Zkusíme na Facebooku založit mezinárodní skupinu požadující demisi sportovního ředitele IndyCar Briana Barhnarta a uvidíme, kolik lidí se do skupiny přihlásí. Ačkoliv Barnhart po malých krůčcích zlepšuje provoz série, vždy přijde s něčím, co otylého šéfa srazí zpět do minusových bodů.
Nyní je to jeho absurdní požadavek na potencionální nováčky v sérii IndyCar. Vlastně nejde ani tak o nováčky, ale o jezdce, závodící v juniorské sérii Atlantic Championship, která je pozůstatkem dlouholeté války mezi IndyCar a ChampCar. Série Atlantic je posledním přeživším odkazem ChampCar a přestože byl po sjednocení předpokládán její zánik, nadále se drží na hladině.
Atlantic Championship je konkurentem juniorky IndyLigts, která spadá pod křídla IndyCar. Proto se snaží IRL konkurenci zlikvidovat, však právě proto nebyl šampionát zařazen do programu mladých talentů. Čtěte zde: V USA byla zahájena stavba mostů a cestiček
Simona de Silvestro strávila v Atlantic tři sezóny a získala pět prvenství, v letošním roce bojovala o titul do posledního závodu. S budoucími plány se netají, chtěla by nastoupit alespoň do několika závodů IndyCar. Pak ale dostala od Briana Barnharta skličující odpověď. Pokud neabsolvuje testovací jízdy na oválu a především pokud neodjede několik závodů na oválu v sérii IndyLights, nebude připuštěna na závody na oválech v IndyCar. Co se týče okruhů, tam by měla mít zelenou.
Nesmyslné požadavky vyvolaly odpor vůči Barnhartovi. Zatímco by se měl snažit pozvednout sérii, vymýšlí pochybné nároky. Nestačí, že z jeho strany je absolutní nezájem o koncepci nových monopostů IndyCar (tohoto úkolu se musely z vlastní iniciativy zhostit týmy), teď chce zakázat starty talentovaným jezdcům. Je pravda, že s ovály mají minimální nebo žádné zkušenosti, ale IndyCar potřebuje novou krev. Namísto toho Barnhart drží neznámo proč ochranou ruku nad naprosto nekonkurenceschopnou Milkou Duno, která sice na oválech jezdí přijatelně, ale okruhy absolutně nezvládá. Čtěte zde: Paul Tracy: Milka Duno se akorát ztrapňuje
Za vším hledejme politiku Je třeba si shrnout co už víme. Kupříkladu polo-profesionální závodník a obchodník s realitami Marty Roth. V roce 2008 koupil veškeré potřebné vybavení a s vlastním týmem Roth Racing se zúčastnil všech závodů sezóny. Na nějaký čas dokonce angažoval Johna Andrettiho. Nicméně sám Roth byl absolutně nekonkurenceschopný, neměl rychlost a chyboval i na pitlane. Barnhart mu start v roce 2009 zakázal, odvolával se na zmiňovanou rychlost.
Na druhou stranu, o Milku Duno, která je zhruba na stejné výkonnostní úrovni, ani nezavadil. Tu dokonce obhajoval i v té nejtrapnější chvíli v Mid-Ohiu, kdy byla rychlostně srovnatelná s vozy IndyLights. Z toho vyplívá, že ne na každého má Barnhart stejný metr.
Dalším příkladem může být Graham Rahal v roce 2008. Jako jeden z mnoha přestoupivších jezdců z CCWS absolvoval předsezónní testy na oválu v Homestead-Miami, ale na začátku testů havaroval a protože tým neměl náhradní monopost, zůstal Rahal divákem i během úvodního závodu na stejném oválu. A další závod na oválu? Tam mohl Rahal bez problému startovat.
A tak můžeme jít dál a dál, zejména v onom mírovém roce 2008, kdy došlo ke sjednocení. Část jezdců neměla s ovály zkušenosti, proto pro ně byl připraven orientační program pro nováčky, důvěrně známý z Indianapolis 500. Ale o žádných startech v IndyLights nebyla řeč.
Co tedy stojí za nepochopitelným rozhodnutím Briana Barnharta? Politika, nic jiného než politika to nemůže být. Jak jsem zmínil na začátku článku, Atlantic Championship je přímou konkurencí pro IndyLights (ačkoliv se jezdí pouze na okruzích). Vedení IRL má pravděpodobně snahu zamést všechny stopy po bývalé sérii ChampCar a evidentně jí to prochází.
Jaký smysl totiž bude mít závodit v Atlantic Champioship, když jezdci budou muset navíc projít i téměř totožným šampionátem IndyLights (ano, najdou se výjimky, viz. Raphael Matos). Takže zájem ze strany jezdců o Atlantic patřičně poklesne a série zanikne. Tak lze shrnout možný scénář, pod který se Barnhart podepsal.
Ačkoliv, můžeme najít ještě jeden důvod. Simona de Silvestro testovala monopost Dallara a s osobním sponzorem má, lépe řečeno měla, v plánu startovat v IndyCar. Ale jak by k tomu přišel čerstvý šampión IndyLights J. R. Hildebrand? Tento dvaadvacetiletý Američan do IndyCar pravděpodobně nenastoupí, protože nemá peníze. A v současnosti, kdy platí motto „bez peněz, do IndyCar nelez“ si nemůžeme dělat naděje. Snad jen start na Indianapolis 500 by se mohl podařit, ale to je tak všechno.
Jaký má tedy smysl program Road to Indy, když ani šampión posledního seriálu před branami IndyCar, nemůže sehnat sedačku? Nezbývá než podotknout: těžké to časy v IZOD IndyCar Series…
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.