Za jedenáct měsíců loňského roku došlo v Česku k více než 96 tisícům dopravních nehod, při kterých se zranilo 25 tisíc osob. Vyžádaly si také 514 obětí na životech. Lidé často vůbec netuší, co mají v dané situaci dělat, na jaká opatření mají právo a jak se jich domoci. Poškození či jejich blízcí ve stresu dělají kroky, kterými se připravují o statisíce korun, říká Tomáš Beck ze společnosti Vindicia, která odškodné pro oběti nehod vymáhá. Zde je osm věcí, na které byste po nehodě měli myslet.
Zajistěte co nejvíce svědků
„Nehoda je samozřejmě velmi stresující záležitost, natož když jsou u ní zranění. Přesto je ale nutné zajistit si co nejvíce svědků, kteří na místě byli a nehodu viděli. Vezměte si na ně telefonní čísla, požádejte je o jméno. Kdyby kdokoliv přišel se lží o nehodě, svědci potvrdí, jak se nehoda skutečně stala,“ radí Tomáš Beck ze společnosti Vindicia. Podle něj totiž viník neštěstí velmi často odmítá spolupracovat a přiznat, že právě on udělal osudovou chybu.
Nechte si potvrdit, že jste účastníkem nehody
Jde o rychlý a formální úkon, na který se v praxi bohužel často zapomíná. Jakmile má ale zraněný potvrzení o tom, že je účastník nehody, situace se odblokuje. Společnost, která ho jako klienta zastupuje, pak může začít podnikat jednotlivé kroky k tomu, aby pro něj zajistila maximální možné odškodné.
Schovávejte si veškeré dokumenty, zprávy a jízdenky
Pro vymožení odškodného je důležité mít veškeré podklady. „Schovávejte naprosto všechny dokumenty, které souvisí nejen s nehodou a vaším zdravotním stavem, ale třeba i s návštěvami rodiny a podobně,“ uvádí Beck. Pokud za zraněným do nemocnice cestuje jeho rodina, měla by si schovávat veškeré projeté jízdenky nebo si psát cesťáky kvůli projetému palivu. I to je součástí odškodnění. Cesťáky si veďte také při kontrolních návštěvách u lékaře. Hned po nehodě také vyfoťte všechny modřiny a šrámy, je třeba je zdokumentovat!
Pozor na rozdíl mezi trestněprávním a občanskoprávním sporem
Obrovskou a bohužel velmi častou chybou lidí, kteří se chtějí domoci vyššího odškodného, je volba trestněprávního sporu. „Je obvyklé, že když prokazatelný viník nehody nespolupracuje, právník radí hnát celou věc k soudu a řešit vše trestněprávní cestou. To je ale naprosto základní a zásadní chyba! Celý spor posune do naprosto nejisté roviny a navíc ji velmi výrazně protáhne,“ zdůrazňuje Beck. Klíčem je takovou cestu řešit na občanskoprávním základě: odškodnění nemateriální újmy vymoci z povinného ručení na pojišťovně.
Nenechejte se nachytat nekompetentními firmami
Odškodnění, které pojišťovny přiznají, je obvykle jen třetina toho, na co mají lidé skutečně nárok. Lidé se oprávněně snaží získat více. Bohužel se často obrací na společnosti, které inzerují na internetu nabídku rychlé pomoci – ovšem nemají žádné smluvní soudní znalce nemajetkové újmy či advokáty, kteří by pracovali přímo pro ně. Firmy tak narychlo domlouvají spolupráci pro každý jednotlivý případ zvlášť, což má pro klienta často neblahé důsledky. Vždy proto vyhledejte společnost, která má své vlastní advokáty a soudní znalce na posudky bolestného a ztížení společenského uplatnění.
Nastudujte si, na co všechno máte právo
Bolestným vaše nároky nekončí. „Lidé v 85 % vůbec netuší, co všechno mohou do odškodnění zahrnout. Je třeba započítat i ušlou mzdu, peníze za cesty k lékaři, to, že se druhý partner musí věnovat domácnosti a i jemu se krátí výdělek. V potaz je třeba vzít i jizvy, nutnost splácet leasing…,“ vypočítává Beck. V klidu si sedněte a všechny nároky sepište. Odborník vám poradí, na co vše máte právo.
Nezapomeňte na další své závazky
Dopravní nehoda a její následky často poznamenají celou rodinu na dlouhé měsíce. „Ani v tomto stresujícím období ovšem nezapomeňte plnit své závazky, nebo je alespoň řešte. Splácíte úvěr? Máte hypotéku? Kontaktujte věřitele a dohodněte s ním řešení situace – solidní poskytovatel by vám měl vyjít vstříc. Určitě také plaťte včas obvyklé účty, jako je například nájem. Ať se k řešení nehody nepřidají ještě dluhy,“ varuje Beck.
Sesumírujte si, jak vám nehoda změnila život
Pro další vaše nároky je klíčový rok poté, co došlo k ustálení vašeho stavu. Jinými slovy, už víte, jaká zranění se úplně zahojila a která budou mít důsledky pro váš další život. Právě tehdy můžete uplatnit kompenzaci za to, jak vás nehoda celkově ovlivnila. Byl/a jste aktivní sportovec, který/á několikrát týdně vyrazil/a na kolo či tenis a po nehodě se pohybujete jen o berli? Pak velmi utrpěla kvalita vašeho života a máte nárok na další peníze, a to v podobě ztížení společenského uplatnění, což ve většině případů představuje nejvyšší finanční odškodnění, které poškozenému přísluší.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.