Známí neznámí – Vydržet ve výrobě 25 let, to je na automobil velice slušný výkon. Mnoho případů z Ruska nebo Číny sice napovídá, že tato doba může být i nepoměrně delší, v porovnání s dnešním průměrným cyklem života nového vozu je ale i čtvrt století skoro až zázrak. Tím dlouhověkým automobilem je Nissan Tsuru, mexická verze v Americe prodávaného sedanu Sentra. Bohužel i ho brzy zničí striktní bezpečnostní požadavky.
Když se poprvé ukázal Nissan Sentra B13, vycházející z japonského typu Sunny B13, psal se rok 1991. Po Evropě se proháněl nový Golf třetí generace, Československo brázdila Škoda Favorit a ve formuli 1 se poprvé ukázal neznámý mladíček se jménem Michael Schumacher. O 25 let později se pomalu připravuje omlazovací kúra pro Golf číslo sedm, Favorita dávno vystřídala třetí Fabie s délkou na úrovni někdejšího Golfu a sedminásobný mistr světa, toho času v závodnickém důchodu, se dnes těžce zotavuje z ošklivé nehody na lyžích. Jen ta Sentra B13 ne a ne skončit. V USA tedy ano, tam to B13 zabalila už v roce 1994, v Mexiku se jako sedan Tsuru prodává nyní ve specifikaci pro modelový rok 2017. Ten však bude zároveň pro 4325 milimetrů dlouhý sedan posledním.
Nissan Tsuru (japonské označení pro jeřáb) do Mexika poprvé přijel na konci roku 1991 jako čtyřdveřový sedan nebo dvoudveřové kupé. Místní pobočka si ho ihned vzala do parády a několika úpravami jej přizpůsobila mexickým požadavkům. Většinou šlo o kosmetické nebo ergonomické záležitosti, největší zásah představovala úprava elektronických systémů. Pod kapotou se objevila zážehová šestnáctistovka o výkonu 65 kW (88 k), která mohla být kombinována také s čtyřstupňovou automatickou převodovkou. V roce 1993 dostal motor elektronické vstřikování a tím i výkon zvýšený na 68 kW (93 k), o necelých dvanáct měsíců později došlo na celkovou modernizaci vozu, při níž motor obdržel 16 ventilů s variabilním časováním, a tím i nárůst výkonu na 85 kW (116 k). Specialitou se stalo kupé 2000 GSR s dvoulitrovým šestnáctiventilovým čtyřválcem o výkonu 103 kW (140 k).
Tato verze ale měla pouze jepičí život, protože už na konci roku 1994 (modelový rok 1995) kupé z nabídky úplně zmizelo. Došlo i na mechanické úpravy, motor tak přišel o časování ventilů a jeho výkon spadl na 77 kW (105 k), zmizela některá ochranná řešení ve dveřích a také část protihlukové izloace. Celkově velice zjednodušena byla také nabídka sedanu, kdy se z verzí GS, GST a GSX staly GSI a GSII. Na druhou stranu automobil také snížil svou cenu. Důvodem pro razantní úpravy byl výrazný pokles prodejů a také fakt, že výchozí Sentra podstoupila na americkém trhu generační výměnu. V Mexiku vyráběný sedan jako by však tato situace nastartovala. Nissan sice na trh uvedl Sentru B14 (nyní už pod označením Sentra, aby nebyl zaměňován s modelem Tsuru), zákazníci začali ale čím dál častěji kupovat v Mexiku vyráběný starší typ. Ten měl totiž tu výhodu, že příliš vozů s místem produkce v Mexiku tehdy nejezdilo a zákazníci na to zkrátka slyšeli.
Slyšeli dokonce tak moc, že mezi lety 1997 a 2011 byl Nissan Tsuru vůbec nejprodávanějším automobilem v Mexiku. Důvodem přitom nebyl fakt, že by auto bylo laciné, bylo pouze levné, protože využívalo starší komponenty. V roce 2001 došlo k vyrobení miliontého vozu, o osm let později už sedan slavil 1,5 milionu vyrobených automobilů. Během té doby rovněž došlo k několika drobným (i vzhledovým) modernizacím, kdy se vozu vrátily některé komponenty zvukové izolace, kola dostala okrasné kryty a do interiéru se nastěhovala příplatková klimatizace. Rozsáhlá modernizace přišla v roce 2011, kdy byla z nabídky vyřazena automatická převodovka. Vyměněn byl naopak pětistupňový manuál, který společně se spojkou daroval Renault. Zážehová šestnáctistovka o výkonu 77 kW (105 k) s točivým momentem 140 Nm však zůstala stejná jako v roce 1994.
Od oné poslední modernizace plnily mexická automobilová média neustále spekulace o tom, kdy Tsuru skončí. Po jeho boku se totiž za necelé dvě dekády vystřídalo několik potencionálních následovníků, které ale „youngtimer“ přežil. Zároveň začaly klesat prodeje, po roce 2011 jej tak na trůnu nejprodávanějšího mexického vozu vystřídal Volkswagen Jetta. Problematická je také bezpečnost vozu. Díky relativně mírným zákonům totiž Nissan nedostal v průběhu let airbagy a ani další moderní prvky pasivní a aktivní bezpečnosti. V crash testu organizace Latin Ncap tak v roce 2013 neobdržel ani jednu hvězdičku. Poptávka po voze ale byla i dále uspokojivá, letos je tak Tsuru v nabídce jako provedení modelového roku 2017 (stále se stejným designem). To zůstává v nabídce s jedinou zážehovou šestnáctistovkou, pětistupňovou manuální převodovkou a ve verzích GSI, GSI 1.5 (speciální edice) a GSII. Základní model sice nemá ani hydraulický posilovač řízení nebo tříbodové pásy na zadních sedadlech, stojí ale 142 100 pesos (cca 187 000 korun).
Jenomže právě slabá bezpečnostní výbava vůz pohřbila. Mexická vláda se totiž snaží pomalu vylepšovat bezpečnostní standardy nových automobilů a Tsuru těmto nařízením zkrátka nevyhoví. Nissan proto do konce roku zastaví výrobu tříprostorové stálice pro domácí trh. S ní bude u konce také jedna éra mexického automobilového průmyslu. Tsuru, potažmo Sentra/Sunny B13, však stejně nekončí úplně. Pod označením V16 je auto v prodeji v některých státech Jižní Ameriky. Vizuálně jen mírně modifikované verze byly donedávna také dováženy na Střední východ nebo do některých afrických států. Tamní verze pak oproti té mexické postrádají třeba posilovač řízení nebo katalyzátor, mají horší brzdy, materiály v interiéru a místo hydraulické spojky mají pouze mechanickou. Tyto úpravy však stlačily cenu prakticky na úplné minimum. No a pak jsou tu také taxikáři, kteří prostorný sedan hned tak nevymění.
Zdroj: Nissan, thetruthaboutcars.com, en.wikipedia.org, es.wikipedia.org, carbuzz.com
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.