Mercedes-Benz Rekordwagen se objevil před 80 lety, jeho rekordy však překonali teprve nedávno

-mao / AutoRoad.cz, 24. ledna 2018, 17:28 Aktualizováno 25.1.2018, 07:52 Google+

Ve třicátých letech minulého století se v Německu děla řada věcí, které bezpochyby ovlivnily podobu současného světa. Jednou z nich, na kterou se však poměrně často zapomíná, však bylo i stanovení rychlostního rekordu na veřejné silnici, jehož překonání se podařilo až ke konci minulého roku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mercedes-Benz W125 Rekordwagen

Mercedes-Benz W125 Rekordwagen | foto: Jalopnik

Sdílejte článek

Když osmadvacátého ledna 1938 usedal Rudolf Caracciola do kokpitu svého závodního dvanáctiválcového vozu Mercedes-Benz 125 Rekordwagen, pravděpodobně neměl ani tušení, že se mu za pár chvil podaří stanovit rychlostní rekord, jehož překonání potrvá téměř osmdesát let.

Během jízdy po německé dálnici mezi Frankfurtem nad Mohanem a Darmstadtem totiž Caracciola dosáhl rychlosti 432.7 km/h na volný kilometr, čímž stanovil světový rekord. Kromě toho se mu však an této jinak normální dálnici podařilo stanovit i světový rekord v rychlosti na volnou míli, jehož hodnota byla 432.4 km/h.

Nechybělo mnoho a automobilka Mercedes-Benz mohla slavit 80. let nepřekonaného rekordu, nicméně 4.listopadu minulého roku se automobilka Koenigsegg rozhodla, že je na čase rekordy přepsat. Testovací jezdec ve voze Agera RS dosáhl na normální silnici průměrné rychlosti 445.4 km/h na volný kilometr, čímž předválečný rekord Mercedesu přepsal. Následně pak vylepšil i rekord na volnou míli a stanovil celkem 5 světových rekordů.

Dodnes je však neuvěřitelné, jak dlouho se Mercedesu a jeho "Rekordwagenu" dařilo rekordy držet. Už z pohledu na stroj samotný je však každému jasné, že při jeho konstrukci se sešli tí nejlepší hned z několika odvětví.

Základem rekordního vozu byl závodní Mercedes-Benz W125, nicméně všem bylo jasné, že jeho karoserie bude potřebovat co možná nejaerodynamičtější tvary. Výsledek hovořil sám za sebe, nicméně až o desítky let později se ve větrném tunelu zjistilo, že vůz měl aerodynamický odpor pouze 0.170. Pro představu, pravděpodobně nejaerodynamičtější vůz současnosti, nepříliš praktický koncept Volkswagen XL1, má odpor 0.189.

Další výzvou pro konstruktéry byl motor - 5.6 litrová V12 generovala na tu dobu neskutečných 563 Kw (765 koní), nicméně to konstruktérům nestačilo. Pomocí nových karburátorů přidali dalších 29 koní a motor neustále ladili. Zvyšovala se spolehlivost, využívali se nejnovější poznatky z letectví a upravovala se i směs vzduchu a paliva pro jednotlivé válce.

Archivní záběry, Mercedes-Benz W125 Rekordwagen během stanovení několika světových rekordů (3:31) | zdroj: youtube.com

Takhle výkonný motor však potřeboval adekvátní chlazení. Němečtí technici z berlínského ústavu pro letectví proto přišli s něčím, co bylo nevídané ale geniální. Chladič umístili do nádoby s 5 kilogramy ledu a 48 litry vody. Kromě spolehlivého chlazení se jim navíc podařilo minimalizovat otvory na karoserii, které by jinak zvyšovaly odpor vůz zpomalovaly.

I přes tyto inovativní přístupy a maximální nasazení všech techniků jsme is však téměř jisti, že ani ti nejoptimističtější konstruktéři nečekali, že překonání jejich rekordu potrvá tolik let. Koenigsegg se však na něco takového spolehnout nemůže, už teď se totiž na jeho rekord chystá Bugatti s modelem Chiron a Hennessey s modelem Venom F5.

img-responsive

Koenigsegg Agera RS | foto: Koenigsegg

Ani samotná automobilka Koenigsegg se však nevzdává a věří, že její vrcholný model Agera RS by mohl být schopen ještě překonat magickou hranici 300 mil za hodinu, tedy cca 482.8 km/h.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Mercedes-Benz Rekordwagen se objevil před 80 lety, jeho rekordy však překonali teprve nedávno

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační fotografie

Skandály, které otřásly automobilovým průmyslem? Kokain, emise i stovky životů v ohrožení

Ilustrační foto

V čem jezdí neohleduplní řidiči nejčastěji? Na tato auta si dávejte pozor!

Pokus o krádež motocyklu skončil pro zloděje fiaskem

Z obyčejného řidiče se stal hrdina internetu. Jeho čin zachytila kamera

Elon Musk se rozpovídal o současnosti a budoucnosti Tesly

Nová Tesla za 560 000 Kč? Elon Musk se rozpovídal o plánech na příští roky

Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI g-tron

Rozloučíme se u aut s manuálním řazením?

Aston Martin DB5 se stal díky bondovkám jedním z nejikoničtějších automobilů světa

Ikonický Aston Martin s výbavou Jamese Bonda? Automobilka jich několik skutečně vyrobí

Lexus ve svých servisech experimentuje s technologií rozšířené reality

Návštěva servisu z pohodlí domova? Rozšířená realita nabízí netušené možnosti

Lada-Porsche 2103

Sovětská ikona v kabátu Porsche: Proč modernizovaný žigulík skončil jen u prototypu?

Mitsubishi ASX Black Edition

TEST: ASX Black Edition cílí na lepší klientelu, neukrojilo si však příliš velký krajíc?

Ilustrační foto

Nový prvek luxusních interiérů? Toyota dokázala rozsvítit interiér nevídaným způsobem

reklama
reklama

Doporučujeme

Nový Rimac se představí na autosalonu v Ženevě, zatím se mu přezdívá

Chorvatský Rimac má nový model. Hammond z Grand Tour dostal vzkaz předem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

  2. Chcete dodávku bez moderních vymožeností? Těchto deset kousků je tu pro vás

  3. Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

  4. Škoda mezi nejhoršími automobily světa. Co se stalo?

  5. Jak co nejlépe šetřit palivo? Na rychlosti záleží víc, než si myslíte

  6. Je možné chytit letící šíp z auta? S nejvýkonnější Octavií žádný problém

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud