Dne 30. července tomu bylo právě 150 let ode dne, kdy se narodil Henry Ford, jeden z nejvýznamnějších mužů v dějinách motorismu.
Jen málokdo dokázal natolik ovlivnit vývoj svého oboru jako Henry Ford. Skvělý konstruktér, ale především vynikající podnikatel a vizionář, tak by se daly ve zkratce shrnout jeho největší devízy. Ale pěkně od počátku.
Henry Ford se narodil 30. července 1863 v Greenfieldu ve státě Michigan. Toto město je dnes součástí Detroitu. Jeho rodiče vedli rodinnou farmu, kterou měl podle přání otce jednou převzít i Henry. Ve věku třinácti let ho však velmi zasáhla smrt matky a na farmu zanevřel. V šestnácti letech se tak vydal do světa, aby pracoval jako dělník v Detroitu.
Mladý Henry se ukázal být velmi zručným mužem. Když v patnácti dostal od tatínka hodinky, naučil se je opravovat natolik zručně, že se jeho umění rozkřiklo po okolí a Henry začal opravovat hodinky všem blízkým. Po odchodu do Detroitu se časem stal opravářem parních turbín spolčenosti Westinghouse a ve 28 letech se přesunul do slavné Edisonovy společnosti, kde se stal vrchním inženýrem. Díky tomuto povýšení získal dostatek prostředků na vlastní koníčky.
Devadesátá léta 19. století byla z hlediska motorismu průkopnická. Také Henry Ford začal v roce 1893 vyrábět svůj první automobil. Nazval jej Quadricycle, neboť některé součástí, zejména kola, pocházely z bicyklu. Šlo o velmi jednoduchý, obdélníkový rám, na kterém byl uložen motor pohánějící zadní kola. Přední kola řídil řidič dlouhými řídítky. Vývoj byl dokončen v roce 1896 a vůz se mu podařilo prodat za tehdy vysokou sumu 200 dolarů.
S prvním vozem byl Ford představen majiteli společnosti, ve které pracoval - T. A. Edisonovi. Ten ho v jeho snažení podporoval a na jeho popud sestrojil Ford druhý Quadricycle. O rok později, v roce 1899, Henry Ford odchází od Edisona a s kapitálem podnikatele W. Murphyho rozjíždí vlastní podnikání. jeho první firma, Detroit Automobile Company, však vyrobila jen 20 vozů a poté, v roce 1901 se ztrátou končí. Vozy, které prodává, nejsou dostatečně kvalitní a především - jsou příliš drahé.
Ford se nevzdává
Na troskách DAC vzniká ještě téhož roku Henry Ford Company. Problémy však přetrvávají a Ford po rozporech odchází. S sebou si bere zejména své jméno. Henry Ford Company však neskončí, potřebuje jen nové jméno. Získá ho po zakladateli měst Detroit - tím byl francouzský dobrodruh Antoine Laumet, řčený Cadillac. Ano, právě zde se zrodila slavná značka Cadillac, která existuje až do dnešních dnů.
Ford se ale nevzdává, jak praví i ve své autobiografii: "Neúspěch je jen příležitost začít znovu, tentrkát lépe." Spolu se svým společníkem A. Y. Malcomsonem se mu podařilo urovnat některé dluhy, které po staré společnosti vznikly, zejména pak s bratry Dodgeovými (ano, opravdu jde o zakladatele značky Dodge), a v roce 1903 tak mohou založit společnost Ford Motor Company. První modely zaznamenaly jistý úspěch, zásadní přelom nicméně přišel v roce 1908. V tom roce byl představen legendární model T.
Ford pochopil, že pokud se má stát velkým výrobcem automobilů, musí nabídnout vůz na dobrou cenu. Na jeho modelu T se šetření podepsalo snad na každém místě, avšak již navždy půjde o vůz, který motorizoval Ameriku. Nejdůležitějším prvkem zlevnění byla masovost. Aby bylo možné vyrábět vozy v dostatečné míře, Ford vymyslel pásovou výrobu, kdy dělníci zůstávají na místě, vykonávají poměrně jednoduché úkony, a vozy jedou na pásu kolem nich. Legenda praví, že se Ford inspiroval na jatkách. Pásovou výrobu bylo možné zavést v roce 1913 a znamenala velmi zásadní zvýšení produkce. Deset let od zahájení výroby bylo každé druhé auto v USA Ford T.
V roce 1919 již mohl Henry Ford předat řízení již zavedené společnosti svému synovi Edselovi. Sám Henry se nicméně do vedení ještě jednou vrátil, jeho syn totiž roku 1943 ve věku 49 let zemřel. 76letý Henry tak musel opět na čas převzít vedení společnosti.
Příběh samotného Henryho Forda se uzavírá v roce 1947, kdy ve svém domě zemřel na mozkovou příhodu v požehnaném věku 83 let.
Názory, kontroverze a odkaz
Fordovy názory a postoje navždy ovlivnily řízení podniku a management. Mnohými se inspiroval i Tomáš Baťa. Ford velmi podporoval marketing svých výrobků.
Zároveň se nelze nedotknout některých kontroverzí, které s sebou život velkého podnikatele nesl. Fordovy názory byly velmi antisemitské. Sám financoval vydávání novin, ve kterých se objevovaly mnohé protižidovské články, některé z nich sám napsal. Henryho Forda velmi obdivoval Adolf Hitler a Ford před vypuknutím války nacistické Německo materiálně i morálně podporoval.
Na druhou stranu, Ford byl zarytý pacifista. Odmítal se zapojit do první světové války. Během druhé světové války, po zapojení USA v roce 1942, Ford odmítal vyrábět zbraně, avšak poměrně nezávislý management výrobu bombardérů v továrnách Fordu prosadil. Sám Ford věřil, že války vymizí, pokud spolu budou státy více obchodovat a stanou se tak vzájemně závislé na dodávkách zboží.
Fordovo dítě, automobilka Ford, si prošla mnoha těžkými obdobími, kdy stála před krachem. Nakonec však vždy vyšla vítězně a funguje dodnes.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).