Kdy se v Česku začalo jezdit vpravo? Nacisté nic nezměnili, jen uspíšili

Vyhláška nařizující jízdu vpravo
Vyhláška nařizující jízdu vpravo, foto: wikimedia.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 14. března 2018 15:28 | akt. 14. března 2018 15:52
Sdílej:

Často se traduje, že jízdu po pravé straně silnice zavedl v tehdejším Československu až Hitler, ovšem pravda je poněkud jiná. K zavedení jízdy po pravé straně silnice se Československo zavázalo již v roce 1926, ovšem realizaci zabránil právě vpád nacistických vojsk. Nacisté tak žádnou změnu nezavedli, pouze ji o pár měsíců uspíšili.

Pojďme ale začít od začátku. Československo se zavázalo k zavedení jízdy vpravo již v dodatku k Pařížské úmluvě z roku 1926, ovšem tehdy byl časový horizont nastaven na "přiměřeně vhodnou dobu". V podstatě se tedy termíny nastavovaly jako dnes, ovšem tehdy se ještě nikdo nestyděl pravdu přiznat.

Znovu se o jízdě vpravo začalo mluvit v roce 1931, kdy Československo přislíbilo, že ji zavede do pěti let. Vláda však měla pravděpodobní více starostí s domácí i mezinárodní politickou a ekonomickou situací, takže na zavedení opět nedošlo.

Konečné rozhodnutí tak padlo až 10. listopadu 1938, kdy bylo o jízdě vpravo rozhodnuto Opatřeném Stálého výboru Národního shromáždění č. 275/1938 Sb. Účinnost však mělo rozhodnutí nabýt až 1. května 1939. Na to už ale nedošlo.

Ostatně už 10. listopadu 1938, kdy bylo definitivní datum stanovenou, se po některých oblastech naší země vpravo jezdilo. Na mysli tím máme především oblasti Sudet, které Německu připadly po Mnichovské dohodě ze dne 29. září 1938 a začalo na nich platit německé právo i dopravní předpisy. Z významných měst můžeme jmenovat například Liberec, Ústí nad Labem, Český Krumlov, Cheb nebo Karlovy Vary.

Jak už jsme výše uváděli, ve zbytku Československa měla být jízda vpravo zavedena až 1. května 1939, ovšem obsazení zbytku republiky ze dne 15. března 1939 vše urychlilo. Výnosem vrchního velitele německé armády Brauchitsche byl v Protektorátu Čechy a Morava zaveden pravostranný provoz již od 17. března 1939.

V některých městech, jako byla například Ostrava, se začalo jezdit vpravo téměř okamžitě. Pouze Praha dostala jako jediná odklad a pravostranný provoz zde začal platit až 26. března 1939 od 3 hodin ráno. Němečtí okupanti však výjimku příliš nerespektovali a pro Praze si jezdili jak byli zvyklí.

Změna si samozřejmě vyžádala velké investice, bylo potřeba změnit značení, přebudovat silniční infrastrukturu a také bylo potřeba upravit kolejové tratě tramvajových linek. Lidé si však na změnu poměrně rychle zvykli. Během prvního dne se však odehrálo hned několik nehod, z nich většinu měly na svědomí tramvaje. 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?