Zní to možná neuvěřitelně, ale v padesátých letech se za oceánem vyráběl automobil, vedle kterého vypadal Rolls-Royce jako chudý příbuzný. Během dvou let vzniklo pouhých 117 kusů a svou cenou byl tím nejdražším, co jste si mohly v USA tou dobou koupit. Za extrémní částku jste však dostali tolik luxusu a stylu, že z toho i dnes přechází zrak. Není proto divu, že vozy Dual-Ghia si získaly oblibu hlavně mezi Hollywoodskými celebritami a nejmocnějšími lidmi země, včetně dvou prezidentů.
Abychom mohli lépe vysvětlit vznik tohoto unikátu, je potřeba vrátit se do poválečných let ve Spojených státech, kde tou dobou jel automobilový průmysl na plné obrátky. V průmyslu bylo zaměstnáno ohromné množství lidí a automobilky chrlily jeden model za druhým. Trh postupně ovládla velká trojice General Motors, Ford a Chrysler, vedle kterých se statečně držel ještě například Studbaker nebo AMC. Kromě toho se však čas od času objevila malá automobilka, která se snažila přinést něco zcela převratného.
Jednou z nich byla i společnost Dual Motors, jejímž zakladatelem byl jistý Eugene Casaroll. Ten chtěl postavit skutečně exkluzivní automobil za přijatelnou cenu, vůz s jedinečnou a ručně vyráběnou karoserií, který by mohl stylem i cenami konkurovat i tehdejším Cadillacům.
Začátkem pro stavbu jeho vozu se stalo šasi Dodge D-500, které doplnil 5.2 litrovým motorem V8 Hemi. S touto sestavou se vydal Casaroll do Itálie, konkrétně do slavné karosárny "Carrozzeria Ghia Torino". Zde bylo šasi vozu upraveno, byl zkrácen rozvor a vůz dostal karoserii, která se inspirovala prací Virgila Exnera. Vůz byl nakonec dostupný pouze s jednou karoserií a to v podobě velkolepého čtyřmístného kabrioletu.
Během let 1956 až 1958 se vyrobilo pouze 117 vozů Dual Ghia, přičemž jeden vyšel na 7500 dolarů, což dnes odpovídá částce cca 63 000 dolarů (cca 1,3 milionu korun), Tehdy se však jednalo o nejdražší vůz na území USA, přičemž i konkurenční Cadillac Eldorado Biarritz kabriolet tehdy vyšel o 200 dolarů levněji.
Díky elegantnímu vzhledu, luxusnímu zpracování a puncu nedostupnosti se však vůz rychle dostal do hledáčku tehdejších Hollywoodských celebrit, úspěšných muzikantů nebo politiků. Vůz Dual-Ghia tak vlastnil například Sinatra, Dean Martin nebo Ronald Regan, který ho následně prohrál v kartách s prezidentem Lyndonem Johnsonem. Vůz měl dokonce takové renomé, že tehdejší hollywoodská novinářka Dorothy Kilgllen napsala ve svém sloupku, že "Roll-Royce je symbolem těch, kteří si nemohli dovolit Ghiu."
Vůz na fotografiích přitom patří k vybraným padesáti kusům, které dostaly výkonnější motor s čtveřicí karburátorů a upravenými ventily, díky čemuž mohl nabídnout až 260 koní, zatímco standardní "Red Ram" Hemi disponoval výkonem pouze 230 koní. Výkon poté putoval na kola prostřednictvím dvoustupňové "TorqueFlite" automatické převodovky.
Z celkem 117 vyrobených kusů se do dnešních dnů dochovala v provozuschopném stavu asi jen třetina vozů, přičemž tento vystavený bývá často označován za ten v nejlepším stavu. O tom ostatně svědčí i výhra ve své kategorii na renomované akci Pebble Beach Concours D’elegance 2010.
I podle profesionálně zhotovených fotografií je jasně vidět, že vůz je v perfektním stavu a jedná se o sběratelskou perličku. Není proto divu, že majitel inzerující vůz na eBay za něj požaduje téměř půl milionu dolarů. Pro opravdu zapálené sběratele by však ani částka 447,770 dolarů (cca 9,5 milionu Kč) nemusela být problémem.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?