Za jedenáct měsíců loňského roku došlo v Česku k více než 96 tisícům dopravních nehod, při kterých se zranilo 25 tisíc osob. Vyžádaly si také 514 obětí na životech. Lidé často vůbec netuší, co mají v dané situaci dělat, na jaká opatření mají právo a jak se jich domoci. Poškození či jejich blízcí ve stresu dělají kroky, kterými se připravují o statisíce korun, říká Tomáš Beck ze společnosti Vindicia, která odškodné pro oběti nehod vymáhá. Zde je osm věcí, na které byste po nehodě měli myslet.
Zajistěte co nejvíce svědků
„Nehoda je samozřejmě velmi stresující záležitost, natož když jsou u ní zranění. Přesto je ale nutné zajistit si co nejvíce svědků, kteří na místě byli a nehodu viděli. Vezměte si na ně telefonní čísla, požádejte je o jméno. Kdyby kdokoliv přišel se lží o nehodě, svědci potvrdí, jak se nehoda skutečně stala,“ radí Tomáš Beck ze společnosti Vindicia. Podle něj totiž viník neštěstí velmi často odmítá spolupracovat a přiznat, že právě on udělal osudovou chybu.
Nechte si potvrdit, že jste účastníkem nehody
Jde o rychlý a formální úkon, na který se v praxi bohužel často zapomíná. Jakmile má ale zraněný potvrzení o tom, že je účastník nehody, situace se odblokuje. Společnost, která ho jako klienta zastupuje, pak může začít podnikat jednotlivé kroky k tomu, aby pro něj zajistila maximální možné odškodné.
Schovávejte si veškeré dokumenty, zprávy a jízdenky
Pro vymožení odškodného je důležité mít veškeré podklady. „Schovávejte naprosto všechny dokumenty, které souvisí nejen s nehodou a vaším zdravotním stavem, ale třeba i s návštěvami rodiny a podobně,“ uvádí Beck. Pokud za zraněným do nemocnice cestuje jeho rodina, měla by si schovávat veškeré projeté jízdenky nebo si psát cesťáky kvůli projetému palivu. I to je součástí odškodnění. Cesťáky si veďte také při kontrolních návštěvách u lékaře. Hned po nehodě také vyfoťte všechny modřiny a šrámy, je třeba je zdokumentovat!
Pozor na rozdíl mezi trestněprávním a občanskoprávním sporem
Obrovskou a bohužel velmi častou chybou lidí, kteří se chtějí domoci vyššího odškodného, je volba trestněprávního sporu. „Je obvyklé, že když prokazatelný viník nehody nespolupracuje, právník radí hnát celou věc k soudu a řešit vše trestněprávní cestou. To je ale naprosto základní a zásadní chyba! Celý spor posune do naprosto nejisté roviny a navíc ji velmi výrazně protáhne,“ zdůrazňuje Beck. Klíčem je takovou cestu řešit na občanskoprávním základě: odškodnění nemateriální újmy vymoci z povinného ručení na pojišťovně.
Nenechejte se nachytat nekompetentními firmami
Odškodnění, které pojišťovny přiznají, je obvykle jen třetina toho, na co mají lidé skutečně nárok. Lidé se oprávněně snaží získat více. Bohužel se často obrací na společnosti, které inzerují na internetu nabídku rychlé pomoci – ovšem nemají žádné smluvní soudní znalce nemajetkové újmy či advokáty, kteří by pracovali přímo pro ně. Firmy tak narychlo domlouvají spolupráci pro každý jednotlivý případ zvlášť, což má pro klienta často neblahé důsledky. Vždy proto vyhledejte společnost, která má své vlastní advokáty a soudní znalce na posudky bolestného a ztížení společenského uplatnění.
Nastudujte si, na co všechno máte právo
Bolestným vaše nároky nekončí. „Lidé v 85 % vůbec netuší, co všechno mohou do odškodnění zahrnout. Je třeba započítat i ušlou mzdu, peníze za cesty k lékaři, to, že se druhý partner musí věnovat domácnosti a i jemu se krátí výdělek. V potaz je třeba vzít i jizvy, nutnost splácet leasing…,“ vypočítává Beck. V klidu si sedněte a všechny nároky sepište. Odborník vám poradí, na co vše máte právo.
Nezapomeňte na další své závazky
Dopravní nehoda a její následky často poznamenají celou rodinu na dlouhé měsíce. „Ani v tomto stresujícím období ovšem nezapomeňte plnit své závazky, nebo je alespoň řešte. Splácíte úvěr? Máte hypotéku? Kontaktujte věřitele a dohodněte s ním řešení situace – solidní poskytovatel by vám měl vyjít vstříc. Určitě také plaťte včas obvyklé účty, jako je například nájem. Ať se k řešení nehody nepřidají ještě dluhy,“ varuje Beck.
Sesumírujte si, jak vám nehoda změnila život
Pro další vaše nároky je klíčový rok poté, co došlo k ustálení vašeho stavu. Jinými slovy, už víte, jaká zranění se úplně zahojila a která budou mít důsledky pro váš další život. Právě tehdy můžete uplatnit kompenzaci za to, jak vás nehoda celkově ovlivnila. Byl/a jste aktivní sportovec, který/á několikrát týdně vyrazil/a na kolo či tenis a po nehodě se pohybujete jen o berli? Pak velmi utrpěla kvalita vašeho života a máte nárok na další peníze, a to v podobě ztížení společenského uplatnění, což ve většině případů představuje nejvyšší finanční odškodnění, které poškozenému přísluší.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?