Československá kačena? Tahle Tatra je v zahraničí dodnes hitem

AutoRoad.cz, 30. března 2018, 15:31 Google+

Lehký terénní nákladní automobil Tatra 805, pro své charakteristické naklánění se v terénu také často označovaný jako Kačena, se na českých silnicích začíná stávat raritou, ovšem rozhodně se mu nedostává takové pozornosti, jako v zahraničí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tatra 805, lidově přezdívaná Kačena, se dostala až do Kanady, kde nyní hledá nového majitele

Tatra 805, lidově přezdívaná Kačena, se dostala až do Kanady, kde nyní hledá nového majitele | foto: Kijiji

Sdílejte článek

Titulkem který by se dal přeložit následovně "Kupte to! Tenhle armádní náklaďák s vzduchem chlazeným V8 potřebuje milující domov" upozornili redaktoři webu AutoGuide.com na Tatru 805 z roku 1955, která se zatoulala až do Kanady a nyní je na prodej.

Osmsetpětka v provedení valník, která by se měla nacházet ve městě Mississauga nedaleko Toronta, sice na první pohled nevypadá kdovíjak dobře, ovšem podle popisu v inzerátu na webu Kijiji by se mělo jednat pouze o povrchovou korozi. Všechny zásadní části včetně podvozku, motoru i elektroinstalace by měly být v dobré kondici, takže Tatrovka je plně provozuschopná.

Co se techniky týče, T805 byla vyvinuta na základě požadavků armády a mezi její silné stránky patří skvělá průchodnost terénem a velká tažná síla. Pod kapotou je umístěn vzduchem chlazený 2.5litrový motor V8 odvozený z motorů pohánějící Tatry 603, pro použití v nákladním voze však dostal specifické úpravy. Výkon byl sice pouhých 55 kW (75 k) a na silnici vyvinul náklaďák maximální rychlost pouze 75 km/h, ovšem spíše než na silnici patřila Tatrovka do terénu.

Díky páteřovému rámu, krátkému rozvoru, výkyvným nápravám, volitelnému pohonu všech kol, dvoustupňové redukci a uzávěrkám diferenciálů si Kačena poradila i s opravdu těžkým terénem. Díky své vyšší stavbě se ale v terénu poměrně výrazně nakláněl ze strany na stranu, díky čemuž si náklaďák vysloužil právě přezdívku Kačena.

V samotném inzerátu i článku je T805 pro své kvality v terénu označována jako předchůdce Unimogu, ovšem taková informace je poněkud zavádějící. Unimog se sice začal vyrábět o něco později, ovšem práce na jeho vývoji začaly už během druhé světové války. První Unimogy byly vyrobeny už v letech 1948 až 1951, zatímco výroba Kačeny probíhala v letech 1952 až 1960.

Tip: Sexy zadečky tohoto týdne?

I tak je ale více než příjemné vidět, že staré československé náklaďáky vzbuzují obdiv v zahraničí i po tolika letech od ukončení jejich výroby. Abychom ale nezapomněli - výše zmíněná Kačena je v Kanadě na prodej za 18 000 dolarů, tedy cca 394 000 korun.  Když jsme se ale podívali po podobném voze v Čr, s hrůzou jsme zjistili, že na prodej jsou vlastně jen dva. Jeden za 350 000 korun, zatímco druhý za 589 000 korun.

Vytisknout

Diskuze: Československá kačena? Tahle Tatra je v zahraničí dodnes hitem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Rimac C_Two

Elektrický supersport za 43 milionů? Za tři týdny už je téměř vyprodáno

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud