Důvod vzniku tří- nebo pětidveřového SUV byl z obou stran ryze pragmatický. Zatímco Honda nutně potřebovala ve své domovině naskočit do rozjíždějícího se rychlíku jménem středně velká SUV, Britové viděli v dodávání přeznačeného Discovery příležitost, jak zvýšit své zisky.
A tak byla v roce 1993 představena Honda Crossoroad alias Discovery první série (výroba mezi roky 1989 a 1994) s mírně odlišnou maskou chladiče a britským 3.9litrovým zážehovým osmiválcem o výkonu 180 koní s točivým momentem 312 Nm. Standardem byl permanentní pohon všech kol s manuální uzávěrkou středového diferenciálu, na nějž přenášel sílu čtyřstupňový automat spolu s redukcí.
Ačkoliv byl Crossroad velice prostorný, při délce 4535 mm nabídl místo až pro sedm cestujících, trpěl relativně vysokou nespolehlivostí, která byla pro britské automobily osmdesátých a devadesátých let tak nějak typická. Zlí jazykové dokonce tvrdí, že Crossroad je nejméně spolehlivou Hondou vůbec. Největší problém postihl vozy vyrobené mezi červencem 1995 a prosincem 1996, jejichž zamykání u řidičových dveří mohl způsobit jejich samovolné otevření. Problém, vyřešený svolávací akcí, se týkal asi 4754 vozidel.
V roce 1994 přešel Rover včetně Land Roveru pod křídla BMW, což byl pro Hondu signál k ukončení spolupráce. Crossroad se vyráběl až do poloviny roku 1998, výraznější prodejní úspěchy ale nikdy nezaznamenal. Snad možná i proto, že v dealerstvích Land Roveru na japonských ostrovech jste si mohli koupit originální britský model, mimo jiné také s naftovým motorem. Několik Crossroadů se jako ojetina dostalo ze Země vycházejícího slunce na Nový Zéland. Tam ale SUV paradoxně dostalo zpět logo Land Roveru.
Druhé kompaktní SUV od Hondy, a zároveň nepřímý nástupce Crossroadu, bylo už vlastní výroby. Jak asi tušíte, jde o CR-V, které se dnes úspěšně prodává po celém světě již ve čtvrté generaci. Jméno Crossroad se na automobilové mapě nicméně objevilo ještě jednou. Mezi lety 2007 - 2010 jej nosil kříženec SUV a MPV s délkou 4285 mm. Stejně jako jeho jmenovec ale výraznější díru do světa neudělal.
Zdroj: crazyjdms.blogspot.cz, range-rover-classic.com, boitierrouge.com, roverclub.se, motortrader.com.my