Karosárna Sodomka patřila k jedněm z nejúspěšnějších a nejrespektovanějších nejen v prvorepublikovém Československu, ale také v celé předválečné Evropě. Kromě úspěchů v podobě objednávek od světových panovníků však Sodomka stvořil zřejmě i nejelegantnější vůz první republiky. Je však obrovská škoda, že větší produkci úchvatného Dynamiku zastavila válka.
Při pohledu na protáhlou kapotu proudnicové karoserie, výraznou masku chladiče a nádherné kapkovité kryty kol se pomalu ani nechce věřit, že tento automobil pochází z předválečného Československa. Přesto se jedná o jeden z mnoha důkazů geniality pana Sodomky a jeho karosárny, která za touto Aerovkou 50 Dynamik stojí.
Tento vůz byl unikátní už ve své době, ovšem nyní patří k naprostým raritám. Výroba probíhala v poměrně krátkém období mezi lety 1939 až 1941 a dodnes se přesně neví, kolik vozů bylo vyrobeno. Nejčastější odhady mluví maximálně o devíti, z nichž se do dnešních dnů dochovaly pouze dva exempláře. Jeden je zaparkovaný v muzeu ve Vysokém Mýtě a ten druhý vlastní překvapivě muzeum Blackhawk Collection v americké Kalifornii.
Jelikož Dynamiky byly skutečně zakázkovou prací, odhaduje se, že vznikly i ve vícero variantách. Nejčastější měl být dvousedadlový kabriolet, ovšem na své si měli přijít i milovníci čtyřsedadlových kabrioletů a elegantních kupé - tyto modely se však odlišovaly ve vícero detailech. Kromě pevné střechy se mluví i o odlišných blatnících, masce a řadě detailů.
K charakteristickým rysům Dynamiku patřily kromě výše jmenovaných ještě zapuštěné světlomety, aerodynamické kryty kol, dělené čelní sklo nebo náznak ploutve v zadní části karoserie. Zajímavostí je i mechanismu sklápění střechy, který byl ukryt do interiéru, čímž přidával vozu na ladnosti a zároveň snižoval odpor vzduchu. Nižšímu odporu pomáhaly i zapuštěné kliky a řada dalších drobných detailů, ke kterým se dnes automobilky vracejí.
Eleganci celého vozu dotvářel i luxusně zpracovaný interiér, který dával řidiči pocit filmové hvězdy. Není proto divu, že si automobil našel svou cestu i do světa filmu. Společně s Oldřichem Novým ho tak můžeme spatřit ve filmu Valentin Dobrotivý z roku 1942.
Malou vadou na kráse vozu byla jeho pokulhávající dynamika. Vůz poháněný kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 1997 cm3 spojeným s třístupňovou převodovkou měl pod kapotou stádo jen 50 koní (37 kW), které si muselo poradit s pohotovostní hmotností necelých 1400 kilogramů. Časy akcelerace po nás nechtějte, ovšem maximální rychlost se měla pohybovat okolo 130 km/h.
Co se techniky týče, Aero 50 Dynamik Sodomka bylo postaveno na klasickém plošinovém podvozku Aero 50 s motorem vpředu a pohonem předních kol. Na obou nápravách byla použita příčná listová pera s tlumiči a brzdění zajišťovaly na obou nápravách hydraulické bubnové brzdy.
Jak už jsme výše zmiňovali, v současnosti se ví pouze o dvou zachovalých exemplářích. První, který se nachází ve sbírkách muzea Vysoké Mýto, byl zakoupen v zuboženém ale kompletním stavu od soukromého majitele a následně byl dlouhé 3 roky renovován do stavu, v jakém si jej můžete prohlédnout buď v muzeu, nebo na některých vybraných akcích.
Další model, nyní oděný v červeno-černém laku, měl poněkud spletitější osud, jehož rozplétání by vydalo na kapesní detektivní román. Zásadní však je, že se v poválečných letech dostal do USA, kde vystřídal řadu majitelů. Nakonec však skončil v Arizonské poušti (díky čemuž získal přezdívku Arizona), kde si ho všiml ředitel kalifornského muzea Blackhawk Collection. Vůz nechal odtáhnout a následně zrenovovat, čímž sice přišel o jistou historickou hodnotu, ovšem na druhou stranu se stal jedním z mála zámořských svědectví o schopnostech předválečného československého automobilového průmyslu.
Kromě své výjimečnosti je však Aero 50 Dynamik i jedním z posledních výkřiků jedinečného československého automobilového designu a karosárny Sodomka vůbec. Po komunistické převratu byla karosárna znárodněna a stala se z ní Karosa. Sám Josef Sodomka mladší byl v 50. letech zatčen a vězněn, po propuštění nastoupil do závodu Liaz a stvořil ještě pár zajímavých vozů jako například Tatra 600 kabriolet. Navzdory popularitě jeho konceptů se však žádný z nich nedočkal realizace.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.