V devadesátých letech se u nás pracovalo hned na několika zajímavých konceptech sportovního vozu, ovšem výsledky byly byly poměrně nevalné. Za většinou z těch úspěšných ale najdeme dvě jména: Václav Král a Metalex - později MTX.
Jinak tomu není ani u MTX Beach Buggy, která ovšem začínala se zcela jiným názvem. V roce 1992 se totiž na brněnském Autotecu veřejnosti představil zajímavý dvoumístný koncept s motorem uprostřed - Verold Baghira, jehož technika vycházela z vozu Škoda Favorit a design z pera Václava Krále.
Malý "roadster" měl skvělé předpoklady vyniknout, jeho karoserie bez dveží a střechy působila skutečně exoticky, stejně jako motor umístěný za předními sedačkami, který poháněl zadní kola. Výkon motoru byl sice nevalných 50 koní, ovšem váha konceptu se pohybovala okolo 750 kilogramů, což nebyla špatná kombinace. Technika navíc pocházela z Favoritu, takže na domácím trhu by nebyl problém se servisem ani díly.
Verold se ale nakonec nekonal, a tak projekt koupila společnost MTX a vzápětí ho přejmenovala na "Beach Buggy", což rozhodně nebylo od věci. Nebyla to však jediná změna, motor totiž putoval zpět pod přední kapotu a poháněl přední kola, zatímco na jeho původní místo byly dosazeny další dvě sedačky a malý úložný prostor. Tím ale změny nekončily.
MTX se totiž chtělo prosadit na zahraničních trzích, kde tou dobou Škoda ještě nezískala takovou popularitu. Místo mladoboleslavského motoru se tak pod kapotu nastěhovalo několik jednotek od Fordu a později minimálně jedna z korejského Hyundai. Úpravami prošel i interiér, který byl mimo jiné vybaven technikou a sedačkami z Fiesty.
Když šel vůz v roce 1995 do malosériové výroby, jeho konstrukce byla takřka nezměněna a design zůstal takový, jaký navrhl Václav král. Vůz měřil 3.515 mm na délku, 1.650 mm na šířku a 1.385 na výšku. Jeho hmotnost zůstala víceméně podobná, tedy okolo 800 kilogramů.
K dispozici byla celá paleta motorů, od nejslabší 1.1 o výkonu 50 koní, až po nejsilnější 1.8 s výkonem přes 130 koní, se kterým dokázala BeachBuggy svištět až 190 km/h a z 0 na 100 km/h vystřelila za 7,6 sekundy. Všechny motorizace přitom byly spojeny s manuální převodovkou.
Beach Buggy si mohli zákazníci objednat ve dvou provedeních, jako kompletní vůz připravený na silnice, nebo jako skládačku, kterou si mohli kompletovat sami doma po večerech. Cena hotového vozu začínala na částce cca 443.000 Kč. Kolik kusů Beach Buggy se vyrobilo bohužel netušíme, ovšem její malosériová produkce probíhala podle některých až do roku 2002.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.