Minulý rok byl pro většinu automobilek více než příznivým, což platilo i pro výrobce exkluzivních a sportovních vozidel. Kromě Rolls-Royce nebo McLarenu si nyní minulý rok pochvaluje i Porsche, které dosáhlo rekordního počtu prodaných automobilů za kalendářní rok ve své historii.
Zatímco v roce 2017 Porsche prodalo 246 375 automobilů, letos už to bylo 256 255 vozidel. To znamená nárůst 12 procent oproti minulém roku. Největší nárůst (10 %) zaznamenala automobilka v Oblasti Asie. Naopak největší pokles zaznamenala automobilka v Evropě (-4 %).
A kterému modelu automobilka vděčí za svůj úspěch nejvíce? Pokud byste sázeli na ten nejznámější, tedy řadu 911, pak vás musíme zklamat. Největší popularitě se totiž dlouhodobě těší model Macan, kterého se letos prodalo 86 031 kusů. V těsném závěsu pak zůstává Cayenne s 71 458 kusy. Jak je vidět, Porsche se kdysi sázka na luxusní a výkonná SUV skutečně vyplatila.
Na třetí pozici je model Panamera, který však letos zaznamenal nejsilnější meziroční růst - 38 procent. Převedeno na čísla se bavíme o 38 443 kusech. Model 911 zůstává až na čtvrtém místě, přesto ani se sportovním vozem se automobilce nevedlo špatně. Oproti minulému roku si 911 polepšila o 10 % a za rok se tak prodalo 35 573 kusů.
„Schopnost modelu 911 fascinovat je silnější než kdy dřív," komentoval výsledky Detlev von Platen, člen představenstva automobilky. „Jen jsme oslavili příchod nového 911 na konci minulého roku na autosalonu v Los Angeles a nyní opět zjišťujeme, že model 911 si v roce 2018 získal opět více zákazníků, než v roce předchozím.
I nadále pro automobilku zůstává nejdůležitějším trhem ten čínský (+12 %), na kterém bude chtít automobilka zabodovat i se svým připravovaným elektromobilem. Oblasti Afriky, Středního východu a Asijského-Pacifiku zaznamenaly růst 10 % a Amerika 4 %.
Pokles zájmu o vozy na Evropském trhu nejspíš způsobila změna v přechodu na testovací cyklus WLTP, která donutila automobilku k instalaci filtrů pevných částic na modely s benzínovými motory. Prodej modelů s naftovými motory navíc skončil již v únoru minulého roku.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?