Poslední závod roku s nejnapínavějším koncem

Franchitti - Andretti Michael
Franchitti - Andretti Michael, foto: IndyCar Media
iM3 10. září 2007 00:34
Sdílej:

CHICAGOLAND - ZÁVOD: Od poloviny sezóny bylo jasné, že o titul šampióna se poperou Dixon a Franchitti. Napětí, které panovalo v Chicagolandu dvě kola před cílem bylo asi tak nesnesitelné, jako letní vedra. Z celkového prvenství se nakonec radoval ten, jehož jméno zdobí putovní pohár závodu Indy 500.

Z prvního místa startující Franchitti si vedení závodu užil pouhé kolo. Zkušený Hornish, který to na oválech opravdu umí a převzal vedení. Jako by se nám naskytl pohled na loňskou sezónu, jelikož oba červenobíle Penskeho vozy vytvořily neprostupnou hradbu. Předjížděcí manévry se odehrávaly o něco vzadu. Franchitti se postupně propadal, naopak Dixon získával jednu pozici za druhou. Velmi brzo zajel k mechanikům Tony Kanaan. Na vině byla ucházející pneumatika, která Kanaana prakticky vyřadila z boje o vítězství a ještě navíc mu Hornish nadělil jedno kolo ztráty.   Dario Franchitti tak přišel o teoretickou pomoc od týmového kolegy Kanaana. S Patrick se příliš počítat nedalo, protože na vysoké tempo vedoucí skupinky nestačila. Naopak Andretti chtěl podat Franchittimu pomocnou ruku. Bohužel, než se tak stalo, havaroval. Tentokrát lidský faktor neselhal. Vůz v klopené zatáčce najednou z ničeho nic poskočil (jakoby najel na nějaký předmět) a pak si to tvrdě namířil proti zdi. Mladý Andretti se musel spolehnout na záchranáře, jelikož sám se z kokpitu vysoukat nedokázal. Zcela očekávaně se celé pole jedenadvaceti jezdců přiřítilo na pitlane. Mechanici zamíchali pořadím jako barman šejkrem. Pořadí za pace carem bylo Castroneves, Dixon, Hornish, Wheldon a Franchitti. Připojit se do skupinky velkých mužů na rychlých strojích si dovolil Scott Sharp, který dokonce nakrátko odsunul Franchittiho na šesté místo. Než jezdci spálili další litry ethanolu, udržovali si své pozice a nikdo se nepouštěl do nebezpečných předjížděních manévrů (hovoříme o první pětce). Samozřejmě nikdo nebyl výrazně rychlejší nebo pomalejší, všichni tvořili jeden velký aerodynamický balík. A zdá se, že právě tým Andretti Green podcenil sílu tohoto živlu. Castroneves a Hornish zajeli do boxu společně, čímž se vzájemně "táhli" za vyšší rychlostí. Stejně tak učinil i tým Chipa Ganassiho, nicméně Franchitti zajel do boxů sám. A právě díky tomu se kolem něj při návratu přehnala čtyřka vedoucích jezdců a Skot se nezvládl dostat do jejich tempa. Stejný scénář se měl odehrávat i při nadcházejících zastávkách. Jenže čáru přes rozpočet udělal Franchittimu Vitor Meira, který havaroval a způsobil druhou žlutou fázi. Zatímco Castroneves, Hornish, Dixon a Wheldon to stihli ještě v plném proudu, Franchitti už musel do boxů při pod žlutou vlajkou. Nicméně Franchitti předtím získal velký náskok a přestože uzavíral chvost startovního pole, v pořadí mu patřilo druhé místo za Dixonem a před Patrick, Hornishem a Castronevesem. Tím pádem měli před sebou poslední dva (Wheldon - Franchitti) celé pole jezdců, kteří by po restartu měli obdržet od vedoucího jezdce jedno kolo ztráty. Z toho důvodu seřadili pořadatelé všechny závodníky podle platného pořadí. Padesát kol před cílem začalo pravé drama. Desítka jezdců natažená v rozmezí pouhé vteřiny byla pastvou pro oči. Hornish se dostal skrz hustý provoz na čelo, ovšem Franchitti se znovu propadl za své stávající soupeře (Hornish, Dixon, Wheldon, Castroneves). Sedmnáct kol před cílem otevřel Hornish závěrečné zastávky v boxech. Potom následoval Castroneves. Wheldon zůstal na dráze až příliš dlouho a došlo mu palivo. Třetí Patrick byla při nájezdu do pitlane příliš horlivá a při brždění dostala hodiny. Pět kol před cílem vyjel pace car. Jelikož měli Dixon s Franchittim o něco více paliva a žlutá fáze jim pomohla něco navíc ušetřit, mechaniky nechali ladem. Díky tomu se také oddělilo zrno od plev. Dva soupeři o titul jeli ve stejném kole, ostatním nadělili kolo a více. Naštěstí nebyl důvod, aby pace car zůstával na trati příliš dlouho a dvě kola před koncem sezóny nastal závěrečný sprint. Franchitti okamžitě vystartoval, ale do hry vstoupil i Hornish, který tam neměl co dělat a začal na Franchittiho útočit. Naštěstí si včas uvědomil bezúčelnost svého chování a stáhl se. V posledním kole v poslední zatáčce nasadil Franchitti na předjetí. Předtím než kompletně vystoupil s Dixonova stínu, jeho soupeř náhle zpomalil. Franchitti okamžitě zareagoval, nechybělo mnoho a oba by se srazili. Dixon prošlápl plynový pedál, ale prázdná palivová nádrž znamenala konec! Franchitti vyhrál a stal se poprvé v životě šampiónem série IndyCar série. "Konečně," musel si říci, neboť před sedmi lety prohrál boj s Montoyou v CART, kdy dokončili sezónu se shodným počtem bodů, avšak rozhodoval počet prvenství. Báječná sezóna s ještě lepším koncem je za námi. Pojďme si odpočinout a těšit se na tu příští! foto: IndyCar Media
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.