Bluebird CN7 byl nejrychlejším automobilem na světě. Překonání Mach 1 se však konstruktér nedožil

-jka / AutoRoad.cz, 11. listopadu 2017, 16:07 Aktualizováno 11.11.2017, 17:54 Google+

Celým názvem Bluebird-Proteus CN7, tak zní označení ve své době nejrychlejšího automobilu na světě, poháněného turbohřídelovým motorem. Světový rekord vznikl v Austrálii v roce 1964, když Bluebird dosáhl rychlosti 403.10 mph (648.73 km/h).

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bluebird-Proteus CN7

Bluebird-Proteus CN7 | foto: Wikipedia

Sdílejte článek

Dějiny Bluebirdu CN7 se začínají psát v roce 1956, když jeho tvůrce Donald Campbell začal plánovat automobil, který by překonal světový rychlostní rekord. Společnou ruku k dílu přiložili i bratři Norrisové, návrháři podobně úspěšného hydroplánu K7, se kterým o několik let později Campbell stanovil sedm světových rekordů. Stavba šasi CN7 (Campbell - Norris) byla dokončena na jaře roku 1960.

Bluebird CN7 je prvním automobilem na světě poháněným turbohřídelovým motorem. Vyrobila jej letadlová společnost Bristol-Siddeley, motor dostal označení Proteus 705. Turbína poskytovala výkon neuvěřitelných 3320 kW. Bratři Norrisové pak dostali za úkol provést propojení hnací hřídele turbíny skrze soustavu diferenciálů. Poháněna byla všechny čtyři kola. 

I přes pokročilou hliníkovou konstrukci vozidlo vážilo 4 tuny. O výrobu naprosto speciálních pneumatik se postarala společnost Dunlop. 

Land Speed Record - Bluebird-Proteus CN7 (1964) (0:40) | zdroj: youtube.com

Bluebird byl následující dva roky dolaďován při nízkorychlostních testech v Goodwoodu a Bonneville. V roce 1963 bylo vše připraveno na atakování světového rychlostního rekordu na australském jezeře Eyre. To bylo vybráno zcela záměrně, neboť bylo téměř 1,2 km dlouhé a navíc zcela vyschlé. Nepršelo zde ani jednou za předchozích 20 let a povrch byl tak stejně tvrdý, jako beton. I přesto Campbellovi nepřálo počasí, a původní přeháňky se proměnily ve vytrvalý déšť, který Bluebird CN7 málem celý zaplavil. 

Campbell a jeho tým se ale nevzdal, a následujícího roku se na vyschlé jezero vrátil. Campbell byl pod tlakem médií i sponzorů, ale počasí neporučil a i červen 1964 se zapsal jako deštivý. Až 17. července, kdy začalo jezero pomalu vysychat, se mohl pokusit znovu překonat světový rekord. Dosažená rychlost 648,73 km/h byla ale zklamáním, neboť vozidlo bylo navrženo až na 800 km/h. Pravdou však zůstává, že po celou dobu zrychlovalo, a pokud by vlivem špatného počasí nemuselo začít brzdit dříve, než bylo původně v plánu, s jistotou by dosáhlo hodnot přesahujících 720 km/h

img-responsive

hydroplan Bluebird K7 | foto: Wikipedia

Campbell i nadále pokračoval ve svých plánech na další zlepšení, jež mělo přinést použití raketového motoru. Cílem bylo překonání rychlosti Mach 1 (1225,04 km/h). V lednu 1967 však předčasně zahynul při jednom z testů hydroplánu Bluebird K7.

Světový rekord v nejvyšší dosažené rychlosti na zemském povrchu drží aktuálně Thrust SSC (SuperSonic Car), kterému se podařilo 15. října 1997 rychlostí 1228 km/h magický Mach 1 úspěšně pokořit.

Vytisknout

Diskuze: Bluebird CN7 byl nejrychlejším automobilem na světě. Překonání Mach 1 se však konstruktér nedožil

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Octavia RS 245

TEST: Škoda Octavia RS 245: Do Chorvatska i na okruh

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud