Karosárna Sodomka patřila k jedněm z nejúspěšnějších a nejrespektovanějších nejen v prvorepublikovém Československu, ale také v celé předválečné Evropě. Kromě úspěchů v podobě objednávek od světových panovníků však Sodomka stvořil zřejmě i nejelegantnější vůz první republiky. Je však obrovská škoda, že větší produkci úchvatného Dynamiku zastavila válka.
Při pohledu na protáhlou kapotu proudnicové karoserie, výraznou masku chladiče a nádherné kapkovité kryty kol se pomalu ani nechce věřit, že tento automobil pochází z předválečného Československa. Přesto se jedná o jeden z mnoha důkazů geniality pana Sodomky a jeho karosárny, která za touto Aerovkou 50 Dynamik stojí.
Tento vůz byl unikátní už ve své době, ovšem nyní patří k naprostým raritám. Výroba probíhala v poměrně krátkém období mezi lety 1939 až 1941 a dodnes se přesně neví, kolik vozů bylo vyrobeno. Nejčastější odhady mluví maximálně o devíti, z nichž se do dnešních dnů dochovaly pouze dva exempláře. Jeden je zaparkovaný v muzeu ve Vysokém Mýtě a ten druhý vlastní překvapivě muzeum Blackhawk Collection v americké Kalifornii.
Jelikož Dynamiky byly skutečně zakázkovou prací, odhaduje se, že vznikly i ve vícero variantách. Nejčastější měl být dvousedadlový kabriolet, ovšem na své si měli přijít i milovníci čtyřsedadlových kabrioletů a elegantních kupé - tyto modely se však odlišovaly ve vícero detailech. Kromě pevné střechy se mluví i o odlišných blatnících, masce a řadě detailů.
K charakteristickým rysům Dynamiku patřily kromě výše jmenovaných ještě zapuštěné světlomety, aerodynamické kryty kol, dělené čelní sklo nebo náznak ploutve v zadní části karoserie. Zajímavostí je i mechanismu sklápění střechy, který byl ukryt do interiéru, čímž přidával vozu na ladnosti a zároveň snižoval odpor vzduchu. Nižšímu odporu pomáhaly i zapuštěné kliky a řada dalších drobných detailů, ke kterým se dnes automobilky vracejí.
Eleganci celého vozu dotvářel i luxusně zpracovaný interiér, který dával řidiči pocit filmové hvězdy. Není proto divu, že si automobil našel svou cestu i do světa filmu. Společně s Oldřichem Novým ho tak můžeme spatřit ve filmu Valentin Dobrotivý z roku 1942.
Malou vadou na kráse vozu byla jeho pokulhávající dynamika. Vůz poháněný kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 1997 cm3 spojeným s třístupňovou převodovkou měl pod kapotou stádo jen 50 koní (37 kW), které si muselo poradit s pohotovostní hmotností necelých 1400 kilogramů. Časy akcelerace po nás nechtějte, ovšem maximální rychlost se měla pohybovat okolo 130 km/h.
Co se techniky týče, Aero 50 Dynamik Sodomka bylo postaveno na klasickém plošinovém podvozku Aero 50 s motorem vpředu a pohonem předních kol. Na obou nápravách byla použita příčná listová pera s tlumiči a brzdění zajišťovaly na obou nápravách hydraulické bubnové brzdy.
Jak už jsme výše zmiňovali, v současnosti se ví pouze o dvou zachovalých exemplářích. První, který se nachází ve sbírkách muzea Vysoké Mýto, byl zakoupen v zuboženém ale kompletním stavu od soukromého majitele a následně byl dlouhé 3 roky renovován do stavu, v jakém si jej můžete prohlédnout buď v muzeu, nebo na některých vybraných akcích.
Další model, nyní oděný v červeno-černém laku, měl poněkud spletitější osud, jehož rozplétání by vydalo na kapesní detektivní román. Zásadní však je, že se v poválečných letech dostal do USA, kde vystřídal řadu majitelů. Nakonec však skončil v Arizonské poušti (díky čemuž získal přezdívku Arizona), kde si ho všiml ředitel kalifornského muzea Blackhawk Collection. Vůz nechal odtáhnout a následně zrenovovat, čímž sice přišel o jistou historickou hodnotu, ovšem na druhou stranu se stal jedním z mála zámořských svědectví o schopnostech předválečného československého automobilového průmyslu.
Kromě své výjimečnosti je však Aero 50 Dynamik i jedním z posledních výkřiků jedinečného československého automobilového designu a karosárny Sodomka vůbec. Po komunistické převratu byla karosárna znárodněna a stala se z ní Karosa. Sám Josef Sodomka mladší byl v 50. letech zatčen a vězněn, po propuštění nastoupil do závodu Liaz a stvořil ještě pár zajímavých vozů jako například Tatra 600 kabriolet. Navzdory popularitě jeho konceptů se však žádný z nich nedočkal realizace.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?