„To umíme také. A lépe,“ řekli si v roce 1971 ve Wolfsburgu. A zahájili vývoj kupé, za nímž se budou všichni otáčet. S velkým nadšením pro koncept chtěli modelem Scirocco překřížit plány krátce předtím představeným konkurentům Ford Capri a Opel Manta. To se podařilo bravurně, protože zatímco modely Capri a Manta jezdily ještě s tuhou zadní nápravou a pohonem zadních kol, bodovalo Scirocco motory uloženými napříč, pohonem předních kol a moderním podvozkem – a to vše za atraktivní cenu. Vznikl tak důstojný nástupce mimořádně úspěšného modelu Karmann Ghia Typ 14 Coupé, který se vyráběl 19 let.
Kult hranatých tvarů
Nejen po technické stránce, i vizuálně bylo Scirocco, představené v roce 1974, trefou do černého. Bylo nasnadě, aby designér Giorgetto Giugiaro, který navrhl tehdy vyvíjený model Golf I, „ušil plechový oblek“ i pro kupé na stejném technickém základě. A „Maestro“ navrhl úchvatně krásný automobil s uspořádáním interiéru 2+2 a věcným, elegantním stylem. Jeho vnější délka byla 3850 milimetrů, výška pouhých 1310 milimetrů. S motorem a převodovkou mělo Scirocco hmotnost pouhých 800 kilogramů. Stejně jako Karmann Ghia, sjíždělo i Scirocco z montážní linky závodu Karmann v Osnabrücku.
První GTI bylo Scirocco
Před Golfem mělo Scirocco náskok. Výroba sportovního modelu Scirocco GTI byla zahájena v létě 1976, zatímco Golf GTI, z něhož se stal později kultovní automobil, byl představen až na podzim téhož roku. Jeho motor 1,6 litru s výkonem 81 kW/110 k a velkou chutí po vysokých otáčkách disponoval mechanickým vstřikováním paliva a pro řidiče byl – stejně jako později v modelu Golf GTI – trvalým zdrojem potěšení z jízdy. Menší motory poskytovaly výkony od 37 kW/50 k do 63 kW/85 k.
Vyššímu výkonu byl přizpůsoben podvozek. Verze GTI a GLI lze rozpoznat především podle předního spoileru. V interiéru verze GTI byly pro řidiče zdrojem radosti sportovní volant, otáčkoměr, středová konzola s hodinami a ukazatelem teploty motorového oleje a především sportovní sedadla s charakteristickým čalouněním tkaninou s kostkovaným vzorem. Luxusní varianta GLI byla vybavena tmavě tónovanými skly oken, výplněmi dveří s kobercovými ozdobnými plochami a výškově nastavitelnými sedadly vpředu se speciálním čalouněním.
„Žádná panika“ v pohárových závodech VW Junior Cup: Jako host se na start postavil také Udo Lindberg
Osmdesát tisíc diváků sledovalo v dubnu 1976 na autodromu Hockenheim první závod poháru VW Junior Cup s upravenými vozy Scirocco o výkonu 77 kW/105 k. První značkový pohár Volkswagen byl velmi populární. Mezi jezdce v premiérové sezoně patřil mimo jiné pozdější jezdec Formule 1 Manfred Winkelhock (1951 – 1985).
Při závodě na letišti na ostrově Sylt se postaral o pozdvižení Udo Lindenberg, který přijal pozvání a postavil se na start. Rocková hvězda dostala již v prvním kole nezvladatelný smyk, ztratila orientaci a na chvíli se odvážně rozjela proti rychle se přibližující „smečce“ vozů Scirocco. Po panice však ani stopy, Udo zůstal jako vždy nad věcí a dovedně nebezpečí odvrátil strhnutím volantu směrem na trávník. Tak skončil jeho krátký výlet do světa motoristického sportu.
Začátek 80. let: Scirocco II (1981 – 1992)
Po více než 500 000 vyrobených vozů Scirocco I byl v březnu 1981 představen nástupce se zcela novým vzhledem. Jeho základem byla opět platforma modelu Golf I, nabízel však větší interiér i zavazadlový prostor a také nižší součinitel aerodynamického odporu vzduchu pro nižší spotřebu paliva.
„Spoléhám na 16V“
Zpočátku byly zdrojem hnací síly agregáty, známé z modelu Scirocco I. Později se však výkony zvyšovaly. V roce 1985 debutoval čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem a výkonem 102 kW/139 k, známý z modelu Golf II GTI. Výkonný agregát, chválený v odborném tisku pro svou chuť po otáčkách, poháněl nový vrcholný model Scirocco GTX 16V.
Vždy mimořádné: Speciální edice Scirocco
Zcela bílá speciální edice „White Cat“ byla v roce 1985 pro Volkswagen trefou do černého. Sportovní styl modelu Scirocco byl umocněn bílým lakem karoserie, bílými koly, sedadly, zadními světlomety s bílými pruhy a aerodynamickými doplňky po celém obvodě karoserie včetně zadního spoileru Zender. V podobném stylu se prezentovala edice „Scala 16V“, která však byla k dispozici také v jiných barvách. Dynamická speciální edice GTS byla nabízena s výkonnými motory, její cena však byla o trochu nižší než u verze GTI. Celkem bylo vyrobeno 290 000 vozů Scirocco II.
1988: Do hry přichází Corrado
Corrado, které v letošním roce slaví 30. výročí, se mělo původně stát nástupcem modelu Scirocco II. Jeho vývoj byl zahájen již v roce 1981, tehdy ještě pod označením Scirocco III. Později však bylo rozhodnuto o změně označení technicky náročnějšího modelu na „Corrado“. Kupé bylo od roku 1988 nabízeno ve vyšším segmentu souběžně s modelem Scirocco II, jehož výroba byla definitivně ukončena až v roce 1992.
2008: Svěží vítr z Portugalska
Po dlouhé pauze představila značka Volkswagen v roce 2008 opět kupé: Scirocco III, které vzniklo z fascinující studie „IROC“.
Studie byla představena s dvouletým předstihem a dočkala se velmi pozitivního ohlasu. Zejména působivý metalický lak v odstínu „Viper Green“ byl přijat tak dobře, že byl tento barevný odstín zahrnut do palety barev sériově vyráběného modelu Scirocco.
Model Scirocco III, vyráběný v portugalském závodě Volkswagen Palmela, vycházel z technické platformy modelu Golf VI. Byl poháněn moderními přeplňovanými motory s rozsahem výkonu od 90 kW/122 k do 206 kW/280 k (Scirocco R).
Scirocco R Cup: Ekologický značkový pohár Volkswagen
Scirocco III nabízelo atraktivní podívanou v motoristickém sportu při napínavých závodech na okruzích. V letech 2008 až 2014 se v rámci DTM konaly pohárové závody Scirocco R-Cup, které poskytovaly mladým talentovaným jezdcům vítanou příležitost ke vstupu do světa motoristického sportu. Byl to pro ně ideální kariérní odrazový můstek pro postup do vyšších úrovní automobilových závodů. Na start byli zváni také prominentní jezdci z Formule 1, DTM a soutěžního sportu. Zkušení jezdci přitom dokázali nejednou pořádně zamíchat pořadím. Pohárové závody byly navíc ekologické, protože identické závodní vozy Scirocco v pohárové úpravě o výkonu 173 kW/235 k byly poháněny motory na zemní plyn.
Éra modelu Scirocco skončila na podzim 2017 po 272 150 vyrobených vozech třetí generace této modelové řady. Atraktivní kupé si po desetiletí získávalo srdce svých fanoušků, v nichž ještě dlouhou dobu zůstane. V tomto smyslu: bye-bye, Rocco!
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.