ovšem rozhodně se mu nedostává takové pozornosti, jako v zahraničí.
Titulkem který by se dal přeložit následovně "Kupte to! Tenhle armádní náklaďák s vzduchem chlazeným V8 potřebuje milující domov" upozornili redaktoři webu AutoGuide.com na Tatru 805 z roku 1955, která se zatoulala až do Kanady a nyní je na prodej.
Osmsetpětka v provedení valník, která by se měla nacházet ve městě Mississauga nedaleko Toronta, sice na první pohled nevypadá kdovíjak dobře, ovšem podle popisu v inzerátu na webu Kijiji by se mělo jednat pouze o povrchovou korozi. Všechny zásadní části včetně podvozku, motoru i elektroinstalace by měly být v dobré kondici, takže Tatrovka je plně provozuschopná.
Co se techniky týče, T805 byla vyvinuta na základě požadavků armády a mezi její silné stránky patří skvělá průchodnost terénem a velká tažná síla. Pod kapotou je umístěn vzduchem chlazený 2.5litrový motor V8 odvozený z motorů pohánějící Tatry 603, pro použití v nákladním voze však dostal specifické úpravy. Výkon byl sice pouhých 55 kW (75 k) a na silnici vyvinul náklaďák maximální rychlost pouze 75 km/h, ovšem spíše než na silnici patřila Tatrovka do terénu.
Díky páteřovému rámu, krátkému rozvoru, výkyvným nápravám, volitelnému pohonu všech kol, dvoustupňové redukci a uzávěrkám diferenciálů si Kačena poradila i s opravdu těžkým terénem. Díky své vyšší stavbě se ale v terénu poměrně výrazně nakláněl ze strany na stranu, díky čemuž si náklaďák vysloužil právě přezdívku Kačena.
V samotném inzerátu i článku je T805 pro své kvality v terénu označována jako předchůdce Unimogu, ovšem taková informace je poněkud zavádějící. Unimog se sice začal vyrábět o něco později, ovšem práce na jeho vývoji začaly už během druhé světové války. První Unimogy byly vyrobeny už v letech 1948 až 1951, zatímco výroba Kačeny probíhala v letech 1952 až 1960.Tip: Sexy zadečky tohoto týdne?
I tak je ale více než příjemné vidět, že staré československé náklaďáky vzbuzují obdiv v zahraničí i po tolika letech od ukončení jejich výroby. Abychom ale nezapomněli - výše zmíněná Kačena je v Kanadě na prodej za 18 000 dolarů, tedy cca 394 000 korun. Když jsme se ale podívali po podobném voze v Čr, s hrůzou jsme zjistili, že na prodej jsou vlastně jen dva. Jeden za 350 000 korun, zatímco druhý za 589 000 korun.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.