President, úplně první automobil postavený v Rakousko-Uhersku

Tatra President
Tatra President, foto: Tatra
AutoRoad.cz 2. května 2017 12:59
Sdílej:

Historie kopřivnické Tatry začíná daleko v historii. Prvopočátky později velmi úspěšné automobilky sahají do doby úplně prvních nesmělých krůčků automobilismu a začínají ve firmě Šustala.

Roku 1850 založil Ignác Šustala malou dílnu, ve které vyráběl klasické vozy tažené koněm. Konstrukce jeho bryček byla jednoduchá, lehká a spolehlivá, proto si brzy získala popularitu a dílna se začala rozrůstat. Již po třech letech provozu do firmy vstoupil továrník Adolf Raška a společnost získala název Ignatz Schustala & Comp. V jejím portfoliu tou dobou byly lehké bryčky, luxusní cestovní kočáry i poštovní a nákladní vozy.

Dobrá pověst společnosti se šířila velice rychle, což mělo za následek další rozvoj továrny a hlavně exportu. Ten proudil převážně do Pruska, Ruska ale i do zámoří. Během této éry vzniklo ve společnosti několik patentů, rozšířil se sortiment a roční produkce se za rok 1870 pohybovala okolo 1200 kočárů.

Následkem finančních potíží rozšiřuje společnost nabídku svých produktů a roku 1881 spouští výrobu železničních vagónů a buduje i tovární vlečku. 

Roku 1891 se odehrávají dvě důležité události. Tou radostnější je přeměna společnosti na akciovou a změna názvu na Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft. Tou smutnější zprávou je úmrtí zakladatele společnosti. Ignác Šustala umírá ve věku 68 let a do čela společnosti se staví jeho syn Adolf. Ten však v této pozici vydrží pouze 4 roky a poté ze společnosti odchází a prodává své akcie.

V roce 1897 nastává zlomový moment, který předurčí osud společnosti pro další století a kterým se Tatra, tehdy ještě známá pod názvem Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft, či zkratkou NW, zapíše nesmazatelným písmem do historie automobilismu. Vzniká zde totiž President, první automobil vyráběný na území celého Rakousko-Uherska.

Celý vůz President byl inspirován německým automobilem Benz Viktoria. Ten si pořídil český továrník Theodor von Liebieg, osobní přítel Karla Benze, a seznámil s ním i ředitele budoucí Tatry, pana Hugo von Fischera. Ten byl vozem zaujat a dušoval se, že pokud by měl k dispozici motor a jeden automobil Benz na zaučení dělníků, jistě by ve své továrně dokázal podobný "kočár bez koní" sestrojit.

Theodor von Liebieg vzal jeho slova vážně a pořídil pro kopřivnickou továrnu od Benze motor a jeden jeho vůz, který byl později pojmenován "Instruktor", neboť během jeho rozebírání a skládání se dělnicí učili principům, které byly při jeho stavbě použity.

Ačkoliv vůz President technicky vycházel z vozu Benz, bylo zde použito mnoha nových a originálních řešení, které tyto dva automobily činily zcela odlišnými. Karoserie i podvozek vozu President vycházely z kočáru Mylord, ze kterého byla vymontována oj a do míst, kam se dříve ukládala zavazadla, byl zabudován dvouválcový motor Benz 2,7 litru o výkonu 3,7 kW ( 5 koní ). Nádrž měla obsah 23 litrů a nacházela se pod předními sedadly. Automobil měl dvě rychlosti a výkon byl na kola přenášen pomocí dvou řetězů. Maximální rychlost dosahovala až 30 km/h.

Na konstrukci a vzniku tohoto automobilu se mimo jiné podíleli i slavní konstruktéři jako Leopold Sviták, Hans Ledwinka nebo Edmund Rumpler.

Krátce po svém dokončení se vůz President se čtyřčlennou posádkou vydal na propagační cestu do Vídně. Cesta byla dlouhá 330 kilometrů a posádce trvala přes 14 hodin. Ne této cestě ho doprovázel i vůz Instruktor.

 V roce 1977 byla podle originálních nákresů zhotovena věrná replika vozu která ho znázorňuje v podobě, v jaké v roce 1897 vyjel poprvé z továrny a je k vidění v kopřivnickém muzeu Tatry. Originální vůz President si můžete prohlédnout v prostorách Národního technického muzea v Praze. 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?