Známí neznámí – Vydržet ve výrobě 25 let, to je na automobil velice slušný výkon. Mnoho případů z Ruska nebo Číny sice napovídá, že tato doba může být i nepoměrně delší, v porovnání s dnešním průměrným cyklem života nového vozu je ale i čtvrt století skoro až zázrak. Tím dlouhověkým automobilem je Nissan Tsuru, mexická verze v Americe prodávaného sedanu Sentra. Bohužel i ho brzy zničí striktní bezpečnostní požadavky.
Když se poprvé ukázal Nissan Sentra B13, vycházející z japonského typu Sunny B13, psal se rok 1991. Po Evropě se proháněl nový Golf třetí generace, Československo brázdila Škoda Favorit a ve formuli 1 se poprvé ukázal neznámý mladíček se jménem Michael Schumacher. O 25 let později se pomalu připravuje omlazovací kúra pro Golf číslo sedm, Favorita dávno vystřídala třetí Fabie s délkou na úrovni někdejšího Golfu a sedminásobný mistr světa, toho času v závodnickém důchodu, se dnes těžce zotavuje z ošklivé nehody na lyžích. Jen ta Sentra B13 ne a ne skončit. V USA tedy ano, tam to B13 zabalila už v roce 1994, v Mexiku se jako sedan Tsuru prodává nyní ve specifikaci pro modelový rok 2017. Ten však bude zároveň pro 4325 milimetrů dlouhý sedan posledním.
Nissan Tsuru (japonské označení pro jeřáb) do Mexika poprvé přijel na konci roku 1991 jako čtyřdveřový sedan nebo dvoudveřové kupé. Místní pobočka si ho ihned vzala do parády a několika úpravami jej přizpůsobila mexickým požadavkům. Většinou šlo o kosmetické nebo ergonomické záležitosti, největší zásah představovala úprava elektronických systémů. Pod kapotou se objevila zážehová šestnáctistovka o výkonu 65 kW (88 k), která mohla být kombinována také s čtyřstupňovou automatickou převodovkou. V roce 1993 dostal motor elektronické vstřikování a tím i výkon zvýšený na 68 kW (93 k), o necelých dvanáct měsíců později došlo na celkovou modernizaci vozu, při níž motor obdržel 16 ventilů s variabilním časováním, a tím i nárůst výkonu na 85 kW (116 k). Specialitou se stalo kupé 2000 GSR s dvoulitrovým šestnáctiventilovým čtyřválcem o výkonu 103 kW (140 k).
Tato verze ale měla pouze jepičí život, protože už na konci roku 1994 (modelový rok 1995) kupé z nabídky úplně zmizelo. Došlo i na mechanické úpravy, motor tak přišel o časování ventilů a jeho výkon spadl na 77 kW (105 k), zmizela některá ochranná řešení ve dveřích a také část protihlukové izloace. Celkově velice zjednodušena byla také nabídka sedanu, kdy se z verzí GS, GST a GSX staly GSI a GSII. Na druhou stranu automobil také snížil svou cenu. Důvodem pro razantní úpravy byl výrazný pokles prodejů a také fakt, že výchozí Sentra podstoupila na americkém trhu generační výměnu. V Mexiku vyráběný sedan jako by však tato situace nastartovala. Nissan sice na trh uvedl Sentru B14 (nyní už pod označením Sentra, aby nebyl zaměňován s modelem Tsuru), zákazníci začali ale čím dál častěji kupovat v Mexiku vyráběný starší typ. Ten měl totiž tu výhodu, že příliš vozů s místem produkce v Mexiku tehdy nejezdilo a zákazníci na to zkrátka slyšeli.
Slyšeli dokonce tak moc, že mezi lety 1997 a 2011 byl Nissan Tsuru vůbec nejprodávanějším automobilem v Mexiku. Důvodem přitom nebyl fakt, že by auto bylo laciné, bylo pouze levné, protože využívalo starší komponenty. V roce 2001 došlo k vyrobení miliontého vozu, o osm let později už sedan slavil 1,5 milionu vyrobených automobilů. Během té doby rovněž došlo k několika drobným (i vzhledovým) modernizacím, kdy se vozu vrátily některé komponenty zvukové izolace, kola dostala okrasné kryty a do interiéru se nastěhovala příplatková klimatizace. Rozsáhlá modernizace přišla v roce 2011, kdy byla z nabídky vyřazena automatická převodovka. Vyměněn byl naopak pětistupňový manuál, který společně se spojkou daroval Renault. Zážehová šestnáctistovka o výkonu 77 kW (105 k) s točivým momentem 140 Nm však zůstala stejná jako v roce 1994.
Od oné poslední modernizace plnily mexická automobilová média neustále spekulace o tom, kdy Tsuru skončí. Po jeho boku se totiž za necelé dvě dekády vystřídalo několik potencionálních následovníků, které ale „youngtimer“ přežil. Zároveň začaly klesat prodeje, po roce 2011 jej tak na trůnu nejprodávanějšího mexického vozu vystřídal Volkswagen Jetta. Problematická je také bezpečnost vozu. Díky relativně mírným zákonům totiž Nissan nedostal v průběhu let airbagy a ani další moderní prvky pasivní a aktivní bezpečnosti. V crash testu organizace Latin Ncap tak v roce 2013 neobdržel ani jednu hvězdičku. Poptávka po voze ale byla i dále uspokojivá, letos je tak Tsuru v nabídce jako provedení modelového roku 2017 (stále se stejným designem). To zůstává v nabídce s jedinou zážehovou šestnáctistovkou, pětistupňovou manuální převodovkou a ve verzích GSI, GSI 1.5 (speciální edice) a GSII. Základní model sice nemá ani hydraulický posilovač řízení nebo tříbodové pásy na zadních sedadlech, stojí ale 142 100 pesos (cca 187 000 korun).
Jenomže právě slabá bezpečnostní výbava vůz pohřbila. Mexická vláda se totiž snaží pomalu vylepšovat bezpečnostní standardy nových automobilů a Tsuru těmto nařízením zkrátka nevyhoví. Nissan proto do konce roku zastaví výrobu tříprostorové stálice pro domácí trh. S ní bude u konce také jedna éra mexického automobilového průmyslu. Tsuru, potažmo Sentra/Sunny B13, však stejně nekončí úplně. Pod označením V16 je auto v prodeji v některých státech Jižní Ameriky. Vizuálně jen mírně modifikované verze byly donedávna také dováženy na Střední východ nebo do některých afrických států. Tamní verze pak oproti té mexické postrádají třeba posilovač řízení nebo katalyzátor, mají horší brzdy, materiály v interiéru a místo hydraulické spojky mají pouze mechanickou. Tyto úpravy však stlačily cenu prakticky na úplné minimum. No a pak jsou tu také taxikáři, kteří prostorný sedan hned tak nevymění.
Zdroj: Nissan, thetruthaboutcars.com, en.wikipedia.org, es.wikipedia.org, carbuzz.com
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).