Praga V3S slaví 70. narozeniny

Hasičská cisterna na podvozku Praga V3S
Hasičská cisterna na podvozku Praga V3S, foto: Hasiči Kostelec na Hané
ČTK , AutoRoad.cz 2. dubna 2023 23:44
Sdílej:

Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 70 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená "vejtřaska". Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu. Automobil patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby.

Konstrukce "vétřiesky", jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, dostala však řadu podstatných vylepšení a výsledek tak je plně dílem českého konstrukčního týmu.

Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem. V tom pomáhá také pružný žebřinový rám, který snese i velké překřížení. Terénním vlastnostem "véesky" se vyrovná jen málokterý novější dopravní prostředek - automobil se může brodit metrem vody, zvládne i kolmou překážku vysokou 40 centimetrů.

Daní za výborné terénní vlastnosti je ale pohodlí. Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení. Pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení.

Automobil se vyráběl až do 80. let 20. století. Během té doby prošla Praga V3S jen lehkými modifikacemi, větší změny se uskutečnily až na počátku 80. let, když už se vyráběla v Bratislavských automobilových závodech (BAZ). Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990. Za 37 let sériové výroby vzniklo zhruba 130.000 vozů. Československá armáda v minulosti používala až 25.000 kusů Pragy V3S, z nichž mnohé převzala i česká armáda.

Ještě později řada firem nabízela modernizace V3S. Například ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči dostaly vodou chlazené motory Avia, podnik AOV Benešov nabízel generální rekonstrukce vozů a jejich osazení licenčními motory Detroit Diesel. Modernizované vozy byly vesměs pro civilní zákazníky.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.