Pár týdnů zpět jsme vám v sekci Historie představili dodnes uznávaný sportovní Peugeot 205 GTI, který je hodně divokou motokárou. Ve Francii se však objevil i jeho konkurent, a to od firmy Renault.
Jednalo se o první sportovní Clio s přílepkem Williams a prakticky se jednalo o předchůdce současného Clia RS. I dnes se dá tenhle prcek považovat za jeden z nejlepších malých hotchhatchů všech dob, který vznikl v roce 1993 jako silniční speciál odvozený od závodní verze Renault Clio Maxi.
A právě kvůli jeho homologaci muselo vzniknout určité množství silničních verzí Clia Maxi, čím bylo provedení Williams. V první sérii se přitom vyrobilo 3 800 kusů a po všech se doslova jen zaprášilo. Vývoj auta měla na starosti divize Renault Sport, která logicky vyvíjela i závodní Clio Maxi.
Vůbec poprvé se Clio Williams ukázalo na ženevském autosalonu v roce 1993 a u veřejnosti způsobilo rozruch. Proč? Kapota motoru se totiž otevírala opačně než je zvykem, jenže to hlavní byl pod ní umístěný atmosférický dvoulitr. K tomu se přidal opti paket karoserie, její speciální modrý odstín, rozšířený rozchod kol o 34 mm a snížená světlá výška o 35 mm.
Dotyčný motor ale nebyl novinkou, jednalo se spíš o větší evoluci původní jednotky 1.8 z verze Clio 16V. Nárůst objemu byl dosažen jeho převrtáním, odlišnými ventily, větším olejovým chladičem a novou klikovou hřídelí. Výkon ve výsledku činil 147 koní a 176 Nm, díky čemuž se Williams rozjel na maximálku 215 km/h a dokázal zrychlit z nuly na stovku za 7,8 vteřiny. S motorem byla spárována pětistupňová převodovka s nakrátko poskládanými prvními třemi převodovými stupni, ovšem čtyřka a pětka dostala do vínku delší zpřevodování.
Auto používalo v základu kotoučové brzdy na všech kolech, v první sérii však ještě chyběl systém ABS. Do sériové výbavy se dostala i zlatá litá kola s pneumatikami o rozměru 185/55 R15. Kromě modrého laku karoserie se však modrý odstín ukazoval i na dalších částech Williamsu, což bylo jeho hlavní poznávací znamení.
Modré tak byly všechny ciferníky přístrojů na palubní desce, sedadla a loga edice. K tomu se přidaly i tři budíky na středové konzoli, jeden ukazoval teplotu oleje, další jeho množství a tlak. Renault vyráběl Clio Williams celkem ve třech sériích. První obsahovala 3 800 kusů a zároveň byla nejlehčí, protože jí chybělo ABS, elektrická okna a střešní okno.
Pro velkou poptávku ale Renault porušil svou zásadu unikátnostni a v roce 1993 postavil dalších 1 600 exemplářů. Myslíte, že to stačilo? Nikoliv, a tak o rok později přišla druhá série s ABS a nebo klimatizací. Aby toho nebylo málo, poptávka stále rostla a tak se na svět podívala o další rok později třetí série se světlejším lakem karoserie Monaco Blue 432.
Dohromady se druhé a třetí série vyrobilo 6 700 kusů, avšak výkon i podvozek zůstaly stejné, jen výbava se lišila. Jak se dalo čekat, i přes to je dnes velký problém narazit na zachovalý kousek a pokud jej najdete, připravte si pořádnou sumu peněz...
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.