POHLEDY DO HISTORIE; Delahaye 175 MS Saoutchik z roku 1949 je skutečně ojedinělou designérskou perlou, která vznikla ve spolupráci amerického automobilového výrobce Delahaye a exruského aerodynamika a designéra Jacquese Saoutchika pro příležitost prezentace na pařížském autosalonu.
Automobilka Delahaye vznikla v roce 1894 ve stejném roce s významnými představiteli francouzského automobilového průmyslu Peugeotem a Renaultem. Americký Delahaye byl dlouho znám jako výrobce masivních, odolných a současně praktických vozů. Až ve třicátých letech se zaměření přesunulo na luxusně sportovní vozy. Bohatou klientelu zásoboval až do II. světové války.
Na pole automobilové výroby se Delahaye vrátil v roce 1946 právě s modelem 175, jehož podvozek použil pro vlastní karosérii ruský emigrant a věhlasný pařížský výrobce nábytku a designových záležitostí Jacques Saoutchik.
Stěžejním rysem vozu je maximálně aerodynamický tvar. Profil kapky, ideálního aerodynamického tvaru, použil Saoutchik na přední i zadní blatníky, které plně zakrývají kola vozu a způsobují skutečnou iluzi ladně plujícího tělesa vzduchem. Dalším charakteristickým prvkem je dynamičnost. Přestože je vůz v klidu, působí jako by byl v pohybu.
Dlouhá karosérie se splývavou zádí má tvary velkoryse akcentované chromem a je jedním z nejtypičtějších zástupců barokního stylu v automobilovém průmyslu.
Bezmála třímetrový rozvor náprav dával k dispozici až neuvěřitelné množství prostoru, přesto se jedná jen o dvoudveřový vůz pro dvě až tři osoby, zato s veškerým luxusem a pompézností. Interiér je čalouněn modrou a bílou kůží v kombinaci se všudypřítomným chromem.
Čtyřválcový benzínový motor 2147 ccm je umístěn vpředu, rozvod OHC, motor produkoval výkon 55 koňských sil. Převodovka je manuální čtyřstupňová a poháněna jsou zadní kola.
Foto: conceptcarz.com
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?