HISTORIE - Nebýt nedávno představeného sedanu Vesta, je nejdiskutovanější Ladou posledních měsíců určitě 4x4 Urban, a to nejen proto, že si ji můžete koupit také v Česku. Díky ní se totiž do jinak čistě pracovního stroje dostaly prvky jako klimatizace, airbagy nebo parkovací senzory. Jak tomu ale většinou bývá, i Urban má svého „předchůdce“. Tím je australská varianta s pro dnešní dobu příznačným jménem Swagman, která ale nikdy nepřekročila prototypovou fázi.
4x4 Swagman se poprvé, a nejspíše také naposledy, představila světu na autosalonu v Melbourne v roce 1997. Off-road, který většina světa znala jako Ladu Niva, dostal s touto verzí pořádně divoký kabátek. Začít můžeme už u masky chladiče, lakované v barvě karosérie, ale především se dvěma velkými nasávacími otvory. Chromované nárazníky na obou koncích nahradil mohutný kus černě lakovaného plastu (díky tomu došlo k prodloužení na 3740 mm), s nímž korespondují rovněž nástavce prahů. Tiskový materiál, vydaný australským zastoupením značky, tyto prvky vznosně označuje jako aerodynamický bodykit.
Víko pátých dveří zdobí střešní spoiler, kapotu naopak laminátová lišta s výrazným jménem modelu. To díky grafice zdobí rovněž jediný pár bočních dveří. 17palcová kola dostala sportovní design a pneumatiky o rozměru 235/45, což podle všeho lépe koresponduje s přitvrzeným sníženým podvozkem, jež má ale pořád slušnou světlou výšku 235 mm. Se zbytkem karosérie tak trochu neladí malinká zrcátka sériových tvarů, jejichž původ nezakryje ani lakování černou barvou.
Uvnitř Swagmana čeká dřevěné obložení palubní desky, klimatizace, rádio s CD přehrávačem, elektrické stahování oken, dálkově ovládané centrální zamykání nebo bezpečnostní systém. Přední sedadla i zadní lavici jde navíc úplně sklopit. Že měl zelený off-road nakonec zamířit do sériové výroby dokazuje seznam příplatků, zahrnující kožené čalounění nebo střešní okno, respektive záruka na 3 roky nebo 100 000 kilometrů, kterou najdeme poznačenou v propagačních materiálech.
Cílem Australanů bylo podle všeho přetvořit Nivu na „skutečný sportovní model.“ Kromě již zmíněného podvozku na tom měla mít svůj podíl i zážehová sedmnáctistovka o výkonu 113 koní při 5500 ot./min s točivým momentem 142 Nm při 3200 ot./min. Přes pětistupňovou manuální převodovku s redukcí byla poháněna všechna kola, nechyběla ani uzávěrka diferenciálu. Bohužel chybí jakákoliv zmínka o dynamice Lady, spokojit se tak musíme s informací, že o zastavení se staraly kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu.
Co se s autem stalo po prezentaci v Melbourne, lze jen těžko odhadovat. Jisté ale je, že podobně silničně zaměřených variant pravověrného ruského off-roadu po celém světě příliš mnoho nevzniklo.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?