Český tým a debutant Josef Král v sobotu zvládli bez újmy nástrahy tratě v Durbanu a sedmnáctiletý jezdec postupně zrychloval. Městský okruh v kvalifikaci hodně potrápil všechny týmy. Češi budou do Sprintu vyrážet z 18. místa, do Hlavního závodu pak z 20. pozice.
Sobotní volný trénink byl pro Krále příležitostí uplatnit páteční zkušenosti a to se mu také podařilo. Na své konto si připsal 26 kol a své maximum vylepšil na 1:20,720, což ve srovnání s prvním dnem znamenalo zlepšení o dvě sekundy. Hodinový trénink nakonec trval o něco déle, protože byl třikrát přerušen kvůli uklízení havarovaných vozů, postupně tento osud potkal týmy Indie, Itálie a Irska.
Před kvalifikací všichni tušili, že zákeřná městská trať může postavit papírové předpoklady na hlavu. Už průběh prvního segmentu ukázal, že tomu tak bude. Po smyku Nového Zélandu byly totiž vyvěšeny červené vlajky a mezitím vypršel časový limit. V A1GP totiž i při vyvěšení červených vlajek běží čas určený pro daný segment.
Odjeté kolo v té chvíli mělo jen šest vozů. O postavení na startu sprintu tak rozhodl druhý segment, ve kterém Král po zpomalení žlutou vlajkou zajel čas 1:21,919. Na startu Sprintu tak bude český tým stát na 18. místě. O tom, že kvalifikace byla hodně ošidná, vypovídá mimo jiné až 17. místo v šampionátu vedoucí Francie, či fakt že úplně bez času skončil i domácí tým Jižní Afriky.
V podobném duchu pokračovaly i další dva segmenty, které rozhodly o postavení na startu Hlavního závodu. V tom prvním měl Král opět smůlu na žluté vlajky. Ve druhém jel své dosud nejlepší kolo, v jeho průběhu ale na trati zavlály červené vlajky, na svědomí je měla havárie Adama Carolla z týmu Irska.
Tentokrát se pořadatelům podařilo vůz odklidit před vypršením časového limitu a ve zbývajících třech minutách bylo na trati hodně husto. Král si v hektickém závěru vylepšil maximum na 1:20,369, přesto cítil, že nebýt přerušení v předchozím pokusu, mohl být ještě rychlejší. Do závodu vyrazí z 20. místa.
Josef Král: „Škoda, že kvalifikace měla tak šílený průběh. Už dopoledne se mi podařilo zrychlit a postupně si na vůz stále více zvykám a jsem si v něm jistější. Bohužel ani jedna kvalifikace nešla hladce. V první jsme vůbec nevyjeli, ve druhé jsem pak musel zpomalit kvůli žlutým vlajkám na trati. Totéž mě potkalo ve třetím segmentu a v tom posledním jsem měl rozjeté skvělé kolo, kterým bych se dostal určitě pod 1:20, ale na trati byly vyvěšeny červené vlajky. Výhoda nových gum tak padla, po restartu už vůz tak neseděl. Závod pro mě bude zase úplně novým zážitkem, ale věřím, že ho zvládnu. Předjíždění tady asi nebude snadné, ale prioritou je dojet do cíle. Už tréninky a kvalifikace ukázaly, že se tady může dít cokoliv a loni se v Hlavním závodě braly body jenom za dokončení závodu.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Od tohoto víkendu jsme nečekali žádné zázraky. Pro Josefa je nejdůležitější, aby dokončil oba závody a nasbíral co nejvíce dalších zkušeností, které bude moci v budoucnu zužitkovat.“
Česká televize pustí závody z Durbanu na svém programu ČT4 Sport v záznamu (neděle 24. 2., 22.20 až 24.00).
Výsledky, A1GP v Durbanu Startovní rošt, Hlavní závod 1 Switzerland 1:17.688 2 Canada -0.122 3 New Zealand -0.192 4 Great Britain -0.228 5 Brazil -0.263 6 Netherlands -0.314 7 Germany -0.356 8 France -0.413 9 Portugal -0.569 10 Australia -1.028 11 China -1.092 12 Malaysia -1.125 13 Ireland -1.136 14 Pakistan -1.229 15 South Africa -1.237 16 USA -1.239 17 India -1.244 18 Italy -2.170 19 Mexico -2.482 20 Czech Republic -2.681 21 Lebanon -3.436 22 Indonesia -3.720
Startovní rošt Sprint 1 Canada 1'18.150 - 2 Brazil -0.018 3 New Zealand -0.079 4 Great Britain -0.260 5 Switzerland -0.320 6 Germany -0.500 7 Netherlands -0.567 8 Malaysia -0.941 9 India -1.063 10 Portugal -1.074 11 China -1.111 12 Australia -1.273 13 Mexico -1.662 14 USA -1.665 15 Pakistan -2.054 16 Italy -2.144 17 France -3.160 18 Czech Republic -3.769 19 Lebanon -3.900 20 Indonesia -5.658 21 Ireland 22 South Africa
Tisková zpráva: bpa.czV závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.