15 let partnerství s British Leylandem a později Roverem si mezi lety 1979 až 1994 prožila japonská Honda. A ačkoliv rozchod obou subjektů nebyl nejrůžovější, měla spolupráce i několik světlých a několik kuriózních momentů. Do druhé skupiny se řadí Honda Crossroad alias přeznačený Land Rover Discovery první série, vzniknuvší až na samém konci japonsko-britského vztahu.
Důvod vzniku tří- nebo pětidveřového SUV byl z obou stran ryze pragmatický. Zatímco Honda nutně potřebovala ve své domovině naskočit do rozjíždějícího se rychlíku jménem středně velká SUV, Britové viděli v dodávání přeznačeného Discovery příležitost, jak zvýšit své zisky.
A tak byla v roce 1993 představena Honda Crossoroad alias Discovery první série (výroba mezi roky 1989 a 1994) s mírně odlišnou maskou chladiče a britským 3.9litrovým zážehovým osmiválcem o výkonu 180 koní s točivým momentem 312 Nm. Standardem byl permanentní pohon všech kol s manuální uzávěrkou středového diferenciálu, na nějž přenášel sílu čtyřstupňový automat spolu s redukcí.
Ačkoliv byl Crossroad velice prostorný, při délce 4535 mm nabídl místo až pro sedm cestujících, trpěl relativně vysokou nespolehlivostí, která byla pro britské automobily osmdesátých a devadesátých let tak nějak typická. Zlí jazykové dokonce tvrdí, že Crossroad je nejméně spolehlivou Hondou vůbec. Největší problém postihl vozy vyrobené mezi červencem 1995 a prosincem 1996, jejichž zamykání u řidičových dveří mohl způsobit jejich samovolné otevření. Problém, vyřešený svolávací akcí, se týkal asi 4754 vozidel.
V roce 1994 přešel Rover včetně Land Roveru pod křídla BMW, což byl pro Hondu signál k ukončení spolupráce. Crossroad se vyráběl až do poloviny roku 1998, výraznější prodejní úspěchy ale nikdy nezaznamenal. Snad možná i proto, že v dealerstvích Land Roveru na japonských ostrovech jste si mohli koupit originální britský model, mimo jiné také s naftovým motorem. Několik Crossroadů se jako ojetina dostalo ze Země vycházejícího slunce na Nový Zéland. Tam ale SUV paradoxně dostalo zpět logo Land Roveru.
Druhé kompaktní SUV od Hondy, a zároveň nepřímý nástupce Crossroadu, bylo už vlastní výroby. Jak asi tušíte, jde o CR-V, které se dnes úspěšně prodává po celém světě již ve čtvrté generaci. Jméno Crossroad se na automobilové mapě nicméně objevilo ještě jednou. Mezi lety 2007 - 2010 jej nosil kříženec SUV a MPV s délkou 4285 mm. Stejně jako jeho jmenovec ale výraznější díru do světa neudělal.
Zdroj: crazyjdms.blogspot.cz, range-rover-classic.com, boitierrouge.com, roverclub.se, motortrader.com.my
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?