Jsou hybridy jen otázkou dnešní doby? Ale jděte, hybridy se používaly od samotného počátku automobilismu. Jeden takový ukáže Porsche v Ženevě.
Když se na konci 19. století začaly objevovat první automobily, nebylo jasné, jaký pohon zvítězí. Existovala řada elektromobilů (jedním z průkopníků byl i známý František Křižík), ale benzínové pohony nakonec vyhrály, zejména pro svůj méně omezený akční rádius.
Právě nedostatky baterií trápily konstruktéry a proto svoji pozornost zaměřili na hybridy. Ty obvykle byly sériové, spalovací motor roztáčel dynamo a to pohánělo kola. I tuto kapitolu si v prvním desetiletí minulého století Křižík vyzkoušel a postavil hned několik takto konstruovaných vozů, předběhl ho ale mladý konstruktér Ferdinand Porsche. Ano, jde opravdu o toho známého Porscheho, který později dal základ legendárnímu Brouku a celé značce pod patronací jeho jména.
V roce 1900 zkonstruoval první opravdový hybrid, vůz s pohonem dvěma elektromotory umístěnými v předních kolech. Vyrobilo se jich několik set, společnost Porsche se ale rozhodla při příležitosti uvedení hybridní Panamery jeden takový kousek sestrojit nanovo. Jak vypadá a jezdí replika nejstaršího hybridu, to uvidíte na přiloženém videu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.