Před 85 lety se Laurin a Klement spojili se Škodou

RiP, 19. července 2010, 09:12 Google+

Škoda Auto slaví jubileum 85 let od spojení se společností Škoda Plzeň, kdy získala dnešní název vozů a okřídlený šíp v logu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda

Škoda | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Toto strategické partnerství trvalo až do roku 1945, kdy došlo ke znárodnění významných průmyslových podniků, stát potřebu spojení mladoboleslavské automobilky s plzeňskou strojírnou neuznal. V roce 1991 došlo k dalšímu strategickému spojení, s německým koncernem Volkswagen. Dnes působí největší česká automobilka Škoda Auto jako globální hráč na více než sto trzích světa.
 
Václav Klement hledal vhodného obchodního partnera již před první světovou válkou. Pro udržení konkurenceschopnosti, kdy ve světě docházelo k masovému rozšiřování produkce, vyvstala potřeba velké finanční investice do budov i strojního zařízení. V nelehké poválečné ekonomické situaci se spojení stalo nutným.

„Nejlepším partnerem mohla být firma, která měla kromě kapitálu jméno a trhy, která musela opustit část své produkce a hledala vhodné rozšíření sortimentu. Takový se našel v bývalé největší zbrojovce monarchie, ve Škodě Plzeň,“ přiblížil uvažování Václava Klementa vedoucí archivu Škoda Auto Lukáš Nachtmann.
 
20. července 1925 došlo ke spojení mladoboleslavské automobilky s Akciovou společností, dříve Škodovými závody v Plzni. Automobilové oddělení měla plzeňská Škoda už od roku 1919, převzetím továrny v Mladé Boleslavi získalo na významu. Do Mladé Boleslavi byla z Plzně částečně převedena licenční výroba velké reprezentační limuzíny Hispano-Suiza. Modernizace závodu umožnila sériovou produkci a do výroby bylo zavedeno několik nových typů.
 
Samostatná firma L&K (Laurin a Klement, továrna automobilů v Mladé Boleslavi) byla koncem prosince 1925 vymazána z obchodního rejstříku. Její logo se však používalo na chladičích vozů ještě několik následujících let. Bylo přitom doplněno o okřídlený šíp. Mladoboleslavská automobilka časem získala jistou míru nezávislosti na své mateřské společnosti. Začala následně fungovat pod obchodním jménem ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl).

Za druhé světové války se celý koncern Škoda spolu s Brněnskou zbrojovkou staly součástí Reichswerke Hermann Göring. Vznikla Waffenunion Škoda-Brünn. Po válce v roce 1945, 27. října, došlo ke znárodnění a rozdělení koncernu Škoda. „Přes opakované pokusy a návrhy z naší strany stát neuznal potřebu spolupráce Mladé Boleslavi a Plzně,“ doplnil Lukáš Nachtmann.

Vytisknout

Diskuze: Před 85 lety se Laurin a Klement spojili se Škodou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

SX4

TEST: Suzuki SX4 1,6 VVT Urban Line - Osvedčená klasika

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud