Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Evropská komise připravuje návrh na celoevropský dotační program na elektromobily, jehož cílem je podpořit jejich prodeje. Místopředsedkyně Teresa Riberová upozornila na nutnost jednotného přístupu, aby nedošlo k „závodům“ mezi národními modely dotací. V Česku zatím o konkrétních podmínkách programu není nic známo. Ministerstvo průmyslu uvedlo, že nemá bližší informace a není jasné, jak na tento plán česká vláda zareaguje.
„O plánu celoevropských dotací na pořízení elektromobilů v tuto chvíli nemáme bližší informace,“ sdělil Novinkám David Hluštík z ministerstva průmyslu.
Diskuse o celoevropském dotačním programu pro elektromobily ukazují, že je důležité vytvořit spravedlivý systém, aby některé státy nebyly znevýhodněny. Německo už zvažuje odpuštění DPH na elektromobily, ale tento krok závisí na evropském konsenzu. Po zrušení domácího dotačního systému v Německu došlo k výraznému poklesu prodejů elektromobilů, což vedlo k celkovému poklesu výroby v EU, včetně Česka, kde se výroba snížila o 13 %.
Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl pro Novinky zdůraznil, že elektromobilita v Evropě pokročila různě, s pokročilejšími trhy v Nizozemsku a Dánsku, zatímco v Česku je podíl elektromobilů stále nízký. Podpora elektromobility by měla být časově omezená, dokud trh nevyroste, aby lidé měli šanci si elektromobily vyzkoušet. I přesto, že dotace mohou pomoci, nebudou stačit k dosažení emisních cílů, protože podíl elektromobilů v EU dosahuje pouze 14 % místo plánovaných 24 %.
V Česku loni běžel program dotací pro podnikatele na nákup elektromobilů, přičemž na podporu bylo vyčleněno dvě miliardy korun. Program ale neplatil pro občany, kteří na dotace v jiných evropských státech nejsou zvyklí. V Evropské unii se nyní řeší návrh celoevropského dotačního schématu, které by mělo zabránit neúměrnému přítoku financí čínským výrobcům automobilů.
Zatímco v Evropě roste tlak na podporu elektromobility, americký prezident Donald Trump ohlásil zrušení dotací pro elektromobily a vyhlásil stav energetické nouze. Trump také odmítl odložit termín ukončení prodeje vozů se spalovacími motory v roce 2035, i když některé země, včetně Česka, usilují o jeho změnu.
Evropská komise zároveň řeší problém s neplněním prodejních cílů elektromobilů, které mohou vést k miliardovým pokutám pro automobilky, což zpomaluje investice do elektromobility. K tomu se přidává otázka, jak rychle dosáhnout elektrifikace evropských silnic bez narušení trhu.
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?