Známí neznámí – Pro pohyb v zasněžených horských oblastech si dnes koupíte sice spartánský, ale velice schopný off-road typu Lada 4x4 nebo Land Rover Defender. V dobách před válkou ale taková auta neexistovala a ve vyšších nadmořských výškách tak běžně jezdily jen pomalé koněspřežné saně. Škodovka se proto rozhodla otestoval svůj základní model Popular s lyžemi na přední nápravě.
Auto, co zachránilo Škodovku? Ne tak docela, každopádně jeden z nejdůležitějších modelů v historii celé automobilky rozhodně ano. Řeč je o Popularu, prvním vozu s okřídleným šípem, jenž měl vedle numerického označení i vlastní jméno. Představil se v roce 1934 a rychle se zařadil mezi nejoblíbenější automobily na trhu. Důvodů bylo několik – nízká cena, jisté jízdní vlastnosti zajištěné nezávislým zavěšením všech kol, lehký a tuhý páteřový rám podvozku, více místa pro cestující vpředu, zajištěné přesunutím převodovky k zadní nápravě, nebo opravdu široká nabídka verzí. Existovaly například sedan, dvoudveřový tudor, polokabriolet, roadster a dodávka.
Také v motorovém prostoru nechyběla rozmanitost. Od základní jednotky s objemem 903 cm3 o výkonu 13 kW (18 k) v modelu 418 Popular přes čtyřválec s objemem 995 cm3 o výkonu 15 kW (20 k) v modelu 420 Popular až po čtyřválce s moderním rozvodem OHV o výkonu 20 kW (27 k) a později dokonce 22 kW (30 k) nebo 23,5 kW (32 k). Tato rozmanitost v kombinaci se spolehlivostí, kdy například v roce 1934 auto dokonce bez zadního diferenciálu dojelo z Prahy do Kalkaty, a dalšími povedenými modely Rapid, Favorit nebo Superb vyšvihla Škodu v roce 1936 na první místo mezi všemi československými automobilkami.
Navíc nechybělo moc a Popular vznikl i jako jakýsi vzdálený předchůdce dnešních terénních vozidel. V únoru 1935 totiž začali mladoboleslavští technici s testováním Popularu, jenž měl usnadnit zásobování horských chat v zimním období, případně také pomáhat četnictvu nebo finanční stráži patrolovat na hřebenech pohraničních hor (ostatně, proto především tento vůz vznikl a testoval se v ranních hodinách, aby jej konkurence nemohla okopírovat). Všechny tyto aktivity totiž i tehdy zajišťovaly většinou pomalé koněspřežné saně nebo dokonce pouze lyže, rychlejší automobil by tak určitě přišel vhod. Od standardní verze se Popular, testovaný v okolí Špindlerova Mlýna, zas tak moc neodlišoval. Měl běžnou karosérii, světla i kola. Na ta přední však dostal lyže a na zadní pro změnu sněhové řetězy.
Kovové lyže byly umístěny na řízená kola, sněhové řetězy vzadu měly pro změnu zlepšit adhezi zadních pneumatik na kluzkém povrchu. V průběhu testů museli technici lyže upravovat, místo snýtování je svařili, vzadu pak bylo nutné, v porovnání s přední částí, lyže o dva centimetry zúžit. Aby se na lyžnice nelepil sníh, byly vyrobeny z navoskovaného jasanového dřeva. Pod kapotou vozu byl výše zmíněný litrový čtyřválec s výkonem 20 koní, jezdit se ale muselo na první převodový stupeň. Jen tak totiž mohl Popular na zasněžených silnicích využívat maxima točivého momentu. Zajímavostí byla možnost táhnout za autem několik lyžařů, čímž byly suplovány tehdy ještě málo rozšířené vleky. Testováno bylo několik automobilů, k masovějšímu rozšíření Popularu s lyžemi ale nakonec nedošlo.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.