Automobilka Lamborghini byla založena v roce 1963 a poměrně rychle se vypracovala na pozici jednoho z nejznámějších a nejuznávanějších výrobců sportovních vozů. Napadlo vás ale někdy, kolik jedinečných modelů vlastně opustilo brány jejích závodů? Pokud si tipujete nějakých 10 nebo 15 modelů, máme pro vás překvapení.
Mezi lety 1963 až 2018 totiž automobilka představila celkem 21 různých modelů Lamborghini, ovšem do tohoto čísla nezapočítáváme speciální edice, které vznikaly k různým výročím automobilky, nebo edice pojmenované po slavných zkušebních jezdcích, čímž narážíme na Gallardo Valentino Balboni.
Historii automobilky Lamborghini se vcelku podrobně věnuje video umístěné na YouTube kanálu "CarsEvolution" a které samozřejmě najdete na konci článku. Jeho autoři se snažili nejen o zmapování všech modelů, ale také přidali zajímavosti, údaje o výkonu, váze a také ceně. Největší perličkou je pak zvuk jednotlivých modelů, který se ozývá na pozadí a člověku z něj div neběhá mráz po zádech.
Video začíná u modelu 350 GT, prvního produkčního modelu inspirovaného závodním strojem, který pod kapotou ukrýval motor V12 i nezávislé zavěšení a dohromady se vyrobilo jen 120 kusů. Dále se objevují známé modely jako Miura, Diablo, Murcielago nebo nejnovější kousky v podobě Aventadoru či Huracanu.
Mnohé ale nejspíš překvapí hlavně starší kusy, jako například Jarama, Jalpa, Urraco či Espada, které se nikdy nedočkaly takového věhlasu. I tyto vozy si však zaslouží pozornost, neboť například Jarama byla posledním modelem s vpředu instalovaným motorem V12 a naopak Jalpa byla posledním Lamborghini s motorem V8.
Kromě monitorování historie se však tvůrci videa zaměřili i na různé technické detaily a specifika. Že Diablo využívalo u svého faceliftovaného modelu Diablo světla z vozů Nissan 300ZX už je poměrně známé, nicméně věděli jste, že Miura používala ten samý olej pro motor i převodovku? A podobných zajímavostí je na konci videa plno.
Pokud vás tedy zajímá historie jedné z nejhlasitějších automobilek světa, rozhodně doporučujeme video shlédnout a poslechnout si zvuky všech skvostů ve sluchátkách.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?