V devadesátých letech se u nás pracovalo hned na několika zajímavých konceptech sportovního vozu, ovšem výsledky byly byly poměrně nevalné. Za většinou z těch úspěšných ale najdeme dvě jména: Václav Král a Metalex - později MTX.
Jinak tomu není ani u MTX Beach Buggy, která ovšem začínala se zcela jiným názvem. V roce 1992 se totiž na brněnském Autotecu veřejnosti představil zajímavý dvoumístný koncept s motorem uprostřed - Verold Baghira, jehož technika vycházela z vozu Škoda Favorit a design z pera Václava Krále.
Malý "roadster" měl skvělé předpoklady vyniknout, jeho karoserie bez dveží a střechy působila skutečně exoticky, stejně jako motor umístěný za předními sedačkami, který poháněl zadní kola. Výkon motoru byl sice nevalných 50 koní, ovšem váha konceptu se pohybovala okolo 750 kilogramů, což nebyla špatná kombinace. Technika navíc pocházela z Favoritu, takže na domácím trhu by nebyl problém se servisem ani díly.
Verold se ale nakonec nekonal, a tak projekt koupila společnost MTX a vzápětí ho přejmenovala na "Beach Buggy", což rozhodně nebylo od věci. Nebyla to však jediná změna, motor totiž putoval zpět pod přední kapotu a poháněl přední kola, zatímco na jeho původní místo byly dosazeny další dvě sedačky a malý úložný prostor. Tím ale změny nekončily.
MTX se totiž chtělo prosadit na zahraničních trzích, kde tou dobou Škoda ještě nezískala takovou popularitu. Místo mladoboleslavského motoru se tak pod kapotu nastěhovalo několik jednotek od Fordu a později minimálně jedna z korejského Hyundai. Úpravami prošel i interiér, který byl mimo jiné vybaven technikou a sedačkami z Fiesty.
Když šel vůz v roce 1995 do malosériové výroby, jeho konstrukce byla takřka nezměněna a design zůstal takový, jaký navrhl Václav král. Vůz měřil 3.515 mm na délku, 1.650 mm na šířku a 1.385 na výšku. Jeho hmotnost zůstala víceméně podobná, tedy okolo 800 kilogramů.
K dispozici byla celá paleta motorů, od nejslabší 1.1 o výkonu 50 koní, až po nejsilnější 1.8 s výkonem přes 130 koní, se kterým dokázala BeachBuggy svištět až 190 km/h a z 0 na 100 km/h vystřelila za 7,6 sekundy. Všechny motorizace přitom byly spojeny s manuální převodovkou.
Beach Buggy si mohli zákazníci objednat ve dvou provedeních, jako kompletní vůz připravený na silnice, nebo jako skládačku, kterou si mohli kompletovat sami doma po večerech. Cena hotového vozu začínala na částce cca 443.000 Kč. Kolik kusů Beach Buggy se vyrobilo bohužel netušíme, ovšem její malosériová produkce probíhala podle některých až do roku 2002.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.