HISTORIE - Nebýt nedávno představeného sedanu Vesta, je nejdiskutovanější Ladou posledních měsíců určitě 4x4 Urban, a to nejen proto, že si ji můžete koupit také v Česku. Díky ní se totiž do jinak čistě pracovního stroje dostaly prvky jako klimatizace, airbagy nebo parkovací senzory. Jak tomu ale většinou bývá, i Urban má svého „předchůdce“. Tím je australská varianta s pro dnešní dobu příznačným jménem Swagman, která ale nikdy nepřekročila prototypovou fázi.
4x4 Swagman se poprvé, a nejspíše také naposledy, představila světu na autosalonu v Melbourne v roce 1997. Off-road, který většina světa znala jako Ladu Niva, dostal s touto verzí pořádně divoký kabátek. Začít můžeme už u masky chladiče, lakované v barvě karosérie, ale především se dvěma velkými nasávacími otvory. Chromované nárazníky na obou koncích nahradil mohutný kus černě lakovaného plastu (díky tomu došlo k prodloužení na 3740 mm), s nímž korespondují rovněž nástavce prahů. Tiskový materiál, vydaný australským zastoupením značky, tyto prvky vznosně označuje jako aerodynamický bodykit.
Víko pátých dveří zdobí střešní spoiler, kapotu naopak laminátová lišta s výrazným jménem modelu. To díky grafice zdobí rovněž jediný pár bočních dveří. 17palcová kola dostala sportovní design a pneumatiky o rozměru 235/45, což podle všeho lépe koresponduje s přitvrzeným sníženým podvozkem, jež má ale pořád slušnou světlou výšku 235 mm. Se zbytkem karosérie tak trochu neladí malinká zrcátka sériových tvarů, jejichž původ nezakryje ani lakování černou barvou.
Uvnitř Swagmana čeká dřevěné obložení palubní desky, klimatizace, rádio s CD přehrávačem, elektrické stahování oken, dálkově ovládané centrální zamykání nebo bezpečnostní systém. Přední sedadla i zadní lavici jde navíc úplně sklopit. Že měl zelený off-road nakonec zamířit do sériové výroby dokazuje seznam příplatků, zahrnující kožené čalounění nebo střešní okno, respektive záruka na 3 roky nebo 100 000 kilometrů, kterou najdeme poznačenou v propagačních materiálech.
Cílem Australanů bylo podle všeho přetvořit Nivu na „skutečný sportovní model.“ Kromě již zmíněného podvozku na tom měla mít svůj podíl i zážehová sedmnáctistovka o výkonu 113 koní při 5500 ot./min s točivým momentem 142 Nm při 3200 ot./min. Přes pětistupňovou manuální převodovku s redukcí byla poháněna všechna kola, nechyběla ani uzávěrka diferenciálu. Bohužel chybí jakákoliv zmínka o dynamice Lady, spokojit se tak musíme s informací, že o zastavení se staraly kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu.
Co se s autem stalo po prezentaci v Melbourne, lze jen těžko odhadovat. Jisté ale je, že podobně silničně zaměřených variant pravověrného ruského off-roadu po celém světě příliš mnoho nevzniklo.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.