Určitě vás překvapí, jak těžké bylo vybrat následující vozy. Pokud se podíváme do historie, úspěšných a krásných automobilů se u nás vyrobilo opravdu velké množství. Některé z nich nás ale v zahraničí nikdy proslavit nemohly, neboť z různých důvodů nikdy neopustili státní hranice či samotné brány automobilky (např. koncepty). Nakonec jsme pro vás vybrali tyto:
NW Präsident (1898)
Za vznikem prvního sériově vyráběného vozu na území našeho státu stála fabrika s názvem „Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft“. Zkráceně se označovala jako NW a důležité je, že z ní později vznikla kopřivnická Tatra. Vůz byl poháněn vzadu umístěným dvouválcovým motorem o objemu 2,7 litru a výkonu necelých 5 kW, což mu umožňovalo jízdu rychlostí kolem 30 km/h.
Tatra 87 (1937)
Tento aerodynamický vůz se světu představil v roce 1937 a navázal na předcházející kopřivnický automobil podobné konstrukce – Tatra 77, který se stal průkopníkem aerodynamických tvarů. Duchovním otcem je Hans Ledwinka, který se dokonce podílel i na výrobě předchozího automobilu NW Präsident. Dodnes je Tatra 87, zejména pro své tvary a celkovou koncepci konstrukce, obdivována na nejrůznějších veteránských přehlídkách a soutěžích. V mezinárodním měřítku jde určitě o nejvyhledávanější veteránský vůz celé československé automobilové historie. Největší ohlas však měla mezi lety 1947 až 1950, kdy s ní cestovatelská dvojice Hanzelka a Zikmund podnikla výpravy do jižní Ameriky a Afriky.
Velorex (1945)
Známý také jako hadraplán, je původně tříkolové vozítko s trubkovým rámem potaženým koženkou. Jedná se o jediné homologované vozidlo s plátěnou karoserií na světě. Velorex byl původně vyráběn jako malosériová výroba bratrů Stránských, později ve velodružstvu Solnice jako vozítko pro invalidy. Po ukončení výroby tříkolových Velorexů, kterých se vyrobilo přes 15 tisíc kusů, byly vyráběny ještě čtyřkolové Velorexy. Ty však nikdy nedosáhly slávy tříkolových předchůdců. Velorexy je možné najít po celé Evropě, několik jich jezdí i v Asii, v Americe a jeden dokonce v Austrálii. Nejslavnější z Velorexů si zahrál ve filmu Vrchní, prchni!, nicméně Velorex se objevil i v zahraničí, například v nizozemském filmu Momentky či britském pořadu Top Gear.
Tatra 603 (1956)
Nebo také „šestsettrojka“ byla nástupcem Tatry 600 Tatraplan, a byla posledním vozem slavné řady s proudnicovou karoserií. Vyráběla se téměř dvacet let, během kterých vzniklo více než 20 tisíc exemplářů. Ve své době se jednalo o největší pýchu českého automobilového průmyslu, a i když o ní byl velký zájem i na západě, mimo východní blok se jich dostalo jen velmi málo. Vůz byl dlouhý pět metrů, vážil lehce pod 1,5 tuny a poháněl jej vidlicový osmiválec o objemu 2,5 litru a výkonu 70 kW. Maximální rychlost byla kolem 160 km/h.
Škoda 1000/1100 MBX (1960)
Historie MBX se začala psát již v roce 1960. To okřídlený šíp vyrobil v pobočném závodě v Kvasinách dva prototypy s interním označením 990 Tudor. Oba se vyznačovaly karosérií s negativním sklonem zadních sloupků, navazujících na panoramatické zadní sklo, a bezrámovými okny dveří. Premiéra na ženevském autosalonu proběhla podle očekávání úspěšně, do výroby se ale tudor, s vysokým podílem ruční práce, dostal až v říjnu 1966.
Pod kapotou 1000 MBX se objevil litrový zážehový čtyřválec o výkonu 52 koní s točivým momentem 75,5 Nm. Už od listopadu 1967 byla ve výrobě dynamičtější verze 1100 MBX se zážehovou jedenáctistovkou o stejném výkonu 52 koní, avšak s točivým momentem 81,4 Nm. Provedení 1100 MBX se do roku 1969 vyrobilo 1114 kusů, celkově tak vzniklo 2517 kusů tudoru, všechny ve verzi De Luxe. Většina vyrobených kusů se prodala mimo Československo, což mimo jiné přispělo k popularizaci Škody v zahraničí.
Škoda 110 R (1970)
Elegantní sportovní kupé, nabízející nízkou váhu, aerodynamické tvary, motor vzadu a pohon zadních kol. Škoda 110 R představovala řidičům východního bloku alternativu k Porsche 911, a lidé si ji zamilovali. Pod kapotou se nacházel čtyřválcový motor o objemu 1,107 cm3. Ten produkoval až 46 kW (cca 62 koní), což dokázalo aerodynamické 880 kilogramů vážící erko rozpohybovat až k maximální rychlosti 140 km/h.
Kupé bylo vybaveno čtyřmi sedačkami, oficiálně šlo ale o vůz 2 + 2, kdy si komfortní jízdu mohli užít pouze cestující na předních sportovních sedačkách. Zadní dvě místa byla pouze nouzová. Velice významnou součástí modelu Škoda 110 R jsou jeho závodní deriváty. Jedním z nich je světoznámá Škoda 130 RS. Ta si v průběhu sedmdesátých let získala popularitu a hlavně respekt napříč celým závodním světem.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.