Nissan Tsuru vydržel ve výrobě 25 let, zabijí ho až bezpečnostní předpisy

ar6, 18. srpna 2016, 17:52 Google+

Známí neznámí – Vydržet ve výrobě 25 let, to je na automobil velice slušný výkon. Mnoho případů z Ruska nebo Číny sice napovídá, že tato doba může být i nepoměrně delší, v porovnání s dnešním průměrným cyklem života nového vozu je ale i čtvrt století skoro až zázrak. Tím dlouhověkým automobilem je Nissan Tsuru, mexická verze v Americe prodávaného sedanu Sentra. Bohužel i ho brzy zničí striktní bezpečnostní požadavky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nissan Tsuru je mexickou verzí Sentry B13, prodává se už 25 let.

Nissan Tsuru je mexickou verzí Sentry B13, prodává se už 25 let. | foto: Nissan

Sdílejte článek

Když se poprvé ukázal Nissan Sentra B13, vycházející z japonského typu Sunny B13, psal se rok 1991. Po Evropě se proháněl nový Golf třetí generace, Československo brázdila Škoda Favorit a ve formuli 1 se poprvé ukázal neznámý mladíček se jménem Michael Schumacher. O 25 let později se pomalu připravuje omlazovací kúra pro Golf číslo sedm, Favorita dávno vystřídala třetí Fabie s délkou na úrovni někdejšího Golfu a sedminásobný mistr světa, toho času v závodnickém důchodu, se dnes těžce zotavuje z ošklivé nehody na lyžích. Jen ta Sentra B13 ne a ne skončit. V USA tedy ano, tam to B13 zabalila už v roce 1994, v Mexiku se jako sedan Tsuru prodává nyní ve specifikaci pro modelový rok 2017. Ten však bude zároveň pro 4325 milimetrů dlouhý sedan posledním.

Nissan Tsuru (japonské označení pro jeřáb) do Mexika poprvé přijel na konci roku 1991 jako čtyřdveřový sedan nebo dvoudveřové kupé. Místní pobočka si ho ihned vzala do parády a několika úpravami jej přizpůsobila mexickým požadavkům. Většinou šlo o kosmetické nebo ergonomické záležitosti, největší zásah představovala úprava elektronických systémů. Pod kapotou se objevila zážehová šestnáctistovka o výkonu 65 kW (88 k), která mohla být kombinována také s čtyřstupňovou automatickou převodovkou. V roce 1993 dostal motor elektronické vstřikování a tím i výkon zvýšený na 68 kW (93 k), o necelých dvanáct měsíců později došlo na celkovou modernizaci vozu, při níž motor obdržel 16 ventilů s variabilním časováním, a tím i nárůst výkonu na 85 kW (116 k). Specialitou se stalo kupé 2000 GSR s dvoulitrovým šestnáctiventilovým čtyřválcem o výkonu 103 kW (140 k).

Tato verze ale měla pouze jepičí život, protože už na konci roku 1994 (modelový rok 1995) kupé z nabídky úplně zmizelo. Došlo i na mechanické úpravy, motor tak přišel o časování ventilů a jeho výkon spadl na 77 kW (105 k), zmizela některá ochranná řešení ve dveřích a také část protihlukové izloace. Celkově velice zjednodušena byla také nabídka sedanu, kdy se z verzí GS, GST a GSX staly GSI a GSII. Na druhou stranu automobil také snížil svou cenu. Důvodem pro razantní úpravy byl výrazný pokles prodejů a také fakt, že výchozí Sentra podstoupila na americkém trhu generační výměnu. V Mexiku vyráběný sedan jako by však tato situace nastartovala. Nissan sice na trh uvedl Sentru B14 (nyní už pod označením Sentra, aby nebyl zaměňován s modelem Tsuru), zákazníci začali ale čím dál častěji kupovat v Mexiku vyráběný starší typ. Ten měl totiž tu výhodu, že příliš vozů s místem produkce v Mexiku tehdy nejezdilo a zákazníci na to zkrátka slyšeli.

Slyšeli dokonce tak moc, že mezi lety 1997 a 2011 byl Nissan Tsuru vůbec nejprodávanějším automobilem v Mexiku. Důvodem přitom nebyl fakt, že by auto bylo laciné, bylo pouze levné, protože využívalo starší komponenty. V roce 2001 došlo k vyrobení miliontého vozu, o osm let později už sedan slavil 1,5 milionu vyrobených automobilů. Během té doby rovněž došlo k několika drobným (i vzhledovým) modernizacím, kdy se vozu vrátily některé komponenty zvukové izolace, kola dostala okrasné kryty a do interiéru se nastěhovala příplatková klimatizace. Rozsáhlá modernizace přišla v roce 2011, kdy byla z nabídky vyřazena automatická převodovka. Vyměněn byl naopak pětistupňový manuál, který společně se spojkou daroval Renault. Zážehová šestnáctistovka o výkonu 77 kW (105 k) s točivým momentem 140 Nm však zůstala stejná jako v roce 1994.

Od oné poslední modernizace plnily mexická automobilová média neustále spekulace o tom, kdy Tsuru skončí. Po jeho boku se totiž za necelé dvě dekády vystřídalo několik potencionálních následovníků, které ale „youngtimer“ přežil. Zároveň začaly klesat prodeje, po roce 2011 jej tak na trůnu nejprodávanějšího mexického vozu vystřídal Volkswagen Jetta. Problematická je také bezpečnost vozu. Díky relativně mírným zákonům totiž Nissan nedostal v průběhu let airbagy a ani další moderní prvky pasivní a aktivní bezpečnosti. V crash testu organizace Latin Ncap tak v roce 2013 neobdržel ani jednu hvězdičku. Poptávka po voze ale byla i dále uspokojivá, letos je tak Tsuru v nabídce jako provedení modelového roku 2017 (stále se stejným designem). To zůstává v nabídce s jedinou zážehovou šestnáctistovkou, pětistupňovou manuální převodovkou a ve verzích GSI, GSI 1.5 (speciální edice) a GSII. Základní model sice nemá ani hydraulický posilovač řízení nebo tříbodové pásy na zadních sedadlech, stojí ale 142 100 pesos (cca 187 000 korun).

Jenomže právě slabá bezpečnostní výbava vůz pohřbila. Mexická vláda se totiž snaží pomalu vylepšovat bezpečnostní standardy nových automobilů a Tsuru těmto nařízením zkrátka nevyhoví. Nissan proto do konce roku zastaví výrobu tříprostorové stálice pro domácí trh. S ní bude u konce také jedna éra mexického automobilového průmyslu. Tsuru, potažmo Sentra/Sunny B13, však stejně nekončí úplně. Pod označením V16 je auto v prodeji v některých státech Jižní Ameriky. Vizuálně jen mírně modifikované verze byly donedávna také dováženy na Střední východ nebo do některých afrických států. Tamní verze pak oproti té mexické postrádají třeba posilovač řízení nebo katalyzátor, mají horší brzdy, materiály v interiéru a místo hydraulické spojky mají pouze mechanickou. Tyto úpravy však stlačily cenu prakticky na úplné minimum. No a pak jsou tu také taxikáři, kteří prostorný sedan hned tak nevymění.

Zdroj: Nissan, thetruthaboutcars.com, en.wikipedia.org, es.wikipedia.org, carbuzz.com

Vytisknout

Diskuze: Nissan Tsuru vydržel ve výrobě 25 let, zabijí ho až bezpečnostní předpisy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

DS 7 Crossback

Test: DS7 Crossback 1,6 PureTech 225, francouzský elegán

Hyundai i20 N

Zcela nový Hyundai i20 N nabídne přes 200 koní a váhu stejnou jako soutěžní i20 Coupe WRC

Hyundai Ioniq EV

Hyundai Motor Czech přináší vlastní dotační program, ušetřit lze až 200 000 Kč!

Ilustrační foto

Škoda vzkázala, jak to bude po nových opatřeních vlády kvůli Covid-19

Alfa Romeo Stelvio

Přední hráč vycítil zájem a nabídne k pronájmu i SUV od Alfy Romeo

Volkswagen ID.3 dosáhl při testech Euro NCAP plného hodnocení pěti hvězd

Volkswagenu ID.3 dali při testech Euro NCAP zabrat. A výsledek?

Volkswagen K70 byl prvním modelem s kapalinovým chlazením a pohonem předních kol

Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

Ford Mustang Mach 1

Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

Lucie Borhyová je více než rok spojena s DS. Jejím novým strojem je DS 7 Crossback E-TENSE

Lucie Borhyová je spojena s DS. Ukázala zářivý úsměv a svůj nový vůz

Mercedes-Benz C 200 je stále ještě poměrně moderní, dobře vypadající, spolehlivý a za slušné peníze

TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

Peugeot 205 GTI

Restaurování ikony malých Hot Hatch

Renault Megane R. S.

Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Hyundai Ioniq EV

Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

Bývalý šampion F1 Nico Rosberg si test elektrického ID.R užil dešti navzdory

Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Nejslabší Enyaq iV 60 míří do předprodeje. Cena je ale stále nad "magickou" hranicí

reklama

Doporučujeme

Rolls-Royce Zenith

Rolls-Royce představuje... a cena je astronomická

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zcela nový Hyundai i20 N nabídne přes 200 koní a váhu stejnou jako soutěžní i20 Coupe WRC

  2. Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

  3. Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

  4. Škoda vzkázala, jak to bude po nových opatřeních vlády kvůli Covid-19

  5. Volkswagenu ID.3 dali při testech Euro NCAP zabrat. A výsledek?

  6. Přední hráč vycítil zájem a nabídne k pronájmu i SUV od Alfy Romeo

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud