Známí neznámí: Kia Elan – I Jihokorejci chtěli vlastní MX-5

ar6, 20. listopadu 2015, 06:05 Google+

Kia za svou kariéru proslula především výrobou cenově dostupných a relativně kvalitních automobilů, za jejichž volantem ale zažijete zábavu jen hodně těžko. Celá historie jihokorejské automobilky pamatuje vlastně jen dva na řidiče zaměřené automobily – ostrý hatchback Cee'd GT a roadster Elan. Ten přitom původně ani jako Kia nevznikl...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Dvoumístný roadster začal život jako Lotus, Kia Elan.

Dvoumístný roadster začal život jako Lotus, Kia Elan. | foto: Kia Motors

Sdílejte článek

Máme konec osmdesátých let a svět stále více prahne po dostupném, a přitom zábavném automobilu. Téměř současně se v roce 1989 takový model pokusily nabídnout Mazda a Lotus, každý ale s jinou koncepcí a úspěchem. Zatímco MX-5 je dostupnou zadokolkou a její výroba trvá dodnes, Elan M100 se s pohonem předních kol (dodnes jde mimochodem o jediný sériový model britské automobilky s tímto typem pohonu) a vysokou cenovkou snaží publikum zaujmout marně. Jeho výrobu tak Lotus v roce 1992 raději zastavil, když se mu povedlo prodat necelé čtyři tisícovky vozů (v letech 1994 a 1995 je v prodeji ještě několikasetkusová série Elan S2). A právě v tomto okamžiku nastupuje na scénu Kia, která kupuje práva na výrobu dvoumístného roadsteru.

img-responsive

V Japonsku se model prodával pod názvem Kia Vigato, Kia Elan. | foto: Kia Motors

Výrobní linka se tak přestěhovala z Velké Británie do Jižní Koreje a v polovině roku 1996 z ní vyjela první Kia Elan. Rozdíly mezi oběma vozidly jsou na první pohled naprosto minimální. Kia totiž vedle jména zachovala i vyklápěcí světla, siluetu nebo 15palcová kola. Poznat, že nejedete v britském originále, tak je až podle zadních světel. Ty si totiž Jihokorejci navrhli sami, zatímco Lotus je měl vypůjčené od Renaultu Alpine GTA.

Více změn tak bystré oko zaznamená v interiéru, kde je nový volant, hlavice řadicí páky i grafika přístrojového panelu. Zachována zůstala alespoň povedená anatomická sedadla. Překvapení čekalo pod kapotou, kde se jinak nacházela zážehová šestnáctistovka Isuzu o výkonu 132 koní v atmosférické nebo 164 koní v přeplňované verzi.

Kia totiž použila zážehovou osmnáctistovku vlastní výroby o výkonu 154 koní při 6250 ot./min s točivým momentem 186 Nm při 4500 ot./min. Na přední kola 3880 mm dlouhého roadsteru transferuje výkon manuální pětistupňová převodovka. I díky hmotnosti kolem 1070 kilogramů, na níž má hlavní podíl laminátová karosérie, se Kia Elan rozjede na 100 km/h za 7,4 sekundy a dosáhne až na 220 km/h.

Zajímavé je, že stejné auto se v Japonsku prodávalo jako Kia Vigato a navzdory totožné zážehové osmnáctistovce pod kapotou mělo jen 136 koní a 167 Nm. Hmotnost byla o 10 kilogramů vyšší, není se tedy co divit, že maximální rychlost se dostala jen ke 205 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h proběhlo za 8,8 sekundy.

„První korejský roadster, založený na britském Lotusu, s 85 procenty lokálně vyráběných dílů,“ jak uvádí Kia na svých stránkách, vydržel ve výrobě až do roku 1999, a to i navzdory bankrotu automobilky v roce 1997, z něhož ji zachránilo až spojenectví s Hyundaiem. Celkem se v Ansanu vyrobilo něco kolem tisícovky aut. A ačkoliv se oficiálně prodávalo jen v Asii, na několik kusů můžete dnes narazit také v Evropě.

Zdroj: carthrottle.com, carscoops.com

Vytisknout

Diskuze: Známí neznámí: Kia Elan – I Jihokorejci chtěli vlastní MX-5

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Stojan benzínové pumpy

"Pro Česko dobrá zpráva," tvrdí analytik o kompromisu se spalovacími motory

Ford Mustang Mach-E GT

TEST Ford Mustang Mach-E GT – „muscle kára“ na baterky

ford ranger

Ford ukáže hospodaření jinak. Elektromobily v miliardových ztrátách

Hyliko

Toyota bude dodávat moduly palivových článků do nákladních aut

Dodge Challenger SRT Demon 170

Nový Dodge Challenger SRT Demon 170 umí stovku hluboko pod 2 sekundy!

Ilustrační foto

Ostřílený profesionál Andrýsek do čela Tatry

Peugeot 907

Pozapomenuté sportovní vozy díl 6., Peugeot 907 uměl až 360 km/h

Ilustrační foto

Evropská komise vyměkla, ale ekodiktát dál pokračuje

Mercedes-Benz eSprinter

Test Mercedes-Benz eSprinter 312 KAWA: konečně elektromobil, který dává smyl

Ilustrační foto

NEKOMPROMISNĚ, Slovensko půjde proti zákazu spalovacích motorů

Volkswagen Touran

Volkswagen Touran 1.5 TSI Evo2 - skvělé rodinné auto za 850 tisíc

rolls-royce ghost

Luxusní vůz na firmu? Výjimkou nejsou ani garáže ztrátových firem

Jaguar C-X75 jako hvězda snímku Spectre

Pozapomenuté sportovní vozy díl 5., Jaguar C‑X75

Toyota Yaris GR

Jak správně zvládat aquaplaning či nenadálé smyky vašeho vozidla?

Peugeot 308 SW

TEST Peugeot 308 SW GT 1.2 PureTech – krásný kombík se základním benzinem

reklama

Doporučujeme

Přední část bude trnem v oku především Ladě, Mitsubishi Outlander Sport.

Mitsubishi boří mýty, bezprecedentně kopíruje produkty AvtoVAZu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford ukáže hospodaření jinak. Elektromobily v miliardových ztrátách

  2. Test Mercedes-Benz eSprinter 312 KAWA: konečně elektromobil, který dává smyl

  3. Pozapomenuté sportovní vozy díl 6., Peugeot 907 uměl až 360 km/h

  4. Toyota bude dodávat moduly palivových článků do nákladních aut

  5. Ostřílený profesionál Andrýsek do čela Tatry

  6. Evropská komise vyměkla, ale ekodiktát dál pokračuje

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud