Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Evropská komise připravuje návrh na celoevropský dotační program na elektromobily, jehož cílem je podpořit jejich prodeje. Místopředsedkyně Teresa Riberová upozornila na nutnost jednotného přístupu, aby nedošlo k „závodům“ mezi národními modely dotací. V Česku zatím o konkrétních podmínkách programu není nic známo. Ministerstvo průmyslu uvedlo, že nemá bližší informace a není jasné, jak na tento plán česká vláda zareaguje.
„O plánu celoevropských dotací na pořízení elektromobilů v tuto chvíli nemáme bližší informace,“ sdělil Novinkám David Hluštík z ministerstva průmyslu.
Diskuse o celoevropském dotačním programu pro elektromobily ukazují, že je důležité vytvořit spravedlivý systém, aby některé státy nebyly znevýhodněny. Německo už zvažuje odpuštění DPH na elektromobily, ale tento krok závisí na evropském konsenzu. Po zrušení domácího dotačního systému v Německu došlo k výraznému poklesu prodejů elektromobilů, což vedlo k celkovému poklesu výroby v EU, včetně Česka, kde se výroba snížila o 13 %.
Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl pro Novinky zdůraznil, že elektromobilita v Evropě pokročila různě, s pokročilejšími trhy v Nizozemsku a Dánsku, zatímco v Česku je podíl elektromobilů stále nízký. Podpora elektromobility by měla být časově omezená, dokud trh nevyroste, aby lidé měli šanci si elektromobily vyzkoušet. I přesto, že dotace mohou pomoci, nebudou stačit k dosažení emisních cílů, protože podíl elektromobilů v EU dosahuje pouze 14 % místo plánovaných 24 %.
V Česku loni běžel program dotací pro podnikatele na nákup elektromobilů, přičemž na podporu bylo vyčleněno dvě miliardy korun. Program ale neplatil pro občany, kteří na dotace v jiných evropských státech nejsou zvyklí. V Evropské unii se nyní řeší návrh celoevropského dotačního schématu, které by mělo zabránit neúměrnému přítoku financí čínským výrobcům automobilů.
Zatímco v Evropě roste tlak na podporu elektromobility, americký prezident Donald Trump ohlásil zrušení dotací pro elektromobily a vyhlásil stav energetické nouze. Trump také odmítl odložit termín ukončení prodeje vozů se spalovacími motory v roce 2035, i když některé země, včetně Česka, usilují o jeho změnu.
Evropská komise zároveň řeší problém s neplněním prodejních cílů elektromobilů, které mohou vést k miliardovým pokutám pro automobilky, což zpomaluje investice do elektromobility. K tomu se přidává otázka, jak rychle dosáhnout elektrifikace evropských silnic bez narušení trhu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?