Za jedenáct měsíců loňského roku došlo v Česku k více než 96 tisícům dopravních nehod, při kterých se zranilo 25 tisíc osob. Vyžádaly si také 514 obětí na životech. Lidé často vůbec netuší, co mají v dané situaci dělat, na jaká opatření mají právo a jak se jich domoci. Poškození či jejich blízcí ve stresu dělají kroky, kterými se připravují o statisíce korun, říká Tomáš Beck ze společnosti Vindicia, která odškodné pro oběti nehod vymáhá. Zde je osm věcí, na které byste po nehodě měli myslet.
Zajistěte co nejvíce svědků
„Nehoda je samozřejmě velmi stresující záležitost, natož když jsou u ní zranění. Přesto je ale nutné zajistit si co nejvíce svědků, kteří na místě byli a nehodu viděli. Vezměte si na ně telefonní čísla, požádejte je o jméno. Kdyby kdokoliv přišel se lží o nehodě, svědci potvrdí, jak se nehoda skutečně stala,“ radí Tomáš Beck ze společnosti Vindicia. Podle něj totiž viník neštěstí velmi často odmítá spolupracovat a přiznat, že právě on udělal osudovou chybu.
Nechte si potvrdit, že jste účastníkem nehody
Jde o rychlý a formální úkon, na který se v praxi bohužel často zapomíná. Jakmile má ale zraněný potvrzení o tom, že je účastník nehody, situace se odblokuje. Společnost, která ho jako klienta zastupuje, pak může začít podnikat jednotlivé kroky k tomu, aby pro něj zajistila maximální možné odškodné.
Schovávejte si veškeré dokumenty, zprávy a jízdenky
Pro vymožení odškodného je důležité mít veškeré podklady. „Schovávejte naprosto všechny dokumenty, které souvisí nejen s nehodou a vaším zdravotním stavem, ale třeba i s návštěvami rodiny a podobně,“ uvádí Beck. Pokud za zraněným do nemocnice cestuje jeho rodina, měla by si schovávat veškeré projeté jízdenky nebo si psát cesťáky kvůli projetému palivu. I to je součástí odškodnění. Cesťáky si veďte také při kontrolních návštěvách u lékaře. Hned po nehodě také vyfoťte všechny modřiny a šrámy, je třeba je zdokumentovat!
Pozor na rozdíl mezi trestněprávním a občanskoprávním sporem
Obrovskou a bohužel velmi častou chybou lidí, kteří se chtějí domoci vyššího odškodného, je volba trestněprávního sporu. „Je obvyklé, že když prokazatelný viník nehody nespolupracuje, právník radí hnát celou věc k soudu a řešit vše trestněprávní cestou. To je ale naprosto základní a zásadní chyba! Celý spor posune do naprosto nejisté roviny a navíc ji velmi výrazně protáhne,“ zdůrazňuje Beck. Klíčem je takovou cestu řešit na občanskoprávním základě: odškodnění nemateriální újmy vymoci z povinného ručení na pojišťovně.
Nenechejte se nachytat nekompetentními firmami
Odškodnění, které pojišťovny přiznají, je obvykle jen třetina toho, na co mají lidé skutečně nárok. Lidé se oprávněně snaží získat více. Bohužel se často obrací na společnosti, které inzerují na internetu nabídku rychlé pomoci – ovšem nemají žádné smluvní soudní znalce nemajetkové újmy či advokáty, kteří by pracovali přímo pro ně. Firmy tak narychlo domlouvají spolupráci pro každý jednotlivý případ zvlášť, což má pro klienta často neblahé důsledky. Vždy proto vyhledejte společnost, která má své vlastní advokáty a soudní znalce na posudky bolestného a ztížení společenského uplatnění.
Nastudujte si, na co všechno máte právo
Bolestným vaše nároky nekončí. „Lidé v 85 % vůbec netuší, co všechno mohou do odškodnění zahrnout. Je třeba započítat i ušlou mzdu, peníze za cesty k lékaři, to, že se druhý partner musí věnovat domácnosti a i jemu se krátí výdělek. V potaz je třeba vzít i jizvy, nutnost splácet leasing…,“ vypočítává Beck. V klidu si sedněte a všechny nároky sepište. Odborník vám poradí, na co vše máte právo.
Nezapomeňte na další své závazky
Dopravní nehoda a její následky často poznamenají celou rodinu na dlouhé měsíce. „Ani v tomto stresujícím období ovšem nezapomeňte plnit své závazky, nebo je alespoň řešte. Splácíte úvěr? Máte hypotéku? Kontaktujte věřitele a dohodněte s ním řešení situace – solidní poskytovatel by vám měl vyjít vstříc. Určitě také plaťte včas obvyklé účty, jako je například nájem. Ať se k řešení nehody nepřidají ještě dluhy,“ varuje Beck.
Sesumírujte si, jak vám nehoda změnila život
Pro další vaše nároky je klíčový rok poté, co došlo k ustálení vašeho stavu. Jinými slovy, už víte, jaká zranění se úplně zahojila a která budou mít důsledky pro váš další život. Právě tehdy můžete uplatnit kompenzaci za to, jak vás nehoda celkově ovlivnila. Byl/a jste aktivní sportovec, který/á několikrát týdně vyrazil/a na kolo či tenis a po nehodě se pohybujete jen o berli? Pak velmi utrpěla kvalita vašeho života a máte nárok na další peníze, a to v podobě ztížení společenského uplatnění, což ve většině případů představuje nejvyšší finanční odškodnění, které poškozenému přísluší.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?