Český tým a debutant Josef Král v sobotu zvládli bez újmy nástrahy tratě v Durbanu a sedmnáctiletý jezdec postupně zrychloval. Městský okruh v kvalifikaci hodně potrápil všechny týmy. Češi budou do Sprintu vyrážet z 18. místa, do Hlavního závodu pak z 20. pozice.
Sobotní volný trénink byl pro Krále příležitostí uplatnit páteční zkušenosti a to se mu také podařilo. Na své konto si připsal 26 kol a své maximum vylepšil na 1:20,720, což ve srovnání s prvním dnem znamenalo zlepšení o dvě sekundy. Hodinový trénink nakonec trval o něco déle, protože byl třikrát přerušen kvůli uklízení havarovaných vozů, postupně tento osud potkal týmy Indie, Itálie a Irska.
Před kvalifikací všichni tušili, že zákeřná městská trať může postavit papírové předpoklady na hlavu. Už průběh prvního segmentu ukázal, že tomu tak bude. Po smyku Nového Zélandu byly totiž vyvěšeny červené vlajky a mezitím vypršel časový limit. V A1GP totiž i při vyvěšení červených vlajek běží čas určený pro daný segment.
Odjeté kolo v té chvíli mělo jen šest vozů. O postavení na startu sprintu tak rozhodl druhý segment, ve kterém Král po zpomalení žlutou vlajkou zajel čas 1:21,919. Na startu Sprintu tak bude český tým stát na 18. místě. O tom, že kvalifikace byla hodně ošidná, vypovídá mimo jiné až 17. místo v šampionátu vedoucí Francie, či fakt že úplně bez času skončil i domácí tým Jižní Afriky.
V podobném duchu pokračovaly i další dva segmenty, které rozhodly o postavení na startu Hlavního závodu. V tom prvním měl Král opět smůlu na žluté vlajky. Ve druhém jel své dosud nejlepší kolo, v jeho průběhu ale na trati zavlály červené vlajky, na svědomí je měla havárie Adama Carolla z týmu Irska.
Tentokrát se pořadatelům podařilo vůz odklidit před vypršením časového limitu a ve zbývajících třech minutách bylo na trati hodně husto. Král si v hektickém závěru vylepšil maximum na 1:20,369, přesto cítil, že nebýt přerušení v předchozím pokusu, mohl být ještě rychlejší. Do závodu vyrazí z 20. místa.
Josef Král: „Škoda, že kvalifikace měla tak šílený průběh. Už dopoledne se mi podařilo zrychlit a postupně si na vůz stále více zvykám a jsem si v něm jistější. Bohužel ani jedna kvalifikace nešla hladce. V první jsme vůbec nevyjeli, ve druhé jsem pak musel zpomalit kvůli žlutým vlajkám na trati. Totéž mě potkalo ve třetím segmentu a v tom posledním jsem měl rozjeté skvělé kolo, kterým bych se dostal určitě pod 1:20, ale na trati byly vyvěšeny červené vlajky. Výhoda nových gum tak padla, po restartu už vůz tak neseděl. Závod pro mě bude zase úplně novým zážitkem, ale věřím, že ho zvládnu. Předjíždění tady asi nebude snadné, ale prioritou je dojet do cíle. Už tréninky a kvalifikace ukázaly, že se tady může dít cokoliv a loni se v Hlavním závodě braly body jenom za dokončení závodu.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Od tohoto víkendu jsme nečekali žádné zázraky. Pro Josefa je nejdůležitější, aby dokončil oba závody a nasbíral co nejvíce dalších zkušeností, které bude moci v budoucnu zužitkovat.“
Česká televize pustí závody z Durbanu na svém programu ČT4 Sport v záznamu (neděle 24. 2., 22.20 až 24.00).
Výsledky, A1GP v Durbanu Startovní rošt, Hlavní závod 1 Switzerland 1:17.688 2 Canada -0.122 3 New Zealand -0.192 4 Great Britain -0.228 5 Brazil -0.263 6 Netherlands -0.314 7 Germany -0.356 8 France -0.413 9 Portugal -0.569 10 Australia -1.028 11 China -1.092 12 Malaysia -1.125 13 Ireland -1.136 14 Pakistan -1.229 15 South Africa -1.237 16 USA -1.239 17 India -1.244 18 Italy -2.170 19 Mexico -2.482 20 Czech Republic -2.681 21 Lebanon -3.436 22 Indonesia -3.720
Startovní rošt Sprint 1 Canada 1'18.150 - 2 Brazil -0.018 3 New Zealand -0.079 4 Great Britain -0.260 5 Switzerland -0.320 6 Germany -0.500 7 Netherlands -0.567 8 Malaysia -0.941 9 India -1.063 10 Portugal -1.074 11 China -1.111 12 Australia -1.273 13 Mexico -1.662 14 USA -1.665 15 Pakistan -2.054 16 Italy -2.144 17 France -3.160 18 Czech Republic -3.769 19 Lebanon -3.900 20 Indonesia -5.658 21 Ireland 22 South Africa
Tisková zpráva: bpa.czTřetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.