Známí neznámí – Pro pohyb v zasněžených horských oblastech si dnes koupíte sice spartánský, ale velice schopný off-road typu Lada 4x4 nebo Land Rover Defender. V dobách před válkou ale taková auta neexistovala a ve vyšších nadmořských výškách tak běžně jezdily jen pomalé koněspřežné saně. Škodovka se proto rozhodla otestoval svůj základní model Popular s lyžemi na přední nápravě.
Auto, co zachránilo Škodovku? Ne tak docela, každopádně jeden z nejdůležitějších modelů v historii celé automobilky rozhodně ano. Řeč je o Popularu, prvním vozu s okřídleným šípem, jenž měl vedle numerického označení i vlastní jméno. Představil se v roce 1934 a rychle se zařadil mezi nejoblíbenější automobily na trhu. Důvodů bylo několik – nízká cena, jisté jízdní vlastnosti zajištěné nezávislým zavěšením všech kol, lehký a tuhý páteřový rám podvozku, více místa pro cestující vpředu, zajištěné přesunutím převodovky k zadní nápravě, nebo opravdu široká nabídka verzí. Existovaly například sedan, dvoudveřový tudor, polokabriolet, roadster a dodávka.
Také v motorovém prostoru nechyběla rozmanitost. Od základní jednotky s objemem 903 cm3 o výkonu 13 kW (18 k) v modelu 418 Popular přes čtyřválec s objemem 995 cm3 o výkonu 15 kW (20 k) v modelu 420 Popular až po čtyřválce s moderním rozvodem OHV o výkonu 20 kW (27 k) a později dokonce 22 kW (30 k) nebo 23,5 kW (32 k). Tato rozmanitost v kombinaci se spolehlivostí, kdy například v roce 1934 auto dokonce bez zadního diferenciálu dojelo z Prahy do Kalkaty, a dalšími povedenými modely Rapid, Favorit nebo Superb vyšvihla Škodu v roce 1936 na první místo mezi všemi československými automobilkami.
Navíc nechybělo moc a Popular vznikl i jako jakýsi vzdálený předchůdce dnešních terénních vozidel. V únoru 1935 totiž začali mladoboleslavští technici s testováním Popularu, jenž měl usnadnit zásobování horských chat v zimním období, případně také pomáhat četnictvu nebo finanční stráži patrolovat na hřebenech pohraničních hor (ostatně, proto především tento vůz vznikl a testoval se v ranních hodinách, aby jej konkurence nemohla okopírovat). Všechny tyto aktivity totiž i tehdy zajišťovaly většinou pomalé koněspřežné saně nebo dokonce pouze lyže, rychlejší automobil by tak určitě přišel vhod. Od standardní verze se Popular, testovaný v okolí Špindlerova Mlýna, zas tak moc neodlišoval. Měl běžnou karosérii, světla i kola. Na ta přední však dostal lyže a na zadní pro změnu sněhové řetězy.
Kovové lyže byly umístěny na řízená kola, sněhové řetězy vzadu měly pro změnu zlepšit adhezi zadních pneumatik na kluzkém povrchu. V průběhu testů museli technici lyže upravovat, místo snýtování je svařili, vzadu pak bylo nutné, v porovnání s přední částí, lyže o dva centimetry zúžit. Aby se na lyžnice nelepil sníh, byly vyrobeny z navoskovaného jasanového dřeva. Pod kapotou vozu byl výše zmíněný litrový čtyřválec s výkonem 20 koní, jezdit se ale muselo na první převodový stupeň. Jen tak totiž mohl Popular na zasněžených silnicích využívat maxima točivého momentu. Zajímavostí byla možnost táhnout za autem několik lyžařů, čímž byly suplovány tehdy ještě málo rozšířené vleky. Testováno bylo několik automobilů, k masovějšímu rozšíření Popularu s lyžemi ale nakonec nedošlo.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?