K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Kdy se v Česku začalo jezdit vpravo? Nacisté nic nezměnili, jen uspíšili

-mao / AutoRoad.cz, 14. března 2018, 15:28 Aktualizováno 14.3.2018, 15:52 Google+

Často se traduje, že jízdu po pravé straně silnice zavedl v tehdejším Československu až Hitler, ovšem pravda je poněkud jiná. K zavedení jízdy po pravé straně silnice se Československo zavázalo již v roce 1926, ovšem realizaci zabránil právě vpád nacistických vojsk. Nacisté tak žádnou změnu nezavedli, pouze ji o pár měsíců uspíšili.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Vyhláška nařizující jízdu vpravo

Vyhláška nařizující jízdu vpravo | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

Pojďme ale začít od začátku. Československo se zavázalo k zavedení jízdy vpravo již v dodatku k Pařížské úmluvě z roku 1926, ovšem tehdy byl časový horizont nastaven na "přiměřeně vhodnou dobu". V podstatě se tedy termíny nastavovaly jako dnes, ovšem tehdy se ještě nikdo nestyděl pravdu přiznat.

Znovu se o jízdě vpravo začalo mluvit v roce 1931, kdy Československo přislíbilo, že ji zavede do pěti let. Vláda však měla pravděpodobní více starostí s domácí i mezinárodní politickou a ekonomickou situací, takže na zavedení opět nedošlo.

Konečné rozhodnutí tak padlo až 10. listopadu 1938, kdy bylo o jízdě vpravo rozhodnuto Opatřeném Stálého výboru Národního shromáždění č. 275/1938 Sb. Účinnost však mělo rozhodnutí nabýt až 1. května 1939. Na to už ale nedošlo.

Ostatně už 10. listopadu 1938, kdy bylo definitivní datum stanovenou, se po některých oblastech naší země vpravo jezdilo. Na mysli tím máme především oblasti Sudet, které Německu připadly po Mnichovské dohodě ze dne 29. září 1938 a začalo na nich platit německé právo i dopravní předpisy. Z významných měst můžeme jmenovat například Liberec, Ústí nad Labem, Český Krumlov, Cheb nebo Karlovy Vary.

Jak už jsme výše uváděli, ve zbytku Československa měla být jízda vpravo zavedena až 1. května 1939, ovšem obsazení zbytku republiky ze dne 15. března 1939 vše urychlilo. Výnosem vrchního velitele německé armády Brauchitsche byl v Protektorátu Čechy a Morava zaveden pravostranný provoz již od 17. března 1939.

V některých městech, jako byla například Ostrava, se začalo jezdit vpravo téměř okamžitě. Pouze Praha dostala jako jediná odklad a pravostranný provoz zde začal platit až 26. března 1939 od 3 hodin ráno. Němečtí okupanti však výjimku příliš nerespektovali a pro Praze si jezdili jak byli zvyklí.

Změna si samozřejmě vyžádala velké investice, bylo potřeba změnit značení, přebudovat silniční infrastrukturu a také bylo potřeba upravit kolejové tratě tramvajových linek. Lidé si však na změnu poměrně rychle zvykli. Během prvního dne se však odehrálo hned několik nehod, z nich většinu měly na svědomí tramvaje. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Kdy se v Česku začalo jezdit vpravo? Nacisté nic nezměnili, jen uspíšili

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Omlazený Jeep Renegade

Omlazený Jeep Renegade: Roztomilý prcek zdrsněl a dostal nové motory

Šetření na mýtném teď vyjde floridského řidiče pořádně draho

Jak se vyhnout placení mýtného? Tento řidič přišel s neuvěřitelným nápadem

Rimac C_Two

Chorvatští vizionáři slaví nevídaný úspěch, do jejich projektu už zainvestovalo i Porsche

Nová Audi A1 na detailních záběrech

VIDEO: 15 minut ve společnosti Audi A1: Prohlédněte si nové městské mini do detailu

Britská policie monitoruje překračování rychlosti ze speciálních dodávek

Jak během 0.03 sekundy přijít o 3 000 Kč? Policista se rozpovídal o moderních radarech

Jeremy Clarkson oblékl uniformu dopravního policisty a vydal se zkontrolovat zaparkované automobily

Jeremy Clarkson změnil povolání? V téhle uniformě byste ho rozhodně nečekali

reklama
reklama

Doporučujeme

Pohled na výrobu Aston Martinu DB11

VIDEO: Jak se vyrábí Aston Martin? Fascinující spojení tradic a moderních…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čelní srážka s kamionem? Volvo opět ukázalo, jak neuvěřitelně bezpečná auta umí postavit

  2. Nejlevnější nová auta na českém trhu? Tohle pořídíte do 250 tisíc

  3. Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů jezdil po kolejích rychleji než na silnici

  4. Jak se stát celosvětovou celebritou za pár hodin? Tahle slečna našla unikátní způsob

  5. Co dokáže napáchat automatická myčka? Tohle je důvod, proč se vždy držet instrukcí

  6. Tady je specifikace nového BMW řady 8. Jedna věc však mnohé zklamala

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud