Poslední československé auto? Aero 50 Dynamik Sodomka uchvátilo elegancí

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 5. března 2018, 12:30 Aktualizováno 5.3.2018, 14:10 Google+

Karosárna Sodomka patřila k jedněm z nejúspěšnějších a nejrespektovanějších nejen v prvorepublikovém Československu, ale také v celé předválečné Evropě. Kromě úspěchů v podobě objednávek od světových panovníků však Sodomka stvořil zřejmě i nejelegantnější vůz první republiky. Je však obrovská škoda, že větší produkci úchvatného Dynamiku zastavila válka.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Aero 50 Dynamik - Sodomka. Tento konkrétní vůz je pro své místo nálezu často přezdíván Arizona

Aero 50 Dynamik - Sodomka. Tento konkrétní vůz je pro své místo nálezu často přezdíván Arizona | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Při pohledu na protáhlou kapotu proudnicové karoserie, výraznou masku chladiče a nádherné kapkovité kryty kol se pomalu ani nechce věřit, že tento automobil pochází z předválečného Československa. Přesto se jedná o jeden z mnoha důkazů geniality pana Sodomky a jeho karosárny, která za touto Aerovkou 50 Dynamik stojí.

Tento vůz byl unikátní už ve své době, ovšem nyní patří k naprostým raritám. Výroba probíhala v poměrně krátkém období mezi lety 1939 až 1941 a dodnes se přesně neví, kolik vozů bylo vyrobeno. Nejčastější odhady mluví maximálně o devíti, z nichž se do dnešních dnů dochovaly pouze dva exempláře. Jeden je zaparkovaný v muzeu ve Vysokém Mýtě a ten druhý vlastní překvapivě muzeum Blackhawk Collection v americké Kalifornii.

Jelikož Dynamiky byly skutečně zakázkovou prací, odhaduje se, že vznikly i ve vícero variantách. Nejčastější měl být dvousedadlový kabriolet, ovšem na své si měli přijít i milovníci čtyřsedadlových kabrioletů a elegantních kupé - tyto modely se však odlišovaly ve vícero detailech. Kromě pevné střechy se mluví i o odlišných blatnících, masce a řadě detailů.

K charakteristickým rysům Dynamiku patřily kromě výše jmenovaných ještě zapuštěné světlomety, aerodynamické kryty kol, dělené čelní sklo nebo náznak ploutve v zadní části karoserie. Zajímavostí je i mechanismu sklápění střechy, který byl ukryt do interiéru, čímž přidával vozu na ladnosti a zároveň snižoval odpor vzduchu. Nižšímu odporu pomáhaly i zapuštěné kliky a řada dalších drobných detailů, ke kterým se dnes automobilky vracejí.

Eleganci celého vozu dotvářel i luxusně zpracovaný interiér, který dával řidiči pocit filmové hvězdy. Není proto divu, že si automobil našel svou cestu i do světa filmu. Společně s Oldřichem Novým ho tak můžeme spatřit ve filmu Valentin Dobrotivý z roku 1942.

Malou vadou na kráse vozu byla jeho pokulhávající dynamika. Vůz poháněný kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 1997 cm3 spojeným s třístupňovou převodovkou měl pod kapotou stádo jen 50 koní (37 kW), které si muselo poradit s pohotovostní hmotností necelých 1400 kilogramů. Časy akcelerace po nás nechtějte, ovšem maximální rychlost se měla pohybovat okolo 130 km/h.

Co se techniky týče, Aero 50 Dynamik Sodomka bylo postaveno na klasickém plošinovém podvozku Aero 50 s motorem vpředu a pohonem předních kol. Na obou nápravách byla použita příčná listová pera s tlumiči a brzdění zajišťovaly na obou nápravách hydraulické bubnové brzdy.

Jak už jsme výše zmiňovali, v současnosti se ví pouze o dvou zachovalých exemplářích. První, který se nachází ve sbírkách muzea Vysoké Mýto, byl zakoupen v zuboženém ale kompletním stavu od soukromého majitele a následně byl dlouhé 3 roky renovován do stavu, v jakém si jej můžete prohlédnout buď v muzeu, nebo na některých vybraných akcích.

Aero 50 Dynamic Sodomka jako digitální 3D model | zdroj: youtube.com

Další model, nyní oděný v červeno-černém laku, měl poněkud spletitější osud, jehož rozplétání by vydalo na kapesní detektivní román. Zásadní však je, že se v poválečných letech dostal do USA, kde vystřídal řadu majitelů. Nakonec však skončil v Arizonské poušti (díky čemuž získal přezdívku Arizona), kde si ho všiml ředitel kalifornského muzea Blackhawk Collection. Vůz nechal odtáhnout a následně zrenovovat, čímž sice přišel o jistou historickou hodnotu, ovšem na druhou stranu se stal jedním z mála zámořských svědectví o schopnostech předválečného československého automobilového průmyslu.

Kromě své výjimečnosti je však Aero 50 Dynamik i jedním z posledních výkřiků jedinečného československého automobilového designu a karosárny Sodomka vůbec. Po komunistické převratu byla karosárna znárodněna a stala se z ní Karosa. Sám Josef Sodomka mladší byl v 50. letech zatčen a vězněn, po propuštění nastoupil do závodu Liaz a stvořil ještě pár zajímavých vozů jako například Tatra 600 kabriolet. Navzdory popularitě jeho konceptů se však žádný z nich nedočkal realizace.

Vytisknout

Diskuze: Poslední československé auto? Aero 50 Dynamik Sodomka uchvátilo elegancí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Nenápadné Yugo GV s motorem 5.3 litru V8

Staré Yugo se proměnilo v zimní střelu, stačil jen osmiválec a spousta vrutů

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud