Vypadá divně? Ale budete ho chtít! První géčko od AMG je něco jako GLS minulosti

AutoRoad.cz, 16. června 2017, 07:04 Google+

Známí neznámí – Mercedes má dnes v nabídce hned tři velká a luxusní SUV, která se navíc dají koupit i v provedení AMG. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let ale nikdo pojem luxusní SUV neznal, přesto poptávka po komfortním stroji, co projede vším a s co nejvyšší rychlostí existovala. Trojcípá hvězda se ji rozhodla uspokojit, jiný terénní vůz než legendární Geländewagen však tehdy v nabídce neměla.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mercedes-Benz AMG 280 GE 5.6 Sport je prvním géčkem od AMG.

Mercedes-Benz AMG 280 GE 5.6 Sport je prvním géčkem od AMG. | foto: Mercedes-AMG

Sdílejte článek

Mercedes-Benz G či G-Wagen a později třída G, což je všechno odvozeno od označení Geländewagen (v překladu terénní vůz), se poprvé představil začátkem roku 1979. Na podvozku se žebřinovým rámem vznikaly tří- nebo pětidveřová provedení, z nichž byl dále odvozen například kabriolet, pickup nebo dodávka. Vůz s kódovým označením W460 byl původně čistě pracovním nástrojem pro použití v nejtěžším terénu, náznaky luxusních prvků se do velkosériové výroby přenesly až s řadou W463, u níž také v roce 1998 spatřilo světlo světa první „géčko“ v provedení AMG. To se v nabídce drží dodnes a i když je jasně nejdražší, svým podivným způsobem je neskutečně fascinující. Dát totiž do naprosto neaerodynamického off-roadu dvakrát přeplňovaný osmi- nebo dvanáctiválec vyžaduje pořádnou dávku odvahy.

img-responsive

Takto vypadala sériová 280 GE z roku 1979. | foto: Mercedes-Benz

Zpátky ale do roku 1979, kdy byl G-Wagen pouze čistě pracovním nástrojem, někteří zákazníci Mercedesu ale chtěli přesně takové auto, jen v luxusnějším a rychlejším provedení. Tato poptávka tak dala vzniknout vůbec první verzi tohoto off-roadu s přídomkem AMG, skutečně téměř dvacet let před tou oficiální. Na vyladění stroje si ve Stuttgartu dali záležet, původní model 280 GE byste v něm tak hledali marně. Oproti standardnímu Geländewagenu dostal model s oficiálním označením AMG 280 GE 5.6 Sport celokožený interiér ve výrazné červené barvě, na krabicovitou karosérii off-roadu pak byla naroubována přední část tehdejší třídy S. Zahnuta byla nejen maska, navíc nalakovaná do zlaté barvy, ale také světlomety. Přepracovaný nárazník potom ozdobil naviják, to kdyby snad budoucí majitel někde zapadl. Celé to vypadalo neskutečně opulentně, tím spíš s novými koly, bočními nášlapy, přídavnou světelnou rampou a hodně excentrickým lakováním.

To nejzásadnější byste ale našli pod kapotou, kam se nastěhoval 5.6litrový osmiválec původem rovněž z třídy S (proto i ta přední část). Přesný výkon nebo dynamické parametry Mercedes nezveřejnil, v limuzíně ale tehdy stejná jednotka produkovala 200 kW (272 k) nebo 220 kW (300 k), respektive 178 kW (242 k) ve verzi s katalyzátorem. Oproti dnešním až 463 kW (630 k) provedení AMG G 65 je to sice hodně malé číslo, původní provedení 280 GE však mělo 2.8litrový šestiválec s výkonem 115 kW (156 k), respektive 110 kW (150 k) s katalyzátorem. A to už nějaký pokrok je. Nikde navíc není psáno, že si inženýři z Affalterbachu s osmiválcem ještě dále nepohráli a nedostali z něj trochu více síly. Oficiálně rovněž nevíme, komu byl vůz, jímž se Mercedes-AMG pochlubil na sociálních sítích, určen.

Provedení AMG 280 GE 5.6 Sport nicméně nezůstalo osamoceno. Podle dostupných informací mělo být v osmdesátých letech takto přestavěno nejméně pět 280 GE, do nichž byly zabudovány osmiválce o objemu 5.0 nebo 5.6 litru. Celá pětice se mírně odlišovala vnějším designem, pravděpodobně žádný další již nedostal přední masku z třídy S. Světla stejného modelu se však podle fotek na minimálně jeden další G-Wagen dostala. Vzniknout měla tři auta s levostranným a dvě s pravostranným řízením, tato dvojice pak měla být určena pro dubajského emíra Muhammada Al Maktúma. Ten je nynějším premiérem a viceprezidentem Spojených arabských emirátů a obě „géčka“ využíval k tahání přívěsů s koňmi. Sám je totiž aktivní závodník a také chovatel plnokrevníků. Nejméně jedno auto s levostranným řízením skončilo v rukách švýcarského designéra Luigi Colaniho, který jej přetvořil k obrazu svému. Nejedná se však o potvrzené informace. Ale i kdyby vznikl jen ten jeden kus ze sociálních sítí Mercedesu, jde minimálně o pozoruhodné dílo dnes nejspíše nevyčíslitelné hodnoty. Díky křížení třídy G se třídou S jde navíc tak tak trochu o prapředka dnešního GLS. Občas se v archivech značek skrývá nejedno překvapení...

Vytisknout

Diskuze: Vypadá divně? Ale budete ho chtít! První géčko od AMG je něco jako GLS minulosti

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Když dálková světla víc škodí, než pomáhají

Ilustrační foto

Jak auta ztrácí hodnotu a jak starý vůz je nejlepší koupit?

subaru brz

TEST Subaru BRZ – zábava na prvním místě

Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty od počátku koncipovaným jako elektromobil s bateriovým pohonem

Toyota intenzivně pracuje na zcela nových bateriích pro elektromobily

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Toyota GR Supra

TEST Toyota GR Supra - naštvaný kříženec s manuální převodovkou

on-line prodej

Zdarma ověření najetých kilometrů ojetých aut v Česku

Volkswagen představil zcela nový Tiguan

Volkswagen představil zcela nový Tiguan. TDI ano, na manuál zapomeňte

Suzuki Vitara Mild Hybrid

Bonusovka od Suzuki, slevy až 270 000 Kč

peugeot 408

Stellantis již otestoval použití syntetických paliv

MG HS

TEST: MG HS 1.5 TGI Emotion – nové SUV za 600 tisíc, má to háček?

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

ceny pohonných hmot

Pět zásadních změn pro české řidiče

Ilustrační foto

Novela zákona o povinném ručení - nejdůležitější změny

Volkswagen ID. GTI Concept

Volkswagen představuje ID. GTI Concept

reklama

Doporučujeme

Kompaktní hatchbacky ve svých nejlevnějších variantách.

Rapid drtí konkurenci! Proč je Škoda mezi 15 konkurenty nejvýhodnější?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Když dálková světla víc škodí, než pomáhají

  2. Jak auta ztrácí hodnotu a jak starý vůz je nejlepší koupit?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud