Když zakladatelé firmy Škoda Václav Laurin a Václav Klement začali na sklonku roku 1895 v Mladé Boleslavi montovat jízdní kola,...
V 50. letech nebylo mnoho příležitostí měřit síly se zahraniční konkurencí. Když se to ale přece jen podařilo, nevedla si značka špatně: v srpnu 1955 skončila Škoda 445 na soutěži Liége - Řím - Liége desátá ze 145 startujícíh, v Austrálii se v roce 1958 zúčastnilo šest škodovek soutěže Mobilgas Trial, dlouhé 16 000 km. Spartak získal první cenu v kategorii zámořských automobilů. V roce 1961 se výborně umístila Škoda Octavie na Rallye Monte Carlo, když Gjolberg s Martinsenem skončili celkově na 6. místě. Mezinárodního úspěchu dosáhla Škoda v závodech na okruzích, kde se začala angažovat se svými vozy s motorem vzadu a pohonem zadních kol. V roce 1970 obsadila v seriálu závodů mistrovství Evropy na okruzích celkově 2. místo. Největšího poválečného úspěchu dosáhla v roce 1981 s vynikající třináctisovkou Škoda 130 RS. Jezdci Vojtěch - Enge - Šenkýř získali pro značku titul Mistra Evropy před BMW. Také v soutěžích prokázaly vozy s motorem vzadu skvělé jízdní vlastnosti. Na Rallye Monte Carlo 1977 vyhrála posádka Blahna - Hlávka nejen svoji třídu do 1300 cm³, ale skončila celkově na 12. místě. Na Rallye Akropolis, rovněž soutěži seriálu MS, se Zapadlo - Moptal dostali mezi nejlepších deset posádek, když skončili se Škodou 130 na 9. místě. Automobilka se pravidelně účastnila velkých soutěží tam, kde měla obchodní zájmy - tedy na RAC Rallye, v Norsku a Finsku, kde neměla ve své třídě vážnějšího soupeře. Současná účast značky Škoda v mistrovství světa v automobilových soutěžích naznačuje, že kdysi lokální zájmy se dnes staly zájmy globálními. Z historie je zřejmé, že je na co navazovat. Zdroj a foto: Škoda Auto
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.