President, úplně první automobil postavený v Rakousko-Uhersku

AutoRoad.cz, 2. května 2017, 12:59 Google+

Historie kopřivnické Tatry začíná daleko v historii. Prvopočátky později velmi úspěšné automobilky sahají do doby úplně prvních nesmělých krůčků automobilismu a začínají ve firmě Šustala.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tatra President

Tatra President | foto: Tatra

Sdílejte článek

Roku 1850 založil Ignác Šustala malou dílnu, ve které vyráběl klasické vozy tažené koněm. Konstrukce jeho bryček byla jednoduchá, lehká a spolehlivá, proto si brzy získala popularitu a dílna se začala rozrůstat. Již po třech letech provozu do firmy vstoupil továrník Adolf Raška a společnost získala název Ignatz Schustala & Comp. V jejím portfoliu tou dobou byly lehké bryčky, luxusní cestovní kočáry i poštovní a nákladní vozy.

Dobrá pověst společnosti se šířila velice rychle, což mělo za následek další rozvoj továrny a hlavně exportu. Ten proudil převážně do Pruska, Ruska ale i do zámoří. Během této éry vzniklo ve společnosti několik patentů, rozšířil se sortiment a roční produkce se za rok 1870 pohybovala okolo 1200 kočárů.

Následkem finančních potíží rozšiřuje společnost nabídku svých produktů a roku 1881 spouští výrobu železničních vagónů a buduje i tovární vlečku. 

Roku 1891 se odehrávají dvě důležité události. Tou radostnější je přeměna společnosti na akciovou a změna názvu na Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft. Tou smutnější zprávou je úmrtí zakladatele společnosti. Ignác Šustala umírá ve věku 68 let a do čela společnosti se staví jeho syn Adolf. Ten však v této pozici vydrží pouze 4 roky a poté ze společnosti odchází a prodává své akcie.

img-responsive

Tatra President se vyráběla v továrně Nesselsdorfer | foto: wikimedia.org

V roce 1897 nastává zlomový moment, který předurčí osud společnosti pro další století a kterým se Tatra, tehdy ještě známá pod názvem Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft, či zkratkou NW, zapíše nesmazatelným písmem do historie automobilismu. Vzniká zde totiž President, první automobil vyráběný na území celého Rakousko-Uherska.

Celý vůz President byl inspirován německým automobilem Benz Viktoria. Ten si pořídil český továrník Theodor von Liebieg, osobní přítel Karla Benze, a seznámil s ním i ředitele budoucí Tatry, pana Hugo von Fischera. Ten byl vozem zaujat a dušoval se, že pokud by měl k dispozici motor a jeden automobil Benz na zaučení dělníků, jistě by ve své továrně dokázal podobný "kočár bez koní" sestrojit.

Theodor von Liebieg vzal jeho slova vážně a pořídil pro kopřivnickou továrnu od Benze motor a jeden jeho vůz, který byl později pojmenován "Instruktor", neboť během jeho rozebírání a skládání se dělnicí učili principům, které byly při jeho stavbě použity.

img-responsive

Inspirací pro vznik vozu Präsident byl automobil Mercedes Viktoria | foto: wikimedia.org

Ačkoliv vůz President technicky vycházel z vozu Benz, bylo zde použito mnoha nových a originálních řešení, které tyto dva automobily činily zcela odlišnými. Karoserie i podvozek vozu President vycházely z kočáru Mylord, ze kterého byla vymontována oj a do míst, kam se dříve ukládala zavazadla, byl zabudován dvouválcový motor Benz 2,7 litru o výkonu 3,7 kW ( 5 koní ). Nádrž měla obsah 23 litrů a nacházela se pod předními sedadly. Automobil měl dvě rychlosti a výkon byl na kola přenášen pomocí dvou řetězů. Maximální rychlost dosahovala až 30 km/h.

Na konstrukci a vzniku tohoto automobilu se mimo jiné podíleli i slavní konstruktéři jako Leopold Sviták, Hans Ledwinka nebo Edmund Rumpler.

Krátce po svém dokončení se vůz President se čtyřčlennou posádkou vydal na propagační cestu do Vídně. Cesta byla dlouhá 330 kilometrů a posádce trvala přes 14 hodin. Ne této cestě ho doprovázel i vůz Instruktor.

 V roce 1977 byla podle originálních nákresů zhotovena věrná replika vozu která ho znázorňuje v podobě, v jaké v roce 1897 vyjel poprvé z továrny a je k vidění v kopřivnickém muzeu Tatry. Originální vůz President si můžete prohlédnout v prostorách Národního technického muzea v Praze. 

Vytisknout

Diskuze: President, úplně první automobil postavený v Rakousko-Uhersku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nokian se ve střední Evropě zaměřuje na nabídku celoročních pnaumatik

Nokian mění strategii pro střední Evropu. Máme mít radost?

Toyota Corolla Cross - Japonci překvapili s dalším SUV

Toyota Corolla Cross - Japonci překvapili s dalším SUV. Načekáme se ale...

Renault Air4

Air4, létající Renault

HydrogenShunter 1000, vodíková lokomotiva od CZ Loko

HydrogenShunter 1000, vodíková lokomotiva od CZ Loko

Dacia Jogger

Dnes se spouští objednávky na nový model Dacia Jogger, ceny jsou skvělé

Toyota

Sedm tipů, jak bezpečně přežít zimu

Škoda Enyaq iV 80

ŠKODA ENYAQ iV má velké šance získat na cenu evropské „Auto roku“

Škoda představila modernizované SUV Karoq

Škoda představila modernizované SUV Karoq

Hackeři

Žaloba vydavatelství INCORP na programátora Borise Vala

Toyota Hilux

Toyota Hilux získala cenný titul

Ilustrační foto

Pokuty za dálniční známky přinesly balík

Ilustrační foto

Stávky se zúčastnila skoro polovina zkušebních komisařů. Ministerstvo kritiku přesto odmítá

Impozantní skok freestyle motokrosového jezdec Thomase Pagès

Dost dobře možná nejextrémnější skok na motorce v dějinách

Ford Galaxy Hybrid

Test Ford Galaxy 2.5 Hybrid Titanium – nejlepší volba pro velikou rodinu?

McLaren GT

McLaren je na prodej? Údajně kolem krouží hned dvě automobilky

reklama

Doporučujeme

Škoda Octavia třetí generace po faceliftu

Škoda Auto vyrobila již 1 500 000 kusů Octavie třetí generace

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Ford Galaxy 2.5 Hybrid Titanium – nejlepší volba pro velikou rodinu?

  2. Toyota Hilux získala cenný titul

  3. Dost dobře možná nejextrémnější skok na motorce v dějinách

  4. Pokuty za dálniční známky přinesly balík

  5. Stávky se zúčastnila skoro polovina zkušebních komisařů. Ministerstvo kritiku přesto odmítá

  6. Dnes se spouští objednávky na nový model Dacia Jogger, ceny jsou skvělé

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud