Pár týdnů zpět jsme vám v sekci Historie představili dodnes uznávaný sportovní Peugeot 205 GTI, který je hodně divokou motokárou. Ve Francii se však objevil i jeho konkurent, a to od firmy Renault.
Jednalo se o první sportovní Clio s přílepkem Williams a prakticky se jednalo o předchůdce současného Clia RS. I dnes se dá tenhle prcek považovat za jeden z nejlepších malých hotchhatchů všech dob, který vznikl v roce 1993 jako silniční speciál odvozený od závodní verze Renault Clio Maxi.
A právě kvůli jeho homologaci muselo vzniknout určité množství silničních verzí Clia Maxi, čím bylo provedení Williams. V první sérii se přitom vyrobilo 3 800 kusů a po všech se doslova jen zaprášilo. Vývoj auta měla na starosti divize Renault Sport, která logicky vyvíjela i závodní Clio Maxi.
Vůbec poprvé se Clio Williams ukázalo na ženevském autosalonu v roce 1993 a u veřejnosti způsobilo rozruch. Proč? Kapota motoru se totiž otevírala opačně než je zvykem, jenže to hlavní byl pod ní umístěný atmosférický dvoulitr. K tomu se přidal opti paket karoserie, její speciální modrý odstín, rozšířený rozchod kol o 34 mm a snížená světlá výška o 35 mm.
Dotyčný motor ale nebyl novinkou, jednalo se spíš o větší evoluci původní jednotky 1.8 z verze Clio 16V. Nárůst objemu byl dosažen jeho převrtáním, odlišnými ventily, větším olejovým chladičem a novou klikovou hřídelí. Výkon ve výsledku činil 147 koní a 176 Nm, díky čemuž se Williams rozjel na maximálku 215 km/h a dokázal zrychlit z nuly na stovku za 7,8 vteřiny. S motorem byla spárována pětistupňová převodovka s nakrátko poskládanými prvními třemi převodovými stupni, ovšem čtyřka a pětka dostala do vínku delší zpřevodování.
Auto používalo v základu kotoučové brzdy na všech kolech, v první sérii však ještě chyběl systém ABS. Do sériové výbavy se dostala i zlatá litá kola s pneumatikami o rozměru 185/55 R15. Kromě modrého laku karoserie se však modrý odstín ukazoval i na dalších částech Williamsu, což bylo jeho hlavní poznávací znamení.
Modré tak byly všechny ciferníky přístrojů na palubní desce, sedadla a loga edice. K tomu se přidaly i tři budíky na středové konzoli, jeden ukazoval teplotu oleje, další jeho množství a tlak. Renault vyráběl Clio Williams celkem ve třech sériích. První obsahovala 3 800 kusů a zároveň byla nejlehčí, protože jí chybělo ABS, elektrická okna a střešní okno.
Pro velkou poptávku ale Renault porušil svou zásadu unikátnostni a v roce 1993 postavil dalších 1 600 exemplářů. Myslíte, že to stačilo? Nikoliv, a tak o rok později přišla druhá série s ABS a nebo klimatizací. Aby toho nebylo málo, poptávka stále rostla a tak se na svět podívala o další rok později třetí série se světlejším lakem karoserie Monaco Blue 432.
Dohromady se druhé a třetí série vyrobilo 6 700 kusů, avšak výkon i podvozek zůstaly stejné, jen výbava se lišila. Jak se dalo čekat, i přes to je dnes velký problém narazit na zachovalý kousek a pokud jej najdete, připravte si pořádnou sumu peněz...
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.