Automobilka Lamborghini byla založena v roce 1963 a poměrně rychle se vypracovala na pozici jednoho z nejznámějších a nejuznávanějších výrobců sportovních vozů. Napadlo vás ale někdy, kolik jedinečných modelů vlastně opustilo brány jejích závodů? Pokud si tipujete nějakých 10 nebo 15 modelů, máme pro vás překvapení.
Mezi lety 1963 až 2018 totiž automobilka představila celkem 21 různých modelů Lamborghini, ovšem do tohoto čísla nezapočítáváme speciální edice, které vznikaly k různým výročím automobilky, nebo edice pojmenované po slavných zkušebních jezdcích, čímž narážíme na Gallardo Valentino Balboni.
Historii automobilky Lamborghini se vcelku podrobně věnuje video umístěné na YouTube kanálu "CarsEvolution" a které samozřejmě najdete na konci článku. Jeho autoři se snažili nejen o zmapování všech modelů, ale také přidali zajímavosti, údaje o výkonu, váze a také ceně. Největší perličkou je pak zvuk jednotlivých modelů, který se ozývá na pozadí a člověku z něj div neběhá mráz po zádech.
Video začíná u modelu 350 GT, prvního produkčního modelu inspirovaného závodním strojem, který pod kapotou ukrýval motor V12 i nezávislé zavěšení a dohromady se vyrobilo jen 120 kusů. Dále se objevují známé modely jako Miura, Diablo, Murcielago nebo nejnovější kousky v podobě Aventadoru či Huracanu.
Mnohé ale nejspíš překvapí hlavně starší kusy, jako například Jarama, Jalpa, Urraco či Espada, které se nikdy nedočkaly takového věhlasu. I tyto vozy si však zaslouží pozornost, neboť například Jarama byla posledním modelem s vpředu instalovaným motorem V12 a naopak Jalpa byla posledním Lamborghini s motorem V8.
Kromě monitorování historie se však tvůrci videa zaměřili i na různé technické detaily a specifika. Že Diablo využívalo u svého faceliftovaného modelu Diablo světla z vozů Nissan 300ZX už je poměrně známé, nicméně věděli jste, že Miura používala ten samý olej pro motor i převodovku? A podobných zajímavostí je na konci videa plno.
Pokud vás tedy zajímá historie jedné z nejhlasitějších automobilek světa, rozhodně doporučujeme video shlédnout a poslechnout si zvuky všech skvostů ve sluchátkách.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.