Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Evropská komise připravuje návrh na celoevropský dotační program na elektromobily, jehož cílem je podpořit jejich prodeje. Místopředsedkyně Teresa Riberová upozornila na nutnost jednotného přístupu, aby nedošlo k „závodům“ mezi národními modely dotací. V Česku zatím o konkrétních podmínkách programu není nic známo. Ministerstvo průmyslu uvedlo, že nemá bližší informace a není jasné, jak na tento plán česká vláda zareaguje.
„O plánu celoevropských dotací na pořízení elektromobilů v tuto chvíli nemáme bližší informace,“ sdělil Novinkám David Hluštík z ministerstva průmyslu.
Diskuse o celoevropském dotačním programu pro elektromobily ukazují, že je důležité vytvořit spravedlivý systém, aby některé státy nebyly znevýhodněny. Německo už zvažuje odpuštění DPH na elektromobily, ale tento krok závisí na evropském konsenzu. Po zrušení domácího dotačního systému v Německu došlo k výraznému poklesu prodejů elektromobilů, což vedlo k celkovému poklesu výroby v EU, včetně Česka, kde se výroba snížila o 13 %.
Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl pro Novinky zdůraznil, že elektromobilita v Evropě pokročila různě, s pokročilejšími trhy v Nizozemsku a Dánsku, zatímco v Česku je podíl elektromobilů stále nízký. Podpora elektromobility by měla být časově omezená, dokud trh nevyroste, aby lidé měli šanci si elektromobily vyzkoušet. I přesto, že dotace mohou pomoci, nebudou stačit k dosažení emisních cílů, protože podíl elektromobilů v EU dosahuje pouze 14 % místo plánovaných 24 %.
V Česku loni běžel program dotací pro podnikatele na nákup elektromobilů, přičemž na podporu bylo vyčleněno dvě miliardy korun. Program ale neplatil pro občany, kteří na dotace v jiných evropských státech nejsou zvyklí. V Evropské unii se nyní řeší návrh celoevropského dotačního schématu, které by mělo zabránit neúměrnému přítoku financí čínským výrobcům automobilů.
Zatímco v Evropě roste tlak na podporu elektromobility, americký prezident Donald Trump ohlásil zrušení dotací pro elektromobily a vyhlásil stav energetické nouze. Trump také odmítl odložit termín ukončení prodeje vozů se spalovacími motory v roce 2035, i když některé země, včetně Česka, usilují o jeho změnu.
Evropská komise zároveň řeší problém s neplněním prodejních cílů elektromobilů, které mohou vést k miliardovým pokutám pro automobilky, což zpomaluje investice do elektromobility. K tomu se přidává otázka, jak rychle dosáhnout elektrifikace evropských silnic bez narušení trhu.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.