Známí neznámí: Honda Crossroad - Nejporuchovější Honda je z Británie

"Japonské Discovery" bylo nabízeno s tří- i pětidveřovou karosérií, Honda Crossroad.
"Japonské Discovery" bylo nabízeno s tří- i pětidveřovou karosérií, Honda Crossroad., foto: Honda
ar6 12. listopadu 2015 6:10
Sdílej:

15 let partnerství s British Leylandem a později Roverem si mezi lety 1979 až 1994 prožila japonská Honda. A ačkoliv rozchod obou subjektů nebyl nejrůžovější, měla spolupráce i několik světlých a několik kuriózních momentů. Do druhé skupiny se řadí Honda Crossroad alias přeznačený Land Rover Discovery první série, vzniknuvší až na samém konci japonsko-britského vztahu.

Důvod vzniku tří- nebo pětidveřového SUV byl z obou stran ryze pragmatický. Zatímco Honda nutně potřebovala ve své domovině naskočit do rozjíždějícího se rychlíku jménem středně velká SUV, Britové viděli v dodávání přeznačeného Discovery příležitost, jak zvýšit své zisky.

A tak byla v roce 1993 představena Honda Crossoroad alias Discovery první série (výroba mezi roky 1989 a 1994) s mírně odlišnou maskou chladiče a britským 3.9litrovým zážehovým osmiválcem o výkonu 180 koní s točivým momentem 312 Nm. Standardem byl permanentní pohon všech kol s manuální uzávěrkou středového diferenciálu, na nějž přenášel sílu čtyřstupňový automat spolu s redukcí.

Ačkoliv byl Crossroad velice prostorný, při délce 4535 mm nabídl místo až pro sedm cestujících, trpěl relativně vysokou nespolehlivostí, která byla pro britské automobily osmdesátých a devadesátých let tak nějak typická. Zlí jazykové dokonce tvrdí, že Crossroad je nejméně spolehlivou Hondou vůbec. Největší problém postihl vozy vyrobené mezi červencem 1995 a prosincem 1996, jejichž zamykání u řidičových dveří mohl způsobit jejich samovolné otevření. Problém, vyřešený svolávací akcí, se týkal asi 4754 vozidel.

V roce 1994 přešel Rover včetně Land Roveru pod křídla BMW, což byl pro Hondu signál k ukončení spolupráce. Crossroad se vyráběl až do poloviny roku 1998, výraznější prodejní úspěchy ale nikdy nezaznamenal. Snad možná i proto, že v dealerstvích Land Roveru na japonských ostrovech jste si mohli koupit originální britský model, mimo jiné také s naftovým motorem. Několik Crossroadů se jako ojetina dostalo ze Země vycházejícího slunce na Nový Zéland. Tam ale SUV paradoxně dostalo zpět logo Land Roveru.

Druhé kompaktní SUV od Hondy, a zároveň nepřímý nástupce Crossroadu, bylo už vlastní výroby. Jak asi tušíte, jde o CR-V, které se dnes úspěšně prodává po celém světě již ve čtvrté generaci. Jméno Crossroad se na automobilové mapě nicméně objevilo ještě jednou. Mezi lety 2007 - 2010 jej nosil kříženec SUV a MPV s délkou 4285 mm. Stejně jako jeho jmenovec ale výraznější díru do světa neudělal.

Zdroj: crazyjdms.blogspot.cz, range-rover-classic.com, boitierrouge.com, roverclub.se, motortrader.com.my

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.