Ve třicátých letech minulého století se v Německu děla řada věcí, které bezpochyby ovlivnily podobu současného světa. Jednou z nich, na kterou se však poměrně často zapomíná, však bylo i stanovení rychlostního rekordu na veřejné silnici, jehož překonání se podařilo až ke konci minulého roku.
Když osmadvacátého ledna 1938 usedal Rudolf Caracciola do kokpitu svého závodního dvanáctiválcového vozu Mercedes-Benz 125 Rekordwagen, pravděpodobně neměl ani tušení, že se mu za pár chvil podaří stanovit rychlostní rekord, jehož překonání potrvá téměř osmdesát let.
Během jízdy po německé dálnici mezi Frankfurtem nad Mohanem a Darmstadtem totiž Caracciola dosáhl rychlosti 432.7 km/h na volný kilometr, čímž stanovil světový rekord. Kromě toho se mu však an této jinak normální dálnici podařilo stanovit i světový rekord v rychlosti na volnou míli, jehož hodnota byla 432.4 km/h.
Nechybělo mnoho a automobilka Mercedes-Benz mohla slavit 80. let nepřekonaného rekordu, nicméně 4.listopadu minulého roku se automobilka Koenigsegg rozhodla, že je na čase rekordy přepsat. Testovací jezdec ve voze Agera RS dosáhl na normální silnici průměrné rychlosti 445.4 km/h na volný kilometr, čímž předválečný rekord Mercedesu přepsal. Následně pak vylepšil i rekord na volnou míli a stanovil celkem 5 světových rekordů.
Dodnes je však neuvěřitelné, jak dlouho se Mercedesu a jeho "Rekordwagenu" dařilo rekordy držet. Už z pohledu na stroj samotný je však každému jasné, že při jeho konstrukci se sešli tí nejlepší hned z několika odvětví.
Základem rekordního vozu byl závodní Mercedes-Benz W125, nicméně všem bylo jasné, že jeho karoserie bude potřebovat co možná nejaerodynamičtější tvary. Výsledek hovořil sám za sebe, nicméně až o desítky let později se ve větrném tunelu zjistilo, že vůz měl aerodynamický odpor pouze 0.170. Pro představu, pravděpodobně nejaerodynamičtější vůz současnosti, nepříliš praktický koncept Volkswagen XL1, má odpor 0.189.
Další výzvou pro konstruktéry byl motor - 5.6 litrová V12 generovala na tu dobu neskutečných 563 Kw (765 koní), nicméně to konstruktérům nestačilo. Pomocí nových karburátorů přidali dalších 29 koní a motor neustále ladili. Zvyšovala se spolehlivost, využívali se nejnovější poznatky z letectví a upravovala se i směs vzduchu a paliva pro jednotlivé válce.
Takhle výkonný motor však potřeboval adekvátní chlazení. Němečtí technici z berlínského ústavu pro letectví proto přišli s něčím, co bylo nevídané ale geniální. Chladič umístili do nádoby s 5 kilogramy ledu a 48 litry vody. Kromě spolehlivého chlazení se jim navíc podařilo minimalizovat otvory na karoserii, které by jinak zvyšovaly odpor vůz zpomalovaly.
I přes tyto inovativní přístupy a maximální nasazení všech techniků jsme is však téměř jisti, že ani ti nejoptimističtější konstruktéři nečekali, že překonání jejich rekordu potrvá tolik let. Koenigsegg se však na něco takového spolehnout nemůže, už teď se totiž na jeho rekord chystá Bugatti s modelem Chiron a Hennessey s modelem Venom F5.
Ani samotná automobilka Koenigsegg se však nevzdává a věří, že její vrcholný model Agera RS by mohl být schopen ještě překonat magickou hranici 300 mil za hodinu, tedy cca 482.8 km/h.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?