Známí neznámí – Vydržet ve výrobě 25 let, to je na automobil velice slušný výkon. Mnoho případů z Ruska nebo Číny sice napovídá, že tato doba může být i nepoměrně delší, v porovnání s dnešním průměrným cyklem života nového vozu je ale i čtvrt století skoro až zázrak. Tím dlouhověkým automobilem je Nissan Tsuru, mexická verze v Americe prodávaného sedanu Sentra. Bohužel i ho brzy zničí striktní bezpečnostní požadavky.
Když se poprvé ukázal Nissan Sentra B13, vycházející z japonského typu Sunny B13, psal se rok 1991. Po Evropě se proháněl nový Golf třetí generace, Československo brázdila Škoda Favorit a ve formuli 1 se poprvé ukázal neznámý mladíček se jménem Michael Schumacher. O 25 let později se pomalu připravuje omlazovací kúra pro Golf číslo sedm, Favorita dávno vystřídala třetí Fabie s délkou na úrovni někdejšího Golfu a sedminásobný mistr světa, toho času v závodnickém důchodu, se dnes těžce zotavuje z ošklivé nehody na lyžích. Jen ta Sentra B13 ne a ne skončit. V USA tedy ano, tam to B13 zabalila už v roce 1994, v Mexiku se jako sedan Tsuru prodává nyní ve specifikaci pro modelový rok 2017. Ten však bude zároveň pro 4325 milimetrů dlouhý sedan posledním.
Nissan Tsuru (japonské označení pro jeřáb) do Mexika poprvé přijel na konci roku 1991 jako čtyřdveřový sedan nebo dvoudveřové kupé. Místní pobočka si ho ihned vzala do parády a několika úpravami jej přizpůsobila mexickým požadavkům. Většinou šlo o kosmetické nebo ergonomické záležitosti, největší zásah představovala úprava elektronických systémů. Pod kapotou se objevila zážehová šestnáctistovka o výkonu 65 kW (88 k), která mohla být kombinována také s čtyřstupňovou automatickou převodovkou. V roce 1993 dostal motor elektronické vstřikování a tím i výkon zvýšený na 68 kW (93 k), o necelých dvanáct měsíců později došlo na celkovou modernizaci vozu, při níž motor obdržel 16 ventilů s variabilním časováním, a tím i nárůst výkonu na 85 kW (116 k). Specialitou se stalo kupé 2000 GSR s dvoulitrovým šestnáctiventilovým čtyřválcem o výkonu 103 kW (140 k).
Tato verze ale měla pouze jepičí život, protože už na konci roku 1994 (modelový rok 1995) kupé z nabídky úplně zmizelo. Došlo i na mechanické úpravy, motor tak přišel o časování ventilů a jeho výkon spadl na 77 kW (105 k), zmizela některá ochranná řešení ve dveřích a také část protihlukové izloace. Celkově velice zjednodušena byla také nabídka sedanu, kdy se z verzí GS, GST a GSX staly GSI a GSII. Na druhou stranu automobil také snížil svou cenu. Důvodem pro razantní úpravy byl výrazný pokles prodejů a také fakt, že výchozí Sentra podstoupila na americkém trhu generační výměnu. V Mexiku vyráběný sedan jako by však tato situace nastartovala. Nissan sice na trh uvedl Sentru B14 (nyní už pod označením Sentra, aby nebyl zaměňován s modelem Tsuru), zákazníci začali ale čím dál častěji kupovat v Mexiku vyráběný starší typ. Ten měl totiž tu výhodu, že příliš vozů s místem produkce v Mexiku tehdy nejezdilo a zákazníci na to zkrátka slyšeli.
Slyšeli dokonce tak moc, že mezi lety 1997 a 2011 byl Nissan Tsuru vůbec nejprodávanějším automobilem v Mexiku. Důvodem přitom nebyl fakt, že by auto bylo laciné, bylo pouze levné, protože využívalo starší komponenty. V roce 2001 došlo k vyrobení miliontého vozu, o osm let později už sedan slavil 1,5 milionu vyrobených automobilů. Během té doby rovněž došlo k několika drobným (i vzhledovým) modernizacím, kdy se vozu vrátily některé komponenty zvukové izolace, kola dostala okrasné kryty a do interiéru se nastěhovala příplatková klimatizace. Rozsáhlá modernizace přišla v roce 2011, kdy byla z nabídky vyřazena automatická převodovka. Vyměněn byl naopak pětistupňový manuál, který společně se spojkou daroval Renault. Zážehová šestnáctistovka o výkonu 77 kW (105 k) s točivým momentem 140 Nm však zůstala stejná jako v roce 1994.
Od oné poslední modernizace plnily mexická automobilová média neustále spekulace o tom, kdy Tsuru skončí. Po jeho boku se totiž za necelé dvě dekády vystřídalo několik potencionálních následovníků, které ale „youngtimer“ přežil. Zároveň začaly klesat prodeje, po roce 2011 jej tak na trůnu nejprodávanějšího mexického vozu vystřídal Volkswagen Jetta. Problematická je také bezpečnost vozu. Díky relativně mírným zákonům totiž Nissan nedostal v průběhu let airbagy a ani další moderní prvky pasivní a aktivní bezpečnosti. V crash testu organizace Latin Ncap tak v roce 2013 neobdržel ani jednu hvězdičku. Poptávka po voze ale byla i dále uspokojivá, letos je tak Tsuru v nabídce jako provedení modelového roku 2017 (stále se stejným designem). To zůstává v nabídce s jedinou zážehovou šestnáctistovkou, pětistupňovou manuální převodovkou a ve verzích GSI, GSI 1.5 (speciální edice) a GSII. Základní model sice nemá ani hydraulický posilovač řízení nebo tříbodové pásy na zadních sedadlech, stojí ale 142 100 pesos (cca 187 000 korun).
Jenomže právě slabá bezpečnostní výbava vůz pohřbila. Mexická vláda se totiž snaží pomalu vylepšovat bezpečnostní standardy nových automobilů a Tsuru těmto nařízením zkrátka nevyhoví. Nissan proto do konce roku zastaví výrobu tříprostorové stálice pro domácí trh. S ní bude u konce také jedna éra mexického automobilového průmyslu. Tsuru, potažmo Sentra/Sunny B13, však stejně nekončí úplně. Pod označením V16 je auto v prodeji v některých státech Jižní Ameriky. Vizuálně jen mírně modifikované verze byly donedávna také dováženy na Střední východ nebo do některých afrických států. Tamní verze pak oproti té mexické postrádají třeba posilovač řízení nebo katalyzátor, mají horší brzdy, materiály v interiéru a místo hydraulické spojky mají pouze mechanickou. Tyto úpravy však stlačily cenu prakticky na úplné minimum. No a pak jsou tu také taxikáři, kteří prostorný sedan hned tak nevymění.
Zdroj: Nissan, thetruthaboutcars.com, en.wikipedia.org, es.wikipedia.org, carbuzz.com
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?