Historie IndyCar - 1. díl

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: IndyCar Media
iM3 9. března 2009 18:32
Sdílej:

HISTORIE INDYCAR: hádky a příměří, sláva a úpadek. Díl I. PRVNÍ KRŮČKY OSTRÝCH HOCHŮ.

Nová éra amerických monopostů stojí na počátku cesty. Dlouhé období války mezi IRL a CART zanechalo velké ztráty, naštěstí jsme se dočkali očekávaného příměří. Jak se bude vyvíjet další etapa kdysi slavné série? Na tuto otázku nedokáže odpovědět žádný odborník. Proto než abychom se pouštěli do vizionářských úvah, podíváme se na opravdu bohatou historii IndyCar, na hádky a příměří, slávu a úpadek... Historie Formule 1 by se dala popsat jednou větou ("Po první světové válce evropský šampionát automobilů Grand Prix, od roku 1950 mistrovství světa Formule 1."), ale v USA je historie automobilových závodů poněkud složitější. Stručněji řečeno, v průběhu stoletého období docházelo ke sporům na jejichž konci nějaká chytrá hlava řekla, že založí vlastní šampionát.
Lidstvu koluje v krvi dychtivost zdolávat hranice možností, touha překonávat sama sebe a snaha porazit kohokoliv jiného. Když v roce 1886 spatřil světlo světa první automobil, tehdy všeobecně známý pod názvem „samohyb“, bylo evidentní, že chuť soutěžit se promítne i v oblasti automobilů. První americký závod na oválné dráze se konal už v roce 1901, sérii několika podniků hostil mílový ovál vlastněný společností Detroit Driving Club. O rok později vznikla Americká automobilová asociace (AAA) a uspořádala mistrovství. Už od počátku ale bylo jasné, že zanedlouho se někdo ozve s námitkou k systému hodnocení. Proč? Nerozhodovalo se podle výsledků, hlavní slovo v udělování národního titulu měli „experti“. Čili pouze přihlížející odborníci na základě svého uvážení hodnotili konečného vítěze. Situace vedla k hádkám a konfliktům, opoziční Automobilový klub Amerika (ACA) vyhlásil svému nepříteli AAA otevřenou válku. Poukazoval na špatnou organizaci a zejména špatný systém mistrovství. Nakonec došlo ke smíru a AAA se rozhodla udělovat tituly podle výsledků na dráze. V roce 1927 vedoucí člen AAA Val Haresnapa zpětně poupravil konečné hodnocení předchozích šampionátů a tím způsobil v historických tabulkách částečný zmatek.
Počátkem dvacátých let nastoupila dlouholetá nadvláda automobilů Harryho Millera. Z třinácti ročníků Miller dvanáctkrát triumfoval. Osud Harry Millerovi však nepřál, v roce 1943 zemřel na zhoubný nádor obličeje v chudobě a zapomnění. O dva roky dříve postihl podobný osud geniálního konstruktéra a vynikajícího jezdce. Louis Chevrolet, oběť hospodářské krize, zemřel rovněž v chudobě. Válečné vřavy brzy dosáhly i na americký kontinent, ale k obnově šampionátu došlo už v roce 1946. První úspěchy motorů Offenhauser na sebe nenechaly dlouho čekat. Kdo neosadil svůj monopost motorem Offenhauser, prakticky ztratil šanci na prvenství. Proto téměř všechna auta nedala na ověřenou značku dopustit. Drtivou převahu dokazuje fakt, že z 223 závodů uspořádaných v průběhu 40. − 60. let zvítězil konkurenční motor pouze čtyřikrát. V roce 1956 přešel šampionát zásluhou Antony Hulma pod křídla Autoklubu Spojených státu (USAC), rovněž ve stejném roce byla vyhlášena soutěž pro nejlepší tým. USAC tak rozhodl na základě faktu, že podvozky i motory se velmi často shodovaly a největší měrou na konečném výsledku se podíleli jezdci a týmy. Zásadní revoluce v koncepci amerických monopostu nastala s příchodem Jima Clarka a Colina Chapmana z Formule 1. Jejich Lotus s motorem vzadu se vyznačoval extrémní křehkostí, ale nevýhodu vyvážil jízdními vlastnostmi. Posměch Američanů záhy vystřídal úžas a otřes v základním pojetí stavby monopostů. Clark tehdy při první startu v Indianapolis 500 málem vyhrál, ale kontroverzní rozhodnutí pořadatelů, ve prospěch domácího Parnelli Jonese, mu cestu za ohromnou slávou překazilo. Nic to ovšem nezměnilo na prozření Američanů, následovat Evropský trend motorů vzadu se stalo nutností.
Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.