Tovární tuning ze sedmdesátek? Pořádně střelený, jak dokazuje první ostré G-čko

První vyrobený Mercedes-AMG třídy G
První vyrobený Mercedes-AMG třídy G, foto: motor1.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 10. listopadu 2017 13:58
Sdílej:

Když se řekne Mercedes-Benz třídy G, řada z nás s představí jeden z posledních pravověrných off-roadů, jehož schopnosti dalece převyšují vše, na co jsme od dnešních SUV zvyklí. Tento vůz však bývá také velice často spojován s divizí AMG, která posunula drsný off-road do segmentu luxusních automobilů. Začátky to však nebyly jednoduché.

To ostatně potvrzují i tyto fotografie prvního prototypu Mercedesu-Benz třídy G v úpravě AMG, kterými se pochlubila sama automobilka na jedné ze svých tiskových konferencí ve Stuttgartu.

Prototyp, o jehož eleganci bychom se mohli dohadovat několik hodin, vznikl v roce 1979, během prvního roku provozu společného závodu"Steyr-Daimler-Puch", a jeho hlavním smyslem byla propagace poměrně nového oddělení AMG. Tou dobou se totiž divize AMG zaměřovala zejména na čistě okruhové speciály, případně na unikátní stroje, jakým byl například Mercedes-Benz 300SL AMG z roku 1974.

A aby se AMG prezentovalo jak se patří, dělalo u Gčka prakticky všechno stejně, jako u ostatních svých produktů. Nejlépe je to vidět pod kapotou, kam lidé z AMG nastěhovali 5.6 litrový motor V8 z modelu třídy S, který byl v sedmdesátých letech druhým největším použitelným motorem.

Samotnou kapitolou je exteriér, který působí trochu jako slepenina všeho, co se válelo v dílně. Nenechte se ale zmást, jednalo se o tzv. "Tovární tuning" a vše bylo od Mercedesu posvěceno. Včetně extravagantní zlacené masky z modelu W123 a hranatých světel z modelu W116. Kromě "prazvláštní" přídě však Gčko lákalo pohledy a kdekdo se za ním otočil. Spekulace z webu Motor1 dokonce naznačují, že pro jisté prominentní klienty ze Středního východu byla vyrobena limitovaná série těchto vozů.

Pokud se však odpoutáme od minulosti a nahlédneme do blízké budoucnosti, pak nás už na jaře příštího roku čeká premiéra nové generace třídy G, která sebou jsitě přinese i nové modely AMG. Pod jejich kapotami by se měl objevit 4.0 litrový dvakrát přeplňovaný osmiválec (602k a 850 Nm), hybridní třílitr a 2.9 litrový šestiválcový nafťák.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.