EU zřejmě zavede dotace na nákup elektromobilů

Výroba Škody Elroq.
Výroba Škody Elroq., foto: Škoda Auto
Marek Ostrý 26. ledna 2025 7:20 26. ledna 2025 7:21
Sdílej:

Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.

Evropská komise připravuje návrh na celoevropský dotační program na elektromobily, jehož cílem je podpořit jejich prodeje. Místopředsedkyně Teresa Riberová upozornila na nutnost jednotného přístupu, aby nedošlo k „závodům“ mezi národními modely dotací. V Česku zatím o konkrétních podmínkách programu není nic známo. Ministerstvo průmyslu uvedlo, že nemá bližší informace a není jasné, jak na tento plán česká vláda zareaguje.

„O plánu celoevropských dotací na pořízení elektromobilů v tuto chvíli nemáme bližší informace,“ sdělil Novinkám David Hluštík z ministerstva průmyslu.

Diskuse o celoevropském dotačním programu pro elektromobily ukazují, že je důležité vytvořit spravedlivý systém, aby některé státy nebyly znevýhodněny. Německo už zvažuje odpuštění DPH na elektromobily, ale tento krok závisí na evropském konsenzu. Po zrušení domácího dotačního systému v Německu došlo k výraznému poklesu prodejů elektromobilů, což vedlo k celkovému poklesu výroby v EU, včetně Česka, kde se výroba snížila o 13 %.

Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl pro Novinky zdůraznil, že elektromobilita v Evropě pokročila různě, s pokročilejšími trhy v Nizozemsku a Dánsku, zatímco v Česku je podíl elektromobilů stále nízký. Podpora elektromobility by měla být časově omezená, dokud trh nevyroste, aby lidé měli šanci si elektromobily vyzkoušet. I přesto, že dotace mohou pomoci, nebudou stačit k dosažení emisních cílů, protože podíl elektromobilů v EU dosahuje pouze 14 % místo plánovaných 24 %.

V Česku loni běžel program dotací pro podnikatele na nákup elektromobilů, přičemž na podporu bylo vyčleněno dvě miliardy korun. Program ale neplatil pro občany, kteří na dotace v jiných evropských státech nejsou zvyklí. V Evropské unii se nyní řeší návrh celoevropského dotačního schématu, které by mělo zabránit neúměrnému přítoku financí čínským výrobcům automobilů.

Zatímco v Evropě roste tlak na podporu elektromobility, americký prezident Donald Trump ohlásil zrušení dotací pro elektromobily a vyhlásil stav energetické nouze. Trump také odmítl odložit termín ukončení prodeje vozů se spalovacími motory v roce 2035, i když některé země, včetně Česka, usilují o jeho změnu.

Evropská komise zároveň řeší problém s neplněním prodejních cílů elektromobilů, které mohou vést k miliardovým pokutám pro automobilky, což zpomaluje investice do elektromobility. K tomu se přidává otázka, jak rychle dosáhnout elektrifikace evropských silnic bez narušení trhu.

Stalo se
Novinky
Letos končí platnost více statisíců řidičáků.

Statisícům lidí letos skončí řidičák, mnozí o tom ani neví

V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.

Rozhovory
Central European Rallye (CER)

Věroslav Cvrček: „Jet CER jsem se rozhodl čtyři dny před uzávěrkou přihlášek“ (díl 2.)

Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – první setkání a co vše budeme zkoumat

Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?

Rozhovory
Rally Pačejov (CZE)

Věroslav Cvrček: Vždy se snažím dostat ze sebe maximum” (díl 1.)

Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.