Bluebird CN7 byl nejrychlejším automobilem na světě. Překonání Mach 1 se však konstruktér nedožil

-jka / AutoRoad.cz, 11. listopadu 2017, 16:07 Aktualizováno 11.11.2017, 17:54 Google+

Celým názvem Bluebird-Proteus CN7, tak zní označení ve své době nejrychlejšího automobilu na světě, poháněného turbohřídelovým motorem. Světový rekord vznikl v Austrálii v roce 1964, když Bluebird dosáhl rychlosti 403.10 mph (648.73 km/h).

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bluebird-Proteus CN7

Bluebird-Proteus CN7 | foto: Wikipedia

Sdílejte článek

Dějiny Bluebirdu CN7 se začínají psát v roce 1956, když jeho tvůrce Donald Campbell začal plánovat automobil, který by překonal světový rychlostní rekord. Společnou ruku k dílu přiložili i bratři Norrisové, návrháři podobně úspěšného hydroplánu K7, se kterým o několik let později Campbell stanovil sedm světových rekordů. Stavba šasi CN7 (Campbell - Norris) byla dokončena na jaře roku 1960.

Bluebird CN7 je prvním automobilem na světě poháněným turbohřídelovým motorem. Vyrobila jej letadlová společnost Bristol-Siddeley, motor dostal označení Proteus 705. Turbína poskytovala výkon neuvěřitelných 3320 kW. Bratři Norrisové pak dostali za úkol provést propojení hnací hřídele turbíny skrze soustavu diferenciálů. Poháněna byla všechny čtyři kola. 

I přes pokročilou hliníkovou konstrukci vozidlo vážilo 4 tuny. O výrobu naprosto speciálních pneumatik se postarala společnost Dunlop. 

Land Speed Record - Bluebird-Proteus CN7 (1964) (0:40) | zdroj: youtube.com

Bluebird byl následující dva roky dolaďován při nízkorychlostních testech v Goodwoodu a Bonneville. V roce 1963 bylo vše připraveno na atakování světového rychlostního rekordu na australském jezeře Eyre. To bylo vybráno zcela záměrně, neboť bylo téměř 1,2 km dlouhé a navíc zcela vyschlé. Nepršelo zde ani jednou za předchozích 20 let a povrch byl tak stejně tvrdý, jako beton. I přesto Campbellovi nepřálo počasí, a původní přeháňky se proměnily ve vytrvalý déšť, který Bluebird CN7 málem celý zaplavil. 

Campbell a jeho tým se ale nevzdal, a následujícího roku se na vyschlé jezero vrátil. Campbell byl pod tlakem médií i sponzorů, ale počasí neporučil a i červen 1964 se zapsal jako deštivý. Až 17. července, kdy začalo jezero pomalu vysychat, se mohl pokusit znovu překonat světový rekord. Dosažená rychlost 648,73 km/h byla ale zklamáním, neboť vozidlo bylo navrženo až na 800 km/h. Pravdou však zůstává, že po celou dobu zrychlovalo, a pokud by vlivem špatného počasí nemuselo začít brzdit dříve, než bylo původně v plánu, s jistotou by dosáhlo hodnot přesahujících 720 km/h

img-responsive

hydroplan Bluebird K7 | foto: Wikipedia

Campbell i nadále pokračoval ve svých plánech na další zlepšení, jež mělo přinést použití raketového motoru. Cílem bylo překonání rychlosti Mach 1 (1225,04 km/h). V lednu 1967 však předčasně zahynul při jednom z testů hydroplánu Bluebird K7.

Světový rekord v nejvyšší dosažené rychlosti na zemském povrchu drží aktuálně Thrust SSC (SuperSonic Car), kterému se podařilo 15. října 1997 rychlostí 1228 km/h magický Mach 1 úspěšně pokořit.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Bluebird CN7 byl nejrychlejším automobilem na světě. Překonání Mach 1 se však konstruktér nedožil

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Faceliftované BMW 6 Gran Turismo sází na komfort, praktičnost a mild hybridní techniku

Faceliftované BMW řady 6 Gran Turismo sází na komfort, praktičnost a mild hybridní techniku

Hyundai ukázal první fotografii nového SUV Santa Fe

Nový Hyundai Santa Fe na prvním snímku

Volkswagen T-Roc jde v ČR do prodeje s cenou od 1 042 900 Kč

Volkswagen zahájil VÝPRODEJ SKLADŮ

ford mustang

Starý Mustang se proměnil ve stylový rat rod

Chorvatská dálnice

Jak cestovat do okolních zemí?

Anytime carsharing expanduje. Přidává 70 coroll a plánuje 500 vozů do konce roku

Zájem o sdílení aut se mění. Největší tuzemská firma reaguje

Neplaťte zbytečně za pojištění vozu. Jak získat nejlevnější povinné ručení na trhu?

Neplaťte zbytečně za pojištění vozu. Jak získat nejlevnější povinné ručení na trhu?

Ilustrační foto

Jak zabránit srážce se zvěří?

Trabant 601 Ostermann Cabrio

Test: Trabant 601 Ostermann, legenda východu nahoře bez

hyundai i30

Nový Hyundai i30 zahajuje výrobu

Kontrolka filtru pevných částic (DPF)

Na českém trhu se stále objevují padělky DPF filtrů!!

TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň.

Takový propad meziročních prodejů ojetých aut čekal málokdo, bude ale lépe

TOYOTA_YARIS_4_HYBRID_1

Překvapení na žebříčku spolehlivosti. Očekávání se u elektromobilů nenaplnila

Porsche 911 Targa

Premiéra nového Porsche 911 Targa 4 a Targa 4S

tažné zařízení Brink

Otázka bezpečné jízdy: Pouze certifikované tažné zařízení znamená stoprocentní jistotu

reklama

Doporučujeme

Škoda Octavia RS 245

TEST: Škoda Octavia RS 245: Do Chorvatska i na okruh

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak zabránit srážce se zvěří?

  2. Test: Trabant 601 Ostermann, legenda východu nahoře bez

  3. Starý Mustang se proměnil ve stylový rat rod

  4. Na českém trhu se stále objevují padělky DPF filtrů!!

  5. Jak cestovat do okolních zemí?

  6. Nový Hyundai Santa Fe na prvním snímku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud