„To umíme také. A lépe,“ řekli si v roce 1971 ve Wolfsburgu. A zahájili vývoj kupé, za nímž se budou všichni otáčet. S velkým nadšením pro koncept chtěli modelem Scirocco překřížit plány krátce předtím představeným konkurentům Ford Capri a Opel Manta. To se podařilo bravurně, protože zatímco modely Capri a Manta jezdily ještě s tuhou zadní nápravou a pohonem zadních kol, bodovalo Scirocco motory uloženými napříč, pohonem předních kol a moderním podvozkem – a to vše za atraktivní cenu. Vznikl tak důstojný nástupce mimořádně úspěšného modelu Karmann Ghia Typ 14 Coupé, který se vyráběl 19 let.
Kult hranatých tvarů
Nejen po technické stránce, i vizuálně bylo Scirocco, představené v roce 1974, trefou do černého. Bylo nasnadě, aby designér Giorgetto Giugiaro, který navrhl tehdy vyvíjený model Golf I, „ušil plechový oblek“ i pro kupé na stejném technickém základě. A „Maestro“ navrhl úchvatně krásný automobil s uspořádáním interiéru 2+2 a věcným, elegantním stylem. Jeho vnější délka byla 3850 milimetrů, výška pouhých 1310 milimetrů. S motorem a převodovkou mělo Scirocco hmotnost pouhých 800 kilogramů. Stejně jako Karmann Ghia, sjíždělo i Scirocco z montážní linky závodu Karmann v Osnabrücku.
První GTI bylo Scirocco
Před Golfem mělo Scirocco náskok. Výroba sportovního modelu Scirocco GTI byla zahájena v létě 1976, zatímco Golf GTI, z něhož se stal později kultovní automobil, byl představen až na podzim téhož roku. Jeho motor 1,6 litru s výkonem 81 kW/110 k a velkou chutí po vysokých otáčkách disponoval mechanickým vstřikováním paliva a pro řidiče byl – stejně jako později v modelu Golf GTI – trvalým zdrojem potěšení z jízdy. Menší motory poskytovaly výkony od 37 kW/50 k do 63 kW/85 k.
Vyššímu výkonu byl přizpůsoben podvozek. Verze GTI a GLI lze rozpoznat především podle předního spoileru. V interiéru verze GTI byly pro řidiče zdrojem radosti sportovní volant, otáčkoměr, středová konzola s hodinami a ukazatelem teploty motorového oleje a především sportovní sedadla s charakteristickým čalouněním tkaninou s kostkovaným vzorem. Luxusní varianta GLI byla vybavena tmavě tónovanými skly oken, výplněmi dveří s kobercovými ozdobnými plochami a výškově nastavitelnými sedadly vpředu se speciálním čalouněním.
„Žádná panika“ v pohárových závodech VW Junior Cup: Jako host se na start postavil také Udo Lindberg
Osmdesát tisíc diváků sledovalo v dubnu 1976 na autodromu Hockenheim první závod poháru VW Junior Cup s upravenými vozy Scirocco o výkonu 77 kW/105 k. První značkový pohár Volkswagen byl velmi populární. Mezi jezdce v premiérové sezoně patřil mimo jiné pozdější jezdec Formule 1 Manfred Winkelhock (1951 – 1985).
Při závodě na letišti na ostrově Sylt se postaral o pozdvižení Udo Lindenberg, který přijal pozvání a postavil se na start. Rocková hvězda dostala již v prvním kole nezvladatelný smyk, ztratila orientaci a na chvíli se odvážně rozjela proti rychle se přibližující „smečce“ vozů Scirocco. Po panice však ani stopy, Udo zůstal jako vždy nad věcí a dovedně nebezpečí odvrátil strhnutím volantu směrem na trávník. Tak skončil jeho krátký výlet do světa motoristického sportu.
Začátek 80. let: Scirocco II (1981 – 1992)
Po více než 500 000 vyrobených vozů Scirocco I byl v březnu 1981 představen nástupce se zcela novým vzhledem. Jeho základem byla opět platforma modelu Golf I, nabízel však větší interiér i zavazadlový prostor a také nižší součinitel aerodynamického odporu vzduchu pro nižší spotřebu paliva.
„Spoléhám na 16V“
Zpočátku byly zdrojem hnací síly agregáty, známé z modelu Scirocco I. Později se však výkony zvyšovaly. V roce 1985 debutoval čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem a výkonem 102 kW/139 k, známý z modelu Golf II GTI. Výkonný agregát, chválený v odborném tisku pro svou chuť po otáčkách, poháněl nový vrcholný model Scirocco GTX 16V.
Vždy mimořádné: Speciální edice Scirocco
Zcela bílá speciální edice „White Cat“ byla v roce 1985 pro Volkswagen trefou do černého. Sportovní styl modelu Scirocco byl umocněn bílým lakem karoserie, bílými koly, sedadly, zadními světlomety s bílými pruhy a aerodynamickými doplňky po celém obvodě karoserie včetně zadního spoileru Zender. V podobném stylu se prezentovala edice „Scala 16V“, která však byla k dispozici také v jiných barvách. Dynamická speciální edice GTS byla nabízena s výkonnými motory, její cena však byla o trochu nižší než u verze GTI. Celkem bylo vyrobeno 290 000 vozů Scirocco II.
1988: Do hry přichází Corrado
Corrado, které v letošním roce slaví 30. výročí, se mělo původně stát nástupcem modelu Scirocco II. Jeho vývoj byl zahájen již v roce 1981, tehdy ještě pod označením Scirocco III. Později však bylo rozhodnuto o změně označení technicky náročnějšího modelu na „Corrado“. Kupé bylo od roku 1988 nabízeno ve vyšším segmentu souběžně s modelem Scirocco II, jehož výroba byla definitivně ukončena až v roce 1992.
2008: Svěží vítr z Portugalska
Po dlouhé pauze představila značka Volkswagen v roce 2008 opět kupé: Scirocco III, které vzniklo z fascinující studie „IROC“.
Studie byla představena s dvouletým předstihem a dočkala se velmi pozitivního ohlasu. Zejména působivý metalický lak v odstínu „Viper Green“ byl přijat tak dobře, že byl tento barevný odstín zahrnut do palety barev sériově vyráběného modelu Scirocco.
Model Scirocco III, vyráběný v portugalském závodě Volkswagen Palmela, vycházel z technické platformy modelu Golf VI. Byl poháněn moderními přeplňovanými motory s rozsahem výkonu od 90 kW/122 k do 206 kW/280 k (Scirocco R).
Scirocco R Cup: Ekologický značkový pohár Volkswagen
Scirocco III nabízelo atraktivní podívanou v motoristickém sportu při napínavých závodech na okruzích. V letech 2008 až 2014 se v rámci DTM konaly pohárové závody Scirocco R-Cup, které poskytovaly mladým talentovaným jezdcům vítanou příležitost ke vstupu do světa motoristického sportu. Byl to pro ně ideální kariérní odrazový můstek pro postup do vyšších úrovní automobilových závodů. Na start byli zváni také prominentní jezdci z Formule 1, DTM a soutěžního sportu. Zkušení jezdci přitom dokázali nejednou pořádně zamíchat pořadím. Pohárové závody byly navíc ekologické, protože identické závodní vozy Scirocco v pohárové úpravě o výkonu 173 kW/235 k byly poháněny motory na zemní plyn.
Éra modelu Scirocco skončila na podzim 2017 po 272 150 vyrobených vozech třetí generace této modelové řady. Atraktivní kupé si po desetiletí získávalo srdce svých fanoušků, v nichž ještě dlouhou dobu zůstane. V tomto smyslu: bye-bye, Rocco!
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?