15 let partnerství s British Leylandem a později Roverem si mezi lety 1979 až 1994 prožila japonská Honda. A ačkoliv rozchod obou subjektů nebyl nejrůžovější, měla spolupráce i několik světlých a několik kuriózních momentů. Do druhé skupiny se řadí Honda Crossroad alias přeznačený Land Rover Discovery první série, vzniknuvší až na samém konci japonsko-britského vztahu.
Důvod vzniku tří- nebo pětidveřového SUV byl z obou stran ryze pragmatický. Zatímco Honda nutně potřebovala ve své domovině naskočit do rozjíždějícího se rychlíku jménem středně velká SUV, Britové viděli v dodávání přeznačeného Discovery příležitost, jak zvýšit své zisky.
A tak byla v roce 1993 představena Honda Crossoroad alias Discovery první série (výroba mezi roky 1989 a 1994) s mírně odlišnou maskou chladiče a britským 3.9litrovým zážehovým osmiválcem o výkonu 180 koní s točivým momentem 312 Nm. Standardem byl permanentní pohon všech kol s manuální uzávěrkou středového diferenciálu, na nějž přenášel sílu čtyřstupňový automat spolu s redukcí.
Ačkoliv byl Crossroad velice prostorný, při délce 4535 mm nabídl místo až pro sedm cestujících, trpěl relativně vysokou nespolehlivostí, která byla pro britské automobily osmdesátých a devadesátých let tak nějak typická. Zlí jazykové dokonce tvrdí, že Crossroad je nejméně spolehlivou Hondou vůbec. Největší problém postihl vozy vyrobené mezi červencem 1995 a prosincem 1996, jejichž zamykání u řidičových dveří mohl způsobit jejich samovolné otevření. Problém, vyřešený svolávací akcí, se týkal asi 4754 vozidel.
V roce 1994 přešel Rover včetně Land Roveru pod křídla BMW, což byl pro Hondu signál k ukončení spolupráce. Crossroad se vyráběl až do poloviny roku 1998, výraznější prodejní úspěchy ale nikdy nezaznamenal. Snad možná i proto, že v dealerstvích Land Roveru na japonských ostrovech jste si mohli koupit originální britský model, mimo jiné také s naftovým motorem. Několik Crossroadů se jako ojetina dostalo ze Země vycházejícího slunce na Nový Zéland. Tam ale SUV paradoxně dostalo zpět logo Land Roveru.
Druhé kompaktní SUV od Hondy, a zároveň nepřímý nástupce Crossroadu, bylo už vlastní výroby. Jak asi tušíte, jde o CR-V, které se dnes úspěšně prodává po celém světě již ve čtvrté generaci. Jméno Crossroad se na automobilové mapě nicméně objevilo ještě jednou. Mezi lety 2007 - 2010 jej nosil kříženec SUV a MPV s délkou 4285 mm. Stejně jako jeho jmenovec ale výraznější díru do světa neudělal.
Zdroj: crazyjdms.blogspot.cz, range-rover-classic.com, boitierrouge.com, roverclub.se, motortrader.com.my
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.