Historie – Tremp, který jsme vám představili minulý týden, označuje sama Škoda za ideového předchůdce Felicie Fun. V Mladé Boleslavi ale možná tak trochu zapomínají na koncept z podzimu 1993. Favorit, nebo chcete-li Pickup, Fun totiž ukazuje to, co pár let po něm dotáhla Felicia.
Že se s autem pro volnočasové aktivity v Mladé Boleslavi i po konci projektu Tremp počítalo ukázal již v prosinci 1992 koncept Škoda Fun. Postupem času jej v literatuře najdete pod různými názvy – pouze Fun, Favorit Fun, Pickup Fun nebo dokonce Favorit Funnycar. Poslední jméno se objevilo na tabulce v továrním Škodováckém muzeu. I přes různé názvy jde ale pořád o jedno auto, Favorit Pickup předělaný do podoby plážového vozu. Jak již bylo řečeno, první prototyp byl dokončen již v prosinci 1992. Poznáte ho podle růžového laku ve spojení se zeleným předním rámem, zeleným rámem na korbě a zelenou spodní částí karosérie. Kola byla původně žlutá, postupně je ale nahradily šedé ráfky. Také původně sériová světla dostala kruhové kryty ve stylu Trempa.
Prototyp vznikl ve vývojovém středisku v Česaně, po technické stránce se ale mohl chlubit v podstatě jen o 60 milimetrů zvednutým podvozkem. Zajímavější byla zadní korba, do níž se mohla vysunout druhá řada sedadel a z dvoumístného pickupu se tak stalo rázem čtyřmístné auto. Růžový prototyp dnes nicméně při spojení Favorit Fun příliš lidí nezná, za to žlutý vůz si vybaví snad úplně každý. Je to tím, že jej Škoda oficiálně prezentovala na frankfurtském autosalonu 1993, navíc je jeho barevná kombinace daleko bližší pozdější Felicii Fun. Základem je tak žlutá barva, doplněná modrým rámem vpředu i na korbě, bílými nárazníky, podběhy a nástavci prahů, bílými 14palcovými litými koly s nápisem Škoda a výraznou grafikou se surfovacími prkny. Ta přitom nebyla zvolena náhodně, stačí se podívat na střešní nosič, kde jedno takové prkno najdeme.
Stejně jako původní vůz z prosince předchozího roku vznikal i žlutý Fun v Česaně a dostal také přizvednutý podvozek. I díky prezentaci v Automagazínu z října 1993 o něm však víme docela hodně informací. Začít můžeme například interiérem, jehož sedadla měla modré bočnice a středy s grafikou surfovacích prken. Modrá barva se objevila také na koženém potahu sportovního tříramenného volantu, středovém tunelu, hlavici řadící páky a palubní desce. Naopak budíky byly podbarveny žlutou barvou, což později převzala nejen Felicia Fun. Součástí výbavy bylo i rádio Blaupunkt s kazetovým přehrávačem, respektive elektricky ovládané okno stěny mezi kabinou a ložným prostorem. Výklopná stěna má v sobě integrovaný sedák a opěradlo pro dvě osoby. To je oproti pozdějšímu řešení se dvěma samostatnými místy s vlastními opěrkami v sériové Felicii Fun poněkud rozdíl.
Jak podotýká Automagazín, stěna se ovládala pomocí pákového mechanismu. Ložná plocha pak kromě místa na větší předměty nabídla také 20litrovou ledničku, která v horkých měsících přišla vhod. Technika byla zcela sériová, to znamená zážehovou třináctistovku o výkonu 40 kW (54 k) v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou, roztáčející přední kola. I to ovšem mělo svůj důvod – konstrukční jednoduchost by umožnila prakticky okamžité zahájení (malo)sériové výroby. A že k ní nebylo daleko, předpokládán byl především velký zájem v Německu (tehdejší SRN), ostatně proto i premiéra ve Frankfurtu. Odhadovaná cena byla někde kolem 20 000 marek. Do výroby nakonec Škoda Fun nešla, skončilo jen u dvou známých prototypů, z nichž se minimálně ten žlutý občas objeví z depozitáře i v muzeu značky. Myšlenku volnočasového pickupu tak dotáhla do konce až o pár let později Felicia.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.