Známí neznámí – Mercedes má dnes v nabídce hned tři velká a luxusní SUV, která se navíc dají koupit i v provedení AMG. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let ale nikdo pojem luxusní SUV neznal, přesto poptávka po komfortním stroji, co projede vším a s co nejvyšší rychlostí existovala. Trojcípá hvězda se ji rozhodla uspokojit, jiný terénní vůz než legendární Geländewagen však tehdy v nabídce neměla.
Mercedes-Benz G či G-Wagen a později třída G, což je všechno odvozeno od označení Geländewagen (v překladu terénní vůz), se poprvé představil začátkem roku 1979. Na podvozku se žebřinovým rámem vznikaly tří- nebo pětidveřová provedení, z nichž byl dále odvozen například kabriolet, pickup nebo dodávka. Vůz s kódovým označením W460 byl původně čistě pracovním nástrojem pro použití v nejtěžším terénu, náznaky luxusních prvků se do velkosériové výroby přenesly až s řadou W463, u níž také v roce 1998 spatřilo světlo světa první „géčko“ v provedení AMG. To se v nabídce drží dodnes a i když je jasně nejdražší, svým podivným způsobem je neskutečně fascinující. Dát totiž do naprosto neaerodynamického off-roadu dvakrát přeplňovaný osmi- nebo dvanáctiválec vyžaduje pořádnou dávku odvahy.
Zpátky ale do roku 1979, kdy byl G-Wagen pouze čistě pracovním nástrojem, někteří zákazníci Mercedesu ale chtěli přesně takové auto, jen v luxusnějším a rychlejším provedení. Tato poptávka tak dala vzniknout vůbec první verzi tohoto off-roadu s přídomkem AMG, skutečně téměř dvacet let před tou oficiální. Na vyladění stroje si ve Stuttgartu dali záležet, původní model 280 GE byste v něm tak hledali marně. Oproti standardnímu Geländewagenu dostal model s oficiálním označením AMG 280 GE 5.6 Sport celokožený interiér ve výrazné červené barvě, na krabicovitou karosérii off-roadu pak byla naroubována přední část tehdejší třídy S. Zahnuta byla nejen maska, navíc nalakovaná do zlaté barvy, ale také světlomety. Přepracovaný nárazník potom ozdobil naviják, to kdyby snad budoucí majitel někde zapadl. Celé to vypadalo neskutečně opulentně, tím spíš s novými koly, bočními nášlapy, přídavnou světelnou rampou a hodně excentrickým lakováním.
To nejzásadnější byste ale našli pod kapotou, kam se nastěhoval 5.6litrový osmiválec původem rovněž z třídy S (proto i ta přední část). Přesný výkon nebo dynamické parametry Mercedes nezveřejnil, v limuzíně ale tehdy stejná jednotka produkovala 200 kW (272 k) nebo 220 kW (300 k), respektive 178 kW (242 k) ve verzi s katalyzátorem. Oproti dnešním až 463 kW (630 k) provedení AMG G 65 je to sice hodně malé číslo, původní provedení 280 GE však mělo 2.8litrový šestiválec s výkonem 115 kW (156 k), respektive 110 kW (150 k) s katalyzátorem. A to už nějaký pokrok je. Nikde navíc není psáno, že si inženýři z Affalterbachu s osmiválcem ještě dále nepohráli a nedostali z něj trochu více síly. Oficiálně rovněž nevíme, komu byl vůz, jímž se Mercedes-AMG pochlubil na sociálních sítích, určen.
Provedení AMG 280 GE 5.6 Sport nicméně nezůstalo osamoceno. Podle dostupných informací mělo být v osmdesátých letech takto přestavěno nejméně pět 280 GE, do nichž byly zabudovány osmiválce o objemu 5.0 nebo 5.6 litru. Celá pětice se mírně odlišovala vnějším designem, pravděpodobně žádný další již nedostal přední masku z třídy S. Světla stejného modelu se však podle fotek na minimálně jeden další G-Wagen dostala. Vzniknout měla tři auta s levostranným a dvě s pravostranným řízením, tato dvojice pak měla být určena pro dubajského emíra Muhammada Al Maktúma. Ten je nynějším premiérem a viceprezidentem Spojených arabských emirátů a obě „géčka“ využíval k tahání přívěsů s koňmi. Sám je totiž aktivní závodník a také chovatel plnokrevníků. Nejméně jedno auto s levostranným řízením skončilo v rukách švýcarského designéra Luigi Colaniho, který jej přetvořil k obrazu svému. Nejedná se však o potvrzené informace. Ale i kdyby vznikl jen ten jeden kus ze sociálních sítí Mercedesu, jde minimálně o pozoruhodné dílo dnes nejspíše nevyčíslitelné hodnoty. Díky křížení třídy G se třídou S jde navíc tak tak trochu o prapředka dnešního GLS. Občas se v archivech značek skrývá nejedno překvapení...
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.