Pár týdnů zpět jsme vám v sekci Historie představili dodnes uznávaný sportovní Peugeot 205 GTI, který je hodně divokou motokárou. Ve Francii se však objevil i jeho konkurent, a to od firmy Renault.
Jednalo se o první sportovní Clio s přílepkem Williams a prakticky se jednalo o předchůdce současného Clia RS. I dnes se dá tenhle prcek považovat za jeden z nejlepších malých hotchhatchů všech dob, který vznikl v roce 1993 jako silniční speciál odvozený od závodní verze Renault Clio Maxi.
A právě kvůli jeho homologaci muselo vzniknout určité množství silničních verzí Clia Maxi, čím bylo provedení Williams. V první sérii se přitom vyrobilo 3 800 kusů a po všech se doslova jen zaprášilo. Vývoj auta měla na starosti divize Renault Sport, která logicky vyvíjela i závodní Clio Maxi.
Vůbec poprvé se Clio Williams ukázalo na ženevském autosalonu v roce 1993 a u veřejnosti způsobilo rozruch. Proč? Kapota motoru se totiž otevírala opačně než je zvykem, jenže to hlavní byl pod ní umístěný atmosférický dvoulitr. K tomu se přidal opti paket karoserie, její speciální modrý odstín, rozšířený rozchod kol o 34 mm a snížená světlá výška o 35 mm.
Dotyčný motor ale nebyl novinkou, jednalo se spíš o větší evoluci původní jednotky 1.8 z verze Clio 16V. Nárůst objemu byl dosažen jeho převrtáním, odlišnými ventily, větším olejovým chladičem a novou klikovou hřídelí. Výkon ve výsledku činil 147 koní a 176 Nm, díky čemuž se Williams rozjel na maximálku 215 km/h a dokázal zrychlit z nuly na stovku za 7,8 vteřiny. S motorem byla spárována pětistupňová převodovka s nakrátko poskládanými prvními třemi převodovými stupni, ovšem čtyřka a pětka dostala do vínku delší zpřevodování.
Auto používalo v základu kotoučové brzdy na všech kolech, v první sérii však ještě chyběl systém ABS. Do sériové výbavy se dostala i zlatá litá kola s pneumatikami o rozměru 185/55 R15. Kromě modrého laku karoserie se však modrý odstín ukazoval i na dalších částech Williamsu, což bylo jeho hlavní poznávací znamení.
Modré tak byly všechny ciferníky přístrojů na palubní desce, sedadla a loga edice. K tomu se přidaly i tři budíky na středové konzoli, jeden ukazoval teplotu oleje, další jeho množství a tlak. Renault vyráběl Clio Williams celkem ve třech sériích. První obsahovala 3 800 kusů a zároveň byla nejlehčí, protože jí chybělo ABS, elektrická okna a střešní okno.
Pro velkou poptávku ale Renault porušil svou zásadu unikátnostni a v roce 1993 postavil dalších 1 600 exemplářů. Myslíte, že to stačilo? Nikoliv, a tak o rok později přišla druhá série s ABS a nebo klimatizací. Aby toho nebylo málo, poptávka stále rostla a tak se na svět podívala o další rok později třetí série se světlejším lakem karoserie Monaco Blue 432.
Dohromady se druhé a třetí série vyrobilo 6 700 kusů, avšak výkon i podvozek zůstaly stejné, jen výbava se lišila. Jak se dalo čekat, i přes to je dnes velký problém narazit na zachovalý kousek a pokud jej najdete, připravte si pořádnou sumu peněz...
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?