Lehký terénní nákladní automobil Tatra 805, pro své charakteristické naklánění se v terénu také často označovaný jako Kačena, se na českých silnicích začíná stávat raritou, ovšem rozhodně se mu nedostává takové pozornosti, jako v zahraničí.
Titulkem který by se dal přeložit následovně "Kupte to! Tenhle armádní náklaďák s vzduchem chlazeným V8 potřebuje milující domov" upozornili redaktoři webu AutoGuide.com na Tatru 805 z roku 1955, která se zatoulala až do Kanady a nyní je na prodej.
Osmsetpětka v provedení valník, která by se měla nacházet ve městě Mississauga nedaleko Toronta, sice na první pohled nevypadá kdovíjak dobře, ovšem podle popisu v inzerátu na webu Kijiji by se mělo jednat pouze o povrchovou korozi. Všechny zásadní části včetně podvozku, motoru i elektroinstalace by měly být v dobré kondici, takže Tatrovka je plně provozuschopná.
Co se techniky týče, T805 byla vyvinuta na základě požadavků armády a mezi její silné stránky patří skvělá průchodnost terénem a velká tažná síla. Pod kapotou je umístěn vzduchem chlazený 2.5litrový motor V8 odvozený z motorů pohánějící Tatry 603, pro použití v nákladním voze však dostal specifické úpravy. Výkon byl sice pouhých 55 kW (75 k) a na silnici vyvinul náklaďák maximální rychlost pouze 75 km/h, ovšem spíše než na silnici patřila Tatrovka do terénu.
Díky páteřovému rámu, krátkému rozvoru, výkyvným nápravám, volitelnému pohonu všech kol, dvoustupňové redukci a uzávěrkám diferenciálů si Kačena poradila i s opravdu těžkým terénem. Díky své vyšší stavbě se ale v terénu poměrně výrazně nakláněl ze strany na stranu, díky čemuž si náklaďák vysloužil právě přezdívku Kačena.
V samotném inzerátu i článku je T805 pro své kvality v terénu označována jako předchůdce Unimogu, ovšem taková informace je poněkud zavádějící. Unimog se sice začal vyrábět o něco později, ovšem práce na jeho vývoji začaly už během druhé světové války. První Unimogy byly vyrobeny už v letech 1948 až 1951, zatímco výroba Kačeny probíhala v letech 1952 až 1960.Tip: Sexy zadečky tohoto týdne?
I tak je ale více než příjemné vidět, že staré československé náklaďáky vzbuzují obdiv v zahraničí i po tolika letech od ukončení jejich výroby. Abychom ale nezapomněli - výše zmíněná Kačena je v Kanadě na prodej za 18 000 dolarů, tedy cca 394 000 korun. Když jsme se ale podívali po podobném voze v Čr, s hrůzou jsme zjistili, že na prodej jsou vlastně jen dva. Jeden za 350 000 korun, zatímco druhý za 589 000 korun.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.