V Říjnu roku 2002 se stala tahle krásná Fabia Paris již druhým konceptem mladoboleslavského okřídleného šípu toho roku. Lidé ještě možná nestačili zpracovat ženevské červené luxusní kupé Tudor, a ve městě nad Seinou už mohli oči nechat na sportovně laděném překvapivě pro rodiny koncipovaném vozidle.
Pro nejednoho návštěvníka přehlídky automobilové krásy byla Fabia Paris překvapením. I když ještě nebyly tolik rozšířené předčasné úniky, stejně by si na již druhý, do výroby těžko realizovatelný, koncept Škody během jednoho roku vsadil málokdo. A čím praktická Fabia tolik nadchla?
Byl to zvenku zcela jednoznačně optický bodykit karosérie, složený z obou nárazníků, nástavců prahů a střešního spoileru. V předním nárazníku měly speciální místo projektorové mlhovky. Auru výjimečnosti dodala vozu 17palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami, která našla své místo v rozšířených blatnících. Nutno podotknout, že většina designových prvků si do sériové výroby cestu nenašla. Totéž se dá bohužel říci i o modré metalíze Santorin.
Více než na karosérii se designéři vyřádili na interiéru. V něm sice zůstaly základní „fabiovské“ linie, ale třeba sedadla jsou čalouněna světlou kůží po stranách a černou děrovanou látkou uprostřed. Vůbec nejzajímavější je však přístrojová, potažmo celá palubní deska. Místo klasických budíků je tu centrální otáčkoměr, do nějž je zabudovaný digitální rychloměr. Po stranách jsou vedle obligátních kontrolek teploměry oleje a chladicí kapaliny.
Bez povšimnutí nezůstal ani tříramenný sportovní volant se stříbrným zdvojeným spodním ramenem. Místo klasických výdechů ventilace zaujala trojice budíků, mezi nimiž nechyběly analogové hodiny a palivoměr. O čalounění sedadel již byla řeč, upraveno bylo nicméně i jejich tvarování, které lépe obepínalo tělo. Stejnou kůrou prošla také dvojice zadních krajních míst, přesto byla Fabia i nadále pětimístná.
Velice originálním se stal ochranný rám za zadními sedadly, připomínající sportovní roadstery. Jeho využití není jen vizuální, ale i praktické, protože drží modrou ochrannou síť nad zavazadlovým prostorem. Stejnou barvu mají mimochodem i bezpečnostní pásy. Pod kapotou se bohužel žádná revoluce neodehrála, Škodovka totiž použila standardní dvoulitrový čtyřválec o výkonu 116 koní, pohánějící přední kola pravděpodobně přes manuální převodovku s unikátně tvarovaným voličem. Alespoň náznak sportovních ambicí přináší snížený podvozek s tvrdším naladěním pružin a tlumičů.
Po premiéře na pařížském autosalonu se auto ukázalo také návštěvníkům brněnského autosalonu v roce 2003. Pak jej však Škoda zavřela do nepřístupných sbírek a dodnes není přesně jasné, co se s atraktivním kombíkem stalo. Jisté však je, že šlo pouze o designérské cvičení, které mělo částečně vliv na styling budoucí Fabie RS. Praktičtějšího provedení výhradně naftového sportovního hatchbacku jsme se však nikdy nedočkali…
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.