Historie – Tremp, který jsme vám představili minulý týden, označuje sama Škoda za ideového předchůdce Felicie Fun. V Mladé Boleslavi ale možná tak trochu zapomínají na koncept z podzimu 1993. Favorit, nebo chcete-li Pickup, Fun totiž ukazuje to, co pár let po něm dotáhla Felicia.
Že se s autem pro volnočasové aktivity v Mladé Boleslavi i po konci projektu Tremp počítalo ukázal již v prosinci 1992 koncept Škoda Fun. Postupem času jej v literatuře najdete pod různými názvy – pouze Fun, Favorit Fun, Pickup Fun nebo dokonce Favorit Funnycar. Poslední jméno se objevilo na tabulce v továrním Škodováckém muzeu. I přes různé názvy jde ale pořád o jedno auto, Favorit Pickup předělaný do podoby plážového vozu. Jak již bylo řečeno, první prototyp byl dokončen již v prosinci 1992. Poznáte ho podle růžového laku ve spojení se zeleným předním rámem, zeleným rámem na korbě a zelenou spodní částí karosérie. Kola byla původně žlutá, postupně je ale nahradily šedé ráfky. Také původně sériová světla dostala kruhové kryty ve stylu Trempa.
Prototyp vznikl ve vývojovém středisku v Česaně, po technické stránce se ale mohl chlubit v podstatě jen o 60 milimetrů zvednutým podvozkem. Zajímavější byla zadní korba, do níž se mohla vysunout druhá řada sedadel a z dvoumístného pickupu se tak stalo rázem čtyřmístné auto. Růžový prototyp dnes nicméně při spojení Favorit Fun příliš lidí nezná, za to žlutý vůz si vybaví snad úplně každý. Je to tím, že jej Škoda oficiálně prezentovala na frankfurtském autosalonu 1993, navíc je jeho barevná kombinace daleko bližší pozdější Felicii Fun. Základem je tak žlutá barva, doplněná modrým rámem vpředu i na korbě, bílými nárazníky, podběhy a nástavci prahů, bílými 14palcovými litými koly s nápisem Škoda a výraznou grafikou se surfovacími prkny. Ta přitom nebyla zvolena náhodně, stačí se podívat na střešní nosič, kde jedno takové prkno najdeme.
Stejně jako původní vůz z prosince předchozího roku vznikal i žlutý Fun v Česaně a dostal také přizvednutý podvozek. I díky prezentaci v Automagazínu z října 1993 o něm však víme docela hodně informací. Začít můžeme například interiérem, jehož sedadla měla modré bočnice a středy s grafikou surfovacích prken. Modrá barva se objevila také na koženém potahu sportovního tříramenného volantu, středovém tunelu, hlavici řadící páky a palubní desce. Naopak budíky byly podbarveny žlutou barvou, což později převzala nejen Felicia Fun. Součástí výbavy bylo i rádio Blaupunkt s kazetovým přehrávačem, respektive elektricky ovládané okno stěny mezi kabinou a ložným prostorem. Výklopná stěna má v sobě integrovaný sedák a opěradlo pro dvě osoby. To je oproti pozdějšímu řešení se dvěma samostatnými místy s vlastními opěrkami v sériové Felicii Fun poněkud rozdíl.
Jak podotýká Automagazín, stěna se ovládala pomocí pákového mechanismu. Ložná plocha pak kromě místa na větší předměty nabídla také 20litrovou ledničku, která v horkých měsících přišla vhod. Technika byla zcela sériová, to znamená zážehovou třináctistovku o výkonu 40 kW (54 k) v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou, roztáčející přední kola. I to ovšem mělo svůj důvod – konstrukční jednoduchost by umožnila prakticky okamžité zahájení (malo)sériové výroby. A že k ní nebylo daleko, předpokládán byl především velký zájem v Německu (tehdejší SRN), ostatně proto i premiéra ve Frankfurtu. Odhadovaná cena byla někde kolem 20 000 marek. Do výroby nakonec Škoda Fun nešla, skončilo jen u dvou známých prototypů, z nichž se minimálně ten žlutý občas objeví z depozitáře i v muzeu značky. Myšlenku volnočasového pickupu tak dotáhla do konce až o pár let později Felicia.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.